Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har insett att jag behöver förbättra min hudvårdsrutin, och så råkade jag snubbla över denna tråden :love: Så nu frågar jag er som uppenbarligen är duktiga på det här om tips, tänkte jag!

Nu använder jag dermalogicas ultracalming cleanser och active moist-kräm. Detta funkar ändå helt okej med tanke på att min hud känns lugn, jag har lätt att bli alldeles illröd i ansiktet. Min hud har redan börjat bli torr (flagnar mellan ögonbrynen tex), vilket den brukar bli på vintern. Nu har jag flyttat ganska många mil norrut så det kanske är därför det börjat tidigare i år? Jag skulle alltså behöva någon produkt som återfuktar bättre än de jag har nu, tänker jag.

Jag får alltid jättemycket synliga och äckliga pormaskar på näsan. Jättefult när jag sminkar mig och de syns som "flagor" :wtf: Spelar ingen roll ifall jag går på portömning, de är tillbaka på nån vecka. Jag försöker använda pormaskplåster och scrub hemma men det kanske inte blir så ofta, mest för att jag är lat... Förutom pormaskarna får jag enstaka finnar då och då på olika ställen i ansiktet, men inte så mycket/ofta att det direkt stör.

Så, jag skulle behöva tips på produkter som kan hjälpa mig med ovan nämnda "problem". Har kanske lite svår hud då den lätt blir torr samtidigt som ffa näsan har så lätt för att bli oljig... Även tips på en bra ögonkräm som hjälper mot mörka ringar och fina linjer uppskattas! :D
Du skriver att du har varit på portömningar, har du då frågat och fått råd kring vilken hudtyp du har? Anledningen till att jag frågar är att det är extremt vanligt att tro att man har en hudtyp och anpassar rutinen efter den men att grunden till problematiken egentligen är någon annan som kan förvärras av fel rutiner.

Hur som helst.
- Är du väldigt torr men ändå upplever att du blir oljig på vissa ställen och får enstaka finnar skulle jag säga att du behöver massor av fukt, precis som du är inne på.
- Att tillföra fuktpreparat är tämligen meningslöst om du huden inte är ordentligt exfolierad. Antingen genom dagliga produkter med AHA/BHA/PHA-syror (sistnämnda bättre för känslig hud, finns i neostrata och exuviance exempelvis) eller genom peelings med korn eller enzym några gånger i veckan.
- Efter peeling: lägg en ordentlig fuktmask! Biolines aqua+ är magisk. Den kostar för 75 kr för en "engångsdos" som jag upplever räcker åtminstone 3-4 gånger.
- Jag har misstolkat min hud som känslig när den egentligen bara är reaktiv: den blossar upp av många produkter, men det lägger sig snabbt och jag kan använda både starka syrapreparat och retinolprodukter med goda resultat, även om det svider initialt och blir rött. men det lägger sig snabbt. Så frågan är ju om du verkligen har känslig hud, eller om du skulle kunna köra på med mer kraftig rengöring för att få bot på pormaskar osv.
Exuviance claryfying cleanser är en bra produkt, annars absolut älskar jag Medik8 Surface Radiance Cleanse som jag kört sedan någon vecka tillbaka bara, men jag märker resultat redan, och den känns mild trots att den innehåller både BHA/AHA.
- Satsa på ett riktigt bra återfuktande serum med hyaluronsyra. Finns allt från ordinarys för typ 90 spänn till min favorit Biodroga MD för 700 kr.
- Apropå toner: Klairs supple preparation toner är en riktig fuktgivande och bra produkt.
 
Du skriver att du har varit på portömningar, har du då frågat och fått råd kring vilken hudtyp du har? Anledningen till att jag frågar är att det är extremt vanligt att tro att man har en hudtyp och anpassar rutinen efter den men att grunden till problematiken egentligen är någon annan som kan förvärras av fel rutiner.

Hur som helst.
- Är du väldigt torr men ändå upplever att du blir oljig på vissa ställen och får enstaka finnar skulle jag säga att du behöver massor av fukt, precis som du är inne på.
- Att tillföra fuktpreparat är tämligen meningslöst om du huden inte är ordentligt exfolierad. Antingen genom dagliga produkter med AHA/BHA/PHA-syror (sistnämnda bättre för känslig hud, finns i neostrata och exuviance exempelvis) eller genom peelings med korn eller enzym några gånger i veckan.
- Efter peeling: lägg en ordentlig fuktmask! Biolines aqua+ är magisk. Den kostar för 75 kr för en "engångsdos" som jag upplever räcker åtminstone 3-4 gånger.
- Jag har misstolkat min hud som känslig när den egentligen bara är reaktiv: den blossar upp av många produkter, men det lägger sig snabbt och jag kan använda både starka syrapreparat och retinolprodukter med goda resultat, även om det svider initialt och blir rött. men det lägger sig snabbt. Så frågan är ju om du verkligen har känslig hud, eller om du skulle kunna köra på med mer kraftig rengöring för att få bot på pormaskar osv.
Exuviance claryfying cleanser är en bra produkt, annars absolut älskar jag Medik8 Surface Radiance Cleanse som jag kört sedan någon vecka tillbaka bara, men jag märker resultat redan, och den känns mild trots att den innehåller både BHA/AHA.
- Satsa på ett riktigt bra återfuktande serum med hyaluronsyra. Finns allt från ordinarys för typ 90 spänn till min favorit Biodroga MD för 700 kr.
- Apropå toner: Klairs supple preparation toner är en riktig fuktgivande och bra produkt.

Tusen tack för ingående svar!
Jag har varit hos 2 olika hudterapeuter och de sa helt olika (kändes som att de ville sälja sina egna produkter mest, men jag har provat att köpa det de rekommenderade och inget av det funkade bättre än det jag har nu. Tyvärr.) Den ena (äldre, mer erfaren antar jag) sa att jag har torr och känslig hud som behöver fukt och lugnande produkter. Hon rekommenderade en kräm från esse som jag köpte, minns inte vad den hette. Den var väl ok men upplevde att den aldrig riktigt gick in i huden. Blev liksom som ett flottigt lager. Den andra terapeuten (yngre) gav mig rådet att använda en starkare rengöring mot pormaskarna och bara använda kräm/återfuktning när/om det behövdes. Det kändes dock inte bra efter hennes behandling, huden var varm, öm, röd och svullen i flera dagar efteråt så det känns inte riktigt som att den fixade det...
 
Tusen tack för ingående svar!
Jag har varit hos 2 olika hudterapeuter och de sa helt olika (kändes som att de ville sälja sina egna produkter mest, men jag har provat att köpa det de rekommenderade och inget av det funkade bättre än det jag har nu. Tyvärr.) Den ena (äldre, mer erfaren antar jag) sa att jag har torr och känslig hud som behöver fukt och lugnande produkter. Hon rekommenderade en kräm från esse som jag köpte, minns inte vad den hette. Den var väl ok men upplevde att den aldrig riktigt gick in i huden. Blev liksom som ett flottigt lager. Den andra terapeuten (yngre) gav mig rådet att använda en starkare rengöring mot pormaskarna och bara använda kräm/återfuktning när/om det behövdes. Det kändes dock inte bra efter hennes behandling, huden var varm, öm, röd och svullen i flera dagar efteråt så det känns inte riktigt som att den fixade det...
Jättekonstigt svar av den andre, jag tänker att kräm/återfuktning är superviktigt i den dagliga rutinen. Framför allt eftersom lite starkare rengöringsprodukter ofta torkar ut huden något.

Jag skulle satsa på att få till en ordentlig "basrutin" med åtminstone rengöring - toner - fuktserum - kräm (en kräm med högt spf dagtid och en väldigt återfuktande nattetid) morgon och kväll. Och komplettera med peeling + fuktmask minst 2 ggr i veckan. Man kan absolut uppnå önskade resultat om man är hängiven en sådan grundrutin med bra produkter. Sen kan man ju bygga ut med punktbehandlande produkter om man tycker det är roligt :D

Antingen då fortsätta med din snälla rengöring eller byta mot någon mer djuprengörande. (OM du efter ett par veckor med din snälla rengöring och andra återfuktande produkter fortfarande upplever att du blir oljig och får mer pormaskar, skulle jag definitivt byta till en djuprengörande! ). Toner med fokus på fukt, som sagt Klairs har en bra, gillar även Exuviances, annars vet jag att Dr Ceraucle har en serie som heter hyal reyouth som ska vara bra men som jag inte provat. Tonern ska inte användas i rengörande syfte utan som återfuktning och som PH-balanserande efter rengöring. Vill du ha bättre återfuktande effekt kan du "klappa in" tonern direkt med händerna istället för att svepa runt med bomullstuss. Det är ofta snällare om huden är känslig.

Vad gäller peeling kanske Maria Åkerberg kan vara något? De har jag upplevt som snälla. Finns en enzympeeling (Papaya Peeling) och en med AHA & Jojoba. Jag gillar båda skarpt!
 
@Happimess Tack! Jag har lite att jobba på känner jag :o Tycker det är så tråkigt att att hålla på med hudvård så ibland skippar jag tom ansiktstvätten om jag ändå inte haft smink... Men jag är ju inte nöjd med min hy nu så det måste ändras på!
 
...

Vad gäller peeling kanske Maria Åkerberg kan vara något? De har jag upplevt som snälla. Finns en enzympeeling (Papaya Peeling) och en med AHA & Jojoba. Jag gillar båda skarpt!
Jag har precis börjat med M.Å. rengöringsprodukter och olika peeling och är väldigt nöjd! Sen trivs jag bra med Lumenes serum/återfuktande/toner/ansiktskräm + smink.
 
Jag tog hem ett litet kit med Dr Lancer The Method: Polish & glow. Polishern river fint och rengöringen är väldigt nice men jag gissar att det finns andra serier som känns lika bra utan att lämna ett lika gigantiskt hål i plånboken efter sig (jaaaaa jag följer CCB överallt så till slut föll jag för all marknasföring :rofl: ).
 
Tänkte bara slänga in en kommentar ang HA, eftersom många rekommenderar och använder, och detta tipset snubblade jag över ganska nyligen och hade inte hört om förut.
Bor man i klimat med torr luft bör man vara noggrann med att få upp luftfuktigheten hemma under natten om man har på HA innan sovdags. Då HA inte återfuktar i sig själv utan binder fukt från omgivningen så drar den in fukt från luften in i huden, är det då torrt kan den dra fukt från din egen hud och istället ge motsatt effekt mot vad man är ute efter.
Tänkte ifall HA inte funkar för någon så kan det bero på detta.
 
Åh, lyllos dig som bott i Korea! :love: Det verkar spännande utöver hudvården då ;) :D

Jag är sugen på att prova Benton och de har ju snigel i sina produkter. Annars är jag en sucker för Klairs (förutom serum, deras är bra men inte wow). Missha gillar jag också men har som du inte provat annat än maskerna.

Vad gäller nattmask kan jag varmt rekommendera Klairs Freshly Juiced Vitamin E Mask, den är min "go to" när jag är ordentligt torr. Huden blir återfuktad direkt med fint glow 🥰

Korea var speciellt 😅 jag hatade det i början, men älskade det i slutet 🥰 bodde där i ett år, otroligt lite internationell påverkan, massa god mat och ett väldigt svårt språk. Försökte lära mig, gick kurs å allt men kommer bara ihåg några ord och skriva är bara å glömma 😆

Har fått hem och testat klairs E mask nu, så nöjd 😍 tack för tips 🙏 tycker nästan hudens struktur har blivit bättre. Men det här typ lilla typ extra locket i vit plast på insidan, fyller det nån funktion eller kan jag kasta det? ^^
 
Korea var speciellt 😅 jag hatade det i början, men älskade det i slutet 🥰 bodde där i ett år, otroligt lite internationell påverkan, massa god mat och ett väldigt svårt språk. Försökte lära mig, gick kurs å allt men kommer bara ihåg några ord och skriva är bara å glömma 😆

Har fått hem och testat klairs E mask nu, så nöjd 😍 tack för tips 🙏 tycker nästan hudens struktur har blivit bättre. Men det här typ lilla typ extra locket i vit plast på insidan, fyller det nån funktion eller kan jag kasta det? ^^

Det är bara ett extra skydd för att den ska hålla sig fräsch längre. Ska man ut och resa och därmed skaka om burken brukar jag ha kvar den, det blir så mycket klet i locket annars.
 
Nu har jag inte läst tråden men jag har en liten fråga som kanske någon av er kan svara på. Nu är det sådana tider då man ska tvätta händerna och helst använda handsprit. Min atopiska eksem som nästan hade läkt ut ifrån den akuta fasen innan den här pandemi-skiten började kastades in i en ny akut fas och blev snäppet jävligare. Dvs vakna på nätterna, ha så ont i händerna när jag vaknar att jag nästan inte kan ta på mig kläder och att använda handsprit på jobbet är att jämföra med att tända eld på händerna eller stoppa ner händerna i kokande vatten. När jag googlar står det att handsprit ska vara skonsammare än tvål och vatten? Men kan det verkligen stämma? Då hade jag väl ändå sluppit dessa jävligheter. Det tar ca 10 min från att ha använt handsprit till att jag har fått 3 nya fina sprickor i lederna. Tyvärr är kortisonet slut sedan en tid tillbaka och jag vägrar åka till vårdcentralen av förklarliga skäl. Så har ni några bra husmorsknep för att bli av med överjävlig eksem? Förutom att fortsätta smörja in med mjukgörande vill säga.
 
@Lycan Maken får något liknande av att tvätta händerna ofta, får som bölder/stora utslag på händerna som kliar och svider som fan. Det som hjälpt är att byta till fast tvål (jag har alltid trott att det torkar ut mer än flytande men är det enda som funkar mot hans handeksem), och så handkräm efter varje tvätt. Handsprit används väldigt sällan. Han har inte haft något mer eksem sedan vi bytte tvål.
 
Nu har jag inte läst tråden men jag har en liten fråga som kanske någon av er kan svara på. Nu är det sådana tider då man ska tvätta händerna och helst använda handsprit. Min atopiska eksem som nästan hade läkt ut ifrån den akuta fasen innan den här pandemi-skiten började kastades in i en ny akut fas och blev snäppet jävligare. Dvs vakna på nätterna, ha så ont i händerna när jag vaknar att jag nästan inte kan ta på mig kläder och att använda handsprit på jobbet är att jämföra med att tända eld på händerna eller stoppa ner händerna i kokande vatten. När jag googlar står det att handsprit ska vara skonsammare än tvål och vatten? Men kan det verkligen stämma? Då hade jag väl ändå sluppit dessa jävligheter. Det tar ca 10 min från att ha använt handsprit till att jag har fått 3 nya fina sprickor i lederna. Tyvärr är kortisonet slut sedan en tid tillbaka och jag vägrar åka till vårdcentralen av förklarliga skäl. Så har ni några bra husmorsknep för att bli av med överjävlig eksem? Förutom att fortsätta smörja in med mjukgörande vill säga.
Det finns handsprit med återfuktande, då står det på flaskan (jag tänker på sådana som kommunen köper in).
Dum fråga kanske, men måste du använda handsprit?
 
@Lycan Maken får något liknande av att tvätta händerna ofta, får som bölder/stora utslag på händerna som kliar och svider som fan. Det som hjälpt är att byta till fast tvål (jag har alltid trott att det torkar ut mer än flytande men är det enda som funkar mot hans handeksem), och så handkräm efter varje tvätt. Handsprit används väldigt sällan. Han har inte haft något mer eksem sedan vi bytte tvål.

Jag bytte till en fast tvål förra vintern och det var nog därför jag höll på att få allt under kontroll. Men nu när man ska tvätta händer stup i kvarten eller sprita då alternativ inte finns eller för att lugna omgivningen så är huden torrare än någonsin.
 
Det finns handsprit med återfuktande, då står det på flaskan (jag tänker på sådana som kommunen köper in).
Dum fråga kanske, men måste du använda handsprit?

Tycker inte att det blir så stor skillnad. Det är nog sådan handsprit som vi har på jobbet och den bränner. Jag använder inte handsprit så ofta då jag föredrar tvål och vatten då det gör mindre ont. Men när folk i fikarummet börjar kommentera så spritar jag händerna. Jag försöker även göra det när jag ska ta kaffe där andra alternativ inte finns. Jag jobbar på ett sågverk så innan 2020 så var det inte så noga med hygienen mer än vad som är normalt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp