Hull/fodring åsikter tack.

T

tabxtra

Hej allihop! Vet inte mkt om sporten och travhästens skötsel som sådan. Men har nu fått travfolk alldeles inpå mig och är lite frågande. Skummar igenom lite trådar och här verkar de flesta vara seriösa/noga, därför skriver jag hit för råd. Mitt problem är bekanta som delar stall -En med fd. travare och en som ska hålla på med trav.
Personen med ridtravare fodrar på så gott h*n kan, hästarna är fina, har inget hull att bygga på. vilket eg. kanske inte gör så mkt, då de mest går o skrotar. De ser friska o fräscha ut. För ett tag sedan anlände travhästen med nya ägaren och med medföljande expert som är amatörtränare. Hästen har gått på lösdrift minst ett år, är tunn, svullna ben o har regnskållor. Personen m ridvarmbloden, blev genast påhoppad om att dennes hästar är alldeles för feta, detta pågick en stund och är tydligen ett ständigt trätomål sedan dess. Nu pågår dagligt tjat om att travaren får inte få så mkt mat, han ska ner i vikt, punkt slut för han är minsann en travare och ska inte se ut som ett halvblod.
Mig veterligen har hästen ej jobbats alls på ett år.
Upplägget är som följer: Den kom hit för ngr. dagar sedan och på lördag ska de åka till Åby o "bara skritta runt lite med vagnen" I Juni ska hästen vara startklar. De äger ingen rockard lr dy. men det ska lösas genom att hästen ska ridas ngn gång/v. samt åka till åby framför vagn 2 ggr/v. Men jag har hittills sett hur det står till med engagemanget -Inte en chans att den kommer ridas regelbundet.
Pratade med en travsnubbe som bara ruskade på huvudet och gav sin åsikt om hur man bör sätta igång denna pålle med foder o träning. Han rådde oss att titta på de stora hästarna inom sporten- där är de rejäla i hullet under träning, vilket är nödvändigt för att de ska ha ngt att ta av i de hårda jobben.
Gott folk. Vad jag vill med denna tråd är om ngn orkar ge sin åsikt på hull o träning av travhäst. Skriv väldigt gärna hur ni hade satt igång en häst i ovan nämnda skick. mvh.
 
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

Jag vill ha hästarna i överhull när de sätts igång, så fort de fått några snabbjobb i kroppen "bara rinner det av" och de ser ut som racers ändå. ;)

En "ren" travmänniska (och vice versa med ridfolk) förstår sällan att travhästar har sjukt mycket mera magmuskler och att det är det som gör att de ser så slimmade ut.

Det är också det som gör att man ofta läser om att de ökar mycket i vikt när man ställer av eller gör ridhäst av dem - magmusklerna slappar till sig och buken får en rundare form utåt och neråt.

Igångsättning gör jag individuellt efter hur länge hästen varit borta, den som varit ifrån i två och ett halvt år har jag årsplan på att få igång, den som vilat två månader gick sitt första snabbjobb efter två veckor.
 
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

travhäst, ridhäst, arbetshäst... vilken ras och vilken disciplin det än handlar om så behöver hästen förstås foder så att den kan bygga muskler. Ett väl anpassat foder i lagom mängd är ju a och o för att hästen skall orka jobbas och ha byggstenarna för att bli det muskelknippe en startande travare behöver vara.

Att en startande travare inte kan vara i överhull säger sig självt, det blir tungt då (=sämre prestation och ökad skaderisk) - men den ska vara i BRA hull för det. Det skall finnas muskelmassa och god kondition vilket inte kan uppnås om hästen inte får bra foder. Och som redan kommenterats så kommer den uppdragna magen av travträningen och magmusklerna - inte av svält.

En häst som inte travtränas kan dels vara något högre i hull, dels får den ju inte de där magmusklerna som slimmar den i utseendet... så att ridhästen har en rundare mage är ju högst normalt.
 
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

Så skönt att höra. Sunda förnuftet säger det ni säger. Man stöter på det här i "ridvärlden" mest hela tiden tkr jag. Men då vet jag vart jag står, och min spontana tanke är - häst som häst. Men man blir ju osäker när man får mothugg av en travtränare, som ska kunna (trav)häst, och som kommer och domderar och går på om att stallets slimmade hästar är feta, och att en redan ngt mager häst, som ska tränas, måste bantas. Har pratat med lite travfolk, de har precis samma åsikter som er. De sa att, precis som överallt, så finns det muppar även i travvärlden och ett "klassiskt" handhavande av okunnigt folk ser ut som följer: Häst utslängd på lösdrift utan vare sig ordentlig uppsikt och mat. Plockas in och ser ut som spinkiga raggiga krakar med svullna ben, regnskållor och fulla med mask, ofta ovaccinerade. Det komiska (eg. inte) är ju att detta stämmer in precis på denna häst.
Efter vet. besök igår, har iaf. den ena ägaren förstått att hästen måste få mer mat, och det blir inget Åby imorgon. Skönt när folk kan tänka om. Men det lär bli jobbigt för den här ägaren att stå emot tränaren och den andra delägaren. Men h*n har gott stöd av oss andra, så det ska nog gå bra.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

De som har ovaccinerade travhästar är verkligen inte seriösa eftersom de inte får starta utan giltig vaccination.

Och börja grundvaccinera när man närmar sig start är kanske "inte så övertänkt" :D
 
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

De som har ovaccinerade travhästar är verkligen inte seriösa eftersom de inte får starta utan giltig vaccination.

Och börja grundvaccinera när man närmar sig start är kanske "inte så övertänkt" :D

:bow:

Man kan ju undra om det kommer bli fler som börjar slarva med det nu.... (kan ju vara en bra idé för den som funderar på att köpa starthäst, att kolla upp först :angel: ) för det tycks gå snabbt neråt med amatörtravet just nu, hört väldigt många som inte löser ut sina licenser, och ju färre desto mer ska tydligen kostnaden delas på de kvaravarande :mad:

Och då kan man ju tänka sig att just vaccinationer är det andra som ryker efter licensen ?
 
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

Jag är helt ny på området men jag mräker också att det är rejält svårt att hålla högt hull på en häst som tränar. Jag har en som är i full träning och en som inte tränas alls för dagen. Den som inte tränas får mycket mindre mat än den som tränas men är ändå i högre hull. Träningshästen äter ordentligt med grovfoder som komplteras med både havre, krossat kron, betfor och lusern och den ser bra mycket magrare ut. Känner man på dem så är träningshästen stenhård i kroppen medan den andra är ganska mjuk. Jag drar slutsatsen att travträning har effekten att de ser magrare ut.
 
Sv: Hull/fodring åsikter tack.

Jag är helt ny på området men jag mräker också att det är rejält svårt att hålla högt hull på en häst som tränar. Jag har en som är i full träning och en som inte tränas alls för dagen. Den som inte tränas får mycket mindre mat än den som tränas men är ändå i högre hull. Träningshästen äter ordentligt med grovfoder som komplteras med både havre, krossat kron, betfor och lusern och den ser bra mycket magrare ut. Känner man på dem så är träningshästen stenhård i kroppen medan den andra är ganska mjuk. Jag drar slutsatsen att travträning har effekten att de ser magrare ut.

ja den får ju muskler på ett helt annat sätt och bl a magmusklerna som drar upp buken på dom
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 898
Senast: shia
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 437
Senast: Hedinn
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 687
Senast: Magica
·
P
Hästvård Hejsan Min ponny har nu varit halt sen i början av augusti, och har nu fått diagnosen belastningsfång av veterinär o hovslagare. Nu...
2
Svar
21
· Visningar
3 709
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp