Hund Coachen

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Ecs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 81
  • Visningar Visningar 5 099
Sv: Hund Coachen

Det borde inskaffas hundkörkort!!!!!

Det där har jag tänkt många gånger!

OT:
Det är som så hemma i vårt kvarter att det finns MÅÅÅNGA hundar. Alldeles för många av dem har ingen uppfostran, lydnad, kontroll, disciplin eller regler, matte (oftast) skaffade sig en knähund för sällskap och som social grej för att möta andra (hund-)människor på stan. (Ni känner säkert igen typen?)

Så när man möter de tre-fyra i närheten som tränar sina hundar, går kurser, arbetar med dem...och de förstår vad man gör när man säger att "vi hälsar inte", eller som stannar lugnt på lite avstånd och låter oss få rätt på valpen innan vi hälsar, och människor hälsar först. Det är en sådan LÄTTNAD att slippa förklara sig och försvara sig!

Så! Fram för ett hundkörkort, eller obligatorisk valp-/grundkurs med mycket teori!

/Syrsa

Men,ibland räcker det inte med "rätt uppfostran".

ja har lite av en filosofi ''verkligen min egna'' :)

Kolla på oss människor, vissa är väldigt starka individer och andra är det inte.

vad gör vi med dom som är lite svagare ? Jo vi hjälper dom, vi pushar på dom lite extra.

Samma tror ja det är med djur, vissa behöver mer tid o träning än andra.
jag tror ofta på att vi har för otränade hundar o för lite kunnande.

Om man frågar folk som kommer gående med sin valp/unghund om dom har planer på att gå valpkursen osv.... så är det ytterst få som skall gå kurser mm.

Det är inte fel på hundarna, det är vårat kunnande det är fel på... vi kan för lite om våra djur helt enkelt.

o ibland verkar stoltheten stoppa många från att ta hjälp!

ja har lite av en filosofi ''verkligen min egna'' :)

Kolla på oss människor, vissa är väldigt starka individer och andra är det inte.

vad gör vi med dom som är lite svagare ? Jo vi hjälper dom, vi pushar på dom lite extra.

Samma tror ja det är med djur, vissa behöver mer tid o träning än andra.
jag tror ofta på att vi har för otränade hundar o för lite kunnande.

Om man frågar folk som kommer gående med sin valp/unghund om dom har planer på att gå valpkursen osv.... så är det ytterst få som skall gå kurser mm.

Det är inte fel på hundarna, det är vårat kunnande det är fel på... vi kan för lite om våra djur helt enkelt.

o ibland verkar stoltheten stoppa många från att ta hjälp!

Jo,jag håller med dig i det du skriver.Men,vi måste inse att det föds hundar med mentala defekter och dom defekterna kan man inte jobba bort.Hur mycket tid och lust man än har.Man måste som hund ägare kunna erkänna fel och brister på sin hund.Min hund tex,är vek,skott rädd och hanhunds aggressiv och det är egenskaper man inte vill ha på en hund.

Och hundcoachen...
Jag kan verkligen nästan ingenting om hundar, framförallt inte om när det går rasande fel. Olika metoder, hantering, att arbeta med problematiska situationer...men om jag talar utifrån någonslags förnuftifierad/rationaliserad magkänsla utifrån vad jag lärt mig hittills i mitt hundliv...så lämnas jag full av frågor efter varje program.

Är det bara dåligt producerat, eller är han sådär "hoppig"? Inte i kroppen, utan i sättet, i tanken, i talet, i metoderna? Jag tycker aldrig att man får veta särskilt mycket? Det finns ingen konsekvens i något, verkar det som?

Och att brottas med en instabil hund (rottis i detta fall, men jag vet verkligen inte om rasen spelar så stor roll i just detta argument?) och sedan säga att "han biter utan att varna, hunden är farlig"...varför brottas med den alls då? Om han sett att hunden biter vid andra, oprovocerade tillfällen...måste han in och trigga den då? Och låt oss SE vad som händer, berätta inte bara om det!

Är inte poängen att hjälpa hunden bort från att göra utfall, bitas, bete sig icke-önskvärt, bort från rädslor, aggressivitet? Att ta reda på vad som händer, vad som triggar, och sedan bygga upp något nytt? CM talar med hunden på hundens språk, om det är omöjligt att rehabilitera tar han bort dem. FS verkar mer vilja tala med hunden på människors sätt för att se om hunden kan inrätta sig snabbt i ledet. Och om denna hund hade ett mentalt FEL, alltså...FEL, inte bara blivit uppfostrad, lärd, hanterad på felaktigt sätt, utan faktiskt något FEL i hjärnan. Säg det tydligt så publiken förstår!

Jag är inte imponerad, varken av honom, de metoder som vi får se (eller snarare inte får se) eller hur programmet produceras/regisseras/klipps.

/Syrsa

Senast ändrad av en moderator:

Och hundcoachen...
Jag kan verkligen nästan ingenting om hundar, framförallt inte om när det går rasande fel. Olika metoder, hantering, att arbeta med problematiska situationer...men om jag talar utifrån någonslags förnuftifierad/rationaliserad magkänsla utifrån vad jag lärt mig hittills i mitt hundliv...så lämnas jag full av frågor efter varje program.

Är det bara dåligt producerat, eller är han sådär "hoppig"? Inte i kroppen, utan i sättet, i tanken, i talet, i metoderna? Jag tycker aldrig att man får veta särskilt mycket? Det finns ingen konsekvens i något, verkar det som?

Och att brottas med en instabil hund (rottis i detta fall, men jag vet verkligen inte om rasen spelar så stor roll i just detta argument?) och sedan säga att "han biter utan att varna, hunden är farlig"...varför brottas med den alls då? Om han sett att hunden biter vid andra, oprovocerade tillfällen...måste han in och trigga den då? Och låt oss SE vad som händer, berätta inte bara om det!

Är inte poängen att hjälpa hunden bort från att göra utfall, bitas, bete sig icke-önskvärt, bort från rädslor, aggressivitet? Att ta reda på vad som händer, vad som triggar, och sedan bygga upp något nytt? CM talar med hunden på hundens språk, om det är omöjligt att rehabilitera tar han bort dem. FS verkar mer vilja tala med hunden på människors sätt för att se om hunden kan inrätta sig snabbt i ledet. Och om denna hund hade ett mentalt FEL, alltså...FEL, inte bara blivit uppfostrad, lärd, hanterad på felaktigt sätt, utan faktiskt något FEL i hjärnan. Säg det tydligt så publiken förstår!

Jag är inte imponerad, varken av honom, de metoder som vi får se (eller snarare inte får se) eller hur programmet produceras/regisseras/klipps.

/Syrsa

En hund biter aldrig utan att varna..dom varna alltid innan det smäller, men det är VI MÄNNISKOR som läser av hunden för dåligt.

Jag har blivit biten i handleden en gång vid kloklippning. Men ja var dum nog att inte läsa av hunden, och vad skedde ? Jo hon satt i handleden på mig.

Men efter träning så kan vem som helst klippa denna hund idag. innan fick man åka till vet o söva ner henne varje gång man skulle klippa klorna. och det är ju inte bra att söva ner djur för ofta. o även väldigt kostsamt.

Detta var även en omplacerings hund som vi inte visste vad som hade skett i hennes liv.

Den hunden dom visade idag, det var en hund med inåtvänt beteende, och oftast så går inte alltid dom hundarna att få ordning på för att det har gått på tok för långt.

Men ja säger som tidigare...om vi människor bara kunde mer om våra 4benta djur.

Jag tycker att det skulle ha varit intressant att se vad CM hade fått ut av den rottisen, han och hans flock. Men det är bara min åsikt.

Jag tycker att det skulle ha varit intressant att se vad CM hade fått ut av den rottisen, han och hans flock. Men det är bara min åsikt.

ja det hade verkligen varit intressant. och ja tror cesar hade fått ordning på den hunde.

för cesar skapar harmoni o det gör då inte den där andra stållen....han vet ju verkligen hur man vevar igång hundar till exstas.

Jag,personligen tror inte att CM hade lyckats bättre!
Den hunden var mentalt instabil.

Rent spontant tycker jag att det är ganska så osmart att göra en sån test ( med polishundsföraren) såpass tidigt på en så ostabil hund, men ändå tycker jag att han gjorde stora framsteg på den korta tiden innan. varför stressa ?
Mankan väl provocera fram oönskade beteenden , spec på en sån hund.

själva testet tycker jag inte var så himla dåligt, hunden reagerade ju...men han var samtidigt nyfiken och viftade "nyfiket" på svansen hela tiden.

Jag är inte riktigt säker på det. Det fanns många likheter med hans beteende och den rottisen som fanns i CM:s program förra måndagen. Även här syntes ett tydligt tecken på osäkerhet.

på den korta tiden ? vi vet ju inte om han har hållt på 2 veckor 2-3 månader med denna hund.
eftersom dom klipper o gör allt så bra på tv. e du med mig ?

han har ju tex sagt att han inte ens är intresserad av hundpsykologi....

ett citat som har retat mig är ''ser min hund upp till mig ''

klart hunden blir osäker när han har haft övertag i hela sitt liv, och så fort nån försöker ta över befälet är det ju bara att bita lite så är den biffen avklarad :D

Rent spontant tycker jag att det är ganska så osmart att göra en sån test ( med polishundsföraren) såpass tidigt på en så ostabil hund, men ändå tycker jag att han gjorde stora framsteg på den korta tiden innan. varför stressa ?
Mankan väl provocera fram oönskade beteenden , spec på en sån hund.

själva testet tycker jag inte var så himla dåligt, hunden reagerade ju...men han var samtidigt nyfiken och viftade "nyfiket" på svansen hela tiden.

Jag tror inte att det hade spelat någon roll,om man väntat men L-testet på den hunden.Nu är jag fel människa att bedömda om det var bra eller dåligt,men det var ju kunnigt folk som gjorde bedömningen så jag hoppas att dom gjorde rätt.

Jag vet inte riktigt. Upphetsat kanske.

upphetsat ...men då är ju svansen stilla och uppstående. ...men på G var han ju i allafall...men knappast rädd.
Jag kommer inte håg riktigt allt men jag tänkte på att han viftade såpass på svansen...och det såg ut som att han gillade läget och ville framåt

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 043
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 552
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 859
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har en hund som blir 2 år i sommar, han är extremt fixerad vid att nosa/följa lukter och det är ett stort problem så fort vi går ut...
Svar
6
· Visningar
1 770
Senast: Barrow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka