Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

MadicDomino

Trådstartare
Som rubriken säger, hjälp mig och min problem hund! :D
Jag tycks inte hitta NÅGOT foder som inte går att matcha kriterierna. Bryr mig inte om prisklass, men färsk foder fungerar inte (liten frys + litet kök => Inte plats med en minifrys). Dessutom finns det ingen i min direkta närhet som säljer det. Jo, då får jag köra till Helsingborg och jag kör mindre gärna dit 1 gång i veckan.

Grabben är en 9årig kastrerad och matglad filur. Har har gärna en förmåga att bli rund om man räknar fel på fodret+godis. Han väger ungefär 11,5 - 12kg och bör hållas där enligt vet. (Blandras Cocker spaniel, Shitzu, silkes terrier mm.) Han är gärna hungrig. :grin: Han hålls hyffsat aktiv med mycket långpromenader och bus i skogen!

Nu har allergiproblemen kommit tillbaka och jag gissar att majs eller stärkelsemängden som strular till det.

Han har lätt klåda över vissa delar av kroppen. (hals, bog och benen) Just nu äter han Carrier Lamm&ris. Han är fin i pälsen och hull. Detta har fungerat hur bra som helst i 2år till nu...

Han har tidigare ätit matbutiksfoder, RC, Hills, Pro plan, Eukanuba (senaste 4 nämnda har jag provat en hel del i, eller fått sålla pga hans problem.), Magnusson och någon sort av Standart (minns ej sort). Har provat foderna en lägre perioder och kortare perioder. Har gett varje foder minst 10-15 veckor om det inte resulterat i diarré.

PROBLEMEN:
Spannmål i större mängd fungerar icke. Ris och korn fungerar!
Griskött och nötkött - Går bort. Han får ingen ordning på magen med detta. Kombon har gärna en förmåga att han spyr i perioder.. En bit fläskfärs => Diarré. Blodmjöl och fett ifrån gris eller ko, verkar dock inte vara några problem.
Alg/tång/havsprodukter - efter att provat ett "grönläppad mussla" med alger-preparat tidigare => Hela han blev full av torra exem => Vet. har bannat allt med sånt för oss.

Han är ganska lätt att luska ut med sina problem. Fungerar det inte i magen, så är det oftast fel med köttinnehållet. Blir det klåda så brukar det vara något myskoämne eller spannmål.

Vill ha:
- Fjäderfä och lamm. Helst lamm! Lätt smällt!
- Hade gärna provat ett fiskbaserat foder. Har aldrig provat det tidigare.
- Inga spannmål alt. så lite så möjligt och isåfall endast korn och ris.

Min någorlunda plan vara att försöka hitta något som inte har spannmål i sig. Vilket inte finns utan nöt eller fläsk.. Så fort jag hittar något som verkar okej med ris i, så gömmer sig majset där som 4;de ingrediens...

Jag funderade ett tag på Orijen - 6 fish. Då de verkar vara deras enda foder utan alger. Orijens hemsida står inget om algerna, men andra hemsidor säger att det innehåller havsgrönsaker.. Överlag har jag väldigt svårt för produkter som innehåller allt ifrån blåbär till stjärnanis till hund. :angel:

Hjälp. :crazy:
Att tillägga är att han har varit inne hos vet. tidigare och skrapprover har gjort. Men inte visat något direkt.
Han provade något allergifoder, men det visade sig innehålla nötkött (dock ca 2-3 år sedan) och det klarade hans mage inte av. Därför får vi hålla oss till detta sättet med att hitta något foder som kan fungera. Han har även fått special schampo och tabletter tidigare. Utan större effekt. Dock klirade alla symtomen av när han gick på Carrier.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Kolla taste of the wild, den sorten som heter något med pacific. Innehåller bara fisk som proteinkälla och inga spannmål.
Du kan även kolla in Exclusion diet. Också det spannmålsfritt och bara fåtal ingredienser.
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Brit eller Brit care..
Finns i många olika sorter. Bl.a lax om din hund inte tål nöt. Finns även lamm, kyckling..

Ett foder jag ger till mina. Köttbaserade fodret innehåller minst 40% kött, inte ofta man ser så hög procent.
Jag har även detta till en av mina hundar som har klåda/foderallergi. Sån stor skillnad sen jag började med detta och då har jag ändå bara Brit som det finns lite spannmål i, men över 40% kött..
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Kolla Kingsmoor. Det är ett danskt foder med nordiska råvaror, helt spannmålsfritt.

Och så finns det även ett tyskt foder som heter Platinum Natural Pet Food & Care.
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

James wellbelowed med lamm, finns med och utan ris.
Lite onödiga ingredienser men jag tror de uppfyller resten av kraven (tagit ur minnet).
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Prova Orijen 6 Fish ... eller Poultry. Inga spannmal alls och mycket bra foder. (Gjort i Canada sa "gronsakerna" ar inte de vanliga Svenska, men tillhor Canada's fauna.)
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

James wellbeloved!

Lamm och grönsaker innehåller
Lammköttmjöl, ärtstärkelse, potatis, tomat, lammfett, hela linfrön, lammspad, ärtor, ärtprotein, sockerbetsmassa, alfalfa, havstång, morot, cikoriamassa, omegaolja, kaliumklorid, persilja, nässlor, cikoriaextrakt, natriumklorid, kalsiumkarbonat, glukosamin, kondriotion, yuccaextrakt.

Så det gär väl bort för havstången :cry:

Annas är det ett toppenfoder som är det ända min kännsliga vove kan äta.
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Svar till dom flesta!

Ska ringa vet. på fredag och fråga om jag vågar ge han foder med väldigt lite alger i. Preparatet han provade innehöll mest tång och musslan.


Kingsmoors: De flesta foder innehåller alger! (ska mejla och fråga vilka sorter det handlar om!) Preparatet som han prova innehöll tång och mindre mängd alger. Så kan kanske fungera.

Enda jag tvekar på med kingsmoors är att jag tycker det är rätt mycket potatis olika sorters ärter? Har dessutom suttit på en föreläsning där deras försäljare snackade om deras foder. "Deras foder är så himla naturligt och bra. Andra foder producenter trycker i fodret en massa antibiotikum för att hålla hunden frisk. " Öhm, problemet är att vissa av deras "magiska" växter (kommer inte ihåg vilka just nu) är både vätskedrivande och fungerar som ett antibiotikum. Försäljaren rådissade även Biotin i foder. Då enligt han kan skapa depression (källa tack!) => Visst, i en frisk hund så produceras detta på egen hand. Men i övrigt är det en otroligt viktig del i hundens liv. Dessutom är det en vattenlöslig vitamin. Sååå nja, lite osäker, tanke med deras flummiga försäljare och hittepå! :angel::D

Orijen 6 fish: väntar jag fortfarande svar ifrån!

Brit Care Salmon All Breed: Verkar se bra ut! Dessutom verkar det som man kan få provpåsar.

Taste of the Wild Pacific: Ser även mycket bra ut!

James wellbeloved: Känns lite sådär med att tången ligger som 12;de ingrediens. Ska mejla detta företaget med och fråga hur pass många % det ligger på! Men jag är väldigt tveksam.

Standart mild: Enda som jag tvekar på är att ister kommer som tredje ingrediens. Blodmjöl samt fett ifrån gris och ko (samtidigt och av mindre mängd) har han fixat, men frågan är om han mage klarar av det i den mängden! Mejlar denna producent med.

Platinum Natural Pet Food & Care Grönläppad mussla finns med i dess flesta foder. :crazy:

Tack allihopa. Ni har öppna mina vyer lite till! Ursäkta för ev. konstig svenska. Har en fläkt i badrummet som hållt mig vaken hela natten..
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Du glömde titta på Exclusion Diet ;)

JUST DET. Blev förbannad för jag inte hittade det! Så la den till sidan och glömde. (guldfiskminne! :o)

Du kan inte möjligtvis länka? :D

EDIT: Hittade det nu!
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Exclusion Diet ser ju riktigt bra ut! :banana: Frågan är om jag ska köra på kanin eller fisk! Känns som fisk borde lukta lite mer => Han vill äta det. Han hatar smaklösa och tråkiga foder.
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Detta har jag tittat på men köttmängden verkar vara för liten i förhållande till priset man faktiskt får betala...men ja kanske bättre än allergifoder...
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Fodret är dyrt för att det är tänkt till allergihundar. Därför är ingredienserna få och proteinet i de flesta fall sällsynt (finns en sort med hästkött också men den verkar inte gå att få levererad till Sverige) samt inga spannmål.

Zooplus har fodret bland annat.

Min egna hund åt det med kanin och alla hundar som någon gång fick smaka på det verkade tycka om det med :)
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

*kl*
Jag har fått svar ifrån brit care! Dom skickar hem Venison och Salmon till oss. :o Ska bli intressant vad han tycker om det fodret. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Om potatis funkar hade jag kollat på Taste of the Wild. Alla sorter är spannmålsfria. De har varianter med bisonkött, fisk, anka eller lamm.

Kostar en del men jag tycker det är ett riktigt bra foder. Helt spannmålsfritt, hög köttandel och inte en massa konstgjorda tillsatser.

Här hittar du broschyr med innehållsförteckningar: http://np.netpublicator.com/netpublication/n00812366
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Acana Lamb & Apple har bara lite spannmål i form av havre. Potatis finns i fodret. Lamm-kött är enda köttkällan. Det är till för hundar med känslig mage och foderallergier. Inget av det som oftast ger allergier finns; alltså inget nöt, inga mjölkprodukter (vassle och kasein är mjölkprodukter som finns i många hundfoder), ingen kyckling, ägg, fisk och ej heller soja eller spannmål förutom havre.

Den mängd alger som finns i hundfoder är väldigt liten och inget jag oroar mig för. Det är där mest för hundägarens skull. Om alger ska hjälpa mot ledproblem måste man ge mycket mer och då i form av tillskott. Alger är annars mycket rika på vitaminer/mineraler.

Det jag väljer bort är allt med ris, sen det blivit känt att ris innehåller så höga halter av arsenik att barn inte bör äta mer än max en risportion om dagen (rek från FDA).

Min tik har ätit Lamb & Apple i över ett år och funkar fint på det. Det är ett av Acanas foder som länge har funnits i lager i flera webb-butiker. De spannmålsfria sorterna kan ta slut, eftersom efterfrågan är så stor och den svenska importören inte får in tillräckligt.

Jag gillar Acana (samma tillverkare som Orijen) eftersom de har koll på hela kedjan från uppfödning av djur till det färdiga fodret. Acana har egen uppfödning av lamm, medan de allra flesta importerar lammköttmjöl från Nya ZeeLand. De har livsmedelskvalitet på sina råvaror och deras foder får höga betyg på alla omdömes-saiter jag har sett. Läs på tex dogfoodadvisor och dogfoodanalysis

Innehåll i Acana Lamb & Apple:

Lamm, urbenat lamm, specialskuren havre, ärtor, hela äpplen, hel potatis, solrosolja, havreflingor, lammlever, soltorkad alfalfa, hela päron, alger måltid (källa av DHA och EPA), ärtfiber, sötpotatis, pumpa, squash, palsternacka, morötter, spenat, tranbär, blåbär, kelp, cikoriarot, enbär, angelikarot, ringblomma, sötfänkål, pepparmyntsblad, lavendel, rosmarin, plus vitaminer och mineral

Spannmålsfria Acana Ranchlands innehåller ännu mer kött, men det har fler animaliska proteinkällor: lamm, lax, sill, gös, anka och hela ägg. Det har också kycklingfett. Det finns just nu hos animail, men brukar tyvärr ofta vara slut. Om man väljer det får man ibland ta någon annan av Acanas om det funkar att växla med foder.
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Jag skulle definitvt prova Precept plus! Endast ris och kött. Väldigt många som är nöjda med det fodret. Dock är det inte alla butiker som har det men de allra flesta kan ta hem på beställning.
 
Sv: Hjälp mig hitta ett nytt foder! *

Båda mina äter Taste of the wild - Wetlands (fågel). Jag är sjukt nöjd då tiken hade fruktansvärd klåda, förmodligen från spannmål. Klådan försvann efter några dagar med detta foder. Fina i pälsen, skiter 2 ggr dag, ingen dålig andedräkt, pigga och glada, tiken har t.om nästan helt blivit av med rinnande ögon.
Det är en chihuahua/papillon och en papillon, båda kastrerade och dom har inte gått upp i vikt efter kastreringen. Samma aktivitetsnivå som din hund fast 3 och 1,5 år gamla. Rekommenderas starkt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min hund har åkt på rejäl gastrit. Hon har tidigare visat små tecken på kronisk gastrit (rapningar ibland, kräsen osv) men det har...
Svar
6
· Visningar
897
Senast: Nevermind
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Hundhälsa Ska vi skapa oss en tröstetråd för oss som har hundar med kronisk sjukdom? Jag känner i vart fall att jag behöver det... Min förhoppning...
13 14 15
Svar
296
· Visningar
35 809
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 814
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp