Hund som inte klarat BPH

Ska fråga lite närmare hur hunden regerade, hon själv hade inte gjort så stor grej av det. Han hade efter det gjort ett arbetsprov i simning som han klarade, inte för att det motsvarar bph..
Inga tävlingsamitioner alls, är bara ute efter en trevlig familjehund som vill hänga med på aktiviteter och motioneras av mig.
Inte så mycket överraskningar hemma hos oss förutom stimmiga barn emellanåt. ;)
Jag tycker dock att stimmiga barn är ungefär bland det tuffare man kan utsätta hundar för :)
 
Jag hade inte skaffat en hund som inte kan släppa rädslor. Speciellt inte en så stor hund och speciellt inte om jag hade små barn. Tyvärr. Ska jag ha hund och barn så ska hunden vara stabil. Barn är stimmiga och om några år kommer det komma hundovana kompisar också.
 
Jag hade brytt mig mindre om ett resultat (eller avsaknad därav, då) än om min egen upplevelse av individen i ett sånt här fall. Poängen med MH och BPH är statistik på gruppnivå, inte någon absolut sanning om individer. Dock, jag hade nog dragit öronen åt mig pga vad du skriver om hunden ("han har alltid varit lite försiktig") och framtida avelsplaner, jag tror inte jag hade velat medverka till det och hade nog också känt mig obekväm med uppfödaren och dennes avelsresultat.
Instämmer helt.

Dessutom skulle jag direkt avråda från att vara fodervärd om det inte är så att man känner uppfödaren mycket väl sedan innan. Det är så lätt att det blir osämja kring det hela. Visserligen beror det på hur mycket man själv bryr sig om avel, men jag vill inte hålla en hund i bästa tänkbara skick och låna ut den till avel om jag inte tror att hunden verkligen kan bidra med något i rasen. Inte heller vill jag att min potentiellt utmärkta avelshund används till hundar som jag själv inte tror på. Att kunna lita på att uppfödaren gör riktigt bra val kring aveln blir därför om möjligt ännu viktigare för mig än om det handlar om ett vanligt köp. Vid ett vanligt köp kan man ju få en ovanligt bra hund från en annars medelmåttig uppfödare och sedan inte behöva bry sig om uppfödarens framtida avelsplaner.
 
Att hunden inte kan släppa halvfiguren är inget som nödvändigtvis påverkar hundens förmåga att vara en bra sällskapshund. Jag hade provat, oftast uppför se sig normalt i de allra flesta situationerna och är inte farliga eller svåra bland barn. Det är värre om man måste bryta vid hantering tycker jag, för den situationen är mer lik en vardagssituation.
 
Jag hade varit mer orolig över beskrivningen att hunden är lite ängslig allmänt. Än just brytandet på BPHt. Även om det verkligen inte är en stor överraksning, speciellt inte för en så stor hund. Så behöver det ju inte påverka ett sällskapsliv. Avelsplaner på hund som avbrytet BPH och är ängslig däremot hade fått mig att dra öronen åt mig..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 436
Senast: hollypolly
·
Hundträning Hej! Jag har världens finaste unghund på 6 månader. Hon är kontaktsökande, duktig på inkallning, följsam, har en på/av knapp. Kan allt...
Svar
0
· Visningar
554
Senast: Evve
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 568
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som letar hus
  • Barn och djur
  • Komma i kontakt med Telia

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp