Hund som "fixerar" LÅNGT*

Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Ta det lugnt, vi vallfolk vet precis hur det känns när hunden går från tjänstvillig fjäskis till rabiat fårmördarmonster;) Den upptäckten gör alla med sin första hund! En bra instruktör ger dig verktygen att hantera det i början, sen när man har kommit in i det så är de styrbara även i killer mode. De inser att nyckel till de där fantastiska fåren, går genom att göra som föraren säger. Förhoppningsvis:angel:

Den vanliga goseblicken...
480044_10151261855228666_117243774_n.jpg


... byts snabbt mot något som man inte vill möta i mörkret!
558921_10151260951293666_1764263169_n.jpg
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Skönt att veta att det inte bara är ilo som går i taket! :) Jag tänkte att det är min hispighet och stress som smittat av sig på honom, och därför är han sån som han är.

Jag kommer att anmäla mig till en kurs i sommar, men tänkte hoppa in på deras "träningar" som startar nu. Blir nog mest att vi kollar på och får prova lite nu och då när någon har tid att hjälpa kan jag tänka mig. :) Skulle tro att dom som är på dom här träningarna vallat ett tag i alla fall och därför inte kommer köra så mycket basicträning som jag och Ilo behöver. Men jag håller tummarna att dom orkar med oss ändå! Vi ska se till att vara flitiga elever.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Inte BC men jag maste beratta det har anda med tanke pa hispighet... vi har ju en form av vallhund vi med...

Doc, varan fullpapprade "i has champions in mah pedigree - treat me like royalty" hane och kor... vi skulle transportera alskade Doc lite langre an vanligt, hela 1 timme. Det har ar cowboy country, sa vi passerade en hel del kohagar... I baksatet hade vi en DEMON. Som Vralade, Skrek, Skuttade, Vralade, laste sig, vralade lite till. Jag lovar att hundf-n vibrerade hela timmen i bilen... (Numera reser han i en specialbur pa flaket... for matte, for forsta gangen i sitt liv, ville kasta ut en hund ur en bil - utan att stanna forst) De ljud den hunden kan gora nar han vill jobba kor men inte far ar som nagot fran en skrackfilm... en kombo mellan morrande, skrikande, barnvral (tank ett barn som inte far sitt lordagsgodis typ) och en demon fran helvetet pa acid.

..vad jag forsoker saga ar: hispighet i all ara, var glad att han i alla fall inte forvandlas till en vibrerande, skrikande demonhund med lysnade ogon.. *host* Vi kan nog alla relatera till vallhundar som gar i taket, pa ena eller andra sattet...
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Migo, kan detta beteende visa sig även som utåtagerande?

Jag har ju en aussie som fixerar på alla möjliga saker och som ofta blir utåtagerande. Hon har ett jättestort kontrollbehov för allt som händer i omgivningen.

Jag har fungerat på om det kan vara bra för henne att få börja valla..

När jag var hem över nyår så mötte jag en som var ute och gick med sin BC och den gick ner i vallningsläge och totalstirrade på oss, vi fortsatte att gå och min brydde sig inte om hunden. Men så från ingen stans så kastar sig hunden sig efter min, ägaren får typ knöla ner honom i en snödriva för att orka hålla honom... Den hunden gör absolut ingen ting i träningsväg, sitter i en hundgård 24/7 och går 1-2 promenader.

Mötte även en tant med rullator som har en BC här hemma, samma hände här fast inte lika utåt agerande som tur var. Tanten skulle aldrig kunnat hålla hunden.

Har arbetande BC som grannar och det har väldigt trevlig uppsyn och har aldrig visat beteende som de andra. Att sitta i hundgård eller gå rullator promenader så känns det som om man kanske köpt hund efter utseende!
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Jag är ju glad att min hund inte kastar sig efter hund och folk i alla fall. Jag kan ha honom lös i möten utan problem, han kommer alltid till mig. Men det kanske inte är så trevlig för mötande att ha laserögon i sig.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Sådärja! Nu har jag pratat med AC-vallarna. Ska bli medlem på momangen och har pratat med kassörska. Dom ska eventuellt börja träna i ridhus nu snart så jag skulle hålla utkik på hemsidan :)

Bra att du fått kontakt. Jag har en bekant med 2 oreggade BCs, hon har gått inof VP med dem, samt även MH. Detta pga att hon gav sig faan på det o ställde upp som funktionär eller höll i fikat på BK.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Doc, varan fullpapprade "i has champions in mah pedigree - treat me like royalty" hane och kor... vi skulle transportera alskade Doc lite langre an vanligt, hela 1 timme. Det har ar cowboy country, sa vi passerade en hel del kohagar... I baksatet hade vi en DEMON. Som Vralade, Skrek, Skuttade, Vralade, laste sig, vralade lite till. Jag lovar att hundf-n vibrerade hela timmen i bilen... (Numera reser han i en specialbur pa flaket... for matte, for forsta gangen i sitt liv, ville kasta ut en hund ur en bil - utan att stanna forst) De ljud den hunden kan gora nar han vill jobba kor men inte far ar som nagot fran en skrackfilm... en kombo mellan morrande, skrikande, barnvral (tank ett barn som inte far sitt lordagsgodis typ) och en demon fran helvetet pa acid.

Du skulle spelat in ljuden och sålt till M. Night Shayamalan eller liknande i samma producentgenre ;)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Bra att du fått kontakt. Jag har en bekant med 2 oreggade BCs, hon har gått inof VP med dem, samt även MH. Detta pga att hon gav sig faan på det o ställde upp som funktionär eller höll i fikat på BK.

Ilo är kastrerad så MH och sådant ligger inte så högt hos honom, han ska bara funka med mig! :) Vallningen är för hans skull, förmodligen kommer även jag fastna för det. Så det kommer mest bli en vardagsaktivering för oss så vovve och matte blir nöjda med vardagen :) Spelar ju inte så stor roll för hunden om han tävlar, får göra prov eller så. Så länge han får valla så ser han nog inte skillnad på situation. Men det ska bli roligt att se hur duktig han är! Och se hans framsteg. :)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Ilo är kastrerad så MH och sådant ligger inte så högt hos honom, han ska bara funka med mig! :) Vallningen är för hans skull, förmodligen kommer även jag fastna för det. Så det kommer mest bli en vardagsaktivering för oss så vovve och matte blir nöjda med vardagen :) Spelar ju inte så stor roll för hunden om han tävlar, får göra prov eller så. Så länge han får valla så ser han nog inte skillnad på situation. Men det ska bli roligt att se hur duktig han är! Och se hans framsteg. :)

Lycka till!
Jag avsåg inte att skriva dig något på näsan, utan mer påpeka att man kan komma långt i hundvärlden med rätt attityd.
;)
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Dök upp en kommentar. Självklart blir jag direkt fundersam om det stämmer och om jag gör fel beslut här. ;/

Kommentaren innehöll, att man utsätter fåren/djuren för onödig stress att komma med en ny hund om man endast gör det för en kul grej aktivering.

Det är ju typ det jag gör, det är en rolig aktivering men jag anser att min hund behöver det för att må bra?

Att BC kan tända till på det mesta när dom väl får upp smaken för det, om han inte får valla tillräckligt, och då blir ju fixeringen ett ännu större problem i vardagen? Vart tror ni tillräckligt ligger? Jag har ju inga egna djur att valla på, så jag kommer nog max kunna pressa det till en två gånger i veckan om jag är riktigt på.
 
Sv: Hund som "fixerar" LÅNGT*

Du skulle spelat in ljuden och sålt till M. Night Shayamalan eller liknande i samma producentgenre ;)

:rofl: ja, jag far val gora det nasta gang!

TS: Meh, vem klackte ur sig det? Ska man harddra det sa ar det mesta vi gor med de flesta djur onodig stress - och det gor vi ju for skojs skull! Ridning, kurser med hundarna, agility, lydnad, vall - allt ar ju en viss stress... Varfor skulle din hunds behov vara mindre varda an nagon annans hunds? For att du vill trana det for din hunds skull och inte tanker ga och kopa en egen farflock? :confused: Det orat tycker jag du ska bli dov pa. Det ar ju SKITBRA att du vill trana vall tycker jag! Aven om du inte tanker bli farbonde... finns ju inget som sager att du inte kanske nan dag kommer kunna hjalpa nagon vid behov liksom. Kor pa du! Ang att de "tander till" och att du ar radd for att fixeringsproblemet blir storre, du kan fa hjalp med att lagga beteendet under nagorlunda kontroll genom valltraningen.. sa det behover inte forvarras liksom, det kan det lika garna gora med aren om han inte far valla.

Lite som att tanka att schyttz traning pa en hund med lag bittroskel och mycket kamp skulle gora den varre, man lagger ju beteendet under kontroll genom att trana i kontrollerad miljo med kunnigt folk... (jaja jag vet inte helt applicerbar jamforelse, men det basta jag kan komma pa just nu)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 279
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
731
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp