Hund som är irriterad och nyser?

Flash5

Trådstartare
Sambon kom hem ifrån jobbet inatt, tog ut hunden som vanligt.
Hunden springer lös och leker i snön, stoppar ner huvudet i snön och "letar" efter något, precis som vanligt.
Sedan springer han fram till sambon och nyser, flera gånger på raken.
Inget mer med det.

Nös några gånger inatt, men inte speciellt mycket.

Jag vaknade halv 7 av att hunden springer runt i lägenheten och nyser och har sig.
Han drar nosen på mattorna, nyser, ruskar på sig osv.
Jag kollar munnen, ser inget konstigt, förutom att han är väldigt "blöt" i munnen, aningen kall också.
Droppar lite från nosen, klar rinnande vätska.

Blir irriterad så fort jag tar runt nosen eller i munnen, får nästan panik av nysningar osv.

Tog ut honom på promenad, han stoppade genast huvudet i snön för att kyla ner sig - inga nysningar. Detta gör han flera gånger.

Kommer in igen, då börjar han nysa igen.

Har fått tid hos veterinären 10,45.

Vad kan det vara?
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Att han stoppar huvudet i snön har säkert att göra med att han tycker det är roligt. Så gör alla mina.

Ang nysningarna så är vovve säkert förkyld. Det var alla mina för ett par veckor sen och de har även varit det nån gång om året förut. Brukar gå över av sig själv efter några dagar. Har aldrig besökt veterinär pga detta men mina hundar har heller aldrig varit allmänpåverkade. Är hunden det skulle jag åka till vet, annars bara avvakta.
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Att han stoppar huvudet i snön har säkert att göra med att han tycker det är roligt. Så gör alla mina.

Ang nysningarna så är vovve säkert förkyld. Det var alla mina för ett par veckor sen och de har även varit det nån gång om året förut. Brukar gå över av sig själv efter några dagar. Har aldrig besökt veterinär pga detta men mina hundar har heller aldrig varit allmänpåverkade. Är hunden det skulle jag åka till vet, annars bara avvakta.

Nysningarna kom efter att han hade stoppat huvudet i snön inatt, han brukar stoppa huvudet i snön, säkert roligt? :)

Nu på morgonen har han varit väldigt påverkar och irriterad, jag får inte röra nos/mun, då får han genast panik, drar sig loss ifrån mig, nyser och skakar på huvudet, drar sedan nosen i mattan.

Han dregglar väldigt mycket nu, fläck på golvet där han ligger.

Hade det varit i mina ögon "vanliga" nysningar så hade jag bara avvaktat, men nu verkar han väldigt besvärad..
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Men blir de så desperat-nysiga av förkylning som TS beskriver?
(har ingen aning, har inte haft förkyld hund..ännu..)

Spontant känns det som att vovve kanske fått in i nosen ett grässtrå eller så på promenaden?
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Men blir de så desperat-nysiga av förkylning som TS beskriver?
(har ingen aning, har inte haft förkyld hund..ännu..)

Spontant känns det som att vovve kanske fått in i nosen ett grässtrå eller så på promenaden?


Ja, mina funderingar går också till att han fått in något i näsan eller kanske halsen som irriterar, jag har försöka kolla, lyst med ficklampa och känt i munnen, men hittar/känner inget.

Men det är väldigt svårt, då han fnyser och nyser så fort jag petar runt nosen på honom..
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Låt det vara, jag tror knappast du kan få ut det iaf själv. Ni ska ju snart till vet, och då får han lugnande så man kan kolla ordentligt.
Vår katt fick ett grässtrå upp i nosen bakvägen (ja.. fråga inte hur.. det är en innekatt.. han är lite inkompetent..) och det gick absolut inte att se då det satt bakom mjuka gommen.

Håller tummarna att det är enkelt löst!
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Låt det vara, jag tror knappast du kan få ut det iaf själv. Ni ska ju snart till vet, och då får han lugnande så man kan kolla ordentligt.
Vår katt fick ett grässtrå upp i nosen bakvägen (ja.. fråga inte hur.. det är en innekatt.. han är lite inkompetent..) och det gick absolut inte att se då det satt bakom mjuka gommen.

Håller tummarna att det är enkelt löst!

Jo precis.
Ska ut på en pinktur nå, sen far vi till veterinären.
Skönt att Falu Djursjukhus har öppnat en filial här i Borlänge, 5 minuter bort, perfekt!

Tack för tummarna.
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

När mina blir förkylda så kommer nysningarna från en dag till en annan. Gamlingen tog i så han hoppade när han nös senaste gången. Så, nog kan det komma plötsligt sådär över en natt.
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Jag tänkte mest att det lät som att hunden hade nos-panik, snarare än "bara" nysningar :idea:
Ok, att en nysning kan vara kraftig, men springer de runt och gnider nosen mot mattorna och får panik om man vill peta?
Jag har ju ingen erfarenhet som sagt, men inbillade mig att deras förkylningar borde likna våra lite iaf :p
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Min voffis har känts aningen "nere" senaste dagarna, ingen feber eller så men lite lugnare, och nyst några gånger då och då. Det som får mig att reagera är att han också har gnällt till lite när jag kliar han runt munnen/huvudet. Brukar ju ta tag runt hans huvud och gosa med honom och då har han reagerat några gånger. Ska prata med vet. men jag antar att det bara är förkylning och han verkar ju inte må särskilt dåligt. han äter, dricker, bajjar och kissar som vanligt samt ingen feber. Ser det inte som akut. Säg gärna hur det gick för dig hos vet!
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Det kan ju vara så att han fått upp något i näsan också, det ska man nog inte utesluta så fort förstås. Men de kan bli lite besvärade och gå och stryka nosen mot saker. Det rinner ju om näsan, och det vet man ju hur irriterande det kan vara. Är man orolig kan man ju ringa vet och höra (jag springer ju hos vet ibland som värsta hönsmamman med mina...;)).
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Det vet brukar säga är ungefär som för oss när vi är sjuka, vila och sova mycket, dricka vätska och hålla koll på temperaturen. Hoppas han kryar på sig, inte roligt när de är sjuka. :)
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Ja precis, lite så kände jag med:) Han får sova med riskudden som jag värmt i micron och så täcke på ute!
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Men nu borde väl Flash vara tillbaka med vovve??
Vill veta hur det gick!

Roxer: torkar de näsan på saker? :crazy: *uäk* hoppas lillkillen håller sig förkylningsfri.. snuskigt med hundsnor överallt :rofl:
 
Sv: Hund som är irriterad och nyser?

Min voffis har känts aningen "nere" senaste dagarna, ingen feber eller så men lite lugnare, och nyst några gånger då och då. Det som får mig att reagera är att han också har gnällt till lite när jag kliar han runt munnen/huvudet. Brukar ju ta tag runt hans huvud och gosa med honom och då har han reagerat några gånger. Ska prata med vet. men jag antar att det bara är förkylning och han verkar ju inte må särskilt dåligt. han äter, dricker, bajjar och kissar som vanligt samt ingen feber. Ser det inte som akut. Säg gärna hur det gick för dig hos vet!

Han kunde sova på förmiddagen, verkade väldigt trött.
Var till veterinären vid 11, ingen feber, inte väldigt snorig, fin i halsen osv.
Han nös några gånger, men inga "panik-nysningar".

Men jag förklarade hur han hade betett sig och hon såg väldigt fundersam ut;
noskvalster - är uteslutet då han nyser utåt, dom skall visst Snarka" och låta rätt konstigt om det är kvalster.
förkylning - mest troligt då han är snuvig.
grässtrå eller annat i nosen - troligt, vi skulle märka om det var något som var i näsan.

Alltså, nu ska vi avvakta i några dagar, uppåt en vecka (om han inte blir sämre förstås) blir det att rinna ur ena näsborren så sitter det säkert något och irriterar.
Blir han bättre så är det säkert en rejäl förkylning.
Verkar iaf inte vara något jätteallvarligt, men hönsig som man är så kollar man ju upp allt ovanligt :)

Han har sovit hela dagen, är jättetrött.
Så nu blir det kort promenad och sedan mat.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 286
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 958
Senast: hundtant
·
Hundhälsa Hej, min fyraåriga mellanpudeltik började dregla igår. När hon låg i soffan bildades små våta pölar av saliv under nosen på henne...
Svar
4
· Visningar
1 838
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 200
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp