Hudvårdstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Malibu_Stacy Jag är precis som du och vill helst ha en och samma, tänkte testa denna: Smink/ ansiktstvätt
Den ska vara mild och behöver inte tvättas av.

Vill ha en som går att tvätta av, tycker aldrig det blir tillräckligt rent med bara ansiktsvatten eller make-up borttagning eller ansiktsservetter.
Hade en rengöringsmjölk jag gillade från Nivea men de har inte kvar den. Testat lite olika av det man kan hitta på vanlig affär bland annat Urtekram men kände mig inte nöjd.
Ska kika vad Lyko har i den kategorin. Bara tråkigt om jag köper en till som inte funkar så bra på smink.
 
Vill ha en som går att tvätta av, tycker aldrig det blir tillräckligt rent med bara ansiktsvatten eller make-up borttagning eller ansiktsservetter.
Hade en rengöringsmjölk jag gillade från Nivea men de har inte kvar den. Testat lite olika av det man kan hitta på vanlig affär bland annat Urtekram men kände mig inte nöjd.
Ska kika vad Lyko har i den kategorin. Bara tråkigt om jag köper en till som inte funkar så bra på smink.
Ah ok, jag upplever inte samma problem. Gillar ha en i ett, men brukar faktiskt ta vatten på en bomullstuss och dra av en gång till, känner mig fräschare.
 
Nytt år, jag har därför övertalat mig att det också behövs ny hudvård :D Hittills mycket nöjd över mina senaste inköp! Har nog äntligen börjat förstå hur oljig min hy faktiskt är :nailbiting:

Som first cleanse/oljerengöring:

1821031_1.jpg

Dr. Ceuracle Pro Balance Pure Cleansing Oil
+ Väldigt lätt och fin olja, inte alls tung eller kladdig
+ Djuprengörande utan att vara uttorkande
+ Enkel att tvätta av med endast vatten
+ Löser upp ALLT smink/spf
+ Uppskattar tillsats av probiotika
+/- Ganska påtaglig citrusdoft, ev. för irriterande för att ta bort ögon-makeup?
- Pumpen doserar ut för mycket produkt

Fortsättning följer :laugh:
 
Nytt år, jag har därför övertalat mig att det också behövs ny hudvård :D Hittills mycket nöjd över mina senaste inköp! Har nog äntligen börjat förstå hur oljig min hy faktiskt är :nailbiting:

Som first cleanse/oljerengöring:

Visa bifogad fil 43897

Dr. Ceuracle Pro Balance Pure Cleansing Oil
+ Väldigt lätt och fin olja, inte alls tung eller kladdig
+ Djuprengörande utan att vara uttorkande
+ Enkel att tvätta av med endast vatten
+ Löser upp ALLT smink/spf
+ Uppskattar tillsats av probiotika
+/- Ganska påtaglig citrusdoft, ev. för irriterande för att ta bort ögon-makeup?
- Pumpen doserar ut för mycket produkt

Fortsättning följer :laugh:
Spännande, man kanske skulle slå till... haha.
 
Har även testat ny rengöringsgel :o :D

lernberger-stafsing-gel-cleanser-120-ml-1182-328-0120_1.jpeg
Lernberger Stafsing Gel Cleanser
+ Djuprengörande, upplever att den håller min oljiga hy i schack r/t sebumproduktion
+ Lämnar huden mjuk och len efter tvätt
+ Ingen stram eller torr känsla efter rengöring
+ Behaglig, diskret doft
+/- Intressant innehåll i form av flera naturliga extrakt. Oklart i hur stor mängd och om bevisad effekt?
- Troligtvis inte passande för någon med torr hud eftersom jag med min hy gillar den :laugh:

Så roligt att hitta hudvård som känns rätt :love:
 
Någon som haft problem med "vita" pormaskar och fått bukt med det? Jag har som vita "taggar" som sticker ut om jag stramar åt huden i ansiktet runt kinderna. Försökt med såna där strips som man använder mot vanliga pormaskar men det hjälper inte anmärkningsvärt. Läst att BHA-syra kan hjälpa. Nån som vet mer?
 
Någon som haft problem med "vita" pormaskar och fått bukt med det? Jag har som vita "taggar" som sticker ut om jag stramar åt huden i ansiktet runt kinderna. Försökt med såna där strips som man använder mot vanliga pormaskar men det hjälper inte anmärkningsvärt. Läst att BHA-syra kan hjälpa. Nån som vet mer?

Jag brukar se förbättring i antal och påtaglighet av pormaskar när jag lägger fokus på exfoliering minst 2-3 dagar i veckan, använder toner/serum (eller likn.) som hjälper till att dämpa sebumproduktionen samt använder dag-/nattkräm som inte täpper till porerna (ex. oljefri ansiktscreme i gelform)

BHA brukar på ett effektivt sätt exfolierar en acnebenägen/fet hy, AHA eller PHA kan lämpa sig bättre till personer med känslig/torr hy, vad jag har förstått.

Om du har ett stort antal, envisa pormaskar skulle jag dock först besöka hudterapeut för portömning.
 
Alltså hur vet man vad man har för hud? :confused: Jag tänkte att jag skulle vara snäll och börja pyssla om mig själv, men känner att det är en alldeles för stor djungel, även efter att jag läst igenom hela den här tråden.

Tidigare har min hudvårdsrutin varit icke existerande, för tio år sedan blev jag påprackad Mary Kay och jag upplevde att det gjorde min hud väldigt mjuk med lyster. Men det var ju svindyrt och jag gillar inte att uppmuntra pyramidspel.

Just nu använder jag Eucerins hyaluron dag- och nattkräm, ihop med apoliva rengöring och ansiktsvatten. Tycker det är lite omständligt, så det blir inte varje dag. Sen upplever jag att huden liksom känns mättad av det och samtidigt har det börjat flagna lite i pannan (har inte varit torr tidigare den här vintern). Lite glansig tycker jag mig se också. Blä, svårt det här...

Jag har lätt för att bli tomatröd vid ansträngning och jag har lätt röda partier på kinder och näsa. Men tog en selfie för någon vecka sen för att visa en kompis mitt experimenterande med eyeliner och det enda hon kunde titta på var hur fin min hy var "så nära kameran". Så oklart hur min hy är.
 
Alltså hur vet man vad man har för hud? :confused: Jag tänkte att jag skulle vara snäll och börja pyssla om mig själv, men känner att det är en alldeles för stor djungel, även efter att jag läst igenom hela den här tråden.

Tidigare har min hudvårdsrutin varit icke existerande, för tio år sedan blev jag påprackad Mary Kay och jag upplevde att det gjorde min hud väldigt mjuk med lyster. Men det var ju svindyrt och jag gillar inte att uppmuntra pyramidspel.

Just nu använder jag Eucerins hyaluron dag- och nattkräm, ihop med apoliva rengöring och ansiktsvatten. Tycker det är lite omständligt, så det blir inte varje dag. Sen upplever jag att huden liksom känns mättad av det och samtidigt har det börjat flagna lite i pannan (har inte varit torr tidigare den här vintern). Lite glansig tycker jag mig se också. Blä, svårt det här...

Jag har lätt för att bli tomatröd vid ansträngning och jag har lätt röda partier på kinder och näsa. Men tog en selfie för någon vecka sen för att visa en kompis mitt experimenterande med eyeliner och det enda hon kunde titta på var hur fin min hy var "så nära kameran". Så oklart hur min hy är.

Jag tycker det absolut bästa om man har svårt för att bestämma sin hudtyp och hudtillstånd är att gå till en bra hudvårdsterapeut så de kan hjälpa en att reda ut det :) . Så kan man utefter det jobba vidare hemma med rätt produkter.

Annars finns det tester man kan göra på nätet för att få lite hum om hudtyp/hudtillstånd, ex har Skincity ett som kan vara en hjälp på vägen.
 
Någon som haft problem med "vita" pormaskar och fått bukt med det? Jag har som vita "taggar" som sticker ut om jag stramar åt huden i ansiktet runt kinderna. Försökt med såna där strips som man använder mot vanliga pormaskar men det hjälper inte anmärkningsvärt. Läst att BHA-syra kan hjälpa. Nån som vet mer?

Åh, jag har haft mycket problem med sådana och enligt min hudvårdsterapeut är enda sättet att få bukt med det att faktiskt "tömma" dem under någon form av behandling. Jag var för snål för att skrida till verket :D Men uppkomsten av nya förhindras effektivt av noggrann rengöringsrutin och återfuktningrutin (kör en kombo av exuaviance, paulas choice, klairs). Har provat både BHA och AHA och tycker mest det är en smaksak, men visst har det hjälpt lite.
 
Någon som haft problem med "vita" pormaskar och fått bukt med det? Jag har som vita "taggar" som sticker ut om jag stramar åt huden i ansiktet runt kinderna. Försökt med såna där strips som man använder mot vanliga pormaskar men det hjälper inte anmärkningsvärt. Läst att BHA-syra kan hjälpa. Nån som vet mer?

Det låter som sebaceous filaments. Jag har fått jättebra resultat tack vare BHA-syra och produkter med niacinamide, den kombon har rengjort mina porer superbra :up: !
 
Jag tycker det absolut bästa om man har svårt för att bestämma sin hudtyp och hudtillstånd är att gå till en bra hudvårdsterapeut så de kan hjälpa en att reda ut det :) . Så kan man utefter det jobba vidare hemma med rätt produkter.

Annars finns det tester man kan göra på nätet för att få lite hum om hudtyp/hudtillstånd, ex har Skincity ett som kan vara en hjälp på vägen.

Då blir såklart följdfrågan, hur hittar man en bra hudvårdsterapeut? :confused: Vad går man på; utbildning, rekommendationer?
 
Jag har köpt en enzymkräm på apoteket som jag är väldigt nöjd med, hade velat ha en återfuktande ansiktsmask eller liknande att använda en gång i veckan typ. Någon rekommendation?
 
Jag undrar om någon har haft samma problem som mig och om det går att lindra/göra något åt det.

Ca en vecka innan mens ploppar det upp finnar i ansiktet på mig, 4-5 stycken brukar det vara, på olika ställen varje gång men kinder och haka vanligast, kanske nån i pannan med.
Redan dag 2 av mensen brukar de lägga sig och försvunnit helt dag 3.

Men finns det nåt sätt att förebygga dessa utbrott?
Gissar väl att det har med hormoner att göra så kanske behöver nåt som hjälper inifrån?
Äta annorlunda? Tillskott?
Eller då om nån utvärtes kräm hjälper?

Jag äter inga andra tillskott, mediciner eller p-piller.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp