Ramp fram i Fautras Provan? Utrymme vid urlastning.

Hade ett Fautras JMS förut och lastade då alltid ur fram, oavsett om det var storhästen som åkte, eller nån av shettisarna. Var det en ovan häst som åkte så såg jag till att lämna gott om plats för dem så att de kunde ”hoppa ut” på det sätt de kände sig bekväma med utan att känna sig trängda. Tyckte de flesta verkade gilla att de kunde se sig om lite innan de gick ur transporten och hoppet ned är inte så högt att det ställde till problem ens för de små hästarna.

När det var dags för oss att byta till 2-hästars transport så valde jag dock bort Fautras (med stor sorg eftersom jag verkligen gillar de transporterna!) på grund av att den inte skulle funka att lasta ur genom dörren fram på grund av inredningens utformning. Det blev liksom för trångt att komma runt och ut genom dörren utan att hästen riskerar att slå sig i dörröppningen. Att de hoppar ut ökar givetvis risken men jag tror att även med ramp så hade problemet varit detsamma. Har en bekant som hade en Provan. Hon lastade ur sin lilla häst (150ish) genom framdörren och han slog sig så pass att han blev rejält skrämd.

Om man hade kunnat bygga om inredningen så att den ser ut mer som den som sitter i min nuvarande Ifor (där kan man vika bort främre delen av mellanväggen vid urlastning fram) så hade det nog hjälpt en del, men frågan är hur kompatibelt det är med Fautras AID- system osv? Och det hade nog bara hjälpt för urlastning från spiltan längst bort från dörren, den närmast hade nog fortfarande blivit för snävt. :confused:
När man lastar ur fram, är det bara hingstväggen man viker undan då? (Har fått för mej att det alltid finns en sån?)
och vilken sida bör det vara lättast att sej ut på fram?
Mina hästar åker på lite olika sidor så är inte beroende av vart de måste stå sas.

------
Jag vill ha ett släp med två stora dörrar, eller är det bara onödigt? Räcker det egentligen med en?
Måste ha sadelkammare hängs på ena dörren därför tänkte jag i den banan.
 
När man lastar ur fram, är det bara hingstväggen man viker undan då? (Har fått för mej att det alltid finns en sån?)
och vilken sida bör det vara lättast att sej ut på fram?
Mina hästar åker på lite olika sidor så är inte beroende av vart de måste stå sas.

------
Jag vill ha ett släp med två stora dörrar, eller är det bara onödigt? Räcker det egentligen med en?
Måste ha sadelkammare hängs på ena dörren därför tänkte jag i den banan.
Fautras har alltid två stora dörrar så vitt jag vet? Jag tycker det är jättebra, särskilt i kombination med att det är så lätt att fästa dörrarna i öppet läge. Jag kan öppna på samma sida som hästen står, på andra eller på båda. I somras blev jag stående på E6 i över 30 graders värme. Det var förvånansvärt behaglig temperatur i släpet när jag gick och kollade, och jag kunde öppna dörren som var bort från trafiken och ha den öppen både när vi stod still och när vi behövde rulla långsamt framåt.
 
Fautras har alltid två stora dörrar så vitt jag vet? Jag tycker det är jättebra, särskilt i kombination med att det är så lätt att fästa dörrarna i öppet läge. Jag kan öppna på samma sida som hästen står, på andra eller på båda. I somras blev jag stående på E6 i över 30 graders värme. Det var förvånansvärt behaglig temperatur i släpet när jag gick och kollade, och jag kunde öppna dörren som var bort från trafiken och ha den öppen både när vi stod still och när vi behövde rulla långsamt framåt.
Jag har sett flera begagnade med bara en framdörr men jag vill hellre ha två. Tror det är en fördel som du skriver!
 
Jag har sett flera begagnade med bara en framdörr men jag vill hellre ha två. Tror det är en fördel som du skriver!
Det är det definitivt! På tävling öppnar jag ofta båda, det känns luftigt och bra (och jag har en häst som står lugn)
 
Det är det definitivt! På tävling öppnar jag ofta båda, det känns luftigt och bra (och jag har en häst som står lugn)
Har bestämt mej för fautras nu och såna här lösningar lockar än mer.
Min häst är ung och står inte så still ännu men det kan bero på nuvarande släp också tänker jag.. 🙈
 
När man lastar ur fram, är det bara hingstväggen man viker undan då? (Har fått för mej att det alltid finns en sån?)
och vilken sida bör det vara lättast att sej ut på fram?
Mina hästar åker på lite olika sidor så är inte beroende av vart de måste stå sas.

------
Jag vill ha ett släp med två stora dörrar, eller är det bara onödigt? Räcker det egentligen med en?
Måste ha sadelkammare hängs på ena dörren därför tänkte jag i den banan.

Det är standard med två dörrar på Provan Premium, övriga Provan är det tillval på.
De med enbart en dörr jag sett har dörren varit på väster sida på och det är lite synd för man vill ju helst köra hästen i vänster spilta av säkerhetsskäl och då blir det snävt att komma ut.
Samtidigt är det lite onödigt med 2 dörrar om man inte måste ha det för det blir ju dubbelt upp där det kan läcka in vatten, osv (men det är ju mer aktuellt om man tänkt ha släpet länge eller köper begagnat. Kör man två hästar är det klart bra med två dörrar om man vill lasta ur från bortre spiltan var gång. Och det blir ju väldigt luftigt när man kan öppna bägge dörrarna och dom kan sticka ut huvudet ordentligt och inte behöver försöka titta ut genom en liten låg framdörr.
Jag har med två dörrar och sadelkammare på vänster-dörren men det dumma med det är att om jag vill lasta av genom höger dörr (för att hästen ska få mer plats om den står i vänster spilta) så måste jag öppna bägge framdörrarna för annars är ju sadelkammaren i vägen. Problemet med det känner jag är om hästen skulle bli rädd och försöka backa eller nåt och sätta ut ett ben genom dörren den har bakom sig. (Kanske långsökt men hästar kan ju hitta på vad fasen som helst och har 0 självbevarelsedrift...)

Ja det är bara hingstväggen man viker undan och stolpen står rätt långt fram i släpet så det blir inte jättemkt plats att att svänga runt. Min på 157 som är lite lättare halvblod har gott om plats att ta sig ut men det vill ju till att dom kan ta det hyfsat lugnt. Jag tränade på att gå igenom helt utan inredning först.
Har man en 1,5-hästars så är det ju inte samma problem så måste man inte kunna köra 2 så är det nog ett bättre alternativ faktiskt. Min häst verkar oxå tycka att det är lite märkligt med den stora mellanväggen, det blir ju inte lika öppet som en transport som tex Böckmann mfl som har låg mellanvägg.
Vi tränar på men jag funderar på att testa att köra honom brett, vet bara inte riktigt hur jag ska binda upp då. Riktigt uselt med uppbindning är det i Fautras.

Jag trodde faktiskt att unghästen mem skulle skutta in i släpet när det var step-in men riktigt så enkelt har det inte varit. I förrgår lastade jag några ggr och lyckades peta mellanväggen på plats framifrån och stänga aid-bommarna. Ena gången när jag höll på att jiddra med aid-bommen så hade jag inte lagt på frambommen och då bestämde han sig helt sonika för att han skulle gå ut genom framdörren själv (jag stod alltså på bortre sidan om honom från dörren...), tur jag har långt rep när jag lastar så det var bara att släppa efter och låta honom gå ut. En smula stressande tycker han att det är att gå ut fram.
Har faktiskt inte kört honom i det än, bara lastat hemma på gårdsplanen men på söndag ska vi på kurs så då får jag bara göra det :-)
 

Liknande trådar

Träning Eftersom jag har allmänt tråkigt så tänkte jag se till att få igång en liten diskussion :devil: Lite nyfiken på hur ni skulle lösa...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 218
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp