Hund som inte lyssnar

Att hunden gått valpkurs betyder i praktiken ingenting. Där är det matte och husse som får verktyg för träning och uppfostran, men håller man inte efter så kan hunden förstås falla in i olater. Det är på intet sätt hundens fel, precis som med all hundträning så ligger det på ägaren att kontinuerligt träna med rätt metoder för ens hund om man vill ha god lydnad. Det får man inte efter bara en valpkurs, det är liksom bara starten i det hela.
Jag sa att jag tror INTE att hon har gått någon kurs.
 
Mitt råd är ni börjar bygga en relation med mycket kontaktövningar. Du ska helt enkelt vara det roligaste i din hunds liv, typ. Detta kan ta tid och ni kommer säkert ha både bättre och sämre perioder i denna träning.

För dig gäller det att upptäcka vad som är din hunds sweet spot, dvs vad den lockas av. För vissa hundar är det godis, för andra är det leksaker eller annan pryl (vissa hundar är svaga för smicker, min äldsta hund är sån ex. Han blir helt till sig av mycket beröm). Om hunden gillar närhet så är mitt tips att gosa tillsammans varje kväll i ex TV-soffan. När ni kommit en bit i er relation är mitt råd att ni anmäler er till en kurs i allmän/vardagslydnad för att få tips och därefter är det träning, träning och träning som gäller.

Sedan ÄR det en utmaning att träna en terrier. Det är en hundgrupp som är avlad på självständighet och jakt (särskilt JRT). Någon kadaverdisciplin lär du nog aldrig få på en sån gammal hund, men du bör komma tillräckligt långt för att hunden ska sluta dra i koppel och strunta i att lyssna på dig fullständigt. Däremot bör du hålla marsvin och andra smådjur skilda från terriern. För hunden är detta jaktbyten och sånt är svårt/nästan omöjligt att träna bort på en så gammal hund.

Lycka till :)
Vi kommer förmodligen omplacera marsvinen med tanke på att dörren till dem är stängd men hon har gnällt efter de hela dagen och det känns inte fair mot henne att hon ska vara uppe i varv hela tiden när detta är hennes hem.

Hon älskar godis och kel, vi ger redan godis och likt för att få hennes uppmärksamhet om vi vill att hon ska göra saker. Har tränat lite senaste dagarna med att hon ska sitta och stanna och inte bara dra rakt ut genom dörren t.ex och det är redan lättare. Majoriteten av dagarna brukar hon ligga på mig eller sitta i knät så mycket sånt får hon!
 
Vi hade kanin med rottis när jag var yngre, han gjorde aldrig något mot honom (hund gjorde aldrig mot kanin). Vi har även haft tax/ terrier blandning. Ingen renrasig JRT innan men frågar här för att lära mig hur vi kan göra :)
Jag är inte ute efter att de ska vara bästa vänner, jag är ute efter att alla ska känna sig trygga. Just nu är marsvinen inte ens inuti lägenheten utan på balkongen, men jag måste kunna ge dem mat utan att hon gnäller konstant i 6 timmar.

Det är inte säkert att det kommer att gå. Det många glömmer när kommer till JRT är att det är mycket hund. Det är en terrier med all den envishet som en terrier har. Plus att de ofta har rätt mycket jakt i sig. Det kan bli jättefina hundar men det kan också bli en jobbig hund om ägaren inte förstår vad hen har i kopplet och har kunskapen att träna den korrekt.
 
En bra sak att ha i huvudet är att nej (när man väl får hunden att fatta ordet) betyder sluta med det du håller på med just nu, men säger inget om vad man vill att hunden ska göra istället. Det leder lätt till en situation där hunden kanske slutar med ett oönskat beteende men genast börjar med ett annat.

Det är mycket mer effektivt att lära in vad man vill att hunden ska göra istället, men nyckeln är att lära in och göra det positivt för hunden.

Vill man att hunden ska gå och lägga sig så är det bra att sätta upp en målbild och sedan träna i steg för att nå dit. Om du googlar filtträning kommer du att få en bra metod för att lära hunden lägga sig och slappna av.
 
Bygg upp en relation och börja lära om allt på nytt.
Försök att inte var hård/sträng/höja rösten/dominant, utan försök vara positiv, lugn, träna med godis som belöning. Så att hunden lyder för att det är kul och den vill lyda, och inte för att den "tvingas" lyda :)

Att ta hjälp av tränare låter som en bra plan. På brukshudnsklubben brukar det finnas allmän lydnads kurser som är inriktade emot vardags lydnad. Tycker man lydnad är viktigt/kul kan man även gå lydnads kurs (efter man går allmän lydnads kursen) där de mer fokuserar på tävlings lydnad, men man kan ju träna utan att tävla också :)
 
Som många innan skriver så försök att bygga upp en bra relation. Hitta något kul att göra tillsammans. Mycket skogspromenader är bra. Vad får hunden annars för aktivering? Får den jobba med både huvud och kropp? Var även tydlig i kommunikationen och konsekvent. Ett nej är ett nej. Plats är plats etc. Säg aldrig till hunden att sitta 20 gånger. Säg det en gång och lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta den ned. Ge dig inte och träna ofta och mycket på dessa grunder. Men var säker på att hunden verkligen kan diverse olika kommandon, annars får du ju lära in dessa. Belöna när den gör rätt.
 
Var även tydlig i kommunikationen och konsekvent. Ett nej är ett nej. Plats är plats etc. Säg aldrig till hunden att sitta 20 gånger. Säg det en gång och lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta den ned. Ge dig inte och träna ofta och mycket på dessa grunder.

Det är ett sätt att träna, men är det inte roligare att arbeta med hunden än mot den? Istället för att tvinga hunden att lyda kommandona så fundera på varför den inte gör det. Om en hund inte gör det vi ber den om så beror det oftast på att:
  1. Hunden inte förstår vad som förväntas av den. Hunden kan mycket väl förstå beteendet (ex. sitt) och även utföra det i vissa sammanhang och miljöer, men det betyder inte att den alltid kan det, i alla miljöer, med alla störningar eller på enbart verbalt kommando utan handsignaler. Var ärlig mot hunden och förvänta dig inte mer än den faktiskt kan.
  2. Hunden tjänar inte på att lyda. Visa hunden att den tjänar på att lyssna på dig, belöna den när den gör rätt - alltid! Och belöna den med något som den faktiskt uppfattar som en belöning. Ofta använder vi godis för att det är enkelt för oss och vi har en uppfattning om att hundar ska gilla det, men det är inte alla hundar som tycker att godis är den bästa belöningen, så observera din hund och testa dig fram till vad just denne tycker är det absolut bästa (bollbelöning, kamplek, olika typer av mat/godis, vattenslang, dammvippa, jaktlekar...). Fundera även på miljöbelöningar (Googla Premacks princip!).

  3. Hunden kan inte. Hunden kan ha ont/hörselfel osv.
 
Hundar föds inte med att kunna kommandon och det är väldigt olika vad man som äger tycker är värt att lära hunden. Själv lär jag inte in några kommandon alls, utan föredrar att prata med mina hundar och för det mesta förstår de vad jag vill. Ingen av dem är några cirkushundar som lyder allt jag ber dem om, men så är det inte mitt mål med att ha hund heller. Hundkurser handlar inte om att lära hunden någonting utan om att lära ägaren hur denne ska träna den egna hunden.

Gällande marsvinen så är det ett bytesdjur och hunden är ett rovdjur. Vissa hundraser har generellt mer jaktinstinkt än andra (en JRT har generellt betydligt mer jakt i sig än t ex en mops) och med en ras som dessutom är avlad för jaktegenskaper (som man ju gjort med JRT), så får man kanske förstå och acceptera att hunden inte går ihop med marsvinen. kanske kan hunden slappna av mer i framtiden, men det är inte säkert.

Det känns inte som att du har så stor vana vid att ha hund och du verkar ha lite orealistiska förväntningar vilket blir frustrerade för dig när du märker att verkligheten inte fungerar som du tänkt. Ta ett steg tillbaka, jobba på att skapa kontakt och förtroende mellan dig och hunden, behandla hunden som att ni inte känner varandra och behöver ta allt från grunden. Utgå inte ifrån att hunden kan en massa saker, som du tror att alla hundar borde kunna, för det fungerar inte så.
 
Det är ett sätt att träna, men är det inte roligare att arbeta med hunden än mot den? Istället för att tvinga hunden att lyda kommandona så fundera på varför den inte gör det. Om en hund inte gör det vi ber den om så beror det oftast på att:
  1. Hunden inte förstår vad som förväntas av den. Hunden kan mycket väl förstå beteendet (ex. sitt) och även utföra det i vissa sammanhang och miljöer, men det betyder inte att den alltid kan det, i alla miljöer, med alla störningar eller på enbart verbalt kommando utan handsignaler. Var ärlig mot hunden och förvänta dig inte mer än den faktiskt kan.
  2. Hunden tjänar inte på att lyda. Visa hunden att den tjänar på att lyssna på dig, belöna den när den gör rätt - alltid! Och belöna den med något som den faktiskt uppfattar som en belöning. Ofta använder vi godis för att det är enkelt för oss och vi har en uppfattning om att hundar ska gilla det, men det är inte alla hundar som tycker att godis är den bästa belöningen, så observera din hund och testa dig fram till vad just denne tycker är det absolut bästa (bollbelöning, kamplek, olika typer av mat/godis, vattenslang, dammvippa, jaktlekar...). Fundera även på miljöbelöningar (Googla Premacks princip!).

  3. Hunden kan inte. Hunden kan ha ont/hörselfel osv.
Jag förstår faktiskt inte varför du citerar mig och sedan skriver en lång förklaring. Är detta till mig? Varför? Jag kanske var otydlig i min text men jag håller helt med dig. 1. Jag skrev ju att man ska försäkra sig om att hunden kan kommandot. Om den kan kommandot men väljer att inte lyssna i vissa miljöer så får man ju träna på det, vilket jag skrev. Eller tycker du att man ska ge upp bara? 2. Jag skrev inget om att man ska belöna med just godis så jag förstår inte varför du förklarar att det finns olika sätt att belöna? Jag skrev att man bör belöna om hunden gör rätt. 3. Japp, håller helt med.

Och jag skrev också att man ska vara tydlig i kommunikationen. Om en hund inte kan eller vet vad som förväntas så får man visa hunden vad man menar. Vad är tvång?
 
Jag förstår faktiskt inte varför du citerar mig och sedan skriver en lång förklaring. Är detta till mig? Varför? Jag kanske var otydlig i min text men jag håller helt med dig. 1. Jag skrev ju att man ska försäkra sig om att hunden kan kommandot. Om den kan kommandot men väljer att inte lyssna i vissa miljöer så får man ju träna på det, vilket jag skrev. Eller tycker du att man ska ge upp bara? 2. Jag skrev inget om att man ska belöna med just godis så jag förstår inte varför du förklarar att det finns olika sätt att belöna? Jag skrev att man bör belöna om hunden gör rätt. 3. Japp, håller helt med.

Och jag skrev också att man ska vara tydlig i kommunikationen. Om en hund inte kan eller vet vad som förväntas så får man visa hunden vad man menar. Vad är tvång?

Det var framförallt ett bemötande av det jag citerade, och i övrigt riktat till TS om hur man kunde träna istället. Det jag citerade och framförallt din text "Säg det en gång och lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta den ned." tolkar jag som att du anser att ifall hunden inte lyssnar på kommandot så ska man tvinga igenom lydnad, i detta fall genom att sätta ned hunden (med fysisk kraft antar jag). Jag ville med mitt inlägg belysa att det finns andra (och för hundens del trevligare) sätt att bemöta "olydnad" på och ifall hunden inte sätter sig när man sagt sitt kan det vara bättre att se över hundens förståelse eller belöningarna man använder, än att ta till fysiska korrigeringar, ryta på hunden eller bruka våld för att få den att sätta sig.
 
Det var framförallt ett bemötande av det jag citerade, och i övrigt riktat till TS om hur man kunde träna istället. Det jag citerade och framförallt din text "Säg det en gång och lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta den ned." tolkar jag som att du anser att ifall hunden inte lyssnar på kommandot så ska man tvinga igenom lydnad, i detta fall genom att sätta ned hunden (med fysisk kraft antar jag). Jag ville med mitt inlägg belysa att det finns andra (och för hundens del trevligare) sätt att bemöta "olydnad" på och ifall hunden inte sätter sig när man sagt sitt kan det vara bättre att se över hundens förståelse eller belöningarna man använder, än att ta till fysiska korrigeringar, ryta på hunden eller bruka våld för att få den att sätta sig.
Herregud! Från att jag skrev att sätta ned hunden till att det nu blev ryta på hunden och bruka våld? Vem brukar våld och ryter? Riktigt tråkigt att det var så du tolkade min text. Jag menade självklart att man ska träna in ett kommando först. På ett sätt som hunden tycker är kul absolut. Däremot invände jag mot att man ska stå och tjata på en hund 20 gånger att sitta. Det är totalt meningslöst. Först ser du till att kommandot sitter i en hemmamiljö och sedan ökar du gradvis svårighetsgraden. Hur gör du själv med inkallningen exempelvis? Där är det verkligen på liv och död. Den måste bara sitta till 100%. Eller hur gör du? Ger du upp då bara? Låter hunden sitta, komma etc när den själv behagar? Samma med inkallning. Kommer inte hunden när du ropar på den EFTER att du har tränat detta ordentligt så får du ju hämta hunden.
 
Herregud! Från att jag skrev att sätta ned hunden till att det nu blev ryta på hunden och bruka våld? Vem brukar våld och ryter? Riktigt tråkigt att det var så du tolkade min text. Jag menade självklart att man ska träna in ett kommando först. På ett sätt som hunden tycker är kul absolut. Däremot invände jag mot att man ska stå och tjata på en hund 20 gånger att sitta. Det är totalt meningslöst. Först ser du till att kommandot sitter i en hemmamiljö och sedan ökar du gradvis svårighetsgraden. Hur gör du själv med inkallningen exempelvis? Där är det verkligen på liv och död. Den måste bara sitta till 100%. Eller hur gör du? Ger du upp då bara? Låter hunden sitta, komma etc när den själv behagar? Samma med inkallning. Kommer inte hunden när du ropar på den EFTER att du har tränat detta ordentligt så får du ju hämta hunden.
Men du skrev ju att lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta ner den, hur gör du det då, om du inte menar att tvinga?

"Ett nej är ett nej. Plats är plats etc. Säg aldrig till hunden att sitta 20 gånger. Säg det en gång och lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta den ned"
 
Men du skrev ju att lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta ner den, hur gör du det då, om du inte menar att tvinga?

"Ett nej är ett nej. Plats är plats etc. Säg aldrig till hunden att sitta 20 gånger. Säg det en gång och lyssnar inte hunden så får du helt enkelt sätta den ned"
Nej jag menar att man visar, vägleder samt använder kroppsspråket för att hjälpa hunden att göra rätt. Vid vissa tillfällen får man fysiskt hjälpa till. Jag kan sätta hunden ned om den är okopplad men det är inget som skapar obehag utan hunden sätter sig snabbt själv med en liten hjälp på traven. Absolut inget våldsamt eller argt utan att man bara lugnt trycker lite lätt på bakdelen så inget mer dramatiskt än så. Som en liten påminnelse bara. Dock behöver man sällan göra det heller utan det räcker med kommando till 99 % av gångerna. Sällan det ens uppstår en sådan situation ens. Om du vill kalla det för tvång så visst. Är det att bruka våld kanske? Då är det även ett tvång för hundar att följa efter människan när den går i koppel?

Och ja, när jag platsar en hund så menar jag vad jag säger. Det är väl ingen mening med att jag säger plats men bara menar det jag säger till hälften av gångerna. Inte undra på att hundar blir förvirrade och inte lyssnar om man inte är tydlig. Om jag har sagt plats och hunden flyger upp från sin plats så hänvisar jag alltid hunden tillbaka genom kroppsspråk för det räcker. Jag är tydlig och konsekvent i 100 % av fallen. Jag tjatar aldrig eller behöver aldrig gorma åt hunden. Eftersom jag är konsekvent så vet hunden att jag menar det jag säger också och lyssnar. Hur gör du själv om hunden inte lyssnar när du platsar den och flyger upp igen efter 2 minuter? Låter du den skippa att ligga på plats eftersom du inte vill tvinga den då?
 
Herregud! Från att jag skrev att sätta ned hunden till att det nu blev ryta på hunden och bruka våld? Vem brukar våld och ryter? Riktigt tråkigt att det var så du tolkade min text. Jag menade självklart att man ska träna in ett kommando först. På ett sätt som hunden tycker är kul absolut. Däremot invände jag mot att man ska stå och tjata på en hund 20 gånger att sitta. Det är totalt meningslöst. Först ser du till att kommandot sitter i en hemmamiljö och sedan ökar du gradvis svårighetsgraden. Hur gör du själv med inkallningen exempelvis? Där är det verkligen på liv och död. Den måste bara sitta till 100%. Eller hur gör du? Ger du upp då bara? Låter hunden sitta, komma etc när den själv behagar? Samma med inkallning. Kommer inte hunden när du ropar på den EFTER att du har tränat detta ordentligt så får du ju hämta hunden.

Herregud. Läs, andas och försök att inte misstolka. Jag skrev inte att du ryter eller brukar våld. Jag har citerat dig i båda mina svar så det borde framgå för både dig, mig och alla som läser exakt vad du har skrivit. Och du har skrivit att du "sätter ned hunden" - jag skrev att jag tolkar detta som att du brukar tvång.

Jag arbetar med att mina hundar ska 1) förstå beteendet jag ber om och 2) vilja utföra beteendet. Om min hund misslyckas kommer jag alltså att fundera på om det beror på 1 eller 2, och anpassa konsekvensen därefter. Om jag tränar inkallning arbetar jag med "positiv hjärntvättning" - dvs. jag belönar upp kommandot oerhört mycket och använder mig av mycket aktivitet i belöningen i störningsfria miljöer där jag vet att hunden kommer att komma om jag kallar in den. Därefter utökar jag svårigheterna i miljön, men jag försöker "tillrättalägga" miljön så att jag är på en nivå där hunden lyckas. Om hunden inte kommer på inkallningen så får jag backa i träningen eller fundera på om jag behöver en bättre belöning, som trumfar anledningen till att hunden valde att inte komma. Och eftersom du nämner liv och död - jag tränar inte inkallning där hunden är i fara och jag tränar med långlina på om jag inte kan garantera att min hund kommer att lyssna på mig.

Hur gör du själv om inte hunden sätter sig ned efter att du har duttat/tryckt på baken? Brukar du mer fysiskt tryck/våld eller ger du upp? Börjar du locka/muta hunden istället?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Herregud. Läs, andas och försök att inte misstolka. Jag skrev inte att du ryter eller brukar våld. Jag har citerat dig i båda mina svar så det borde framgå för både dig, mig och alla som läser exakt vad du har skrivit. Och du har skrivit att du "sätter ned hunden" - jag skrev att jag tolkar detta som att du brukar tvång.

Jag arbetar med att mina hundar ska 1) förstå beteendet jag ber om och 2) vilja utföra beteendet. Om min hund misslyckas kommer jag alltså att fundera på om det beror på 1 eller 2, och anpassa konsekvensen därefter. Om jag tränar inkallning arbetar jag med "positiv hjärntvättning" - dvs. jag belönar upp kommandot oerhört mycket och använder mig av mycket aktivitet i belöningen i störningsfria miljöer där jag vet att hunden kommer att komma om jag kallar in den. Därefter utökar jag svårigheterna i miljön, men jag försöker "tillrättalägga" miljön så att jag är på en nivå där hunden lyckas. Om hunden inte kommer på inkallningen så får jag backa i träningen eller fundera på om jag behöver en bättre belöning, som trumfar anledningen till att hunden valde att inte komma. Och eftersom du nämner liv och död - jag tränar inte inkallning där hunden är i fara och jag tränar med långlina på om jag inte kan garantera att min hund kommer att lyssna på mig.

Hur gör du själv om inte hunden sätter sig ned efter att du har duttat/tryckt på baken? Brukar du mer fysiskt tryck/våld eller ger du upp? Börjar du locka/muta hunden istället?
Jag andas på bra här, men tycker det var olyckligt att du involverade ord som tvång och bruka våld i diskussionen. Den biten förstår jag inte alls i sammanhanget.

Det verkar däremot som att det är lätt att missförstå varandra i text och att vi faktiskt i mångt och mycket tycker väldigt lika. När jag nämner liv och död dock menar jag såklart inte att jag tränar inkallning bredvid en hårt trafikerad gata eller liknande. Det jag menar med liv och död är att inkallningen måste sitta till 100% för din hunds egen säkerhet, att om du någon gång behöver kalla in hunden exempelvis för att den sprang iväg ut mot en väg och en bil kommer. En bra inkallning räddar liv. Däremot, vägen dit sker självklart med positiv förstärkning och belöning osv.

Du svarade heller aldrig på hur du hanterar en hund då som flyger upp 2 minuter efter du platsade den?
 
Hur gör du själv om inte hunden sätter sig ned efter att du har duttat/tryckt på baken? Brukar du mer fysiskt tryck/våld eller ger du upp? Börjar du locka/muta hunden istället?
Det är inte svårare än att man behåller trycket tills hunden sätter sig.
I början kan det ta lång tid, men är man konsekvent kommer det fungera bra sen.
Förstår inte varför ni verkar tro att man gör mer bara för att det inte funkar direkt?


Själv har jag även tryck i kedjan samtidigt (uppåt), båda släpps så fort rumpan slår i backen. Reser sig hunden börjar man om bara, när hunden har lärt sig det ordentligt så räcker det en touch i halsbandet för att den ska sitta där och sitta kvar. Man bör ju dock lära in det utan störning först.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 303
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 579
Senast: Gruvan
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 669
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp