Hund som gräver, behöver TIPS!!

Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

En fråga som inte är ställd; Varför tror du att han gör det?

Om det skulle vara en del av en jaktritual, kan du lära honom något annat istället? Kan du använda grävandet som belöning om han utför något annat?
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

En fråga som inte är ställd; Varför tror du att han gör det?

Om det skulle vara en del av en jaktritual, kan du lära honom något annat istället? Kan du använda grävandet som belöning om han utför något annat?

Ja, jag tror ju precis som många har skrivit här att det är för att kompensera att han inte har ett riktigt jobb som han är gjord för. Alltså vallningen.
Jag hoppas att han funkar bra med får och att jag kan börja valla med honom på hobbynivå och med hjälp av det kanske lyckas avstyra grävandet till en behaglig nivå iaf för mig = att han går at bryta och kalla in.

Jag tycker det är jättesvårt med detta eftersom han sticker när jag kommer nära, han gräver inte när han är kopplad med långlina (iaf inte sist jag provade), och jag får helt enkelt vänta ut honom eller helt sonika gå iväg utan honom då han kommer efter ett tag, det funkar inte att kasta boll åt andra hållet, inte leksak eller godis.

Nu har han iaf koppeltvång i närheten av åkrar då jag vet att jag inte kan bryta och kalla in honom i de situationerna..
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Jag är helt inne på Lady_Vip's linje!

Styr upp hunden!

Om han blir så manisk att han varken "hör eller ser" så bör du ju faktikst hinna springa fram och ta fatt i honom medan han gräver och förklara att du måste djävlar lyssna på mej oavsett vad du gör!!

Inkallning är ju inte ett val utan ett ultimatum!

/Swat
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Men jag förstår inte..? Sticker han bara iväg? Kan du inte stanna/kalla in honom när han är på väg?

Det är svårt att bryta en hund som redan är inne i ett maniskt beteende (men som Swat skriver, lysande tillfälle att springa ifatt honom), så varför bryter du inte innan?
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

En del vallhundar måste jobba jämt, de behöver inte valla, men de måste jobba hela tiden. Att motionera dem ger dem bara bättre kondis så att de orkar vara ännu mer arbetsamma.
Det viktigaste är att du bryter beteendet och lär honom att lyda dig i alla situationer även där det finns störningar. Långlina kanske vid åkrarna så att du kan korrigera grävandet och träna på inkallningar.

Min hund blir bara trött när hon har fått hjärngympa ordentligt. Ibland kastar jag en boll åt henne som hon får springa efter, sedan platslägger jag henne framför bollen och sedan får hon antingen ligga där och vänta på kommandot varsågod en lång stund, eller så kallar jag in henne utan att hon får ta bollen och så tränar vi på att koncentrera sig på matte och inte bollen, sätta sig med ryggen i från eller gå fot och titta på matte.
När hon slappnar av så får hon hämta bollen. Då bukar hon vara riktigt trött. Fast min hund är helt sjukt bolltokig det kan lika gärna vara mat. Eller nåt annat lockande.
Lycka till...
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Nu är ju inte BCs en del vallhundar, de är vallhundarnas Ferrari, råkar man ut för en vallidiot så hjälper inga andra arbetsuppgifter öht.
Att kräva absolut ovillkorlig lydnad av en aktivt vallande hund är ett bra sätt att förstöra dess självförtroende i förhållande till vallningsobjekten = man får en oduglig vallhund som helt tappat all respekt för dig som förare.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

När din hund är lös och drar ut på åkern el. dyl, har han en viss blick som du känner igen och då VET att nu är det dags igen? Det behöver inte vara en blick utan kan vara ett speciellt rörelsemönster.

Att jag frågar är för att det är vanligt på en hund som fått ett mer eller mindre maniskt beteende.

Om han har det, kan du inte kalla in honom redan där, innan han hinner börja gräva? Forcerar han en sån inkallning?

Om du inte har ett avslutningskommando när du håller på med lydnad, agility mm så skulle jag rekommendera att du börjar lära honom ett. Det har du väldigt nytta av i vallningen också. Så fort ett jobb är avslutat får han kommandot '_valfritt_' att nu är han klar.
Detta hjälpte enormt med min gamle BC-hane i hans ungdom. Han hade väldigt lätt för att bli smått manisk i ett beteende när han inte har tillräckligt att göra. Även när han höll på med sina manier så bröt det kommandot igenom hans barriär. Så fort jag såg minsta reaktion på kommandot så kallade jag in honom.
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Nu är ju inte BCs en del vallhundar, de är vallhundarnas Ferrari, råkar man ut för en vallidiot så hjälper inga andra arbetsuppgifter öht.
Att kräva absolut ovillkorlig lydnad av en aktivt vallande hund är ett bra sätt att förstöra dess självförtroende i förhållande till vallningsobjekten = man får en oduglig vallhund som helt tappat all respekt för dig som förare.

:bow::bow::bow:
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

När din hund är lös och drar ut på åkern el. dyl, har han en viss blick som du känner igen och då VET att nu är det dags igen? Det behöver inte vara en blick utan kan vara ett speciellt rörelsemönster.
Att jag frågar är för att det är vanligt på en hund som fått ett mer eller mindre maniskt beteende.

Om han har det, kan du inte kalla in honom redan där, innan han hinner börja gräva? Forcerar han en sån inkallning?

Om du inte har ett avslutningskommando när du håller på med lydnad, agility mm så skulle jag rekommendera att du börjar lära honom ett. Det har du väldigt nytta av i vallningen också. Så fort ett jobb är avslutat får han kommandot '_valfritt_' att nu är han klar.
Detta hjälpte enormt med min gamle BC-hane i hans ungdom. Han hade väldigt lätt för att bli smått manisk i ett beteende när han inte har tillräckligt att göra. Även när han höll på med sina manier så bröt det kommandot igenom hans barriär. Så fort jag såg minsta reaktion på kommandot så kallade jag in honom.

Om jag har honom lös där han brukar sticka ut på åkern så springer han och pissar och nosar lite, håller sig hela tiden relativt nära mig (max 10m ifrån mig). Sen ser jag att han höjer öronen en halv cm, spanar ut mot åkern och drar iväg i sjutusennitti ungefär.. Om jag kallar in honom vid absolut första tecknet (som jag ser) så sticker han direkt, det blir som ett "varsågod" ungefär, ser iaf så ut på hans reaktion..

Jag har slutkommando på honom som funkar t.ex när han letar utslängda godisar i skogen, tränar lydnad etc. och det funkar då, men inte vid detta..
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Jag är helt inne på Lady_Vip's linje!

Styr upp hunden!

Om han blir så manisk att han varken "hör eller ser" så bör du ju faktikst hinna springa fram och ta fatt i honom medan han gräver och förklara att du måste djävlar lyssna på mej oavsett vad du gör!!

Inkallning är ju inte ett val utan ett ultimatum!

/Swat

Ja, jag håller absolut med dig. Men han har samtidigt stenkoll på vart jag är och sticker till nästa grävställe så fort han ser att jag går mot honom.

Mamma lyckades en gång med detta, hon gick då en stor omväg runt honom och hade siktet inställt på ett ställe bortanför honom så då överraskade hon honom rejält när hon helt plötsligt styrde kosan mot honom. Hon röt då i rejält och mer eller mindre jagade honom därifrån till mig, detta tog på honom ganska mycket och han grävde inte på rätt lång tid efter det.
Men nu går det inte att komma runt honom på det viset igen, han har stenkoll på oss och är ju bra mkt snabbare än oss..
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Men jag förstår inte..? Sticker han bara iväg? Kan du inte stanna/kalla in honom när han är på väg?

Det är svårt att bryta en hund som redan är inne i ett maniskt beteende (men som Swat skriver, lysande tillfälle att springa ifatt honom), så varför bryter du inte innan?

Precis som jag skrev till katie så sticker han ännu snabbare om jag kallar in honom när jag ser första tecknet..

Har jag honom "här" bredvid mig när jag går förbi åkrarna så funkar det oftast och han går bredvid mig. Dock har det hänt att han kastat sig ut från min sida för att springa till åkern, ELLER att han rent av vänt och sprungit tillbaka till åkern när vi kommit en bit förbi och jag låter honom "springa fritt".
 
Sv: Hund som gräver, behöver TIPS!!

Kan du inte bryta det med en annan uppgift? Något ÄNNU roligare än den där gropen?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 438
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Tiken har fyllt 6 och är en korsning mellan bc/collie/setter/schäfer. Ska försöka få ihop bakgrundsinfo kortfattat. Bodde på landet...
Svar
3
· Visningar
1 394
B
Övr. Hund Jag har i nuläget 4 stycken stora hundar, två tikar (Bernen Sennen och Samojed) och två hanar (Weimaran och Dobbermann). Jag bor ute på...
2
Svar
24
· Visningar
3 732
Senast: em-pirre
·
Övr. Hund Min hund som är snart 9 månader har börjat krångla när man ska ut och rida och han ska med. Han har ända från början fått va med ute och...
Svar
12
· Visningar
1 168
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp