Bukefalos 28 år!

hund som förstagångsägare

phi

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, hur ska man tänka när man vill skaffa hund som någon som inte haft det tidigare?
Det kan ju hända att lockdown gjort mig lite tokig, (men, nej, inte tokig nog att skaffa hund förrän världen blivit lite mer som vanligt igen, men man kan ju alltid börja planera och fundera).

Som nybörjare tänker jag att det nog är bäst men en hund som är relativt "lätt" men är inte helt säker på vad det egentligen innebär. Och jag vill gärna ha en hund som jag kan springa och vandra med, så jag antar att det betyder att det inte bör vara en alltför liten sort om man ska ha med på längre turer. Som ensamstående så förstår jag ju också att det bör vara en hund som funkar att ha hos hundvakt/hunddagis under dagen och så.

Så tips på raser som kan fungera? Jag har som sagt ingen erfarenhet men är villig att lägga ner tid på att lära mig (och gå kurs och så om det verkar vara en bra idé.)

Kommer nog att vara nästa år tidigast som jag kan skaffa hund men aldrig för tidigt att börja planera, tänker jag...
 
Tänk tvärt om: Ska du vandra med hund är det bättre med liten hund!

En liten hund orkar utan problem, men du slipper skaffa större tält enbart för att hunden ska få plats och du slipper släpa sju ton hundmat bara för att du vill vara borta längre än en natt. Vill du sedan gå annat än sommartid är det smidigt om hundens eventuella kläder inte är så stora och tar plats i packningen... (Jag har två stora, frusna hundar. Det hindrar mig visserligen inte att vandra, men nog blir det bökigt!)
 
Tack båda två för svar!

Och en liten hund kanske är rent allmänt mer praktiskt faktiskt!

Jag vill ju mest ha en hund som är med mig ut i naturen och på mina springturer, och som sällskap rent allmänt. Är ju bra om hunden klarar av nya människor om jag måste a hundvakt och så. Hade inte ens tänkt på pälsvård men kanske är att föredra om det inte är alltför krävande.
 
Tack båda två för svar!

Och en liten hund kanske är rent allmänt mer praktiskt faktiskt!

Jag vill ju mest ha en hund som är med mig ut i naturen och på mina springturer, och som sällskap rent allmänt. Är ju bra om hunden klarar av nya människor om jag måste a hundvakt och så. Hade inte ens tänkt på pälsvård men kanske är att föredra om det inte är alltför krävande.
Vill du ha en hund som mest vill ha fysisk träning och inte så mycket mentalt så skulle du kunna kolla på whippet. De har dock stark jaktlust, samtidigt som de behöver få springa lösa regelbundet och pga det kan det behövas tillgång till rastgård eller liknande.

Vill du träna lite mentalt också, ge den utmaningar i form av trickträning och spår eller nosework så får du mycket mer att välja på, för de flesta hundar behöver mental stimulans också. Tex skulle då en dvärgschnauzer kunna vara ett bra val, eller en papillon om du vill ha en något mjukare hund men kan tänka dig att borsta päls lite då och då.
 
Många småhundar är pälshundar men man ska komma ihåg att bara för att man ser hundarna med en viss sorts päls på utställningar så betyder inte det att man måste ha den frisyren på sin egen. Många långpälsade raser går alldeles utmärkt att klippa ned till sk "puppy cut"-frisyrer där man håller pälsen jämnt kort över hela kroppen. Den klippningen klarar alla vanliga hundfrisörer och man kan lätt lära sig att klippa det själv.

Tycker du ska titta i grupp 9 på svenska kenneklubbens hemsida och bekanta dig lite mer olika raser och fundera på vilka egenskaper du gillar. De flesta små sällskapshundarna är långt mycket mer aktiva och äventyrliga än vad folk ofta tror. Det är inte många som inte klarar något annat än att ligga på soffan utan de allra flesta älskar att hänga mer på äventyr och göra saker.

Som förstagångshundägare tycker jag man ska vara försiktig med att inte ta på sig för mycket hund i början. Det är isf bättre att det blir fel på andra håller, dvs att man upptäcker att hunden är "för lätt" istället. Att ha en hund som man känner att man inte klarar av är en mardröm och kan förstöra ett hundintresse rätt ordentligt. Många tar på sig för mycket hund och sitter sen fast med problem de inte tar sig ur på egen hand.
 
Vi skaffade en bichon havanais. Vi är en aktiv familj som reser en del(till fritidshuset i sverige) så vi ville ha en hund som iaf hade chans att kunna tas med i kabinen på flyg.
Vår hanne (som är på min avatarbild)är liten, vikt som vuxen 5kg, men hänger med på allt- löpturer och vandringar. Pälsen hålls kortklippt och är helenkel att sköta. Agility, söka tryffel och trickträning är han en fena på.
(Tyvärr bor han inte hos oss längre men i hemmet han är nu är det lika mkt aktiviteter).
En enkel hundras men som mår himla gott av att få utmaningar och träning i alla former. Och som klarar en lugnare period utan problem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 244
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 054
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 448
Övr. Hund Hej fellow hundnördar! Skulle behöva lite hjälp i tänkandet kring en andra hund. Har för närvarande en snart 3 år gammal aussie-kille...
2
Svar
33
· Visningar
2 274
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp