Hund bajsar inne

• Hundhälsa
  • Trådstartare Trådstartare Rammstein
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 3 774
R

Rammstein

Hej!
Min Jack Russell kille på åtta månader är helt rumsren och det har igentligen aldrig varit något problem förutom i början när jag fick hem honom.
Nu har jag flyttat till ny lägenhet och har bott här i 2 månader. Sedan jag flyttade hit har min JRT bajsat inne två gånger. Detta händer när jag är borta på kvällen en stund. Jag behöver inte vara borta för länge innan det händer en olycka. När jag lämnar honom är han precis nyrastad,har mat i matskälen och har sina leksaker framme.
Varför har han bajsat inne nu på senare tid?
Någon som har någon som helst ide eller tips?

Sv: Hund bajsar inne

Enkelt förklarat, hunden anser det inte som "hemma" än och tycker att det är okej att bajsa där.
Vi har tex vårat tvrum ganska långt bort i huset och vi har inte låtit våran hund vara där själv, vilket gör att han tror att det är okej att använda det som toalett...:crazy:
Även kompisen 5 åriga tik som vi var hundvakt åt i 14 dagar tyckte att det rummet var toa...:devil: Hon är visserligen ganska så vek så första dagarna tänkte jag mig inte för och gick bara på när vi var ute, ganska så snart insåg jag att jag var tvungen att stanna och "tillåta" henne att göra ifrån sig. Men det var lite ot. :D

Hundar kan bajsa eller kissa inne för att förstärka sin egen lukt i hemmet. Begränsa utrymmet till hunden när du lämnar honom, bäst är att ha honom i det rummet som han normalt sover i.

För mej låter det mest som att hunden är otygg! Den stressar upp sej när den blir själv i det "nya" hemmet och bajsar av den orsaken.

Jag skulle gjort så här:
1. Begränsa hundens yta när den skall vara själv.
2. Se till att den hunnit "gå ner i varv" efter eventuella rastningar - dvs rasta inte minuterna innan ni skall lämna hunden!
3. Låt radion stå på som distraktion
4. Gör ingen "affär" över att ni skall gå hemifrån utan ignorera i mesta möjliga mån hunden
5. Lämna hunden endast korta stunder under en tid för att se om problemen försvinner med dessa åtgärder.

/Swat

Kanpplånar och svarar alla.
Tack för tipsen allihop! Ja jag har uteslutit att han har ont någonstans så jag tror helt enkelt att det är så att han är otrygg alt. ine kan komma till ro på någon plats i hemmet. Som sagt är jag ju nyiflyttad och det är ju lite halvrörigt innan man kommit iordning. Ska fixa upp en plats som bara är hans och prova med tipsen ni gav. Jag återkommer ikväll då jag ska på ett kalas så då får vi se om det går bra :)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 709
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så... 2
Svar
22
· Visningar
4 584
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Jag har en 13 veckors valp här hemma som blivit som besatt av snön. Så fort han är ute har han käften i snön o tar inte upp den förräns...
Svar
1
· Visningar
1 806
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa En kompis har tagit hand om en 7 månaders hund, som jag förstått det har hunden aldrig varit rumsren hos den som födde upp hunden...
Svar
11
· Visningar
4 674
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka