Hund som inte vill äta

MinIan

Trådstartare
Hm.. har ett litet problem.. hon har alltid varit orolig när hon ska äta, hon lixom vågar inte..
och det blev bara värre en gång då jag skulle hälla upp vatten i hennes vattenskål. så när jag skulle ge henne det så stötte jag i en kant i diskbänken och allt vatten for på golvet, och jag svor till mig själv och var väldgt irriterad.. och just då skulle min hund till å äta mat, hon tog ju genast åt sig att jag var irriterad och trodde väl att det var till henne för att hon gick till maten. så jag sa varsågod efterhon hade fått nytt vatten.. men hon bara kryper mot matskålen och ser alldelens livrädd ut..

sen blev on lite bättre, åt när man sa varsågod nästan varje gång..
men så igår.. kommer min kille hem, trött och bär en massa saker, så han ser inte hunden liggandes vid hennes matskål och äter så han går rakt in i henne, hon blir rädd och stöter till en skurhink och som låter och skramlar och killen blir irriterad och hunden flyr under sängen.. och nu vill hon inte äta igen.. jag säger varsågod och testar å leker med henne innan så hon ska bli mer frammåt men så fort man säger varsågod vid hennes matskål kryper hon mot den och ser väldigt rädd ut.. sen när hon ligger där brukar jag gå å göra nått annat, då flyr hon fort som bara den under sängen igen.. (hon ligger alltid under våran säng å sover på natterna)

känns som att jag har försökt allt till att få henne å äta
belönat henne med godis när hon tar en tugga,
leka med henne så hon blir mer frammåt.
gömma väldigt goda saker i maten
gjort så hon inte kunnat fly under sängen
ja.. allt.. så jag känner mig helt tom på idéer vad jag kan göra nu för att få henne å äta
hon går inte ens å äter på hela dagen.. kan till och med gå två dagar.. jag tycker hon redan är väldigt smal..

vi har ju inte direkt ett jätte dyrt foder just nu pga ekonomin.. men nästa månad(eller tidigare) kommer jag få mer och då hade jag tänkt köpa ett dyrare foder som kanske smakar bättre.. kanske hon börjar äta mer då.. men hon kan ju inte gå tills dess utan mat.. hon borde väl äta när hon blir riktigt hungrig???
för maten står ju framme helatiden.. så hon just kan gå å äta när hon vill.. för att hon är som hon är vid maten..

någon som har nått tips på vad jag kan göra?
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som inte vill äta

Av din beskrivning så låter det som om problemet inte är relaterat till maten egentligen, utan snarare till situationen (och att hunden är lite lättskrämd och ängslig av sig).

Mitt råd är att arbeta med övningar som stärker hennes självförtroende och vänjer henne lite successivt vid olika miljöer och ljud. Vad gäller maten så kan det förmodligen ganska enkelt lösas genom att man ger hunden mat vid bestämda tidpunkter på en lugn och trygg plats som är fritt från stoj och oljud.
 
Sv: Hund som inte vill äta

Flytta matplatsen till ett ställe där hon inte blir påsprungen och börja om på "nytt" på den nya platsen. Ge henne lugn och ro när hon äter.
 
Sv: Hund som inte vill äta

okej, har du nå tips på vad för övningar man kan göra?

ja maten står ju som sagt alltid framme, har ju gjort det fört att hon fick mat vid bestämda tider, men hon åt ju som sagt aldrig då.. så jag tog undan maten eftr en halvtimme-timme nått sånt.. och sen fick hon mat igen vid en annan tid, men inget ätande då heller. så därför har jag lämnat maten framme.

och lugnare ställe än våran lägenhet finns inte.. för det är alltid lugn och ganska tyst här..
och så finns det inte så många rum förutom köket för henne äta på.. hon är ju van det stllet också.
 
Sv: Hund som inte vill äta

ja, jag undrar vart det kan vara :confused:

får väl mublera om någonstans så hon får testa på ett nytt ställe.. är inte så stor lägenhet..
 
Sv: Hund som inte vill äta

ge henne mat ex frukost kvällsmat, rör hon inte maten inom en viss tid så tar du undan den, så ställs den inte fram föräns vid kvällsmaten.

Var noga och släpp inte på den regeln.
 
Sv: Hund som inte vill äta

Det kan ju vara svårt när man bor trångt. Annars kanske du kan leka i henne maten. Gömma matkulor lite överallt och hon får söka upp dem, det ger lite självförtroende att hitta och vara duktig samtidigt som ni gör något tillsammans. Kanske kan lägga några matkulor i en tom toarulle och vika ihop så hon får kämpa lite för att kunna öppna . Sånt brukar de tycka är roligt. Min blev dålig att äta sitt torrfoder i sommras när det blev varmt, jag började med färskfoder och efter det har han aldrig matvägrat. :D

Lycka till.
 
Sv: Hund som inte vill äta

ja, jag har testat leka med torrfodret så hon ska jaga dom å äta.. jag tog å rullade iväg dom på golvet så hon skulle springa ikapp och äta, men hon blir nästan bara rädd då också och kryper ihop..
det med tarulle vet jag att hon gillar, men jag brukar ha godis som r super gott, men jag kan testa med bara torrfodret.. hon kanske har tröttnat på fodret :confused:

ska testa och se om hon vill söka upp dom.. om hon äter dom då vill säga..
 
Sv: Hund som inte vill äta

måste fråga.. om jag har dom här bestämda tiderna, ska jag då göra s hon går till matskålen och säga varsogod, eller ska jag bara hälla upp och ignorera henne så hon kanske går dit själv?
 
Sv: Hund som inte vill äta

Oj, vad har du för ras. Brukar de var så osäkra.
Hm, ja du svårt det här. Vad har du för foder, om hon är liten i maten kanske det skulle passa med ett högenergifoder :idea:
Det kan ju var så att hon tröttnat på fodret, jag vet att RC:s foder luktar väldigt mycket, du kanske kan prova något sådant.

Du har aldrig funderat på färskfoder, om du har en liten ras så blir det inte så stor matkostnad. :d
 
Sv: Hund som inte vill äta

Jag säger alltid varsogod till min hund vid maten och det tycker jag du kan fortsätta med, det är ju ett kommando till henne så hon ska få äta.
 
Sv: Hund som inte vill äta

tycker du kan säga varsegod just för att bygga upp hennes självförtroende, du känner ju din hund bäst och vet hurdan hon är.
 
Sv: Hund som inte vill äta

Oj, vad har du för ras. Brukar de var så osäkra.
Hm, ja du svårt det här. Vad har du för foder, om hon är liten i maten kanske det skulle passa med ett högenergifoder :idea:
Det kan ju var så att hon tröttnat på fodret, jag vet att RC:s foder luktar väldigt mycket, du kanske kan prova något sådant.

Du har aldrig funderat på färskfoder, om du har en liten ras så blir det inte så stor matkostnad. :d


ja, det är en blandras, och dom raserna hon har i sig tyker inte jag ska vara så himla osäkra direkt..
och vi har ju ett ganska billigt foder, som vi har haft i några månader just för att vi har fått så dåligt med pengar nu på slutet..
det heter axsess hundfoder, någonting *springer iväg å kollar*nä, axess var det :p

jag hade tänkt å börja med royal canin sen 8antagligen det du menar med RC), för det hade hon då hon var mindre, men vi fick ju lov å sluta med det, men hon gillade det skarpt! förut iaf.. vet ej om hon vill äta det nu när hon håller på såhär..
brukar ge henne färskfoder ibland och det slukar hon ju för det luktar ju så gott :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som inte vill äta

Jag säger alltid varsogod till min hund vid maten och det tycker jag du kan fortsätta med, det är ju ett kommando till henne så hon ska få äta.

jo, men det är då hon blir som hon blir.. kryper mot maten, lägger nosen i maten och sen bredvid,, öronen ner och tittar påmig och ser väldigt rädd ut som att (vad ska jag göra nu, får inte äta) känns så hopplöst...

jag gav henne en ihopvikt toarulle nu, den tog hon och kröp under sängen och lät denligga där bredvid henne.. hon rör den inte.. så jag stängde in till sovrummet, och nu ligger hon under vardagsrumsbordet med rullen mitt på golvet..
 
Sv: Hund som inte vill äta

jo, skrev ett svar till fiffi, och jag känner henne och vet att just varsogod då kommer hon bara krypandes... =/
 
Sv: Hund som inte vill äta

Lägger in en bild på henne
19211781.jpg


ute är hon väldigt frammåt och glad.
håller alltid på å träna henne när jag är ute, balans och slalom och krypa under saker. ja allt..

om här står hon å tränar balansen så jag kan fota henne.. hon är ju så duktig, lyder en så bra.. man lyfter upp henne och säger stanna så står hon där tills man säger kom..
 
Sv: Hund som inte vill äta

Ta bort kommandot varsegod, det verkar som hon förknippar det kommandot med något obehagligt, Säg något annat, - kom och ät eller vad som helst. Verkar som proceduren vid maten blivit obehaglig.

Börja med något nytt, ställ ner maten när ni sätter er och äter (förutsatt att ni äter någolunda regelbundet) då riktas det inte så mycket uppmärksamhet på henne och runt hennes mat. Ställ ner maten och titta inte på henne, sätt dig vid din tallrik.

Nu har jag inte erfarenhet av dessa raser men en rottis brukar ju var lite bufflig och modig. Tycker hon om att spåra, söka så kanske det går att ge henne lite självsäkerhet den vägen. Göra ett litet spår ute med mat i slutet och jättemycke berömm och pepp när hon klarat det. Det kommer att bli jobbigt för henne om hon ska var så osäker. Försök hitta på något som hon tycker om och tycker om att göra så hon växer i självförtroendet.
 
Sv: Hund som inte vill äta

Vad fin hon är.
När du nämde raserna fick då jag upp en helt annan bild:D

Utnyttja sakerna som hon är bra på och bygg hennes självkänsla på det.
 
Sv: Hund som inte vill äta

jo, jag får testa ikväll.. för jag har försökt att ställa ner maten, säga varsogod och sedan gå å diska eller städa eller sätta mig vid datorn.. men då flyr hon snabbt under sängen =/

får testa använda annat kommando också då.. försöka duger ^^
 

Liknande trådar

Hundträning Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat. I början förekom inte detta beteende men...
2
Svar
20
· Visningar
2 383
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 958
Senast: Hellhound
·
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
1 042
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
905
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp