Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag dubbelrengör enbart när jag återapplicerat mkt spf alt haft make-up men då kör jag antingen en pad med Bioderma Sensibios micellärvatten (supereffektiv och väldigt skonsam) eller Make Preem Safe Me-oljan som ju är väldigt hypead just nu. Min PD gillar inte den lika mycket som Bioderman men den är magisk för pormaskarna!

Följer upp med Toleriane Sensitive rengöringslotion, snäll och effektiv budgetfavorit.
Har Make prems olja och även använt micellärvatten men tycker inget blir lika rent som en oljerengöring. Särskilt mascaran har svårt att försvinna om jag inte tar en rejäl oljerengöring. Dubbelcleansar bara om jag har haft SPF eller smink. Inte om jag bara haft fuktkräm.
Plus aldrig på morgonen, då tvättar jag inte ansiktet alls. Gör under för en torr hy!
 
Har Make prems olja och även använt micellärvatten men tycker inget blir lika rent som en oljerengöring. Särskilt mascaran har svårt att försvinna om jag inte tar en rejäl oljerengöring. Dubbelcleansar bara om jag har haft SPF eller smink. Inte om jag bara haft fuktkräm.
Plus aldrig på morgonen, då tvättar jag inte ansiktet alls. Gör under för en torr hy!

Jag tvättar heller inte på morgonen. Är jag slö :p drar jag bara på dagkräm+SPF men tar jag mig lite mer tid så har jag på en toner och eventuellt en olja samt gör lite massage med en gua-sha innan serum och fuktkräm.
 
Har Make prems olja och även använt micellärvatten men tycker inget blir lika rent som en oljerengöring. Särskilt mascaran har svårt att försvinna om jag inte tar en rejäl oljerengöring. Dubbelcleansar bara om jag har haft SPF eller smink. Inte om jag bara haft fuktkräm.
Plus aldrig på morgonen, då tvättar jag inte ansiktet alls. Gör under för en torr hy!

Tvättar heller aldrig på morgonen, trots kombohud. Upplever att det stör barriären att rengöra för mycket, vilket ju till viss del stöds av studier. :)
 
Bara för att @Malibu_Stacy frågade om dubbelrengöring så var jag tvungen att testa Plantheque som jag inte kommit mig för med ännu :D

Oljan var jättehärlig för en torr hud och det var även rengöringsskummet, båda är väldigt återfuktande. Tonern har jag testat sedan tidigare och gillar den väldigt mycket. Doften på den är från blue tansy oil, en inflammationshämmande eterisk olja som jag använt i mina egna oljeblandningar länge.

Serumet jag använde var det med bakuchiol (The Turn Back Time Serum) som är väldigt trevligt.

Däremot skippade jag dagkrämen från den serien, jag har testat en av dem och gillade den inte. Det blev Make P:rem som vanligt. Huden känns fantastisk, jag gillar verkligen produkterna från Plantheque förutom dagkrämen. Jag har testat ansiktsoljan, enzymrengöringen samt exfolieringsmasken med och de är suveräna.
 
Ni som kör double cleansing, kan ni inte berätta vilka två produkter ni använder? Dvs vilken oljebaserad rengöring och vilken vattenbaserad?

Jag har använt The Ordinarys Squalane Cleanser och sen Ceraves Hydrating Cleanser. Nu verkar det dock vara svårt att få tag på förstnämnda i stor förpackning.
Har precis beställt Clean it Zeros Nourishing Balm (den gula bukten) för att testa.
Jag föredrar balmrengöringar framför oljerengöringar. Jag har provat den gula och den rosa från Clean it, den från Beauty of Joseon och den från Geek & Gorgeous samt några koreanska jag inte minns märke på. Alla har varit bra, men den från Geek & Gorgeous är min favorit eftersom den är parfymfri och rätt billig.

Som andrarengöring har jag provat några milda varianter från Cerave, Cetaphil och andra "apoteksmärken", men har, efter tips från en kompis som är utbildad hudterapeut, fastnat för en rätt otippad produkt. Sensitive face wash från Bulldog, vilket är ett märke som marknadsförs för män. Billig och parfymfri och skummar lite utan att vara uttorkande. Gillar inte rengöringar som inte skummar alls eftersom jag tycker att det krävs mer tvättande och gnuggande för att få bort alla rengöringsrester från huden.
 
Alltså microneedling :love:

Jag har köpt en serie med fem dermapenbehandlingar och har fått fina resultat redan efter en gång. Jag har alltid haft fin hud, men nu strålar den på ett sätt jag aldrig upplevt innan. I fredags blev jag sminkad av ett proffs inför en fotografering och när jag satte mig i stolen sa make up artisten att hon ska tvätta av min bas innan hon kan börja. Min "bas" bestod av Embryolisse fuktighetskräm :D
 
Jag är ute efter ett kroppsserum/en mycket lätt kroppslotion att använda innan den hudlotion som hudläkaren rekommenderat. Känslan är att huden saknar fukt och att den lotion jag använder nästan enbart är fet.

Något som är lätt, mycket återfuktande och gärna lugnande till min inflammerade hud. Som brukar gå bra att lägga annan lotion uppepå.

Har ni några förslag?
 
Jag är ute efter ett kroppsserum/en mycket lätt kroppslotion att använda innan den hudlotion som hudläkaren rekommenderat. Känslan är att huden saknar fukt och att den lotion jag använder nästan enbart är fet.

Något som är lätt, mycket återfuktande och gärna lugnande till min inflammerade hud. Som brukar gå bra att lägga annan lotion uppepå.

Har ni några förslag?

ACO Soothing Body Lotion är kanon. :) Lätt i konsistensen med niacinamid och panthenol.
 
Jag är ute efter ett kroppsserum/en mycket lätt kroppslotion att använda innan den hudlotion som hudläkaren rekommenderat. Känslan är att huden saknar fukt och att den lotion jag använder nästan enbart är fet.

Något som är lätt, mycket återfuktande och gärna lugnande till min inflammerade hud. Som brukar gå bra att lägga annan lotion uppepå.

Har ni några förslag?

Har du testat att använda toner? Klairs har en mycket snäll och återfuktande toner som finns i en oparfymerad variant.

Själv har jag använt Plantheques toner i samma syfte, den fungerar väldigt bra.
 
Vill bara uppdatera lite om att jag tydligen fick "överskott" av malassezia i samband med att jag gick av ppiller. Nu är jag på samma gamla beprövade sort sedan en vecka tillbaka och har tvättat med fungoral ett par gånger och samma dag som jag började med fungoral la sig svullnaderna och nu är det bara själva läkningen av befintliga finnar kvar. Inga nya har tillkommit sedan jag började behandla på detta sätt. 🥳
 
Jag köpte en box på Lyko för ett tag sen. Lyko Lovables High Expectations. Där var en massa roliga saker i!

Bland annat:

REN Skincare Radiance Glyco Lactic Radiance renewal Mask: Den provade jag först på handryggen (för säkerhetsskull) då jag aldrig hade provat AHA innan. Det stack och pirrade! Enligt instruktion tvättade jag av den efter 10 min och smorde in osv. Ingen synlig hudreaktion men det stack och pirrade i huden resten av kvällen. På morgonen kändes det som vanligt igen.

Vågar jag använda den på ansiktet? Ska jag testa först på en liten del av ansiktet?

Jag vågade inte då så jag provade istället en annan produkt som var i boxen.

Gilda Liljeblad Activating AHA Toner: Jag har precis börjat med denna (använder varannan kväll) men märker inte nån större skillnad ännu. Det pirrar inte alls i huden och jag vet inte riktigt hur mycket AHA det är i den. Men huden har inte reagerat negativt alls iaf så den känns mild.

Sen har jag också börjat använda SkinCeuticals CE Ferulic serum. Känns bra på huden men jag tycker att det är svårt att märka nån skillnad.

I boxen fanns också Clarins Super Restorative Night Cream som känns underbar på huden! Återfuktande men inte fet och kladdig. Min hy älskar den så jag använder den nu som nattkräm. Så länge den varar. Tveksamt om jag är villig är köpa en fullsize till fullpris sen. Jag provar mig nog hellre igenom ett lite billigare segment först!

Sen fanns det mer i boxen som jag inte använt än. Jag får återkomma allteftersom jag testar nya produkter!
 
Jag köpte en box på Lyko för ett tag sen. Lyko Lovables High Expectations. Där var en massa roliga saker i!

Bland annat:

REN Skincare Radiance Glyco Lactic Radiance renewal Mask: Den provade jag först på handryggen (för säkerhetsskull) då jag aldrig hade provat AHA innan. Det stack och pirrade! Enligt instruktion tvättade jag av den efter 10 min och smorde in osv. Ingen synlig hudreaktion men det stack och pirrade i huden resten av kvällen. På morgonen kändes det som vanligt igen.

Vågar jag använda den på ansiktet? Ska jag testa först på en liten del av ansiktet?

Jag vågade inte då så jag provade istället en annan produkt som var i boxen.

Gilda Liljeblad Activating AHA Toner: Jag har precis börjat med denna (använder varannan kväll) men märker inte nån större skillnad ännu. Det pirrar inte alls i huden och jag vet inte riktigt hur mycket AHA det är i den. Men huden har inte reagerat negativt alls iaf så den känns mild.

Sen har jag också börjat använda SkinCeuticals CE Ferulic serum. Känns bra på huden men jag tycker att det är svårt att märka nån skillnad.

I boxen fanns också Clarins Super Restorative Night Cream som känns underbar på huden! Återfuktande men inte fet och kladdig. Min hy älskar den så jag använder den nu som nattkräm. Så länge den varar. Tveksamt om jag är villig är köpa en fullsize till fullpris sen. Jag provar mig nog hellre igenom ett lite billigare segment först!

Sen fanns det mer i boxen som jag inte använt än. Jag får återkomma allteftersom jag testar nya produkter!

Testa, men tvätta av efter 1-2 minuter :). Jag kan oftast inte ha syror särskilt länge.
 
Jag köpte en box på Lyko för ett tag sen. Lyko Lovables High Expectations. Där var en massa roliga saker i!

Bland annat:

REN Skincare Radiance Glyco Lactic Radiance renewal Mask: Den provade jag först på handryggen (för säkerhetsskull) då jag aldrig hade provat AHA innan. Det stack och pirrade! Enligt instruktion tvättade jag av den efter 10 min och smorde in osv. Ingen synlig hudreaktion men det stack och pirrade i huden resten av kvällen. På morgonen kändes det som vanligt igen.

Vågar jag använda den på ansiktet? Ska jag testa först på en liten del av ansiktet?

Jag vågade inte då så jag provade istället en annan produkt som var i boxen.

Gilda Liljeblad Activating AHA Toner: Jag har precis börjat med denna (använder varannan kväll) men märker inte nån större skillnad ännu. Det pirrar inte alls i huden och jag vet inte riktigt hur mycket AHA det är i den. Men huden har inte reagerat negativt alls iaf så den känns mild.

Sen har jag också börjat använda SkinCeuticals CE Ferulic serum. Känns bra på huden men jag tycker att det är svårt att märka nån skillnad.

I boxen fanns också Clarins Super Restorative Night Cream som känns underbar på huden! Återfuktande men inte fet och kladdig. Min hy älskar den så jag använder den nu som nattkräm. Så länge den varar. Tveksamt om jag är villig är köpa en fullsize till fullpris sen. Jag provar mig nog hellre igenom ett lite billigare segment först!

Sen fanns det mer i boxen som jag inte använt än. Jag får återkomma allteftersom jag testar nya produkter!
Säger som @skiesabove testa att köra någon minut eller två istället för tio min :)
 
Undrar en grej detta med ansiktsvatten som jag aldrig använt vad jag vet. Men det ska tydligen göra en skillnad? Gör det det?
När ska man använda den? Förstår det som att man ska använda den efter rengjort ansiktet innan man tar på sig en kräm. Stämmer det?
Men själva ansiktsvattnet ska man inte skölja bort eller :confused: ?
 
Insåg till min fasa att jag fått hormonfläckar på sidan av ansiktet efter graviditeten :eek: tips på produkt som hjälper mot hormon och åldersfläckar?
 
Puttar upp då jag precis fått hem lite produkter.

Medik8 Intelligent Retinol Smoothing Cream 0.2% (min favorit när det kommer till nattkrämer)

Ceraves Facial Moisturising Lotion Spf50 (kunde inte motivera köpet med två medik8 produkter, så det fick bli en budget till dagen)

Ceraves Blemish Control Gel (med AHA syror)


Går det att blanda AHA syror med retinol?
Jag kommer ju behöva använda båda produkterna regelbundet för att få en effekt.
Ceraves gel behövs framförallt på mina kinder, så jag hade annars kunnat försöka "dela upp" insmörjandet eller blir det för riskabelt?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Min sambo mår dåligt av hunden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp