Bukefalos 28 år!

Hund död efter kastrering!

A

araben0

Hej!

Skriver med sorg i hjärtat för vi vet varken ut eller in. Min väns hund dog inatt efter en kastrering. Det är en mops på ett år och ungefär 8 månader.

Han var frisk och kry (vad vi vet!) och skulle kastreras på grund av att han var kryptorshid. Lämnades in vid 11tiden och de fick hämta honom igen vid 18.30. Han var trött men veterinären sa att allt gått bra och att han skulle vara trött en stund framöver.

Detta är en hund som knappast är stilla en sekund i vanliga fall men ikväll har han legat helt still. Jag frågade dem om han stått upp någonting, det hade han en kort stund. Han ville varken äta eller dricka (kanske helt normalt?). På kvällen vid 23.30 bajsade han på sig under tiden som jag pratade med min pojkvän i telefon (som är hos paret). Jag sa till dem att hålla koll på honom och att det inte var normalt (utifrån vad jag vet..). Nu 4 timmar senare är hunden död. Enligt husse som var med hade han fortfarande inte rört sig något och helt plötsligt ryckte han till och dog i princip.

Vad kan ha hänt?! Ägarna var lite oroliga innan för narkosen då mopsar, som alla andra hundraser med platta noser, har en lite högre risk vid sövning. Narkosen gick som sagt bra men vad händer sedan, efter flera timmar?

Någon som vart med om något liknande eller har några tips eller tankar om vad som kan ha hänt?

Mottages Tacksamt!
 
Sv: Hund död efter kastrering!

mitt råd är att obducera hunden, vilket försäkringbolaget säkert också kommer vilja. det finns liksom ingen poäng med att sitta här och spekulera när man inte vet. det jag kommer och tänka på när han dör så långt efter op är att han har förblött, men det kan ju lika gärna varit något helt annat!
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Anledningen till att jag skriver här var väl kanske mest för att höra om folk har olika funderingar. hunden kommer från (och bor) i spanien och är inte försäkrad där. Självklart låter de obducera hunden för att se vad som hänt.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Låter inte rimligt att det är narkosen som orsakat problem så långt i efterhand, utan troligen är det antingen blödning eller propp som lett till att hunden avlidit, alltid en risk som man måste räkna med när det gäller operationer.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Säger samma sak som caballus här. Hundar kan dö under narkosen om man har otur, de är rätt känsliga för narkos, speciellt vissa raser. Men har de väl vaknat och dör senare så är det förmodligen något annat, tex blödning eller propp som orsakat hundens död.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Fy sjutton vad hemskt.
Säger som andra sagt, troligtvis blödning eller propp som orsakat dödsfall, men eftersom obduktion ska göras (??) så lär ju den visa vad orsaken var.

Kasstrerade nyligen min kryptokida hanhund ( 1 månad sedan) där gick allt tack och lov bra trotts att den dolda testikeln fanns långt in i buken.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

nu verkar det som att de inte kommer obducera hunden. Veterinären sa att det var normalt att hundar bajsar på dig (???) efter operation. Han sa att hjärtat var fint och att det troligtvis var levern som inte kunde göra sig av med medlet (....?).

Är det normalt att en hund inte kan gå efter en kastrering? är det normalt att de varken vill äta eller dricka? Jag tror mer på en blödning eller propp men eftersom ägaren bestämt att de inte vill obducera hunden så kan man inte annat än tro. Personligen skulle jag aldrig bara ta veterinärens ord, inget kan få hunden tillbaka men jag skulle definitivt vilja veta vad som hänt min hund!

anledningen till att jag oroar mig är för att min hund, även han kryptocid, ska kastreras i december. Grymt orolig nu, även om jag är supernöjd med min vet.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Vad säger försäkringsbolaget? En del vägrar ersätta om inte en obduktion görs. Det verkar lite märkligt att vet motsätter sig en obduktion.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Nej tyvärr var inte hunden försäkrad (fråga mig inte varför..)..
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Det händer tywärr att hundar dör i samband mer eller precis efter narkos och kirurgi. Utan obduktion får man aldrig reda på warför. Ofta rör det sig om medfödda hjärtfel som inte kunnat upptäckas wid auskultation (lyssna på hjärtat). Det kan också wara som weterinären säger att något inre organ, lewer eller njurar, war skadade/missbildade tagit stryk under narkosen och att det war dödsorsaken. Blodpropp är inte heller helt owanligt efter narkos och kirurgi.

Sedan undrar man ju hur hunden warit söwd. War den inte waken när den kom hem? I Swerige är det mkt sällsynt att man utför operationer på hund på en sådan narkos, här är hundarna alltid (med undantag för nån gammalmodig wet antar jag) wakna och går hem för egen maskin. Om hunden inte waknar ordenligt efter narkosen så uppmärksammas det på kliniken och ewentuella åtgärder kan sättas in.

Hemskt tråkigt iallafall. Hjälper ju inte att "det är sånt som händer". Jag tycker inte att du ska oroa dig för söwningen aw din hund, för det är som sagt mkt sällan det händer något sånt här. Prata med wetten innan och berätta att du är orolig. Man kan ju minimera riskerna genom att te ta ett blodprow före narkosen där man kollar ew infektioner, njur- och lewerwärden, blodsocker osw. Kanske skulle göra att det känns tryggare för dig?
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Sedan undrar man ju hur hunden warit söwd. War den inte waken när den kom hem? I Swerige är det mkt sällsynt att man utför operationer på hund på en sådan narkos, här är hundarna alltid (med undantag för nån gammalmodig wet antar jag) wakna och går hem för egen maskin.

Har kastrerat flera hundar i utlandet och har då vid samtliga tillfällen fått med mig hunden hem som paket så snart den visade minsta tecken på att öppna ögonen själv... :crazy:
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Det händer tywärr att hundar dör i samband mer eller precis efter narkos och kirurgi. Utan obduktion får man aldrig reda på warför. Ofta rör det sig om medfödda hjärtfel som inte kunnat upptäckas wid auskultation (lyssna på hjärtat). Det kan också wara som weterinären säger att något inre organ, lewer eller njurar, war skadade/missbildade tagit stryk under narkosen och att det war dödsorsaken. Blodpropp är inte heller helt owanligt efter narkos och kirurgi.

Sedan undrar man ju hur hunden warit söwd. War den inte waken när den kom hem? I Swerige är det mkt sällsynt att man utför operationer på hund på en sådan narkos, här är hundarna alltid (med undantag för nån gammalmodig wet antar jag) wakna och går hem för egen maskin. Om hunden inte waknar ordenligt efter narkosen så uppmärksammas det på kliniken och ewentuella åtgärder kan sättas in.

Hemskt tråkigt iallafall. Hjälper ju inte att "det är sånt som händer". Jag tycker inte att du ska oroa dig för söwningen aw din hund, för det är som sagt mkt sällan det händer något sånt här. Prata med wetten innan och berätta att du är orolig. Man kan ju minimera riskerna genom att te ta ett blodprow före narkosen där man kollar ew infektioner, njur- och lewerwärden, blodsocker osw. Kanske skulle göra att det känns tryggare för dig?

Tack snälla!
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Det låter inget kul, men tankarna går direkt till uppvakningmedlet. En av mina uppfödda hundar sövdes för ett tag sen och dom höll inte på att få liv i honom igen. Det är vanligt att man överdoserar sedering och uppvak pga hundens ras är livlig. Tankarna går även till proppar, blödningar m.m.
Det är omöjligt att säga vad som hänt utan obduktion.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Wid riktiga söwningar anwänds idag inte de medel som kräwer uppwakningsmedel. Istället söws hunden intrawenöst med något preparat, ofta samma som wanligt förekommande inom humanwården, och läggs därefter på inhalationsnarkos, dws gas (äwn den samma som på humansidan). Jag anser inte att det är ok att skicka hem djur som inte är helt wakna.

Det är inte wanligt att man öwerdoserar sedering! Man ger alltid efter kropppswikt och jag wet bara ett tillfälle då en weterinär aw okänd anledning gett för mycket - denna weterinär blew också fälld i answarsnämnden. Men wanligt- nej, absolut inte.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Det är möjligt att det inte är vanligt i södra sverige, men det känns som att i norrland drar man till ordentligt. Det är inte bara i 1 djurklinik eller sjukhus det skett sista 3 åren bara på mina eller mina uppfödda hundar.
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Kan det verkligen vara så? Min hund har legat inne flera ggr på djursjukhus i G-stad, även som valp, och jag har aldrig varit med om nåt. Inte heller min familj, släkt och vänner som också haft hundar inne flertalet ggr både i G-stad och Öjebyn har varit med om låt liknande. Jag har inte ens hört det av en bekant till mig som varit uppfödare i området sedan -83 och därtill har mången besök i bagaget.:confused:
 
Sv: Hund död efter kastrering!

Wid riktiga söwningar anwänds idag inte de medel som kräwer uppwakningsmedel. Istället söws hunden intrawenöst med något preparat, ofta samma som wanligt förekommande inom humanwården, och läggs därefter på inhalationsnarkos, dws gas (äwn den samma som på humansidan). Jag anser inte att det är ok att skicka hem djur som inte är helt wakna.

Vad menas med "riktig sövning"? Min hund sövdes (?) får två veckor sedan vid borttagning av ett histiocytom, och han fick uppvakningsmedel. Han fick först en spruta med lugnande, och sedan en med muskelavslappnande. Efteråt en spruta med uppvakningsmedel. Räknas inte detta som full narkos eller?

Alltid bra att lära sig nåt nytt;)
 
Sv: Hund död efter kastrering!

De riktiga narkosmedlens effekt kan inte häwas med en antidot (motgift). De måste först gå ur kroppen, wilket iofs brukar gå ganska fort med dagens moderna preparat.

Din hund har sannolikt fått en kombination aw ett sederande (lugnande) preparat och en opiat. Den senare potentierar effekten aw den första och ger en betydligt bättre smärtlindring. Hunden ser ut att sowa och är tillräckligt borta och bedöwad för mindre kirurgiska ingrepp (som en operation aw mindre hudtumörer, ew kan man kombinera med lokalbedöwning).

Wid "riktig" narkos är medwetandegraden betydligt lägre (medwetslös) och djuret upplewer ingen smärta. Refl[ks]erna är borta. Först nu kan man göra större ingrepp som bukkirurgi, spika ihop ben, dra ut kindtänder mm.


Sedering - lugnande och smärtlindrande
Narkos - medwetslöshet och smärtfrihet

Typ...

Hängerú med!?;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 776
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 642
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 667
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp