Hudvårdsrutiner

Jag har ingen hudvårdsrutin.
Använder i princip aldrig smink, så jag sköljer ansiktet med vatten bara. Typ när jag ändå duschar liksom.

Skulle jag känna mig torr någonstans (typ på vintern) så smörjer jag någon gång med någon salva som jag har hemma. Inga särskilda märken eller sådär.
 
Ögonkrämer är bluff och båg! Dessutom innehåller en stor andel av dem giftiga ämnen som definitivt inte hör hemma i någons ögon. Gå inte på skönhetsbranschens budskap, de flesta hälsopåståenden från krämtillverkarna är olagliga.
Ögonkrämer ska inte vara i ögonen. De ska inte ens vara på ögonlocket. De ska appliceras på benen runt omkring ögat och därifrån sprida sig över huden in mot ögat.
 
Gå inte på skönhetsbranschens budskap, de flesta hälsopåståenden från krämtillverkarna är olagliga.

Om inte annat så är det ofta rent hitte-på och bull som kan låta väldigt vetenskapligt och logiskt för en okunnig. Miljontals kvinnor och män plöjer ner miljarder i pengar på skönhetspreparat helt i onödan. Men rena lögner och löften om hälsoförbättringar genom smörja är som du säger rent av olagliga.

Mörka ringar under ögonen smörjer man inte bort. Påsar under ögonen kan man dra ihop för en stund, men jag skulle näver bäver dra på sånt skit på den tunna och känsliga hy man har runt ögonen - har man inte problem tidigare så skaffar man sig liksom.
 
Ögonkrämer ska inte vara i ögonen. De ska inte ens vara på ögonlocket. De ska appliceras på benen runt omkring ögat och därifrån sprida sig över huden in mot ögat.
Sprida sig hur? Dermalt upptag går inte på tvären, det går in i undre lager av huden där det smörjs in?
 
Ögonkrämer ska inte vara i ögonen. De ska inte ens vara på ögonlocket. De ska appliceras på benen runt omkring ögat och därifrån sprida sig över huden in mot ögat.

Lite optimistiskt att tro att krämer som du smörjer in runt ögonen inte hamnar i ögonen. Tro mig, de gör absolut ingen nytta.
 
Ingen aning. På samma sätt som även tröga läppstift smiter ut från läpparna längs alla små fina linjer kanske?
 
Ingen aning. På samma sätt som även tröga läppstift smiter ut från läpparna längs alla små fina linjer kanske?
Munnen och huden runt den är ju ganska olik den runt ögonen. Du tänjer och spänner inte huden runt ögonen heller så som du gör runt munnen där huden är anpassad för rörlighet.
 
Pga diverse magproblem och mediciner är jag alltid röd runt näsa samt lite på hakan. Oavsett om jag "vilar" från smink eller inte är det samma visa.

På morgonen vid dusch tvättar jag av ansiktet med en tvål speciellt för ansiktet. Innan make up lägger jag ögonkräm och en lugnande dagkräm

Tvättar av smink på kvällen med samma tvål som morgonen. Brukar sedan svepa med pads som är dränkta i kallt vatten. Lägger på ögonkräm och lugnande nattkräm (den lugnande krämen för natt och dag är samma tub, himla smidigt!)

Några gånger i veckan lägger jag ansiktsmask, variera mellan två olika. En mild som kan användas oftare och en exfolierande då och då. Använder även läppeeling då jag blir så torr från medicinerna
 
Jag använder Niveas ansiktscreme då jag är torr i hyn och det kliar annars. just nu har jag torra fläckar under ögonen och då funkar Helosan superbra :)
 
Jag smörjer också med kokosolja. Om jag har smink rengör jag med nån sminkborttagning med naturprodukter, och sen kokosolja om det känns torrt. Har ganska grov och fet hy så jag behöver knappt det. Ibland gör jag skrubb med honung och socker som jag peelar ansiktet med, funkar superbra på min hy. Lugnar och rengör på djupet där innan mens då jag får finnar. Kroppen tvättar jag med hårdtvål med bra grejer i, sen ibland kokosolja eller hudlotion från weleda på det. Gillar naturliga grejer, för blir inte beroende av dem som "vanliga grejer" som jag tycker torkar ut och gör en beroende.

Har mineralfoundation med solskyddsfaktor, gillar inte vanligt solskydd alls. Får nästan bölder av det.
 
Jag har så torr hud att jag måste smörja mig med något som fuktar. Annars stramar det och gör ont i ansiktet samt kliar på hela kroppen. Försöker undvika att ha tvål i ansiktet eftersom det bara gör huden ännu torrare. Smörjer ansiktet två gånger om dagen med en ansiktsmask (sådan som sjunker in) från body shop (och kroppen v.b. med lotion från body shop). Rynkor och sådant skit bryr jag mig inte om. Min hudvård handlar bara om att jag ska känna mig bekväm (inte strama och klia).
 
@Rhodugune du ser inte ut att vara över 20!
Menar absolut inget illa på något sätt!

Haha det är lugnt, har lite fina rynkor runt ögonen och några i pannan, de syns inte så mycket på de här bilderna, skärpan var inte den bästa, inte helt lätt att ta kort på sig själv med så kort skärpedjup jag behövde ha inomhus. :D

@JosefineLi Den skrubben måste jag testa, den med honung och socker, tack för tipset.
 
Senast ändrad:
Morgon: Blaskar av ansiktet med kallt vatten (för att vakna) och smörjer in med en ansiktskräm. Smörjer med solskyddsfaktor om det är sådant väder.
Efter dusch: Smörjer med en ansiktskräm.
Kväll: Drar runt en bomullsrondell med skin toner.

Just det sista har gjort stor skillnad på min hud. Jag får lätt finnar och pormaskar, men det har förbättrats avsevärt bara av att tvätta av med skin toner på kvällen.
 
Håll huden mjuk med mjukgörande, sola inte, sov ordentligt, rök inte, stressa inte, ät grönsaker. Det ger payoff på din hud.
Vad innebär "sola inte"?

Inser att jag kommer se ut som skräp redan när jag är 35 :(. Sover dåligt, stressar mycket, äter dåligt.
 
På morgonen tvättar jag av ansiktet med ansiktstvätt och om jag är torr tar jag lite kräm. Upprepar sedan samma process innan jag går och lägger mig. Jag använder inga andra produkter utan låter mitt ansikte vara som det är.
 
jag försöker göra minsta möjliga. Tvättar med morotstvål på morgonen eller förmiddagen, samt återfuktar med Silversalva. Detta har gjort underverk med min hy vill jag lova! Från att ha varit småfinnig och snustorr om kinderna om vartannat till ttt faktiskt ha riktigt fin hy.
 
Tvättar ansiktet bara med ljummet vatten de allra flesta dagar, smörjer in huden några gånger/dag och några gånger i månaden så "skrubbar" jag ansiktet med min kokospeeling, lägger på en avokado/honungsmask, sköljer av med ljummet vatten och masserar därefter in hudkräm .

Är tämligen rynkfri, mjukhudad och är nu 42 och de allra flesta som gissar, gissar på att jag är ca 10-12 år yngre.

Solar gärna, men äter bra och sköter om resten av kroppen också och har bra hudgener om man tittar på resten av släkten.
 
Jag använder kokosolja, eller lite olivolja ibland om det behövs. Annars försöker jag sova tillräckligt och äta och dricka bra. Det hjälper bättre mot mina ögonpåsar och finnar en de krämer jag provat.
 
Morgon och kväll oavsett om jag har smink eller ej:

- Sköljer med vatten, torkar med handduk tills den slutar färgas av foundation.
- Baddar rejält med ansiktsvatten med händerna, låter det torka.
- Smörjer in med fuktkräm, ögonkräm, anti-agekräm (den är för 40+, jag är 25, men fan...), samt bio-oil på panna och runt ögon och mungipor.

Har problemhy med böldacne och kan inte använda rengöring, solskydd eller dylikt, såvida jag inte vill se ut som tjejen i The Hunger Games som dör av bistick.
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 616
Senast: Tofs
·
Hundhälsa Hej Min vän har en valp på nu snart 7 månader med ett mkt konstigt beteende. Hon kissar i sin bädd och har heller inga "problem" med...
2
Svar
21
· Visningar
2 948
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp