Bukefalos 28 år!

Hund foder med lax

Fast det är väl lite hårt att säga att hunden bör hitta ett nytt hem för att man inte har råd att lägga 600-700 kr i månaden på den i foderväg? Eller mer för den delen...

Till TS:
Om det finns möjlighet att köpa en liten andel färskfoder så finns det väl korvar med laxkross som man kan blanda i lite grann i det torrfoder man vill ha. Kanske inte ens behövs varje dag? Någon matsked borde ge tillräckligt med smak. Jag har just nu brit premium active som jag använder som träningsgodis ibland och jag är ganska nöjd med det. Nu har jag dock inte använt det som helfoder men det kostar ca 350-450 kr för 15 kg. Innehåller dryga 40% köttandel och sen kommer ris som första kolhydratkälla. Enligt mig ett helt okej foder. Även standardt tycker jag har bra innehåll. 13 kg för under 500 kr. Men det finns ju många foder med "okej" innehåll som inte kostar multum. Finns flera företag som du kan beställa hem foder som har mååånga olika sorter. Där kan man ju även sitta och sålla bland dom olika fodrena på hemsidorna :)
Alltså om hunden måste ha ett speciellt foder med ett visst innehåll för att inte blir dålig, och man inte har råd med det då det fodret inte är inom en prisnivå som man klarar av, vad ska man göra? TS har redan avfärdat alla billiga alternativ som t.ex. färskfoder för att det inte fungerar. 630 kr för en säck (gissar att det är 13-16 kg det handlar om då) är svårt att matcha om det måste vara torrfoder och måste innehålla lax.
 
Alltså om hunden måste ha ett speciellt foder med ett visst innehåll för att inte blir dålig, och man inte har råd med det då det fodret inte är inom en prisnivå som man klarar av, vad ska man göra? TS har redan avfärdat alla billiga alternativ som t.ex. färskfoder för att det inte fungerar. 630 kr för en säck (gissar att det är 13-16 kg det handlar om då) är svårt att matcha om det måste vara torrfoder och måste innehålla lax.

Självklart är det en annan femma om hunden behöver det för att vara frisk. Jag trodde det var för att hunden var kräsen och tyckte om lax.

Men.. nu äter den ju RC, den innehåller väl inte lax?
 
Alltså om hunden måste ha ett speciellt foder med ett visst innehåll för att inte blir dålig, och man inte har råd med det då det fodret inte är inom en prisnivå som man klarar av, vad ska man göra? TS har redan avfärdat alla billiga alternativ som t.ex. färskfoder för att det inte fungerar. 630 kr för en säck (gissar att det är 13-16 kg det handlar om då) är svårt att matcha om det måste vara torrfoder och måste innehålla lax.

Fast flera här i tråden, inklusive mig själv har tipsat om fodersorter med lax där man får ca 12 kg för under 600 kr. Ett av fodrena kostade knappt 500 kr för en stor säck. Men TS verkar inte nöja sig med tipsen?
 
Självklart är det en annan femma om hunden behöver det för att vara frisk. Jag trodde det var för att hunden var kräsen och tyckte om lax.

Men.. nu äter den ju RC, den innehåller väl inte lax?
Jag uppfattar det som att hunden äter dåligt och blir väldigt mager, och att foder med lax är det enda den håller sig okej i vikt på.
 
Fast flera här i tråden, inklusive mig själv har tipsat om fodersorter med lax där man får ca 12 kg för under 600 kr. Ett av fodrena kostade knappt 500 kr för en stor säck. Men TS verkar inte nöja sig med tipsen?
Jag misstänker att om 630 kr för en stor säck är för dyrt så är nog 500 kr också lite i dyraste laget. Om det nu är så att ägaren inte har råd med mat till sig själv pga priset på hundfoder.
 
Jag misstänker att om 630 kr för en stor säck är för dyrt så är nog 500 kr också lite i dyraste laget. Om det nu är så att ägaren inte har råd med mat till sig själv pga priset på hundfoder.

Jo men då blir det ju svårt att ge något överhuvudtaget. Det finns ju hundfoder som kostar typ 300 kr för 16 kg, men inte något som innehåller lax.
Då får man strunta i laxen och ge det foder som är billigast på marknaden. Har man inte råd så har man inte, då kanske man måste prioritera bort laxen.
 
Jo men då blir det ju svårt att ge något överhuvudtaget. Det finns ju hundfoder som kostar typ 300 kr för 16 kg, men inte något som innehåller lax.
Då får man strunta i laxen och ge det foder som är billigast på marknaden. Har man inte råd så har man inte, då kanske man måste prioritera bort laxen.
Det var lite det som var min poäng också innan. Om hunden absolut måste ha lax för att inte svälta och bli dålig och det inte fungerar att blanda laxolja i billigare foder utan lax (köper 16 kg färskfoder för 350 kr t.ex.) så kanske man måste möta den bittra sanningen att hunden kanske borde bo hos någon som har ekonomi att fodra hunden med det den behöver.
 
TS det billigaste fodret jag kan hitta på den svenska marknaden som innehåller lax är Doggy Professional Extra Valp med lax som kostar ca 500 kr för hela 18(!) kg.
 
Det var lite det som var min poäng också innan. Om hunden absolut måste ha lax för att inte svälta och bli dålig och det inte fungerar att blanda laxolja i billigare foder utan lax (köper 16 kg färskfoder för 350 kr t.ex.) så kanske man måste möta den bittra sanningen att hunden kanske borde bo hos någon som har ekonomi att fodra hunden med det den behöver.

Precis! Hunden får aldrig lida pga människans ekonomi, då får man omplacera/sälja.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
1 566
Senast: Myrten
·
Hundhälsa Skulle ni tänka om, om ni bytt foder och hunden har börjat "skrubba nosen" efter varje mål? Vi har långsamt gått över från Royal canin...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Rugge
·
Hundhälsa Hej på er! Önskar få tips på bra hundfoder med spannmål i som mina hundar kan äta. Dom är seniorer och har lätt för att lägga på sig...
Svar
16
· Visningar
1 408
Hundhälsa Har läst runt lite och det verkar som det vanligaste är att man byter från valpfoder till vuxenfoder kring året, eller "när hunden vuxit...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
5 899
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp