Hund som gräver, behöver TIPS!!

Flash5

Trådstartare
Jag och min sambo har ett för mig STORT problem med vår BC på 3 år fyllda.
Vi har väldigt mycket promenadvägar härikring där vi bor och han kan ofta vara lös vissa sträckor.

Inkallningen funkar kanon i skogen, trots att vi sett både rådjur, älg och andra hundar så har han kommit varenda gång jag ropat på honom.

MEN problemet är när vi går vid åkrar, plöjda som orörda, hästhagar osv, där sticker han ut och gräver (efter sork??) Han blir helt manisk och hör ingenting och tillslut blir det hela som en lek för honom..

Jag ropar några gånger, sedan går jag helt enkelt därifrån, han bryr sig inte speciellt mycket över att jag försvinner utom synhåll, men efter ett tag så kommer han springandes, kollar vart jag är och sticker ut på åkern igen för att fortsätta gräva. Såhär kan det hålla på länge men tillslut så kommer han alltid till oss.

Nu har han koppeltvång då åkrarna har tinat fram från all snö.

Men jag vill ha tips, vad ska jag göra? Han MÅSTE väl inte bestämt vara lös vid åkrar, men jag vill att han ska lyssna på mig och att jag ska kunna bryta hans beteende.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Hur aktiveras hunden i övrigt? Låter som typiskt BC att skaffa sig ett jobb om de inte har en uppgift i livet.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Hur aktiveras hunden i övrigt? Låter som typiskt BC att skaffa sig ett jobb om de inte har en uppgift i livet.

Han motioneras med cykel, promenader, ridturer osv. Timtals varje dag.
Jag tränar lydnad, lägger spår (vilt och personspår), tränar agility, tränar drag (pulka i vintras och nu skrinda), tricktränar med klicker (shaping), han har vissa hundar han leker med nästan dagligen.

Och jag har nu fått tag i en tjej som har BC och föder upp som bjöd hem oss för att testa honom på får.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Motion är meningslöst med en sådan hund. De behöver arbeta med både kropp och huvud, det är ytterst få aktiviteter som får en BC trött på allvar!

Hoppas att det går bra hos fåren, och att ni kan fortsätta valla. Ni kommer märka markant skillnad på eran hund!
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Motion är meningslöst med en sådan hund. De behöver arbeta med både kropp och huvud, det är ytterst få aktiviteter som får en BC trött på allvar!

Hoppas att det går bra hos fåren, och att ni kan fortsätta valla. Ni kommer märka markant skillnad på eran hund!

Fast jag känner honom inte som krävande. Jag kan ligga hemma sjuk en vecka i sträck och han får bara "pinkrundor" utan att han vare sig klättrar på väggar eller blir dryg. Detta grävbeteende ändrar sig inte alls beroende på träning och motion, han kan vara likadan efter en väldigt aktiv vecka som efter en sjukvecka.

Vill som sagt var gärna ha tips på hur jag ska kunna träna med honom i dessa situationer.

(kanske ska tillägga att han är blandras på papperet och kommer ifrån en enligt mig oseriös "BCuppfödare" som inte vallar med sina hundar alls. Dock är han ju BC men det är otroligt svårt att hitta folk som är villiga att ta emot en oreggad BC för vallträning....)
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Fast just den där typen av tvångsbeteenden är vanligt hos bc som inte jobbar. De söker en uppgift och tar sig an det med liv och lust, och beteendet blir självförstärkande (som en häst som väver i boxen. Till slut spelar det ingen roll hur mycket den går ute, den väver inne ändå).

Grävbeteendet i sig kan du nog inte jobba bort, utan du får leta lösningar som du kan arbeta med som ersättning. Skvallerträning, inlärning av oförenliga beteenden och kombinera det med en riktigt arbetsuppgift. Risken är att din hund inte har fått med sig tillräckligt mycket vallning för att kunna göra något ordentligt i fårhagen.
Det är ett attans otyg med avel på oregistrerade BCs!!!

BC är ingen sällskapshund, och man ska absolut inte räkna med att de är nöjda med motion och lite klickerträning.

/Migo
med två hårt arbetande BCs
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Ja, han är inte speciellt "vallig" i vardagen. Ibland när hästarna springer..

Han är en omplacering som kom till oss som 7månaders "valp".

Kan inte annat än hålla med om att avelns på "sällskapsBC" är sjuk och jag hade aldrig skaffat mig en BC om det hade varit så att jag skulle köpa mig en hund, nu var omständigheterna andra och det blev som det blev, oftast är jag mycket nöjd över honom.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Lite inne på Migos linje att motion inte är tillräckligt för en BC. Sen är grävning i sig ett beteende som hunden mer eller mindre behöver få utlopp för, ett helt naturligt beteende som jag inte ser poängen med att sätta stopp för. Däremot skulle jag styra grävandet till de platser där jag anser det vara mer lämpligt.
Varför inte ta och gräva ner ett gammalt ben tillsammans.

Att låta djur få utlopp för just naturliga beteenden kallas för berikning, något alla hundägare borde kolla in närmare. Jag rekommenderar en sväng på google i ämnet berikning.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Åh min JRT är gräsligt nöjd när han får gräva (vi ska börja träna gryt så fort det går).
Och lyckas han ta en råtta/mus/whatever här runt husen så är han väldigt nöjd och stolt, får en helt annan hållning. (Tack och lov att han bara dödar de och inte äter :eek: ).
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Lite inne på Migos linje att motion inte är tillräckligt för en BC. Sen är grävning i sig ett beteende som hunden mer eller mindre behöver få utlopp för, ett helt naturligt beteende som jag inte ser poängen med att sätta stopp för. Däremot skulle jag styra grävandet till de platser där jag anser det vara mer lämpligt.
Varför inte ta och gräva ner ett gammalt ben tillsammans.

Att låta djur få utlopp för just naturliga beteenden kallas för berikning, något alla hundägare borde kolla in närmare. Jag rekommenderar en sväng på google i ämnet berikning.

Jag förstår precis vad ni menar med att motion inte räcker till en BC. Men jag vet inte hur jag annars skall aktivera honom? Han har inte visat några som helst vallbegär. Men det kanske ändras när han får träffa fåren, men annars då?

Ang grävandet så får han gräva och han gör det, han gräver bl.a ofta ner ben, precis som du skriver.
Problemet är inte att han gräver, problemet är att jag inte kan bryta beteendet och få honom att komma till mig när han gräver.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Jag antar att du har förstått att din ras behöver mycket aktivering nu så jag tänkte försöka hjälpa dig med din fråga :cool:

Jag är nog lite inne på berikning jag med.
Om han tycker att det är en lek, var med i leken så att ni gör det tillsammans. Hitta på någon typ av aktivitet där du bestämmer vart han gräver och hur länge, börja med ett drag med tassen så att han inte hinner snurra upp sig totalt. Varva med lite lydnad eller något. Alltså, låt honom gräva en mycket kort stund, fånga sedan upp honom och be honom utföra några komandon innan han får gräva en kort stund till. Börja i koppel.
Sen handlar det så klart om att göra dig roligare än hålet som han håller på med.

Jag kan dock inte påstå att jag har lyckats så mycket bättre än vad du har.
Min lagotto är, precis som din, underbar och jag är supernöjd med honom, han lyder, kommer på inkallning osv.
Men när det finns vatten i närheten blir han som förbytt. Han simmar tills jag tar båten och ror ikapp honom. Om jag går vidare då han simmar på promenader gör han precis som din, kommer kutande efter en stund tills han får syn på mig vid vilket han tvärvänder och rusar tillbaka till vattnet.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Men vadå? Ta hunden i hampan och säg till honom att han inte ska göra så...?

Som jag ser det är det ett jaktbeteende, oavsett vilken ras han är och du vill inte att han ska göra det. Det lättaste är alltid att bryta INNAN han har börjat. Du vet ju var han gör det, gå dit och iscensätt. Träna stanna hemma med störning och sedan tränar du det där, med lina.

Dvs stanna, oavsett störning/lockelse, precis som man tränar jakthundar.

Sen huruvida hunden aktiveras som den bör är ju i denna frågan en bisak, den ska inte jaga sorkar. Sambandet mellan oönskat beteende och understimulans är ju inget konstigt, men just detta beteende borde gå att fixa ganska enkelt, sen är ju frågan om hunden hittar nåt annat att göra istället.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Men vadå? Ta hunden i hampan och säg till honom att han inte ska göra så...?

Som jag ser det är det ett jaktbeteende, oavsett vilken ras han är och du vill inte att han ska göra det. Det lättaste är alltid att bryta INNAN han har börjat. Du vet ju var han gör det, gå dit och iscensätt. Träna stanna hemma med störning och sedan tränar du det där, med lina.

Dvs stanna, oavsett störning/lockelse, precis som man tränar jakthundar.

Sen huruvida hunden aktiveras som den bör är ju i denna frågan en bisak, den ska inte jaga sorkar. Sambandet mellan oönskat beteende och understimulans är ju inget konstigt, men just detta beteende borde gå att fixa ganska enkelt, sen är ju frågan om hunden hittar nåt annat att göra istället.

Tack för ditt svar.

Dock gräver han bara såhär maniskt när han är lös = jag får inte tag i honom och kan få vänta på honom i evigheter.
Jag har försökt iscensätta det ute på den åkerplätten med långlina, utan resultat.. Han gräver alltså inte när jag har lina på honom. Eller han gjorde iaf inte det förra hösten när han började med detta..
Men ska absolut prova träna som du tipsade om, gör ett nytt försök med långlina!
Helst skulle jag vilja ha ett sätt att bryta beteendet med så att jag får kontakt med honom, för då är jag rätt säker på att jag kan ropa in honom.. Går jag mot honom och ska säga ifrån så sticker han ifrån mig och hittar nytt ställe att gräva på, det blir lite "katt o råtta-lek"...
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Det finns ju massor av sätt att bryta en hund på avstånd, citronhalsband med fjärr (och dess starkare kusiner som jag inte rekommenderar), kasta nåt, skrämma med "fula gubbar"... Timing är viktigt och likaså ditt beteende efteråt.

Jag har jakthundar och när den ena började bli vuxen fick hon helt huxflux för sig att hon skulle testa att jaga hare, vilket är totalt förbjudet! Vi tränade mer stadga, men den satt, det var bara när hon var på sånt avstånd att hon inte visste att jag hann i fatt henne, samt när jag var "oförbered" som hon stack. Så nästa gång satt jag på hästen i stället, hon fick upp en hare, stack, då stack jag efter. Det tog inte så lång stund innan hon fattade att jag var efter henne och hon stannade. Gjorde likadant ett par gånger till och sen dess är hon har-ren även när jag går/cyklar/whatever.
Min andra däremot sket fullständigt i att jag jagade henne med pållen, jag var efter i vad som kändes som kilometrar. Henne tränade jag med hjälp av en kompis och massor av störningar. Vi kastade massor av kul grejer som hon inte fick ta och jag stannade henne och styrde fullständigt. Vi trappade sedan upp och trampade till slut hare, jag stoppade på samma vis och hon stannade. Det tog en förmiddag och har funkat till 99% sen dess (mm, hon brukar flyga efter nån hare per säsong när vi jagar).
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

(Tack och lov att han bara dödar de och inte äter :eek: ).

:D Min JRT gör precis tvärtom, han hittar döda möss överallt och sätter i sig :crazy: däremot har han aldrig tagit någon levande.

För att anknyta till TS så är grävande den enda aktivitet som min hund blir helt okontakbar av, han gräver, piper och gräver mer och är helt inne i sin egen värld. Jag har inga bra råd dock, det händer inte särskilt ofta så det är inget jag sett som ett problem. Endera låter jag honom gräva tills han är klar, tar honom i nackskinnet och släpar med mig honom (går såklart inte om TS hund sticker när hon kommer nära) eller om jag vill undvika situationen ser jag till att han går bredvid mig när vi går förbi åkrar eller andra ställen där han kan tänkas vilja gräva.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Fast jag känner honom inte som krävande. Jag kan ligga hemma sjuk en vecka i sträck och han får bara "pinkrundor" utan att han vare sig klättrar på väggar eller blir dryg.

"BC-stress" kan innebära att hunden verkar synbart lugn på ytan, men stressar abnormt mkt på insidan och får de då inte arbeta regelbundet med vallning så tar det sig uttryck i maniskt arbete som de hittar på egen hand och då blir de i regel ganska blockerade för allt annat..
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

"BC-stress" kan innebära att hunden verkar synbart lugn på ytan, men stressar abnormt mkt på insidan och får de då inte arbeta regelbundet med vallning så tar det sig uttryck i maniskt arbete som de hittar på egen hand och då blir de i regel ganska blockerade för allt annat..

:bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Det finns ju massor av sätt att bryta en hund på avstånd, citronhalsband med fjärr (och dess starkare kusiner som jag inte rekommenderar), kasta nåt, skrämma med "fula gubbar"... Timing är viktigt och likaså ditt beteende efteråt.
Jag har jakthundar och när den ena började bli vuxen fick hon helt huxflux för sig att hon skulle testa att jaga hare, vilket är totalt förbjudet! Vi tränade mer stadga, men den satt, det var bara när hon var på sånt avstånd att hon inte visste att jag hann i fatt henne, samt när jag var "oförbered" som hon stack. Så nästa gång satt jag på hästen i stället, hon fick upp en hare, stack, då stack jag efter. Det tog inte så lång stund innan hon fattade att jag var efter henne och hon stannade. Gjorde likadant ett par gånger till och sen dess är hon har-ren även när jag går/cyklar/whatever.
Min andra däremot sket fullständigt i att jag jagade henne med pållen, jag var efter i vad som kändes som kilometrar. Henne tränade jag med hjälp av en kompis och massor av störningar. Vi kastade massor av kul grejer som hon inte fick ta och jag stannade henne och styrde fullständigt. Vi trappade sedan upp och trampade till slut hare, jag stoppade på samma vis och hon stannade. Det tog en förmiddag och har funkat till 99% sen dess (mm, hon brukar flyga efter nån hare per säsong när vi jagar).

Jag har provat både citronhalsband och vibrerande halsband med fjärrkontroll, han bryr sig inte om varken det ena eller det andra.

När jag rider och han är med gräver han inte, då har han alltid siktet framåt varesig det är leriga åkrar (säkert fulla med sork) rådjur, hundar eller annat frestande.

Men jag ska börja träna med långlinan och se om jag kan komma på honom.

Tack för tipsen!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 438
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 394
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 732
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Min hund som är snart 9 månader har börjat krångla när man ska ut och rida och han ska med. Han har ända från början fått va med ute och...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp