Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Alexandra_W

Trådstartare
Vissa påstår att hundar kan klia av för mycket protein, dvs får hunden onödigt mycket protein kan den få klåda av det. Inte fel protein utan för mycket alltså. Andra anser att hundar är gjorda för att äta mycket protein och en frisk hund inte får klåda av för mycket protein alls, om det är högvärdigt dito.

Den första kategorin brukar återfinnas på samma ställe som det görs reklam för diverse tillskott/specialgrejer, den andra kategorin tycks mer vetenskapligt förankrad. Jag har alltid tillhört den andra kategorin, dvs ansett att det är trams, hundar kliar inte av höga proteinnivåer. Aldrig upplevt det på någon hund heller.

Men jag börjar seriöst fundera nu..

Flitiga läsare vet att Viktor är under utredning för foderallergi. Han började klia, jag bytte foder och han slutade. Dock innehöll det fodret betydligt mindre protein och fett än hans tidigare mat, även om energiinnehållet i MJ var jämlikt. Att addera mer fett för att öka kaloriinnehållet hjälpte inte, utan han rasade i vikt.

Så bara byta foder igen, till ett med högre värden ffa på protein. Han började klia. Fortfarande så trodde jag det var ingredienserna, men var lite brydd då det innehöll en proteinkälla (anka) han inte tidigare ätit, ris som han tidigare tålt, samt havre som han inte tidigare ätit. Bland 'ströingredienserna' fanns dock te x tång, som funnits i foder han kliat på, men inte i det han inte kliar på.

Lite brydd var jag dock också över att han varit 'väl snabb' i sina reaktioner. Inom en vecka har man sett skillnad i kliet beroende på mat, och inom 2 veckor 'fullt resultat'. Enligt vad jag läst mig till ska det ta minst två veckor innan en allergisk reaktion lägger sig så man kan utvärdera. Minst 2 v alltså, men upp till 16 v.. Och här reagerar han både på/av med kli på en vecka..?

Hursom, jag såg ingen annan råd än att gå tillbaka till det fodret han inte kliade på, men som han gick ner på. Och att helt enkelt proteinkomplettera det med protein. I detta fall kalkon, då det är proteinkällan i fodret.

För att inte alldeles förstöra stackars magen som stått ut med täta foderbyten så började jag med att bara byta torrfodret, och inte lägga på kalkonen samtidigt. Han minskade omedelbart sitt kli, lite kvar dock, men DRASTISK minskning inom dagar.

Jag började lägga på rå kalkon, försiktigt i början och så öka. Hundfan börjar klia mer. Eftersom jag är snarlik en idiot ibland så kopplade jag fortfarande inget samband, utan kände 'fan, fungerar inte det här heller? Har han ANNAN allergi med? Varför ökar han kliet, har mamma slarvat så han lyckats stjäla något?' osv.

Sen hade jag ett jobbsvep, och glömde säga till mamma att hon skulle ge lilla bunken med kalkon med. Tre dagars jobbsvep, och tre dagar utan. Han kliade mindre noterade jag när jag var hemma lite mer, perfekt. Var kanske bara den där fästingen han hade/lortig/myggbett/nåt som ökade kliet ett tag. Börjar ge kalkonen igen.

Ni kan ju gissa vad som hände..

DÄR började poletten trilla ner, och jag strök proteintillägget från menyn ett tag. Kliet minskar.

Nu tänkte jag låta bli kalkonen ett tag och se var kliet (och vikten) tar vägen, men jag börjar allt undra.. Samtidigt 'ska' de ju inte kunna klia av hög proteinnivå??

hjälp, erfarenheter någon?

(Sen tror jag tyvärr inte det är så 'enkelt' rakt av, med tanke på hur han höll på att klia ihjäl sig när han stal lite kycklingbaserad kattmat t ex, så det är nog tyvärr stor risk det finns en regelrätt foderallergi också)
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Jag hade en hund som reagerade både på för hög proteinhalt och för mycket vete. Inget drastiskt utan finnar på hakan och lite fet päls som luktade lite skumt vid för mycket protein och mjällig på för mycket vete.
Höll man sig bara borta från de mastigaste fodren och de veteigaste så var det inga problem.
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Kan han vara allergisk mot kalkon då? Eller är det det i fodret han inte kliar på också?
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Vad är det för kalkon du ger? Bara rent kalkonkött eller är det andra saker i?
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Det är kalkon i fodret han inte kliar på, som enda proteinkälla. Därför jag toppat med just kalkon.

Och det är ren kalkon jag ger, livsmedelskvalitet. Dvs kalkon, lite salt och lite socker. Inget annat i. Djupfryst, hel kalkon (ja, han får givetvis inte en hel djupfryst på en gång, utan jag portionerar ut)
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Det jag slogs av är att alla proteinkällor du räknat upp hittills har varit fjärderfän. Hur fungerar han på andra proteinkällor? Lamm ex?
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Vad som fodret nu under elimineringen ska innehållaär rätt klart, det är just det med proteinhalten jag funderade över. Så vill inte tråden blir 'vad är han allergisk mot?', en sån finns redan.

(Lamm har han aldrig ätit, men är idiotiskt blanda in lamm just nu, det blir isf vid ännu en fodereliminering, dvs efter 8 v med det här. Han har dock ätit andra proteinkällor än fjärderfä, att det även nämnts anka och kalkon är för kalkon är det han inte kliade på redan innan, och anka för det var det jag hittade med högre värden men hyfsat rent)
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Åhå..Nej, den här har jag missat. Jag tycker du ska prowa att koka kalkonen istället för att ge den rå. Inte alls säkert att det funkar, men testa iallafall.

Jag tillhör ju den skaran som inte anser att för mycket protein i sig ska orsaka klåda så jag undrar ändå om det finns någon tillsats i kalkonen? Skorw på walpar ses ju ibland och sägs bero på för mycket mjölk, men då är det wäl snarare mjölkproteinet specifikt de reagerar på? Låter iallafall osannolikt att din hund inte skulle kunna äta tillräckliga mängder proteiner för att bibehålla hull och muskelmassa - han får wäl inte i sig något direkt jätteöwerskott mot det rekommenderade?

Fast lite konstigt är det ju.
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Ingen aning vad det rekommenderade är, så jag har..eh.. noll koll =/

Koka, kan jag ju prova, blir lite pyssligt bara då jag 'styckat' kalkoneländet med ben och så, så får nog kasta den och skaffa en ny då, men det går ju (fast blir ruggigt dyrt, men vad gör man inte).

Han har alltså fått den med ben och 'allt'. Vad gäller tillsats så det enda som står är salt och socker (i liten mängd, minns inte exakt dock), i övrigt nada, inte marinerad eller nåt heller.

Men han blir glad om han får kokt kalkon, han tycker bättre om det än om rå, knashunden, en skam för sitt släkte ;)
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Hmm, är du ironisk eller är du seriös? *blir osäker*

Helt annan fråga, ang shampoo. Som sagt så misstänks ju inget annat än foderallergi i nuläget. Dock så tycker jag som sagt att han fortfarande kliar 'för mycket', även om det är bättre än på förra fodret och bättre än när han fick ren kalkon som 'tillägg'. Men han kliar fortfarande mer än han borde (öron/hals och ffa skägg), men har faktiskt börjat 'nagga' en del med har jag sett :crazy: Tycker han är 'dassig' och trist i pälsen med.

Har förvisso inte sett någon skillnad vad gäller kliandet i samband med bad (med vanl shampoo), men i andra tråden så var ju TS där rek att bada hunden med ngt specialshampoo också under tiden.

Är det något du kan rek? (Att shamponera också med 'specialshampoo') och i så fall vad för shampoo rek du? (Gärna några olika förslag, så kan man se vad som finns få tag i).
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

Mina hästar har reagerat på protein genom att få vätskande utslag och de äter ju inte kött... Det finns protein i fler saker än kött så det kanske helt enkelt är så att kombinationen med kalkonen gör att det blir för mycket?

Min hund hade också proteinutslag för många år sedan men det räckte att byta fodertillverkare. De senaste åren har han ätit H***s och aldrig haft några problem.
 
Sv: Hund, protein och klåda - jag blir inte klok?

*KL*

Och det blir mer förvirrat.. Jag tog bort kalkonen, han fortsatte klia och klia. Jag gav upp, och bokade in en ny tid på ultuna, kändes ohållbart med 4 v till med det kliet.

Om det är att jag bokade en tid *s*, att det nu gått längre tid utan kalkon eller - viktigt - att det ösregnat dygn i sträck är en mycket bra fråga. Men senaste dagarna har han knappt kliat alls..

Jag misstänker givetvis regnet, men det finns ju flera andra alternativ. Tyvärr ska det regna konstant fram till veterinärbesöket, hade varit bra annars att få sol och varm igen och kunnat se om kliet återkom (då tyder det ju på atopisk allergi mot exempelvis gräs eller liknande)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: Rebe92
·
Hundhälsa Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men...
Svar
8
· Visningar
1 122
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 383
Hundhälsa Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig...
2
Svar
30
· Visningar
6 161
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp