Bukefalos 28 år!

Skruttig farbror (allergi, hudproblem, kräks...)

seeah

Trådstartare
Hej!
Postade denna fråga på kattforum.se, men tänkte att det kunde vara värt att fråga här också.

Farbror Lennart (osäker på ålder, men han är ju i alla fall en bit över tio år) har länge haft problem med att han kliar sönder sig (ansikte, öron) och biter bort päls på främst låren.
Mot det har han fått både salva (med kortison i) några gånger, och även provat Metacam. Båda delarna har tyckts ge lite effekt, men inte så påtagligt att man kunnat vara säker.
Senaste tiden har dock de problemen varit nästan obefintliga, och då har han mestadels ätit Hill's d/d.
Att smaka fröken Siris blötmat från nutriOne (mest sådan med fisk) funkar dock bra, och han roffar åt sig så mycket han kan. Han har även smakat av hennes torrfoder, Orijen och Acana (även de med fisk) och har inte reagerat på det.

Han har haft återkommande ögonproblem också, men nu senast försvann det efter ett par veckors tvättande med koksaltlösning. Antar att de problemen kan bero på tilltäppta tårkanaler eller att han fått för sig att klia sönder ögonen.

Det stora problemet nu är att han så fort han ätit av sitt torrfoder kräks upp det, men eftersom det säkerligen bidrar till att huden varit bättre vill man ju inte gärna byta den om det innebär att man bara byter bort ett problem mot ett annat.

Tilläggas bör att alla prover (njurar och så) och odlingar (klet i öronen) sett fina ut.

Min fråga är nu mest, ska man prova att byta från Hill's till Royal Canins motsvarande sort, kan man annars tro att hans allergier (eller om kliandet mer handlar om stress) inte skulle bryta ut om han åt något bra torrfoder som Orijen, Acana eller vad det annars finns för sorter som inte innehåller en massa strunt?
Han lär hursomhelst inte vara intresserad av BARF; det "riktigaste" han äter med god aptit är just nutriOne (och han har smakat Applaws någon gång också och tyckte nog att även den sorten smakade ganska bra).

Tack på förhand!
/Sofia
 
Har man kollat så han inte har nån infektion i kroppen, vita blodkroppar? Jag skulle nog åka in och kolla värdena igen om min katt spydde upp all mat, speciellt om man inte vet om kliet beror på en faktiskt allergi eller stress. Det är jätteviktigt att de får i sig näring annars kan organen ta skada, speciellt på en så gammal katt.

Spyr han bara upp det fodret, eller vilket som? Om han nu verkar kunna äta div olika foder så kanske det inte rör sig om foderallergi? Funkar han bra på blötmat är det kanske det han ska äta istället?
 
Jo, de kollade allt tänkbart.
Fördelen med Hill's d/d är att kliandet minskat med det, men det har ju ändå kommit mindre skov med den. Funderar nu mest på om sammansättningen i exempelvis Royal Canins motsvarighet är annorlunda på "rätt" sätt för att få stanna i magen, om det mer handlar om att han äter för fort och tuggar för dåligt eller om han bör äta enbart blötmat.
Näring får han iaf i sig (och får behålla) eftersom han får käka Siris fina burkmat. Vill bara som sagt inte byta ut ett problem mot ett annat, om något har större chans än något annat att få stanna i magen och inte orsaka hudproblem vore ju det det ultimata.
 
Enda sättet att få reda på det är nog att testa tyvärr, eftersom det är individuellt.
Får han behålla burkmaten och huden ändå är ok skulle jag fasa över honom på det helt,
men ta foderbytet försiktigt så hans mage vänjer sig.
Att äta ett foder som bara spys upp går ju såklart inte. Hetsäter han? Har du fri tillgång?
 
Han hetsäter ganska ofta, men nu när han har kräkts mycket några dagar (och då bara just efter att ha ätit torrfoder) får han bara lite åt gången. Det kan väl också vara så att magen inte fixar torrfoder lika bra som förut, han är ju gammal och skruttig.
Men ja, om ingen har några tips på andra torrfoder som kan funka både mot allergin och för att vara snällt mot magen kanske nutriOnes blötmat på heltid är värt ett försök.
Det här är min pojkväns katt (och min Siris särbo), och vi träffas mest bara i helgerna. Ska skicka pojkvännen till djuraffären med en inköpslista imorgon och sedan (innan jag och min katt är tillbaka här på torsdag) forska lite mer i "min" djuraffärs utbud och se vad mer som kan vara värt att testa.
 
Jag tänker om han tar det lugnare med ätandet om han har fri tillgång, fast kräks han ändå så ska ju det fodret väck.
Svårt att spåna i vilket foder som kan tänkas funka när man inte vet vad som utlöser allergin.
Din pojkvän kan ju bolla med vet också om vilket foder den skulle föreslå när hills inte funkar längre.
Men annars verkar blötmat på heltid som ett bra nästa steg att testa!
Flyttar ni katterna mellan lägenheterna varje vecka? Kan hans katt bli stressad av att en annan katt dyker upp då och då kanske? Kommer de bra överens?
 
Nä, det är mer så att (periodvis) när han bestämmer sig för att äta torrfoder mofsar han i sig ganska mycket i snabb takt, och sedan går han och kräks. Ibland går han sedan tillbaka och äter mer och kräks igen. Ska han kunna behålla den här sorten är nog många pytteportioner eller foderautomat lösningen.

Har sammanställt en lista på vilka sorter från pojkvännens djuraffär som kan vara värda att prova, däribland de sorter Lennart smakat av Siri.

Veterinärer har förstås mycket kunskap, men när det gäller sådant här - som ju som du säger är väldigt svårt att spåna i - och inga prover visar på något konstigt har inte de många råd att ge. Då kan man mer hoppas på att någon annan kattägare kan tänkas ha haft liknande problem och någon eventuell lösning.

Var ju bland annat lite nyfiken på om någon hade märkt någon födel med Royal Canin framför Hill's, men själv upplever jag att sorter med mindre spannmål överlag brukar göra de flesta katter lite bättre i magen, så det får bli något sådant ett par veckor och så får vi hålla tummarna för att kliandet inte bryter ut på nytt på grund av det.

Lennart är ganska lättstressad, men han och Siri har vant sig vid varandra och han blir faktiskt lite glad när hon dyker upp. Inte minst för att det länge betytt att han fått smaka lite gottismat. (Tidigare har han bara fått lite grann av det eftersom vi inte har velat motverka de positiva effekterna av allergimaten, men när nu den mest vill komma upp har han fått mer av det och aldrig kräkts av den.)
Siri har accepterat att han är en farbror och respekterar numera oftast när han morrar och inte vill leka, och han kan välja själv när han orkar busa.
 
Katter får ofta symtom från mage/tarm vid allergi så att han kräks kan faktiskt vara ett tecken på att han inte tål maten. Jag skulle helt klart prova att byta foder. Många foderallergiska katter tål James Wellbeloveds foder.

Utöver foderbyte låter det som att Lennart skulle må bra av att få kortison. Ta upp det med veterinären.
 
Jag minns inte namnet på salvan han fick ett tag, men det var något med kortison i, och det smorde vi in där han hade kliat sönder huden. Nu har dock huden sett fin ut ett bra tag, det är just senaste dagarnas ökade kräkningar (kräks gör han annars väldigt oregelbundet - ibland går det månader utan), men du tänker alltså att kortison för oralt bruk kunde vara en idé för magproblemen?
Känns lite som om han betar av ett problem åt gången. Om det inte klias sönder så rinner ögonen, och gör de inte det kräks han...
Jag ska kolla upp det fabrikatet, det är i alla fall inget jag någonsin provat eller känner till.
Tycker hursomhelst att det är konstigt att han reagerar på den maten så här nu när den funkat så pass bra länge.
 
Ja, jag tänker att om kräkningarna beror på foderkänslighet är det bra om han kan få kortison tills vidare. Det är inte helt ovanligt att foderallergi och IBD (inflammatory bowel disease) går hand i hand och när katten har ett skov kan man få behandla med kortison.
 
Min katt har ju IBD och äter kortison varannan dag hela livet, som det ser ut. IBD upptäcktes via gastroskopi men då fanns det oxå tecken på inflammation på blodproverna. Visar dom inget känns det konstigt att han har skov? Kortison kan funka bra på många sätt, även för aptiten.
 
Någon typ av skov är det ju. Nästan som om han skulle ha någon skum autoimmun sjukdom.
Från igår eftermiddag tills jag åkte därifrån i morse provade jag att ge honom pytteportioner av Hill's d/d och sammanlagt en burk nutriOne, och då kom inget upp. Och även fast han bara fick 10-15 bitar torrfoder åt gången lämnade han kvar några stycken.
Nu ska han få fasa över helt till något i stil med nutriOne, både torr- och blötmat. Vet inte hur huden reagerar på det, men magen tycks ju ändå trivas med det (och bortsett från allt annat antar jag ju att så ren och naturlig mat som möjligt måste ha många fördelar så länge det inte innehåller något han är allergisk mot).
Sedan ska jag se till att han får en veterinärtid, nu vet jag lite bättre vilka prover man ska be om. Och att blodproverna inte visade på något konstigt kan ju vara en tillfällighet, och det kan ju också ha pekat på något men i så liten grad att veterinären inte tyckte att det var nämnvärt.
Jag ska också be pojkvännen om numret till veterinären, han är själv lite dålig på att ställa krav på och frågor till dem. Kanske rent utav de gamla proverna kan ge någon hint om jag ber dem förklara dem lite mer ingående.
 
Tycker det låter som en bra plan!
Ibland kan det stå still i huvet hos vet också, då kan det va bra att ha några egna spår/idéer så kanske ni kan komma på något sätt att gå vidare på tillsammans. Schysst att du tar så stort ansvar över hans katt!
 
En katt behöver vara bra jäkla otrevlig om jag inte ska komma att älska den... Så det känns ju helt självklart att jag gör vad jag kan för att hitta lösningar som fungerar för farbror Lennart och som kan ge honom ytterligare några fina år.
 
Han provade den för länge sedan, och då var det ingen direkt hit, men det kan ju vara värt att testa igen.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Katthälsa Hej! Min kattunge (4 månader) har ätit Royal Canin sedan hon började äta torr- och våtfoder, men det är ett foder jag känner att jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 461
Senast: Silkisif
·
Katthälsa Vår kastrerade hankatt på 8 år har hela livet haft problem till och från med kliande öron , svarthaka och stort pälssläpp. (Men får inte...
Svar
6
· Visningar
2 653
Hundhälsa Rubriken kanske blir lite fel,men efter tre veckor med en sjuk hund,känner jag mig desperat och ledsen. Vill skriva av mig lite och...
2 3
Svar
41
· Visningar
16 064
Senast: TantEster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp