"Hund i bil" "Barn i bil" Dekaler på bil - Varför?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare moster
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 163
  • Visningar Visningar 17 088
Jag tror det är tvärtom med ett litet barn som sitter rätt i en korrekt placerad barnstol.
Tycker mig ha sett vid hemska bilolyckor att när alla dör så överlever de minsta, ofta oskadda.
Ja, bilbarnstolar som passar barnet och det sitter rätt sitter väldigt säkert jämfört med oss andra i bilen.

Jag tänker att jag litar på mina medtrafikanter varje dag. Att de stannar vid väjningsplikt, att de inte kör över på fel sida av vägen osv.

Jag har hört av de som råkat ut för trafikolyckor att det kan ta lång tid att göra just det igen. Att aldrig ha gjort det är nog inte så vanligt. Bromsar du in om du ser en bil komma körande när du har företräde och den har väjningsplikt t ex på 90-väg?
Jag litar inte på medtrafikanter. De kan ha fått solsting, vara fulla, eller bara råka göra ett litet misstag. Jag har stenkoll på bilar som kör fram från en sidoväg och vill upp på vägen. Jag kollar deras "bilkroppsspråk". Kör de snabbt blir jag osäker på dem. Jag vill att de visar tydligt att de saktar in och kollar vägen. Själv är jag mycket noga med att när jag ska upp på en större väg så kör jag fram långsamt och försiktigt, så att mina medtrafikanter slipper få hjärtat i halsgropen.

Kanske man ska sätta en "barn i bilen" eller "hund i bilen" skylt även om man inte har barn bara för att folk ska ta det lugnare runt än, eller överhuvudtaget se en. Tydligen så krävs det någon varning på bilarna för att en del ska vakna upp och ta det lugnare. Vilket jag inte förstår och kommer aldrig förstå, alla bilar bör bli behandlade likvärdigt då ingen har en aning vad för värdefullt som fraktas i dom.

Skylten "övningsskör" verkar provocera vissa att köra som idioter, åtminstone var det min erfarenhet när jag övningskörde privat för sisådär 10 år sedan. Folk hade bråttom att snabbt komma förbi mig (trots att jag inte alls körde långsamt), gjorde helt vansinniga omkörningar och prejade ut mig på vägrenen på 90-vägar (det hände mig två gånger just när jag övningskörde). När jag sedan fick körkortet och kunde ta bort skylten upplevde jag att detta superstressade beteende bland mina medtrafikanter minskade radikalt.

Fast det ser man väl när man tittar in i bilen? Hur gör man då när man inte har barn eller hund i bilen? Plockas dom ner då? Annars blir det ju snurrigt för personalen från RTJ - springa och leta efter hund eller barn som inte fanns i bilen men skylt som säger det?

Vid en allvarlig olycka agerar djur och människor i chocktillstånd. Risken finns att de lämnar olycksplatsen springer över vägar, in i skogar och virrar runt, vilket gör att när någon efterkommande vid olycksplatsen, som kan vara den som larmar räddningstjänst, ändå kan ha ett hum om att "risken finns" att det finns djur och barn i området, som behöver hjälp.

Mvh

Ingela, fd ungdomsledare och instruktör i Ungdomens Röda Kors.

Vid en allvarlig olycka agerar djur och människor i chocktillstånd. Risken finns att de lämnar olycksplatsen springer över vägar, in i skogar och virrar runt, vilket gör att när någon efterkommande vid olycksplatsen, som kan vara den som larmar räddningstjänst, ändå kan ha ett hum om att "risken finns" att det finns djur och barn i området, som behöver hjälp.

Mvh

Ingela, fd ungdomsledare och instruktör i Ungdomens Röda Kors.
Det skulle förutsätta att de med skyltar alltid, vid varje körning, har med baby/hund i bilen. Det har de knappast.

Ok, så du har medvetet en skylt som du har märkt får folk att bete sig som idioter i trafiken?

(Ja, det är idioterna som beter sig, men trafiken är fel ställe att provocera dem...)

Det är faktiskt min kära far som satte dit den.
Varför har du den?

Det var min pappa som satte dit den en dag...

Har inte tänkt på att ta bort den helt enkelt. Jag kör bra och de andra som idioter och inget har hänt ännu (eller varit på väg att hända)

Skylten "övningsskör" verkar provocera vissa att köra som idioter, åtminstone var det min erfarenhet när jag övningskörde privat för sisådär 10 år sedan. Folk hade bråttom att snabbt komma förbi mig (trots att jag inte alls körde långsamt), gjorde helt vansinniga omkörningar och prejade ut mig på vägrenen på 90-vägar (det hände mig två gånger just när jag övningskörde). När jag sedan fick körkortet och kunde ta bort skylten upplevde jag att detta superstressade beteende bland mina medtrafikanter minskade radikalt.

Usch ja, jag har samma erfarenheter. Aldrig någonsin har jag haft så mycket förare bete sig som jubelidioter mot mig som när jag hade övningsskylten på. Det var så att man undrade ibland om det var en hemlig nationalsport som bara folk med körkort invigts i. :cautious:

Efter att ha varit handledare för flera och med min egen erfarenhet när jag själv övningskörde så är jag fullt redo att hålla med dig. Helt vansinnigt är vad det är :mad:

Nej, det skrev jag inte heller. Men risken/möjligheten finns.

Ha en fin dag, mvh Ingela

Det finns alltid en möjlighet till man bekräftat motsatsen. Ärligt talat så tror jag inte räddningstjänsten ens reflekterar över skyltarna. De är med säkerhet lika fel som rätt, det är väl knappast någon som sätter på och plockar bort klistermärken utifrån vilka som sitter i bilen.

Nej, det skrev jag inte heller. Men risken/möjligheten finns.

Ha en fin dag, mvh Ingela
Jag tror inte att det ändrar något. Räddningspersonalen vet redan att folk kan reagera irrationellt och rusa iväg. Och det är inte omöjligt att larmoperatörerna upplyser de som ringer in att de gärna får kolla runt - om det låter som om det behövs.

Det är faktiskt min kära far som satte dit den.

Det var min pappa som satte dit den en dag...

Har inte tänkt på att ta bort den helt enkelt. Jag kör bra och de andra som idioter och inget har hänt ännu (eller varit på väg att hända)
Fast vad du bekräftar med den är att tjejer kör sämre (vilket olycksstatistiken visar att de inte gör). Tycker att du självklart ska ta bort den.

Det finns alltid en möjlighet till man bekräftat motsatsen. Ärligt talat så tror jag inte räddningstjänsten ens reflekterar över skyltarna. De är med säkerhet lika fel som rätt, det är väl knappast någon som sätter på och plockar bort klistermärken utifrån vilka som sitter i bilen.

Jag ber om ursäkt, för att jag är så himla otydlig. Men så här tänker jag som fd ledare och instruktör inom URK.

Om JAG skulle komma fram till en olycksplats som första bil, där det ligger en bil i dike, voltad på vägen, eller en bit ut i skogen... och en ruta är trasig, en dörr är öppen osv... så skulle jag kasta ett öga på/i bilen med mobilen vid örat, se eventuellt skylt med hund/barn i bil, kasta en blick över omgivningen, försöka prata kolla läget med eventuell förare/passagerare i bilen. Berätta allt jag ser och tänker på för larmoperatören, försöka stoppa medtrafikanter och ta hjälp för att påbörja och underlätta hjälparbetet vid och runt olycksplatsen till dess att räddningspersonal är på plats. En uppgift NOG så viktig kan vara att finna chockskadade djur och människor.

Jag ber om ursäkt för att jag tänker konstigt.

Ha en fin dag, mvh IngelaH

Jag har faktiskt frågat blåljuspersonal om de kollar efter hundar i bilen (jag kör ju ofta och ibland långt med mina och såna här somrar- och kalla vintrar- där de skulle kunna dö på ganska kort tid i bilen om de missades är jag extra nojig). Och har fått svaret att tja ser de nån så gör de, men inte att de aktivt kollar, att har de en skadad förare så är det den de tittar på (det förstår man såklart) och resten får vara. Jag har oxå läst skräckhistorier om babys som hamnat så de knappt syns i riktigt tillknycklade vrak men så länge man har bilstol (vilket jag innerligt hoppas att alla har) så borde den iaf synas tänker jag. Så jag oroar mig mer för att hundarna ska missas och även om en skylt inte alls alltid innebär att hundarna är i bilen (no shit..) så känner jag väl att ja vadå, bättre att folk kollar en gång extra i onödan då än att hundarna grillas i bilen för att ingen kollar bagageutrymmet. Så jag kan förstå skyltar på det viset, om nån nu skulle se dem (jag har dock ingen).
Att ha barn ombord-skylt har en bekant haft en egen tanke om som jag tycker var ganska vettig, att det kanske kan göra att bakomvarande bilist har mer förståelse om man tex kör extra långsamt i kurvor etc, så risken att de blir förbannade och gör idiotryck blir mindre. För mig som har ett extremt åksjuka barn och måste köra som om jag hade en vinglig häst i transport, blir det en extra tankeställare. Men det kanske mest funkar på de som kan relatera.

Fast vad du bekräftar med den är att tjejer kör sämre (vilket olycksstatistiken visar att de inte gör). Tycker att du självklart ska ta bort den.

Inte för att försvara skylten, men inte fasen är man en sämre bilförare för att man gör en omkörning? Det är ju allt den säger, att en tjej gjort en omkörning? (Den unkna genusdelen är en annan fråga.)

Inte för att försvara skylten, men inte fasen är man en sämre bilförare för att man gör en omkörning? Det är ju allt den säger, att en tjej gjort en omkörning? (Den unkna genusdelen är en annan fråga.)
Ja men det är uu just det den säger. Att man måste köra väldigt dåligt som man eftersom till och med en TJEJ kör om. Tänk så pinsamt.

Den skylten är faktiskt äcklig. På många sätt

Liknande trådar

Övr. Barn Jag håller på att bli knäpp av allt velande och tankar och funderingar fram och tillbaka 😅 Jag har idag ett barn på 1,5år. Jag lever... 2
Svar
26
· Visningar
2 455
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 249
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 109
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 215

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka