Hund som blir arg vid övertrötthet

eldkyss

Trådstartare
Har ni någon gång vart med om en hund som blir utåtagerande vid trötthet? Vår tik är 10 månader nu och hon har ända sedan hon vart liten haft dåligt humör vid trötthet. Man har fått vara noga med att låta henne få sin vila och om man inte läst av henne ordentligt så har hon blivit övertrött och grinig.

Lärde mig ganska snabbt när de va dags att släcka ner hemma och försöka skapa ett lugn för att uppmuntra henne till vila. På så vis har hon sluppit hamna i sådana situationer allt som oftast . Men de tog ett tag innan vi koppla samman vad det hela berodde på.

Men så för ett tag sedan så var vi på ett hästevenemmag och satt som publik. Vi var där över dagen och varva mellan att sitta som publik och även vandra runt i stallarna. Jag glömde helt bort att låna henne vila något på hela dagen. Hon visade ingen trötthet och var liksom vaken och nyfiken under hela dagen. Så blir hon sent på eftermiddagen ordentligt irriterad på mig. Vi satt på läktaren jag bad henne lägga sig ner. Eftersom hon inte gjorde det så upprepade jag mig genom att ta lite i sidan på henne (inte hårt) ville bara få hennes uppmärksamhet. Det var mycket som hände i i ridhuset just då så hon var inte jätte positiv till att "ta order"

Hon morra till och började gläfsa mig i händerna. Jag blev förvånad men vek mig inte utan genomförde bara lugnt och bestämt nedläggandet som blev lite dramatiskt med tanke på hennes humör. Satte sig upp igen och jag fick henne att lägga sig på nytt. Hon visar då tydligt att hon är trött och börja varva ner och ta sin välbehövliga vila.

Hon sov som en stock i bilen på vägen hem. Jag gjorde ju fel som helt glömde bort hennes behov av vila. Men jag funderar lite på om de är någon annan än jag som har en hund där humöret blir riktigt dåligt när övertröttheten slår in?

Det är i vårt fall så otroligt tydligt att de är sammankopplat med just trötthet eftersom hon visat detta redan som 8 veckor. Nu är de inte så att vi inte låter våra hundar vila men hon har haft lite svårt med "avknappen" från start och de gör att hon ofta har vart vaken lite förlänge innan man väl får henne att slappna av och få sin välbehövliga vila.
 
Ja, jag begrep inte varför tibben tjafsade med rottisen efter kvällsrundan hos exet. Tills jag kom på att hans korg stod i hallen på dagen och i sovrummet på natten. När vi flyttade in korgen i sovrummet innan rundan gick han direkt dit och la sig....
 
Ja, min är mycket mer lättretlig när han är trött, framför allt blir han grinig mot den andra hunden han bor med. Inte mot människor.
 
Jag har träffat flera sådana hundar. Mina egna har lätt(!) att koppla av men kan istället bli griniga om de lagt sig för att sova och jag verkligen behöver flytta på dem eller rasta dem. Så länge jag är lugn, tydlig och ger dem utrymme så blir det aldrig något problem. Kan dock tänka mig att mina hundar kunnat bli otrevliga hos andra som inte kunnat kommunicera med dem på ett bra sätt.
 
Okej det känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha en hund med samma typ av behov 🙂 Riktigt klantigt av mig att glömma bort hennes vila. Hon blev ju fullproppad med nya intryck hela dagen. Tack för att ni delade med er.
 
Okej det känns skönt att veta att man inte är ensam om att ha en hund med samma typ av behov 🙂 Riktigt klantigt av mig att glömma bort hennes vila. Hon blev ju fullproppad med nya intryck hela dagen. Tack för att ni delade med er.

Jag tänker att man får inte ta det personligt. Och det är ju inte hela världen heller. Bara att vara lugn, vänlig men tydlig med om man vill något (som i ditt fall säga åt hunden att lägga sig så den fattar :D)

Min Viggo kan ganska lätt bli tjurig (osäkerhet) om man typ ska lyfta honom. Han vägrar liksom ibland följa med ut pga väder eller trötthet och man kan ju inte alltid anpassa sig till hunden. Jag brukar bara vara lugn och pussa lite extra på honom så brukar muttret lugna sig :D Har valt att se det som ett lite roligt karaktärsdrag hos honom och gör det inte till en grej.
 
Min rottistant kunde bli rejält grinig när hon var ung och övertrött. Gjorde ingen grej av det, utan var tydlig med att lyssna måste man ändå göra.. Det gick över när hon fylld typ 5-6 år :D
 
Jag tänker att man får inte ta det personligt. Och det är ju inte hela världen heller. Bara att vara lugn, vänlig men tydlig med om man vill något (som i ditt fall säga åt hunden att lägga sig så den fattar :D)

Min Viggo kan ganska lätt bli tjurig (osäkerhet) om man typ ska lyfta honom. Han vägrar liksom ibland följa med ut pga väder eller trötthet och man kan ju inte alltid anpassa sig till hunden. Jag brukar bara vara lugn och pussa lite extra på honom så brukar muttret lugna sig :D Har valt att se det som ett lite roligt karaktärsdrag hos honom och gör det inte till en grej.
Min Skalman är en supergullig kille när han är vaken - men en riktig surgubbe när han ska sova. En sak man tycka är väldigt personlig, men som helt klart är ett arv från hans far - flera syskon och halvsyskon efter den hanen är lika. Fast bara hanarna, inte tikarna :rofl:
Skalman är bara lite knäpp. Han vill ligga nära mig när vi ska sova, men så fort jag rör på mig så muttrar han, blänger surt på mig och går iväg och lägger i en bur istället :D Samma i soffan. Han lägger sig gärna bakom mitt huvud på ryggstödet, men jag kan ju inte vara helt still - så mutter, han backar, mutter och backar lite till och då är han lätt reta upp istället så han slår över och blir lite busig istället. Knasman :love:
Ibland kan han få för sig att någon hund ligger för nära när han sover och flyger upp med ett morr - ser lätt förvirrad ut och inser dom är 2 meter ifrån honom.....så då lägger han sig ner och fortsätter sova :angel: behöver jag nämna att dom andra inte lägger sig nära honom med flit :p
 
Har en hane här hemma som blir trött och grinig på kvällen. Om man försöker flytta på han i soffan på kvällen så blir han skit sur :angel: har aldrig gläfsat efter någon men morrar en del.. som en butter gubbe :D
 
Min rottistant kunde bli rejält grinig när hon var ung och övertrött. Gjorde ingen grej av det, utan var tydlig med att lyssna måste man ändå göra.. Det gick över när hon fylld typ 5-6 år :D

Vad bra da har jag fortfarande hopp. :cautious:
Min malle som inte gillar manniskor han inte kanner valdigt val blir ganska latt overtrott och blir supergrinig da. Mina hundar har sina sangplatser i sovrummet, men ocksa sangar pa tva till stallen i huset. Rottisen lagger sig for att sova dar hon ar ... medan Mallen inte kan koppla av ordentligt annat an i sin bur.
Han morrar eller skaller inte pa mig eller Maken, men borjar ga runt och randomly skalla och morra i hallen eller ett rum dar vi inte ar. Han ar over 3 ar, och har aldeles nyss kommit pa att han ibland (mycket sallan) kan sova pa nagon av de andra sangarna om vi ar stilla och inte ror oss i huset.
Sa fort han vandrar runt och ar, som Maken sager, "Magsur" och morrar och skaller helt utan anledning oppnar jag dorren till sovrummet och han rusar in for att lagga sig att sova ordentligt. Om vi ar ute pa aventyr far han lagga sig i bilburen och livet kanns sa mycket battre for honom, da han kan sova ordentligt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
381
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 952
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
853
Övr. Hund Annorlunda rubrik jag vet :D . Jag söker efter riktigt bra glasögon till hund för sitt användas framförallt vid turskidåkning...
Svar
2
· Visningar
638
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Bra blötmat

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17
  • Galoppombytenas mysterium (utbruten ur Dressyrsnack)

Omröstningar

Tillbaka
Upp