Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min peroriala dermatit har ju lugnat sig ganska bra nu. Men frågan är ju om/när man vågar introducera serum osv. igen.

Idag smörjer jag med Finacea gel morgon och kväll och ev. lite Moisturizing cream ifrån Cerave. Känns väldigt fattigt och att min hud blivit lite tråkigare pga det. :meh: Även om utslag/blåsor har försvunnit nu.
 
Min peroriala dermatit har ju lugnat sig ganska bra nu. Men frågan är ju om/när man vågar introducera serum osv. igen.

Idag smörjer jag med Finacea gel morgon och kväll och ev. lite Moisturizing cream ifrån Cerave. Känns väldigt fattigt och att min hud blivit lite tråkigare pga det. :meh: Även om utslag/blåsor har försvunnit nu.

Kanske testa något milt vit C-serum? Det ger ju lyster. Kanske i kombination med en essence?

Edit: Och något med hyaluronsyra för fukt?
 
Är lite sugen på att köra på en retinolprodukt när huden har lugnat sig igen. Vilka är era favoriter?
 
Är lite sugen på att köra på en retinolprodukt när huden har lugnat sig igen. Vilka är era favoriter?

Jag växlar mellan PC (RESIST Intensive Wrinkle-Repair Retinol Serum, CLINICAL 0,3% Retinol + 2% Bakuchiol Treatment och CLINICAL 1% Retinol Treatment, angivna i ordningen stigande mängd retinol) och Medik8 (bara den med 0,3% än så länge). Första vändan med retinolgate var Dermaceutic 1%... kanske lite väl häftigt att köra varje kväll direkt som jag gjorde :D

Den förstnämnda från PC är mild för att vara retinol och torkar absolut inte ut.
 
Ett nytt favoritserum för mig är Klairs Midnight Blue Youth Activating Drop. Utslätande och enormt återfuktande, ett perfekt vinterserum.

Jag har också köpt Make P:rems Safe me. Relief Barrier Cream som är helt suverän nu när det blev kallare. För kraftig även för mig till sommaren men som sagt perfekt nu på vintern.
 
Ska kolla in serumet!

Jag fick med det i en bundle jag köpte löjligt billigt på Tradera (allt var helt nytt). Jag har sneglat på det länge men priset avskräckte mig och jag har aldrig sett prover på det. Jag kommer att köpa en flaska när den här är slut. Det är väl mer som en essence än ett serum men är som sagt enormt återfuktande och utslätande.
 
Jag fick med det i en bundle jag köpte löjligt billigt på Tradera (allt var helt nytt). Jag har sneglat på det länge men priset avskräckte mig och jag har aldrig sett prover på det. Jag kommer att köpa en flaska när den här är slut. Det är väl mer som en essence än ett serum men är som sagt enormt återfuktande och utslätande.
Ja jag läste att det hade rätt vattnig konsistens. Ska hålla utkik på tradera, såg att där fanns en hel del :)
Min hud verkligen skriker att bli återfuktad så här på vinterhalvåret. Känns extremt faktiskt!
 
Ja jag läste att det hade rätt vattnig konsistens. Ska hålla utkik på tradera, såg att där fanns en hel del :)
Min hud verkligen skriker att bli återfuktad så här på vinterhalvåret. Känns extremt faktiskt!

Min hy blir torr som fnöske den här delen av året! Och så kan den istället kännas oljig under sommaren. :cautious:
 
Har någon här testat olika former av A-vitamin? Jag har varit korkad och inte fattat att retinal är mer kraftfullt än retinol, så jag antar att jag måste ge det en chans framöver. :D
 
I natt i min uppgivna, torra, glåmighet klickade jag hem Klairs Freshly Juiced C-vitaminserum och (en pytteburk)E-vitaminmask. Är inte helt nöjd med min nuvarande retinol+squalane-rutin, retinolen vet jag funkar på mig men sen jag la till squalanet får jag finnar på ställen i ansiktet där jag aldrig direkt fått finnar förr :cautious: Vet inte om det är kombinationen(men retinolen är en olja så dom används inte samma kväll) eller just det squalanet(the ordinarys) som inte funkar och är väl inte jättesugen på att köpa MER squalane direkt bara för att prova...
Kort uppdatering: E-masken var inte ens nära att räcka till :( och den är alldeles för dyr att smörja fyra gånger om dagen med. Jag har en luftfuktighet på 22-30% i vinter så skyller på det :p C-vitaminet gillar jag dock! Hittade ett litet varuprov med Babors argankräm, den kändes helt otrolig så jag ska nog unna mig sen när jag börjar jobba igen.
 
Kort uppdatering: E-masken var inte ens nära att räcka till :( och den är alldeles för dyr att smörja fyra gånger om dagen med. Jag har en luftfuktighet på 22-30% i vinter så skyller på det :p C-vitaminet gillar jag dock! Hittade ett litet varuprov med Babors argankräm, den kändes helt otrolig så jag ska nog unna mig sen när jag börjar jobba igen.

Testa Make P:rems Safe Me Barrier cream. Den är enormt skyddande nu i kylan och min hud är inte alls så torr den brukar vara på morgonen sedan jag började med den. Eller Klairs Rich Moist (den kan jag skicka prov på om du vill).

Just nu ligger jag lågt med retinolet för att jag blir så himla torr av det. Min hud är inte vinterkompatibel... :cautious:
 
Om några veckor ska jag på typ min första skidsemester. Behöver tips på vad jag ska smörja in ansiktet med, känner att det kommer behövas nåt mer än min vanliga kräm från medik8. Ett plus om den inte är jättedyr. 😜
Även tips på läpprodukt mottages tacksamt.
 
Om några veckor ska jag på typ min första skidsemester. Behöver tips på vad jag ska smörja in ansiktet med, känner att det kommer behövas nåt mer än min vanliga kräm från medik8. Ett plus om den inte är jättedyr. 😜
Även tips på läpprodukt mottages tacksamt.

Barriärkrämen från Make P:rem skulle jag säga (om du är en torris) och rejält solskydd. Anthelios kanske?
 
Ska spanas in! Är eg inte särskilt torr, men kylan är ju inte snäll mot huden.

Är du inte en extremtorris kanske Klairs Rich Moist hjälper? Jag har mer eller mindre tagit bort aktiva ingredienser/syror när det är som kallast också. Det blir för mycket för min hud helt enkelt.

Sedan beror det ju på hur kallt det kommer att vara. Det är ju skillnad på -10 och -30. I -30 har jag på rent fett på kinderna och näsan, för att skydda.

Kom ihåg att kyla och ev höjd (om du ska till fjälltrakter) gör att det är enormt torrt just nu. Drick MYCKET vatten, annars kommer du snabbt att få huvudvärk pga vätskebrist. Har testat det några gånger och det är inte kul (jag glömmer alltid bort det mellan gångerna :cautious:).
 
Är du inte en extremtorris kanske Klairs Rich Moist hjälper? Jag har mer eller mindre tagit bort aktiva ingredienser/syror när det är som kallast också. Det blir för mycket för min hud helt enkelt.

Sedan beror det ju på hur kallt det kommer att vara. Det är ju skillnad på -10 och -30. I -30 har jag på rent fett på kinderna och näsan, för att skydda.

Kom ihåg att kyla och ev höjd (om du ska till fjälltrakter) gör att det är enormt torrt just nu. Drick MYCKET vatten, annars kommer du snabbt att få huvudvärk pga vätskebrist. Har testat det några gånger och det är inte kul (jag glömmer alltid bort det mellan gångerna :cautious:).
Smart, tack! Typisk sak som är lätt att glömma!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp