Bukefalos 28 år!

Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vågar knappt be om tips pga känslig hud. Det som funkar för mig är Maria Åkerberg och propyless. Jag har vissa schampon som fungerar och använder ibland en klådstillande gel från aco(?) i hårbotten. På hakan/runt munnen har jag dock lätt att få finnar, eller om det ens är finnar, men åtminstone röda inflammerade "prickar". Egentligen inte en klassisk finne, om det låter vettigt. Jag är en torris som har eksem jämt i hårbotten, mer eller mindre. Just nu lite mer. Jag har med jämna mellanrum perioral dermatit, det enda som biter på det är lågdos antibiotika, tror jag har kört det tre gånger på fem år? Har avslutat en kur för några veckor sen.

Finns det något jag kan använda lokalt på hakan/inflammationerna/acne(vilken inte riktigt är problemet tror jag?) för att förbättra det? Jag är lite rädd för att prova för mycket då jag ändå har en rutin som fungerar hyfsat.

CosRX snail 96. Rent snigelgel. Läker sår och inflammationer utan att skada hud eller klogga till det.
 
Jag har de senaste månaderna snöat in totalt på hudvård. Det kanske lätt blir så om man har haft oren hy och akne sedan tidiga tonår och nu över tio år senare inse att det faktiskt finns produkter som hjälper. Jag undrar om det finns intresse hos er för en hudvårdstråd? Jag såg att det fanns en sminktråd där det skrivits en del om detta men om det finns fler som inte är så intresserade av smink kanske en renodlad hudvårdstråd är av intresse för fler?

Är det någon här som har mycket aknebenägen hy som upplever att AHA-syra fungerar bättre än BHA-syra? Jag börjar misstänka att det kan vara så i mitt fall men jag har ingen daglig AHA-produkt utan bara Peter Thomas Roths pumpamask (:love:) som jag försöker använda minst 1 gång/v. Är det någon som har någon rekommendation av en produkt med AHA-syra att använda dagligen? Jag har blandhy med fet T-zon men torr i övrigt. Nu använder jag Paulas Choice BHA exfoliant på 2 %.

Jag är mycket nyfiken på om det är någon som har erfarenhet av kultprodukten Biologique Recherche Lotion P50? Jag får intrycket av att den är amazing, men den är såklart dyr... Jag får nog lugna mig lite med att köpa den då det gått orimligt mycket pengar till hudprodukter senaste tiden. Skincitys julkalender var livsfarlig. :p

Vad har ni för ABSOLUTA favoritprodukter? Det enda jag hittat hittills som jag tycker är helt super är pumpamasken jag skrev om tidigare. :)
Jag tycker det är supertråkigt att både köpa och göra hudvård :o Med andra ord skulle jag behöva skärpa till mig ordentligt på den fronten. På kvällarna när jag är dundertrött torkar jag bort sminket med sminkservetter som smidigt nog ligger vid tv:n. Annars försöker jag använda ansiktsrengöring och Micellar Water.

De produkter jag använder idag:
Micellar Water från Garnier - tar verkligen det där sista SÅ bra
Rengöring från The Ordinary - effektiv även om man tar lite
Hyaluronic från The Ordinary - använt för kort tid för att utvärdera
Ansiktskräm från The Ordinary - mjukgörande och går snabbt in i huden
Facemask från Maria Åkerberg - gör underverk under natten
Fransrengöring från Look by Linn - skonsam och effektiv för min fransförlängning

För 7-8 år sedan skulle jag nog säga att jag hade rätt fet hy. Numera är den torr sommar som vinter, extra torr om vintern. Kan få lite små finnar då och då men annars håller sig *peppar peppar* min hy sig ganska så ok ändå (trots sminkservetter då och då)
 
Jag vågar knappt be om tips pga känslig hud. Det som funkar för mig är Maria Åkerberg och propyless. Jag har vissa schampon som fungerar och använder ibland en klådstillande gel från aco(?) i hårbotten. På hakan/runt munnen har jag dock lätt att få finnar, eller om det ens är finnar, men åtminstone röda inflammerade "prickar". Egentligen inte en klassisk finne, om det låter vettigt. Jag är en torris som har eksem jämt i hårbotten, mer eller mindre. Just nu lite mer. Jag har med jämna mellanrum perioral dermatit, det enda som biter på det är lågdos antibiotika, tror jag har kört det tre gånger på fem år? Har avslutat en kur för några veckor sen.

Finns det något jag kan använda lokalt på hakan/inflammationerna/acne(vilken inte riktigt är problemet tror jag?) för att förbättra det? Jag är lite rädd för att prova för mycket då jag ändå har en rutin som fungerar hyfsat.
Dermalogica har en mild peeling på risextrakt, köper man den lilla så är priset överkomligt.
Det är milt nog att kunna användas varje dag, så om du vill testa något på ditt problemområde hade jag kikat på den. Den tvättas bort efter några minuters användning.

MÅ har ju även produkter med AHA syra (mjölksyra) i deras clearing produkter om du vill börja med något riktigt milt.

Jag hade dock inte använt mig av deras peeling med små korn i då det ofta är skarpt för huden.
 
CosRX snail 96. Rent snigelgel. Läker sår och inflammationer utan att skada hud eller klogga till det.
Tack för tipset, letat efter snigelgel som inte innehåller petrolatum eller silikon!!! Hittade en i UK för herrans massa år sedan när bagaget kom bort och jäklar vad bra primer det var förutom att rynkorna försvann!
 
Villhöver ett c vitamin serum och har hittat två på Indy Beauty @Malibu_Stacy är det något du har testat?
De har ett med rimligt pris och ett dyrt, såklart hittade jag det dyra först och det jag vill ha helst.

Annars funderade jag på c vitaminer från MÅ. Vet att jag var väldigt nöjd med det under den perioden jag mest hade MÅ produkter.
 
Villhöver ett c vitamin serum och har hittat två på Indy Beauty @Malibu_Stacy är det något du har testat?
De har ett med rimligt pris och ett dyrt, såklart hittade jag det dyra först och det jag vill ha helst.

Annars funderade jag på c vitaminer från MÅ. Vet att jag var väldigt nöjd med det under den perioden jag mest hade MÅ produkter.
Nej inte testat alls!
Har faktiskt ingen produkt med Vitamin C så kan inte komma med tips där.
 
Skulle behöva nån fantastisk ögonkräm (eller två?!) . Dels mot mörk och hålögd och dels mot lite smårynkor och förlorad spänst. Använder tretinoin på övriga huden… behöver jag en till natt och en till dag? Help!? 40+
 
Skulle behöva nån fantastisk ögonkräm (eller två?!) . Dels mot mörk och hålögd och dels mot lite smårynkor och förlorad spänst. Använder tretinoin på övriga huden… behöver jag en till natt och en till dag? Help!? 40+
Jag kan inget om ögonkrämer, men jag tänker överlag att om du använder tretinoin så är det nog fukt och åter fukt du behöver. Gärna C + E vitamin i.

Använder du någon syra? Typ BHA eller AHA kolla upp noggrant vad du kan använda med tretinoin osv.
 
Jag har nästan övertalat mig själv att köpa C+E vitamin serumet från Indy Beauty, jag har solskadad hud på bröstet och tycker jag behöver ta tag i det. Smörjer in mig lite på måfå när jag tar ansiktet, men behöver definitivt bli bättre.
 
Jag kan inget om ögonkrämer, men jag tänker överlag att om du använder tretinoin så är det nog fukt och åter fukt du behöver. Gärna C + E vitamin i.

Använder du någon syra? Typ BHA eller AHA kolla upp noggrant vad du kan använda med tretinoin osv.
Tack ska kolla upp ögonkrämer med c och e! 😍. Använder ingen syra eller annan aktiv ingrediens 🤗
 
Skulle behöva nån fantastisk ögonkräm (eller två?!) . Dels mot mörk och hålögd och dels mot lite smårynkor och förlorad spänst. Använder tretinoin på övriga huden… behöver jag en till natt och en till dag? Help!? 40+
Den här är överlägsen! Med retinal så motverkar rynkor. Finns på rea just nu lite överallt.
Beauty of Joseon Revive Eye Serum
b89bb8a1394240c984690149941c7f18.jpg
 
Fråga som har med huden att göra.

Jag har fått en rosa fläck på bröstet som dök upp för 2-2,5 månad sen.
Först dök den upp som en liten fläck men efter första månaden så var den 1 cm i omkrets och är nu 2,5-3 cm.
Kliar inte eller liknande men blir såklart nojig över att den blir större. Undviker nu att smörja dekolletage sen den dök upp och började bli större.
När är det dags att kolla upp det?
Det är en lögn att få tid på VC här under vintermånaderna.
 
Fråga som har med huden att göra.

Jag har fått en rosa fläck på bröstet som dök upp för 2-2,5 månad sen.
Först dök den upp som en liten fläck men efter första månaden så var den 1 cm i omkrets och är nu 2,5-3 cm.
Kliar inte eller liknande men blir såklart nojig över att den blir större. Undviker nu att smörja dekolletage sen den dök upp och började bli större.
När är det dags att kolla upp det?
Det är en lögn att få tid på VC här under vintermånaderna.
Det är nog dags att kolla upp. Går ju att få en första bedömning på tex kry eller min doktor apparna. :)
 
Jag är på jakt efter en ny ansiktskräm. Använt Ordinarys ett par år och den gör väl vad den ska men tycker att det vore roligt att testa något nytt. Använder i övrigt också Ordinarys produkter, framförallt retinol och lactic acid. Jag har nog ganska normal hy, inga problem direkt, något yttorr ibland men lite fetare i t-zonen.

Några tips? 😊
 
Fråga som har med huden att göra.

Jag har fått en rosa fläck på bröstet som dök upp för 2-2,5 månad sen.
Först dök den upp som en liten fläck men efter första månaden så var den 1 cm i omkrets och är nu 2,5-3 cm.
Kliar inte eller liknande men blir såklart nojig över att den blir större. Undviker nu att smörja dekolletage sen den dök upp och började bli större.
När är det dags att kolla upp det?
Det är en lögn att få tid på VC här under vintermånaderna.

Det är nog dags att kolla upp. Går ju att få en första bedömning på tex kry eller min doktor apparna. :)

Undvik kry för detta, samhällspengar helt i sjön. Behövs dermatoskop. En förändring som vuxit så mkt ska påtittas.
 
Jag vet inte om nån här kan ge nåt tips men kanske iallafall kan fråga!
Men jag undrar om nån har nåt tips hur man får mera jämnare och finare hy? Jag hatar hur min hy ser ut för den är så o jämn och som knottrig och att jag har synliga porer på näsan och sånt. Och jag vill få slätare och finare hy så jag kan vara utan smink ibland.
Så det jag undrar är om nån har nåt tips på kanske nåt serum eller toner nånting som är bra? Och helst inte så dyrt!
Den hud vården som jag använder nu är en ren göring från cetaphil som är exfolerande. Och ungefär varannan dag så har jag en enzym peeling. Och sen har jag en ögon kräm med ceramide och en med hyluron sura och jag brukar oftast ha båda. Och sen en salicyl syra som jag har på kinderna där jag kan få finnar och ibland på näsan och pannan om det verkar be hövas.
Och sist så har jag eucerin ph 5 creme tror jag den heter. Som bara är en kräm för känslig hud som jag ändå har.
Så det är min hud vårds rutin som jag gör på kvällen och oftast på morgonen men har aldrig enzym peelingen på morgonen och oftast inte salicyl syran.
Förutom det så brukar jag göra nån ansikts mask kanske två gånger i veckan men jag har ingen speciell utan jag testar bara massa o lika.
Så ja om nån skulle ha nåt bra tips om nånting som jag kan lägga till så skulle det vara jätte snällt! ❤️
 
Jag vet inte om nån här kan ge nåt tips men kanske iallafall kan fråga!
Men jag undrar om nån har nåt tips hur man får mera jämnare och finare hy? Jag hatar hur min hy ser ut för den är så o jämn och som knottrig och att jag har synliga porer på näsan och sånt. Och jag vill få slätare och finare hy så jag kan vara utan smink ibland.
Så det jag undrar är om nån har nåt tips på kanske nåt serum eller toner nånting som är bra? Och helst inte så dyrt!
Den hud vården som jag använder nu är en ren göring från cetaphil som är exfolerande. Och ungefär varannan dag så har jag en enzym peeling. Och sen har jag en ögon kräm med ceramide och en med hyluron sura och jag brukar oftast ha båda. Och sen en salicyl syra som jag har på kinderna där jag kan få finnar och ibland på näsan och pannan om det verkar be hövas.
Och sist så har jag eucerin ph 5 creme tror jag den heter. Som bara är en kräm för känslig hud som jag ändå har.
Så det är min hud vårds rutin som jag gör på kvällen och oftast på morgonen men har aldrig enzym peelingen på morgonen och oftast inte salicyl syran.
Förutom det så brukar jag göra nån ansikts mask kanske två gånger i veckan men jag har ingen speciell utan jag testar bara massa o lika.
Så ja om nån skulle ha nåt bra tips om nånting som jag kan lägga till så skulle det vara jätte snällt! ❤️
En grej som du skulle kunna testa, utan att köpa något nytt, är kanske att exfoliera lite mindre? För många kan det nog bli lite mkt med både sådan rengöring och enzym peeling varannan dag (även om jag själv är mycket väl medveten om att det kan vara svårt att lägga band på sig, för det är ju så roligt med hudvård :D).

Annars så undrar jag om du testat produkter med niacinamide? :)
 
Billig bra hudvård?
Rengöring, porborttagare,fukt.
Jag har ju liksom inte råd med produkter som kostar 3-400 flaska
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp