Hund men enorma mängder energi

Sv: Hund men enorma mängder energi

1 Jag har ingen kille, och kommer aldrig att skaffa mig.

När hon är med på jobbet så aktiveras hon rätt så mkt. Dels med godissök och en hel del rallylydnad. Hon brukar vara rätt nöjd på morgonen och sova i bilen hela vägen hem.

När hon är med min mor så aktiveras hon en del, min mor har nämligen 3 hundar själv, och det är full rulle helatiden.

Jag förstår inte vad du menar med att sova både efter och före jobbpasset? Gör inte alla det? Man sover ju varje dygn liksom?
Ingen direkt aktivering när jag kommer hem, lite smålydnad och sånt bara, men inget jätte tungt.
Hästen rids bara när jag är ledig, han är bara 4 år och ligger rätt så mkt efter i utbildning eftersom han är så sen. Generellt så jobbar jag 15 pass/månad.

Att sova när jag kommer hem från jobbet har aldrig varit något problem, där har hon faktiskt (tackolov) alltid funnit sig till ro. Det har funnits några få ggr där jag har jobbat 7 nätter i rad, sista dagen brukar vara så att jag tillbringar 16 h i sängen, först då blir hon rastlös.
Jag ska fråga morsan vart vi har fölkameran, vore ju kul att se vad hon gör på nätterna! Då får jag ju dessutom veta hur mkt hon sover och hur mkt hon pysslar med annat. Hon är ju lite vaktig, så det skulle inte förvåna mig om hon hittar på egna sysslor när jag är borta.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Du menar att hon är nöjd efter jobbet och att hon är tillfredsställd med att sova sen? och att hon är rastlös efter 16 timmar i sängen? Stämmer det så tycker jag knappast du kan anklaga hunden för att ha enorma mängder energi. Om hon är nöjd med det du gör med henne på jobbet, så kan du väl göra likadant hemma för att hon ska vara nöjd?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Det går inte att göra likadant med henne hemma som på jobbet. Den enkla anledningen till det är att vi är hemma och inte på jobbet. Hemma är hon trygg, det går inte åt extra energi från huvudet för att vi är borta.

Men sluta blanda ihop allt jag skriver är du vänlig. Att jag ligger 16 h i sängen när jag har jobbat 7 nätter i rad är knappast relevant eftersom det händer så pass sällan. Det var bara en förklaring att i sängen är hon lugn.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Nej, jag har inte blandat ihop något. Det var två meningar med frågetecken som undrade om jag fattade rätt. Kan du beskriva ungefär hur en normal vecka ser ut med jobb, hund och häst? Det är lättare att förstå problemet om man har bakgrunden.

I mitt huvud tycker jag det verkar som en ganska normal hund som är pigg av att få samla på sig energi av att du inte hinner med hennes behov dagligen. Du skrev ju att hon är nöjd efter jobbet, trygg och nöjd när ni sover. Om hon knappt inte fått någon fysisk motion när du jobbat och sen sovit under dagen är det väl inte så konstigt om hon är pigg efter det?
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Hon är alltid nöjd när vi ska sova. Oavsett hur mkt/lite motion hon har fått.
Ja hon är rastlös efter att ha legat i sängen i 16 h. Och det är inte det som är problemet. Jag jobbar väldigt sällan så mkt, det händer kanske var 3:e månad eller nåt sånt.

Det finns ingen typisk vecka för mig. Mina veckor är väldigt olika varann, och oregelbundenhet är det enda som är typiskt.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Fast du måste väl veta på ett ungefär hur många dagar per vecka du jobbar, ungefär hur ofta du rider, hur mycket/långa promenader hunden får per vecka i genomsnitt? Jag jobbar tex mellan 2-4 nätter i veckan, utslaget ca 2-3 nätter på ett ungefär.. Jag menar inte att du behöver skriva i detalj,utan en ungefärlig översikt för att du ska kunna få hjälp med dina frågor. Jag går långpromenad varje dag, ibland 2, ibland blir det ingen om vi har vilodag. Alltså ungefär i snitt en.

Du skriver ju att hunden är nöjd efter jobbet, så hur många dagar är hon nöjd i veckan med det?

Du skriver att du sover innan och efter jobbet och hunden är nöjd med det. Handlar det om 2 dagar, 5 dagar? Där har du ju en enorm skillnad på hur du hunnit med hunden och kanske kan se ett mönster. Om hon tex då är nöjd två dagar i sträck av godislet och lite rallylydnad, så kanske hon behöver lite mer fysisk motion de andra dagarna. Det är ju helt omöjligt att veta hur mycket tid du "arbetar" och lägger ner på din hund när du bara skriver promenader, lite agility och något ridpass. Är promenaderna långa, korta, hur ofta, varje dag, flera gånger i veckan? Är hunden alltid med i stallet? Kan du kanske ha lite godisök eller liknande där medan du fodrar, mockar mm eftersom hon passade bättre till det på "bortaplan"?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag vet fortfarande inte vad du menar med att jag skulle sova både före och efter jobbet.

Jag har stall hemma, så godissök "borta" i stallet är samma sak som hemma. Hon är alltid med i stallet. Nej jag vet inte, jag är behovare och de ringer helt enkelt. Ibland har jag ett schema som stämmer väldigt väl, ibland stämmer ingenting. Så det är verkligen jätte olika.

Det kan vara 2 långa promenader på en vecka, det kan vara 9, och allt däremellan. Men oftast så är det runt 4-5 st, lite mer om jag rider med henne.

Agility typ 2-3 ggr/vecka. Godissök 2-3 ggr/dag. Rallylydnad ca 5*3-4/dag.
I stallet så jagar hon även möss, även om hon är skitkass på det. Ofta kommer hon stolt och visar upp dem, sen hoppar de ur hennes mun för hon glömmer att döda dem :rolf:
Näsan är iaf konstant igång på henne där. Förutom när hon äter hästbajs :wtf:

När jag har jobbat de långa passen så är hon ju med, och det är 9 timmar hemma, inte mkt utrymme att visa missnöje på.
 
Sv: Hund men enorma mängder energi

Jag vet fortfarande inte vad du menar med att jag skulle sova både före och efter jobbet.

Jag har stall hemma, så godissök "borta" i stallet är samma sak som hemma. Hon är alltid med i stallet. Nej jag vet inte, jag är behovare och de ringer helt enkelt. Ibland har jag ett schema som stämmer väldigt väl, ibland stämmer ingenting. Så det är verkligen jätte olika.

Det kan vara 2 långa promenader på en vecka, det kan vara 9, och allt däremellan. Men oftast så är det runt 4-5 st, lite mer om jag rider med henne.

Agility typ 2-3 ggr/vecka. Godissök 2-3 ggr/dag. Rallylydnad ca 5*3-4/dag.
I stallet så jagar hon även möss, även om hon är skitkass på det. Ofta kommer hon stolt och visar upp dem, sen hoppar de ur hennes mun för hon glömmer att döda dem :rolf:
Näsan är iaf konstant igång på henne där. Förutom när hon äter hästbajs :wtf:

När jag har jobbat de långa passen så är hon ju med, och det är 9 timmar hemma, inte mkt utrymme att visa missnöje på.

Det jag menar med att sova både före och efter ett pass, är att de flesta som jobbar natt, sover lite mer just vid passen. En dagtidare sover kanske mellan 22-06 varje natt ( ex). En nattarbetare sover kanske också 22-06 en ledig dag, men tar kanske längre sovmorgon eller lägger sig åtmintstonde ett par timmar innan man börjar jobba för att orka nattpasset sen. Likväl som att denne sover kanske ett par timmar (eller längre) efter passet på morgonen för att sen ställa om sig till vanliga tider och sova på kvällen/natten sen när man är ledig. En nattarbetare sover alltså i många fall mer tid vid just arbetspassens början och slut än vad en vanlig dagarbetare kanske gör gör. Med detta ville jag få uppmärksamheten på att om du jobbar exempelvis 2 nätter på raken så går det åt 3 dagar där du sover ganska mycket och där hunden får dåligt med motion/stimulans. OM du nu lever så, du kanske alltid är vaken på natten även när du är ledig och inte ställer om dig mellan?

Du skrev någonstans i början av tråden att du vet att du ger henne för lite stimulans och det är ju ett problem. I inlägg 250 skriver du att du fått bukt med att hon piper och vill följa efter dig. Bra, men vad är det då du vill ha hjälp med? Vad gör hon/hur visar hon då när du kallar det att hon aldrig är trött och har enorma energier? Du skriver ju att hon sover lugnt med dig, att hon är trött och nöjd efter dina jobbpass och att det inte är någon skillnad på henne oavsett om hon fått lite eller mycket motion/stimulans. Är hon trött och nöjd eller inte? Hon är alltså nöjd efter jobbet, hon sover lugnt och är trygg hemma? Vad är det för problem du har med henne?

I ett annat inlägg skriver du att ni mer eller mindre aldrig lämnar henne ensam eftersom ni filmat henne två gånger och hon blir mycket stressad, nervös och skäller ett par minuter om någon går i trapphuset. I ett annat inlägg skriver du att hon oftast är hos din mor några timmar när du jobbar för att därefter vara själv på natten? I ytterligare ett annat inlägg skriver du att du inte vet vad hon gör på natten, men att du ska fråga din mor var kameran är för att filma henne någon gång för att få veta. Alltså allt ändras ju hela tiden i dina svar.

De nätter hon är hos din mor antar jag att de sover på natten? Det blir väldigt många timmar för din hund att sova om hon sen ska sova med dig även på dagen. Det är klart hon har energi i kroppen efter så mycket sömn.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag funderar kring en hunds beteende, jag har mina teorier men skulle gärna vilja höra andras input, kanske om någon är mkt kunnig inom...
Svar
18
· Visningar
650
Senast: Lingon
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 709
Senast: Acto
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
24
· Visningar
1 718
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 444

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp