Hund som drar iväg..

cherie

Trådstartare
Åh, så trött på när Troja drar iväg! Vad ska man göra egentligen? Hon lyssnar inte när vi ropar och drar in på folks tomter häromkring..
Alldeles nyss när hon lekte med hennes bästis Vera på ängen, så stack de iväg alldeles för långt. När vi skulle kalla in hundarna så kom enbart Vera (dumma väluppfostrade valp :devil:) men Troja skenade vidare. Vi försöker låta roliga, göra oss till. När hon vägrar lyssna då också så säger vi till på skarpen men det gör ingen skillnad. Om vi sätter fart efter henne försvinner hon bara ännu längre, antagligen för att hon vet att vi är riktigt förbannade?
Hon tittar inte ens upp, tvekar inte en sekund. Ibland kan vi få henne att reagera genom att slå kopplet i marken så det blir ett högt och plötsligt ljud. Men även om hon tittar på oss är det inte alltid säkert att hon lyder.

Vad ska man göra? Hon är bara 3½ månad och vi tycker INTE hon borde vara såhär trotsig ännu.. :crazy:
 
Anmäl er till valpkurs/unghundskurs så fort som möjligt, släpp henne inte lös om hon inte kommer. Ha en lång lina så kan hon springa som hon vill men ni kan få in henne när det passar er.
Om det är lång väntan på att komma in på någon kurs, träna inkallning med lina. Låt henne ströva runt som hon vill med linan på, kalla in henne, kommer hon inte, en liten ryckning i linan samtidigt som du kalla in och beröm när hon kommer. Men ledarskapet måste fastställans annars kommer hon att fortsätta att bara komma när det passar henne själv.
 
Okej. Tack, jag har nämligen tänkt på det här med lina.
Hur mycket kostar en lina, på ett ungefär?
Jag ska prata med resten av familjen.

Vi ska anmäla oss till en valpkurs, men de kommer inte vara förrän i september (synd, för då är hon redan 6 månader). Det är dessutom först-till-kvarn som gäller, så det är ju inte 100% säkert att vi kommer vi. Antagligen ringer vi andra klubbar lite längre härifrån för att ha en garanterad plats.
 
Ni kanske är väldigt otäcka att komma till när ni blir arga och därför vågar inte hunden komma till er. Träna på ställen som är inhägnade där det inte kan hända något om hon inte kommer. Lina kan vara ett annat alternativ, men jag skulle låta linan släpa och bara trampa på den ifall hunden inte lyssnar. När det har blivit ett stopp i linan skulle jag kalla in hunden och ha extragott godis.

/Anna
 
Jo, det kan vara så att hon känner att "Oj, nu är de arga, bäst att jag väntar tills de lugnat ner sig" Eller något liknande, men när hon börjar dra så kallar vi ju in henne "normalt" - Med glada rop och kommando och godispåsen som prasslar. Vi kan ju inte fortsätta så om det inte har någon som helst effekt på henne?

När vi tränar enbart inkallning på äng eller inhängat område så är det inga som helst problem - då kommer hon direkt. Men när vi är ute och går på parkvägar är det en hel annat sak, det finns ju så mycket annat intressant.

Jag tror att vi åtminstone testar med lina, vi vill ju ogärna göra situationen värre än vad den redan är.
 
Lina är inget jag kan rekommendera. Hunden lär sej oftast då att bara komma när den har nåt runt om halsen.
 
Har samma problem!
Undrar om det verkligen Går att få en vovve som fått aptit på det fria livet att komma på inkallning? Samma med våran hund, han kommer hur bra som hellst när han vet att det är träning men när man kommer ut i verkligheten har han satt på sig öronmuffar!
Hade vart skojj att kunna ha honom lös nån gång... :)
 
Hm. Men det är ju så pass många som har lyckats bra med lina? Jag har nämligen fått det tipset av många.

Men jag låg och funderade på det igårkväll, blir inte valpen förvirrad pga av linan? Jag menar, att vi ibland tar ut henne i vanligt koppel och då får hon inte gå så långt ifrån oss. Eller lär hon sig att skilja på lina och vanligt koppel?
Hon är och har nämligen alltid varit superduktig på att gå i koppel och det skulle vi helst inte vilja förstöra när det går så pass bra.
 
Ja, vi vill så gärna kunna släppa Troja. Det känns som om promenaderna kommer att bli så mycket mysigare för både henne och oss.
Du har ju också en Eurasier, eller hur? Har aldrig diskuterat den här frågan med någon annan Eurasierägare..

Vi får bara jobba på och hoppas att vi hittar en valpkurs som är i augusti.
 
Det är mycket enkelt.
Du FÅR inte ha hunden lös. Det är förbud att ha hunden lös under denna tiden på året, om det inte sker under kontrollerade former. Hunden skall då inte gå längre från dig än "fot", om det inte sker i inhägnat område.

Det kvittar om det är en vuxen eller valp, vad jag vet gör lagen ingen skillnad där. Du får helt enkelt ha valpen i koppel eller lina.
Har du aldrig tänkt på att marken är full med ungar som inte klarar angrepp av andra djur. Du har fullt hundägaransvar, tänk på det.
 
har en hund som kan dra iväg oxå... om han får upp ett spår el. ngt...

Vad jag gjorde då var att jag gömde mig för honom. man får ju sitta där ett tag, o det krävs mkt tålamod, för jycken kan ju vara borta ett tag. men till slut så vill han ju finna matte igen o tänker "vart tog matte vägen" :confused: och börjar leta.
så när min hund hittar mig igen så är jag glad och berömmer honom. detta kräver att man kanske får gömma sig flera gånger än en, grejen är att hunden ska fatta att ledaren försvinner när han springer sin kos.

detta kanske inte funkar för endel, men det fungerar på min hund i alla fall, nu springer han alltid så han ser mig. Och om han försvinner i nästa kurva, eller jag tycker att han går för långt, så gömmer jag mig på ett ställe o ropar en gång. Då börjar han leta direkt.

Så det är enkelt, GÖM dig för henne, då blir hon skrajsen...
Men sen så gäller ju lagarna, som sagt. man har mkt ansvar...
Lycka till... :rofl:
 
Jag hade också problem med min lilla Boxertjej som började redan när hon var riktigt liten (vi snackar 10-12 veckor här!!). Fick också tipset om att "försvinna" så att hunden letar rätt på en och så berömma ihjäl sig och helst ha riktigt gott godis då också...
Jättebra tips... förutom det att min hund såg sig omkring.. upptäckte att jag var borta!!! och... gladeligen tänkte MOT HORISONTEN! och stack all världens väg! :o :rofl:
Så om det inte funkar att gömma sig så kan man försöka med att springa bort från hunden fast synligt. Kanske den tycker det är mer intressant att se vart "resten av flocken" ska ta vägen då??

Min hund lärde sig blixtrande snabbt NÄR den hade linan på och inte. Vi försökte lura henne på valpkursen genom att mickla med spännet och se om hon skulle tro att hon var lös, men INTE DÅ. Hon var en total :angel: på varje kurstillfälle och struntade blankt i mig när vi var någon annanstans. Så.. det finns KANSKE genvägar för en del hundar, men om trådskrivaren nu rååååkar ha fått en sån hund som JAG har så är det bara konsekvent beteende som funkar, dvs ALDRIG vara arg på hunden när den kommer (neej, inte ens efter en TIMMES pjollrande! :smirk:), ALLTID belöna med beröm och riktigt gott godis, glad röst och göra sig intressantare än omgivningen och så TÅLAMOD.
Min tik är nu snart 2 år och det händer ibland att hon lyder FAST det kommer andra hundar och barn och cyklar och... ja OJ! vad allt är spännande för en liten hund! :D
 
Haha, sådär är Troja också! Hon blir långt ifrån skrajsen om man gömmer sig, däremot tycker hon det är en jätterolig lek och kan därför komma ibland när man försvinner just för att det är så kul att leta reda på matte. Däremot är den inte SÅ rolig att hon hellre letar upp oss om det kommer något riktigt intressant.
Hon blir långt ifrån skraj när vi är utom synhåll, hon är riktigt kaxig den här unga tösen.

Men som jag skrev så skänker hon oftast oss inte en blick när hon väl stuckit, alltså märker hon inte när vi springer åt andra hållet eller gömmer oss.

Vi blir aldrig arga på henne när hon väl kommer, vad hon än har gjort eller hur länge hon har varit borta.. Däremot kan vi som skrivet ryta ordentligt åt henne när hon sticker iväg, men aldrig när hon kommer tillbaka.
Kanske ska vi enbart locka på henne nästa gång?

Jo, det är väl en av de nackdelarna jag hört om lina - att hunden förstår ändå när den är lös och när den är kopplad. Jag tänkte kanske åka in och införskaffa mig en imorgon, men nu börjar jag tveka något. Sen är Troja en mästare på att trassla in sig i saker och ting, med hennes långa och klumpiga ben. Hm, jag får se hur jag gör.
 
Hobbe fick redan från början VÄLDIGT mycket frihet, så det lockar ju inte på samma vis.
De gånger han drog iväg när han var liten stack jag helt enkelt o gömde mej, så han blev riktigt riktigt ledsen. Grymt kanske, men nu lämnar han mej oftast inte längre än att han ser mej.
Fortfarande kan det vara saker som lockar, men jag har skolat min röst o kan få fram ljud ingen kan ana ;)
Sen när han väl vänder om o visar intresse är jag världens snällaste matte igen.

O hunden din är ju inte gammal. Hon är nyfiken på världen ju!
Se till att följa med så hon får se mycket, så blir hon kanske inte lika benägen på o gå på upptäcktsfärder själv.
 
Lånar en knapp eftersom tydligen flera struntar i det ansvar som krävs för att ha hund.

Det är tydligt att ni inte har den minsta kunskap om dressyr, regler och lagar, samt förståelse om vilka skador en lösspringande valp-hund innebär.

Om en valp kommer ut på en väg och orsakar en trafikolycka?
Det kanske innebär dödsfall eller livslång invaliditet på människor. Det lindrigaste är väl om hunden blir skadad eller ihjälkörd.
Det är ni som är ansvariga

Hunden blir iväglurad av en fågel som ska skydda sina ungar.Vad händer? Jo ungarna blir utan skydd och blir helt utsatta för skator, kråkor eller andra fåglar eller rovdjur som söker mat.
När hunden blir lite större så stryker rådjur utan vidare med. Det är ingen trevlig syn kan jag lova.
Och ni bara skrattar och tycker att valpen är såå rolig.

När valpen gör något för första gången, positivt eller negativt, så skapar den sig en erfarenhet.
Har den alltså EN gång fått sticka iväg så har den fått erfarenheten att det går bra. Sedan skriker matte och kommer lullande efter!!!
Alltså en erfarenhet till "det här var bra, nu är matte på alerten, det här ska vi fortsätta med det var roligt."
Sedan kommer erfarenheten att "jag hör matte, jag är inte ensam, det är bara att fortsätta."

Att dressera bort det med dalt och godis kommer att bli ett rent H--e
 
Jo, den länken var verkligen relevant för en 12-14 veckors valp... :crazy: och extra relevant blir den för Cherie (trådskaparen) som bor i Stockholm där rentätheten är hög, speciellt på tomter... :crazy: Snacka om att överdramatisera. Som jag ser så är NU som hon skall träna för att det som du, Pangare, tar upp som exempel inte skall hända. Det är bra mycket svårare att träna en unghund än en valp.

Cherie, om ni har provat och tränat mycket enligt konventionella metoder och det inte fungerar så hade jag nog tagit tag i valpen och sagt att det är inte okej att dra ifrån flocken.
 
Fast jag måste säga att jag förstår var Pangaren vill komma, det är så väldigt enkelt att säga att min hund lyder inte och sen tycka att det inte är något problem när hunden är borta i skog och mark och man har inte en anning om vad hunden har gjort. Och sedan försvart sig med att den inte är en jakthund så den skulle aldrig störa några djur...
När jag pratar om att våran hund drar, så handlar det om att göra ett rais från agilty planen in på lydnadsplanen och sedan kommer han tillbaka...
I skogen går han lös med kontakt under sommaren. Under vintern jagar han rådjur med husse och jaktlaget... Han har jaktinstikt men kallar jag in när han är på väg bort så stannar han och kommer tillbaka.
Men sen träffar vi varje år på en hel del hundägare som låter sina hundar springa vind för våg. En var två gånger inne i rävfällan, en annan lyckades en i jaktlaget kasta sten på när den jagade ett råddjur med kid, ytterligare hundar har blivit omhändertagna när de har stört både råddjursjakt och älgjakt... Så jag blir lite grining när folk släpper sina hundar lösa när de vet att de inte kommer på inkallning... Visst någon gång måste vara den första ute i vida världen, men att gång på gång släppa sin hund lös utan att kunna kalla in, det är bara fel.

För träning av inkallning, fungerar det inte med lina, så finns det hårdare metoder och en del har vi använt men det är sånt som ska göras i precis rätt ögonblick så det är inget jag rekomendera. Men när Birk var valp och "drog" runt huset när jag kallade in gick jag åt andra hållet och fick ta på honom vid husknuten och skakade om honom, vilket gjorde honom ganska så paff så om man lyckas så fungerar det.
 
Återigen, hunden är 14 veckor.......än så länge så drar den inte runt i skog och mark för att det är en valp. :mad:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 080
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 027
Senast: tuaphua
·
Hundträning Hej, det är såå jobbigt att gå promenader med vår 14-månders retriever och har egentligen alltid vart. Mycket flat i honom. Ja vi har...
Svar
19
· Visningar
5 114
Senast: Tuggben
·
Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
5 747
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp