Bukefalos 28 år!

Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hörrni!

Skulle gärna vilja fynda en bra nattkräm nu under mellandagsrean. Har lättirriterad hud med lite ojämn hudton, lätt för plitor (främst hakan) och större porer i T-zonen.

Min övriga hudvård:

Filgora Foam Cleanser (hyaluronsyra)
C-vitaminserum från Skin Treat
Ögonkräm från Lernberger Stafsing
Toner från Estelle&Thilde (byts nu mot en från Lernberger Stafsing)
Elizabeth Arden Ceramide Flawless Future SPF30 som dagkräm

Rutinen är förhållandevis ny med en del produkter som bytts ut men hittills är jag väl kanske inte överväldigad. Tycker produkter med SPF gärna blir lite fettigt.
Jag började gå över till att huvudsakligen använda Medik8 för ca 8-9 månader sen. Nattkrämen jag använder är Night ritual vitamin A. Gillar att den sjunker in i huden utan att lämna huden kletig. Hade tidigare nattkräm från Exuviance som lade sig på ytan och lämnade huden kletig. Krämen från Medik8 är fick inte överdrivet återfuktande, så om man är en torris får man börja med återfuktande toner och serum. Är även väldigt nöjd med dagkrämen Daily radiance vitamn C, med solskyddsfaktor 30. Tycker den sjunker in fint utan flottig känsla. Även här använde jag tidigare Exuviance som lade sig på ytan.
 
Tips tack Behöver hjälp.

Jaghar alltid varit dålig på att ta hand om huden. Jag har blandad hy men med riktigt torra partier. Har även blivit riktigt känslig mot dofter så behöver en som är väldigt mild.

Behöver tips på

Rengöring
ansiktskräm

För ett herrans många år sedan hade jag Maria Åkerberg som jag var nöjd med men vet inte om det passar mig nu när jag passera 40. Har någon enstaka produkt kvar hemma men den är bra gammal så den ska nog inte användas.

Någon som har något tips om vad jag kan testa/börja med?
 
The struggle is real, med både munskydd och visir på hela arbetspassen (7 timmar) mår inte min hud så bra längre, har en rad med finnar i pannan och kinderna kämpar med små finnar/ojämnheter.

Köpt ny rengöring, CeraVE SA smothing cleanser, tvättar jag med på kvällen
Sen en omgång med The Ordinary Glycolic acid ( har funkat fint i 2 år nu)
Niacinamide från The ordinary
Använder dagkräm på kvällen då man hud lätt blir oljig, kör nu dagkräm för känslig hy från Kronans Apotek
Ibland tar jag "B" oil från the ordinary om min hud känns lite ledsen och behöver lite mer.
1 gång i veckan kör jag även " blodmasken " från The ordinary.

Känner väl kanske mest att huden inte riktigt hinner återhämta sin från munskydd och visir just nu.
Ska jag bara finna mig i att huden är lite kaos och fortsätta med nuvarande rengöring eller är där något annat som kanske kan hjälpa?

Som uska så har jag inte råd med mycket dyrare produkter än de jag använder just nu.

Känslig hy, klarar fortfarande max 8 min av blodmasken och max 1 gång i veckan.

använder så klart spf.
 
@Diabetikern
Jag hade nog börjat med Neutrogena Body Oil parfymfri (japp det funkar att rengöra med, tips från dermatolog) eller CeraVe Hydrating Cleanser för rengöring.
För återfuktning hade jag testat CeraVe Moisturizing Cream. Vill du ha återfuktande solskydd hade jag testat Eucerin Daily Hydration Body Cream broad spectrum spf30 eller Neutrogena Sheer Zinc Oxide Dry Touch Face Sunscreen broad spectrum spf50.
Vill du ha en återfuktande som innehåller retinol på kvällen så hade jag provat Neutrogena Rapid Wrinkle Repair regenerating cream.
 
The struggle is real, med både munskydd och visir på hela arbetspassen (7 timmar) mår inte min hud så bra längre, har en rad med finnar i pannan och kinderna kämpar med små finnar/ojämnheter.

Köpt ny rengöring, CeraVE SA smothing cleanser, tvättar jag med på kvällen
Sen en omgång med The Ordinary Glycolic acid ( har funkat fint i 2 år nu)
Niacinamide från The ordinary
Använder dagkräm på kvällen då man hud lätt blir oljig, kör nu dagkräm för känslig hy från Kronans Apotek
Ibland tar jag "B" oil från the ordinary om min hud känns lite ledsen och behöver lite mer.
1 gång i veckan kör jag även " blodmasken " från The ordinary.

Känner väl kanske mest att huden inte riktigt hinner återhämta sin från munskydd och visir just nu.
Ska jag bara finna mig i att huden är lite kaos och fortsätta med nuvarande rengöring eller är där något annat som kanske kan hjälpa?

Som uska så har jag inte råd med mycket dyrare produkter än de jag använder just nu.

Känslig hy, klarar fortfarande max 8 min av blodmasken och max 1 gång i veckan.

använder så klart spf.

Vad jag sett rekommenderas från dermatologer gällande problem med ansiktsmasker är att köra så enkelt och så få steg som möjligt.
rengöring + återfuktande + solskydd.
parfymfritt och utan essential oils (eteriska oljor?) eller andra ingredienser som kan irritera.
inget smink
Om man har problem med akneutbrott pga maskanvändande.
 
Jag behöver lite hjälp...
Jag har den enklaste möjliga rutin pga ganska dålig på att orka komma ihåg att genomföra. Tvättar med the ordinary foaming cleanser eller sa cleanser, smörjer med pm face moisturizing lotion. Evy solskydd på morgonen.

Har provat niacinamide från the ordinary, det funkar inte ihop med ansiktskrämen, tror det blir för mycket niacinamid, men funkar om.jag har en ansiktskräm utan niacinamid.

Använder bha+aha-peelingen från the ordinary max 5 min nån gång varje/varannan vecka eller när jag tycker huden behöver en uppfräschning, kan alltså gå längre mellan gångerna.

Funderar på att använda någon retinol för att fräscha upp de begynnande smårynkorna, men vet inte vilken sort som kan vara kompatibel med resten.

Jag får lätt små finnar runt munnen men lyckas kväsa dem relativt bra med salicylsyratvätten. Behöver produkter som gör att de inte uppstår för jag är sån som pillar på ALLT så det blir sår. Det har blivit bättre med den här rutinen mot hur det var innan men inte riktigt bra ändå. Det hjälper helt klart att liksom se före/efter och hur väl rutinen tar hand om sebum och så men får ju fortfarande vissa finnar som ligger djupare och det är dem jag vill bli av med. Känner mig dessutom lätt lite torr iom att jag är ute mycket men vet inte vad jag ska använda för "tyngre" kräm/produkt som inte täpper till och orsakar finnar eller retar min hy. Sommartid känner jag mig sällan torr utan det är just nu liksom. Köpte moisturizing creme från cerave men den blev för fet istället, såg sedan att den har lite vaselin i sig så det var nog det.

Svamligt men vad har ni för tips eller råd?
 
The struggle is real, med både munskydd och visir på hela arbetspassen (7 timmar) mår inte min hud så bra längre, har en rad med finnar i pannan och kinderna kämpar med små finnar/ojämnheter.

Köpt ny rengöring, CeraVE SA smothing cleanser, tvättar jag med på kvällen
Sen en omgång med The Ordinary Glycolic acid ( har funkat fint i 2 år nu)
Niacinamide från The ordinary
Använder dagkräm på kvällen då man hud lätt blir oljig, kör nu dagkräm för känslig hy från Kronans Apotek
Ibland tar jag "B" oil från the ordinary om min hud känns lite ledsen och behöver lite mer.
1 gång i veckan kör jag även " blodmasken " från The ordinary.

Känner väl kanske mest att huden inte riktigt hinner återhämta sin från munskydd och visir just nu.
Ska jag bara finna mig i att huden är lite kaos och fortsätta med nuvarande rengöring eller är där något annat som kanske kan hjälpa?

Som uska så har jag inte råd med mycket dyrare produkter än de jag använder just nu.

Känslig hy, klarar fortfarande max 8 min av blodmasken och max 1 gång i veckan.

använder så klart spf.

Skincity har ett blogginlägg för de med "maskne", du kan ju kolla in där för tips. Paketet de satt samman som förslag var inte alltför dyrt tyckte jag (dryga produkter med relativt stora flaskor).

https://www.skincity.com/sv/hudguiden/sa-forebygger-och-behandlar-du-maskne
 
Tips tack Behöver hjälp.

Jaghar alltid varit dålig på att ta hand om huden. Jag har blandad hy men med riktigt torra partier. Har även blivit riktigt känslig mot dofter så behöver en som är väldigt mild.

Behöver tips på

Rengöring
ansiktskräm

För ett herrans många år sedan hade jag Maria Åkerberg som jag var nöjd med men vet inte om det passar mig nu när jag passera 40. Har någon enstaka produkt kvar hemma men den är bra gammal så den ska nog inte användas.

Någon som har något tips om vad jag kan testa/börja med?
Jag kör sedan några månader tillbaka med Cetaphils ansiktskräm, den eller CeraVe är ungefär samma. Rengöring har jag haft lite olika. Just nu Vichys cleansing mousse men även där funkar Cetaphil eller CeraVe.

Min hud har blivit gradvis bättre sedan jag slutade med allt annat än bara en återfuktande kräm. Dvs inga serum, masker osv. Jag säger inte att det är dåligt att lägga till saker men om huden är kaos eller du bara vill "komma igång" så tror jag att det är bäst att börja väldigt basic bara så ser du sedan med tiden om du behöver göra nåt ytterligare :)
 
Min hud är kaos nu! Har använt och testat allt för många produkter på kort tid. Måste nog börja om från noll och introducera en produkt i taget och testa en längre tid innan jag byter.
Nu vet jag knappt alls vad den reagerar på längre, även om jag starkt misstänker BHA-syran då jag vet att jag varit känslig för det i min ungdom (från diverse akneprodukter).
AHA verkar huden ändå tåla bättre.

Lite sugen på att testa by Wishtrends 5% Mandelic Acid då den ska vara ganska mild.
 
Min hud är kaos nu! Har använt och testat allt för många produkter på kort tid. Måste nog börja om från noll och introducera en produkt i taget och testa en längre tid innan jag byter.
Nu vet jag knappt alls vad den reagerar på längre, även om jag starkt misstänker BHA-syran då jag vet att jag varit känslig för det i min ungdom (från diverse akneprodukter).
AHA verkar huden ändå tåla bättre.

Lite sugen på att testa by Wishtrends 5% Mandelic Acid då den ska vara ganska mild.
Baksidan med en trevlig adventskalender? :angel: Har också upplevt by Wishtrends Mandelic Acid som ganska snäll, men kanske dumt att testa ytterligare en syra när huden är kaos?
 
Baksidan med en trevlig adventskalender? :angel: Har också upplevt by Wishtrends Mandelic Acid som ganska snäll, men kanske dumt att testa ytterligare en syra när huden är kaos?
Haha exakt så :p ;) kan inte låta bli att testa något nytt när det redan står där i skåpet 🙈
huden har varit galen i över en vecka nu men ikväll såg jag faktiskt ganska stor skillnad mot imorse så jag hoppas att det börjar lägga sig nu. Avvaktar med fler syror tills huden lugnat sig igen och varit okej ett tag.
Sen tänkte jag prova med Dermaceutics glykolsyra igen för den upplevde jag var helt okej när det värsta i början lagt sig, för den har jag hemma. Fungerar inte den testar jag by wishtrends i sådana fall, den låg väldigt bra i pris och fanns i mindre förpackning 😊
Vore tråkigt om huden inte klarar av någon syra alls!
 
Baksidan med en trevlig adventskalender? :angel: Har också upplevt by Wishtrends Mandelic Acid som ganska snäll, men kanske dumt att testa ytterligare en syra när huden är kaos?

Jag kom ihåg retinolgate från tidigare i höstas så jag har faktiskt tagit det lite lugnt trots att det kliat i fingrarna att testa allt samtidigt :angel: :D

Men jag har testat den du undrade över, Instytutums serum, och visst är det bra men inte värt pengarna. Det är ju galet dyrt!
 
Haha exakt så :p ;) kan inte låta bli att testa något nytt när det redan står där i skåpet 🙈
huden har varit galen i över en vecka nu men ikväll såg jag faktiskt ganska stor skillnad mot imorse så jag hoppas att det börjar lägga sig nu. Avvaktar med fler syror tills huden lugnat sig igen och varit okej ett tag.
Sen tänkte jag prova med Dermaceutics glykolsyra igen för den upplevde jag var helt okej när det värsta i början lagt sig, för den har jag hemma. Fungerar inte den testar jag by wishtrends i sådana fall, den låg väldigt bra i pris och fanns i mindre förpackning 😊
Vore tråkigt om huden inte klarar av någon syra alls!

Alltså... kunde min superkänsliga och megatorra hud hämta sig från retinolchocken tror jag du inte behöver vara orolig :) Du får ta det lite lugnt helt enkelt.
 
Alltså... kunde min superkänsliga och megatorra hud hämta sig från retinolchocken tror jag du inte behöver vara orolig :) Du får ta det lite lugnt helt enkelt.
Jag har tänkt på retinolgate och ändå känt ett visst lugn i min nuvarande situation ;)
Har köpt Klairs Rich Moist Soothing Cream och den känns riktigt skön och lugnande på huden, toppar med UV Essence jag fick prova av dig och den fungerar också bra. Det ska väl ordna sig till slut :p
 
Jag har tänkt på retinolgate och ändå känt ett visst lugn i min nuvarande situation ;)
Har köpt Klairs Rich Moist Soothing Cream och den känns riktigt skön och lugnande på huden, toppar med UV Essence jag fick prova av dig och den fungerar också bra. Det ska väl ordna sig till slut :p

Visst är båda härliga? Jag är verkligen imponerad av Rich Moist, den återfuktar utan att det blir kladdigt.
 
Jag kom ihåg retinolgate från tidigare i höstas så jag har faktiskt tagit det lite lugnt trots att det kliat i fingrarna att testa allt samtidigt :angel: :D

Men jag har testat den du undrade över, Instytutums serum, och visst är det bra men inte värt pengarna. Det är ju galet dyrt!
Jo, jag vet att det skulle svida rejält i plånboken. Känner mig överlag osäker på olika nya generationers retinol (eller med andra namn), om de är starkare än en 1% retinol som PH's eller Exuviance's. Börjar känna att jag vill ha något ännu starkare nämligen, haha. Eller så får jag väl skaffa fillers/botox eller annan behandling man inte kan fixa själv hemma . :angel:
 
Jo, jag vet att det skulle svida rejält i plånboken. Känner mig överlag osäker på olika nya generationers retinol (eller med andra namn), om de är starkare än en 1% retinol som PH's eller Exuviance's. Börjar känna att jag vill ha något ännu starkare nämligen, haha. Eller så får jag väl skaffa fillers/botox eller annan behandling man inte kan fixa själv hemma . :angel:

Antar att du testat Dermaceutic?
 
Antar att du testat Dermaceutic?
Nej, jag har inte testat deras retinol, just för att den väl är samma styrka som ovan nämna, men det är klart att jag kanske skulle behöva lite variation och att den formuleringen funkar bättre. Gillar verkligen deras TurnOver nattkräm (inte apropå retinol alltså, det ska jag inte direkt användas samtidigt :angel:)
 
Nej, jag har inte testat deras retinol, just för att den väl är samma styrka som ovan nämna, men det är klart att jag kanske skulle behöva lite variation och att den formuleringen funkar bättre. Gillar verkligen deras TurnOver nattkräm (inte apropå retinol alltså, det ska jag inte direkt användas samtidigt :angel:)

Det var ju Dermaceutic som var skyldig till retinolgate, jag hade två provförpackningar av deras 1%-are :D

Jag antar att du testat kombinerade preparat med bakuchiol och/eller retinyl retinoat? Jag kör PC med bakuchiol och 0,3% retinol just nu och är nöjd med den. Jag testar ju lite av varje just nu så jag vill inte köra starkare retinol än så.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp