Hund som vaktar matskålen vad gör man?

Ratax

Trådstartare
Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat.
I början förekom inte detta beteende men sedan började hon vakta ben. Den här besattheten i ben började när valpen kom. Då började hon också lägga fram benet och när han gick i närheten skällde och morrade hon, nästan som att hon tyckte det var "roligt". Så slut på ben.
Sedan började matskålen. Hon är inte alltid matsugen och äter direkt, men hon har börjat vakta skålen för oss. Så fort man fyller skålen och sätter den på marken. Hon kan ligga med den mellan tassarna utan att äta och gör ett utfall om någon kommer närmare än 1/2 meter. Och då är det inte morr först utan det är hugg i luften eller bit direkt. För henne ät det nästan som en lek. För när hon fjort det där börjar hon lungt äta. Hade ju varit fint om detta gick att träna bort, istället för att behöva tassa på tå så fort man ställt ner matskålen. Hundarna äter i varsitt rum vanligtvis.
Jag har inte varit med om äganderätts aggression förut men hae ju alltid haft möjligheten att träna hundarna från schratch.
 
Jag brukar inte säga så mycket om de vaktar resurser från varandra (sålänge det inte mig de vaktar) utan de får äta på varsina ställen. Det okej att vakta sitt ben inom rimliga gränser (dvs morra åt de andra hundarna) och det är inte okej att försöka sno andras ben sålänge de har det.
Vi har inte problemet att de vaktar resurser från oss människor, tvärtom kommer de ofta och trycker upp benen på oss så att vi ska hålla i benet åt som när de tuggar :angel:. Vi kör byteshandel med våra hundar så att lämna ifrån sig ben eller matskål mot en väldigt god godis görs när de är valpar och blir då inga problem senare.

I ditt fall hade jag provat träna med två skålar, du byter till dig matskålen mot en likadan matskål fast med ett riktigt gottit godis i. Sen ger du tillbaka orginalskålen och så gör du likadant om du ska ta bort skålen och hunden inte ätit upp eller fortfarande vaktar skålen. I vissa fall så räcker det med att säga till hunden när den gör utfall.
När de lärt in ett beteende på egen hand kan det ta tid att bryta, särskilt om de tycker att de tjänar på det kan det vara väldigt svårt få bort.

Är hunden stimulerad i övrigt eller har hon fått ta det lugnare när valpen flyttat in? En understimulerad hund blir bra på att hitta på egna saker, sen är det också lättare att få bort felbeteenden om hunden är trött och nöjd är min upplevelse.
 
Kan du undvika situation genom att tex ge henne mat i trädgården utslängd på gräsmattan eller under era promenader? Så matandet blir mer positivt än att vakta sin skål :)
Jag brukar ignorera vaktande men i ditt fall när hunden gör utfall hade jag försökt göra något åt det.
 
Resursförsvar runt mat och leksaker tycker jag är naturligt och inget jag ”gör nått åt” mer än att förhindra att bråk uppstår. Med nuvarande hundar har jag inte det problemet men tidigare har haft. Har löst det med att de får äta i separata rum. Får de ben så äts de avskilt från varandra. Blir det tjafs om leksaker så har jag inte haft det framme utan tagit fram dem om ena hunden är själv hemma eller tagit med om jag varit ute med en hund.

Jag hade inte börjat joxa med matskålen och ta ifrån den för att träna den. Det kan trigga ännu mer vaktande och stress runt maten om den känner att den inte får äta i lugn och ro. Mat är ofta en stark resurs för en hund.
 
Prova att alltid ställa ner skålen tom och sedan fylla på lite åt gången. Så det blir något positivt att någon närmar sig skålen. Detta funkar antagligen bäst på de som verkligen är hungriga men kan ju vara värt att prova.

Har hunden en resurs oavsett vad som den vill vakta. Gå fram och belöna hunden med något riktigt gott och strunta fullständigt i det hunden vaktar.
 
Den gång jag varit med om resursförsvar vid matskål även mot människa så löste det sig genom att hunden fick lära sig att den alltid, alltid, alltid fick äta ifred. Det var dock en extremt glupsk hund. Den fick maten längst bort i köket. Sedan när hunden slutade titta oroligt omkring vid måltider så började jag röra mig runt om i köket, först långt bort, sedan närmare, och aldrig att jag ens tittade på hunden eller något. Det tog inte lång tid innan hunden var helt avkopplad och senare t.o.m. började uppskatta att äta bredvid mig (för då fanns det ju chans på mer ätbart, + att jag kunde se till att ingen okänd kom och störde).

Men, den hunden var i grunden mest rädd pga tidigare ägare som betett sig mycket illa. Så fort hunden kände sig trygg hos mig så försvann allt resursförsvar, oavsett om hunden hade mat, leksak, kom nära annan hund eller nära någon människa.

I det här fallet när det hela börjat i samband med ny hund i familjen så tänker jag ändå att det beror på att hunden inte känner sig helt trygg med att det goda får stanna kvar. Om du känner att det är ett problem, försök ändå att avdramatisera det hela och skapa trygghet. Att börja med att ställa ner en tom skål som sedan fylls på hade jag själv nog gjort. Och sedan aldrig tagit ifrån hunden skålen när hunden känner sig obekväm med det. Locka istället ut hunden i annat rum (gärna med hjälp av något ätbart) och ta sedan bort skålen. Eller låt hunden äta i valphage och ta bort skålen när hunden gått ut ur valphagen. Just eftersom hon hugger i luften mot er tänker jag att det kan vara skönt att ha henne i valphage, som då stoppar så att hon inte kan komma åt er om hon ändå känner sig otrygg.
 
Kan du undvika situation genom att tex ge henne mat i trädgården utslängd på gräsmattan eller under era promenader? Så matandet blir mer positivt än att vakta sin skål :)
Jag brukar ignorera vaktande men i ditt fall när hunden gör utfall hade jag försökt göra något åt det.

Risken ar att grasmattan da maste vaktas. Jag skulle definitivt anvanda byteshandel med 2 matskalar for att trana det. Flera ganger varje gang de ater.
Om hunden far tag pa nagot skadligt sa maste man kunna ta det fran hunden ... eller be hunden lamna over det.
 
Risken ar att grasmattan da maste vaktas. Jag skulle definitivt anvanda byteshandel med 2 matskalar for att trana det. Flera ganger varje gang de ater.
Om hunden far tag pa nagot skadligt sa maste man kunna ta det fran hunden ... eller be hunden lamna over det.
Nja det behöver inte alls bli så, jag skrev även att ts kan ta med maten under promenad och ge den där.

Ja ts kanske kan ta saker ifrån hunden som inte ligger i matskålen en del hundar snöar ju in på något visst att vakta bara.
 
Nja det behöver inte alls bli så, jag skrev även att ts kan ta med maten under promenad och ge den där.

Ja ts kanske kan ta saker ifrån hunden som inte ligger i matskålen en del hundar snöar ju in på något visst att vakta bara.

Det behover inte bli sa ... men eftersom hunden eskalerar beteendet sa finns risken att det blir sa och det ar onodigt att skaffa sig fler problem an man redan har.
 
Vår schäfer som började vakta matskålen tränade jag genom att ha skålen i knäet när jag satt på golvet, och successivt fylla på mer mat medan han åt. Han lärde sig snabbt att människa runt matskålen var positivt och betydde mer mat, inte bli av med maten.
 
Jag vill tillägga att jag kanske inte skulle bry mig annars men eftersom ts beskriver att beteendet eskalerat så skulle jag nog försöka mig på att stävja upp det.

Vi har ju lånat in en sju månaders hund som ett tag efter inflytt försökte sig på att vakta resurser men eftersom vi var uppmärksamma och kväste det i sin linda så är det inget problem nu. När man har fyra hundar så vill man inte ha onödigt tjafs, jag vill kunna ha ben framme (tråkiga ben men ändå) och de ska kunna låta bli att bråka om dem. Jag vill också kunna plocka bort benen om behovet finns utan tjafs men det ju mitt val att prioritera att mina hundar ska kunna ha fri tillgång till tuggben och då måste jag också vara uppmärksam och stävja upp om de går över gränsen till vad jag anser är okej.
 
Man kan ju prova iaf innan man dömmer ut allting 😄

Om hunden eskalerar och borjar vakta grasmattan sa har man skapat ett nytt problem som blir svarare att atgarda. Att kora byteshandel med hunden ... den far ett gammalt tuggat ben (eller nagot annat som den gillar), man har en battre godis (i mitt fall oftast kyckling) och byter. Flera ganger och later hunden ha benet/whatever ett tag och en av bytes gangerna behaller man grejen och ger hunden ett par godisar.
Om man lagger in ett ord (jag anvander "give") sa kan man latt ta vad som helst fran hunden efter ett tag.Det ar latt, man kan gora det flera ganger om dagen och hunden lar sig att man inte "snor" det den vill ha.
 
Tänker att man också kan hålla sig hyfsat nära (inte så nära att det huggs hejvilt) och släppa extra gott godis runt sig, kasta på golvet helt enkelt så att ens närvaro blir något som skulle kunna vara trevligt. Sedan kan man närma sig mer och mer när hunden ser det som trevligt. Däremot hade jag kanske inte tänkt att jag måste kunna ta just matskålen, för mig hade det räckt att jag kunde vara i närheten utan att riskera nyp i benen.

Och massa byteshandel som träning parallellt. Typ belöna med en stängd godisburk som hunden alltså behöver min hjälp att öppna, så att det alltid blir käckt och bra när jag kommer nära. 😊
 
Kikopup har video på hur hon jobbar (på engelska) på YT och något sådant hadr jag kört.
Jag hade INTE gjort någon ansatts till att byta ben eller matskål om hon tycker det är så pass jobbigt.
Jag hade hellre om hon låg och åt på ett ben, gått förbi, ignorerat henne och droppat gott godis.
Samma med matskål om det inte stör henne för mycket, så lägg till istället för att ta bort/byt.

När hon väl inte längre bryr sig så hade jag börjat fundera på att byta från ett tråkigt ben hon tuggar på genom att ge henne ett godare.
(Eller så har problemet löst sig redan?)
Blir hon lugn med att ni kan gå fram och ge godis, så den dagen hon får tag på något hon inte får tugga på går det smidigt att byta utan att ha tränat på det.
 
Kikopup har video på hur hon jobbar (på engelska) på YT och något sådant hadr jag kört.
Jag hade INTE gjort någon ansatts till att byta ben eller matskål om hon tycker det är så pass jobbigt.
Jag hade hellre om hon låg och åt på ett ben, gått förbi, ignorerat henne och droppat gott godis.
Samma med matskål om det inte stör henne för mycket, så lägg till istället för att ta bort/byt.

När hon väl inte längre bryr sig så hade jag börjat fundera på att byta från ett tråkigt ben hon tuggar på genom att ge henne ett godare.
(Eller så har problemet löst sig redan?)
Blir hon lugn med att ni kan gå fram och ge godis, så den dagen hon får tag på något hon inte får tugga på går det smidigt att byta utan att ha tränat på det.

Det har tror jag ar den basta metoden i det har fallet ... men jag personligen skulle ha lagt till att byta nar hon var lung med att man var nara. Det ar guld vart att kunna ropa in hunden fran lang avstand nar hon fatt tag pa nagot hon absolut inte far ha, och hon bara overlamnar grejen utan att man ens fragar.
 
Har en omplaceringstik 7 år som vi haft i ett år och hon har successivt börjat vakta sin mat.
I början förekom inte detta beteende men sedan började hon vakta ben. Den här besattheten i ben började när valpen kom. Då började hon också lägga fram benet och när han gick i närheten skällde och morrade hon, nästan som att hon tyckte det var "roligt". Så slut på ben.
Sedan började matskålen. Hon är inte alltid matsugen och äter direkt, men hon har börjat vakta skålen för oss. Så fort man fyller skålen och sätter den på marken. Hon kan ligga med den mellan tassarna utan att äta och gör ett utfall om någon kommer närmare än 1/2 meter. Och då är det inte morr först utan det är hugg i luften eller bit direkt. För henne ät det nästan som en lek. För när hon fjort det där börjar hon lungt äta. Hade ju varit fint om detta gick att träna bort, istället för att behöva tassa på tå så fort man ställt ner matskålen. Hundarna äter i varsitt rum vanligtvis.
Jag har inte varit med om äganderätts aggression förut men hae ju alltid haft möjligheten att träna hundarna från schratch.

Mitt råd är att du sätter dig in i vilken ras (eller vilka) hunden har i sig. Om vakt kommer naturligt för hunden så är hundens beteende naturligt.
Vi kan dock uppleva det som problematiskt, men se då till att behovet att ex. vakta får utlopp på annat sätt.
Du nämner att hunden är omplacerad, ta hänsyn till hundens erfarenheter och ansträng dig för att se tillvaron och dess förändringar ur hundens perspektiv.
Lycka till :heart
 
Mitt råd är att du sätter dig in i vilken ras (eller vilka) hunden har i sig. Om vakt kommer naturligt för hunden så är hundens beteende naturligt.
Vi kan dock uppleva det som problematiskt, men se då till att behovet att ex. vakta får utlopp på annat sätt.
Du nämner att hunden är omplacerad, ta hänsyn till hundens erfarenheter och ansträng dig för att se tillvaron och dess förändringar ur hundens perspektiv.
Lycka till :heart
Skulle inte säga att vakt och resursförsvar hänger ihop direkt. Finns många hundar som vaktar utan resutsförsvar och vice versa.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet att det finns oräkneliga trådar om detta, men men. Valpen är nu 14 veckor. Hon är nästan otäckt intelligent och lättränad...
Svar
1
· Visningar
1 634
Senast: skuggi
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 491
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 252
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 643
Senast: mmbot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp