Hund som drar

S

sarawinther

Jag har en liten fråga, nybörjare om hundar som jag är:D:rofl:

Om en hund drar i kopplet (nu pratar vi hund runt 60 cm i mankhöjd), hur kan man få hunden att sluta dra? Hunden i fråga är ca 1½ år idag och används i jakt. Hur kan man få lite pli på honom utan att "förstöra" det i jakten?

Tacksam för svar och tips!

Be kind, jag är ny på det här som sagt :D
 
Sv: Hund som drar

Jag skulle vilja säga att i hundra fall av hundra så saknas konsekvens när vi försöker få en hund att sluta dra.
Det måste läras in precis som allt annat som ska läras in, och då blir ju frågan; Är det någon som handhar den här hunden som låter den dra, om så bara lite? Tex vid jakt.

Blir svaret "ja" så är det skitsvårt att få bort. Är det bara en person som handhar hunden och som gett sig den på att det ska försvinna så tar det en vecka att ge ekipaget rätt verktyg för att sluta dra.

Vilken teknik du använder beror på hunden, men som sagt, utan konsekvens är det skitsvårt.
 
Sv: Hund som drar

Så fort hunden drar -stanna
När den tittar på dej eller kopplet slackar lite så gå vidare. När den drar stanna

Tar tid o i början kommer du troligen inte så långt men det går. Koncekvens o uthållighet. Tror om du håller i du får bort det på max en vecka.

Sen förstår jag inte hur du menar med att inte förstöra den i jakten. Ska den dra då?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
651
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Troll
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 427
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 728
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp