Hund som kräks

Glimfeather

Trådstartare
I tisdags kräktes min hund ganska många gånger under dagen, några få gånger i onsdags och i torsdags kom det upp ett par gånger på kvällen. På frddagen ringde jag veterinären som sa att eftersom han är pigg och inte har feber så behöver jag inte komma in akut. Men jag fick en tid på lördagen ifall han skulle bli sämre igen. Han kräktes inte på hela fredagen och inte på lördagen heller, så jag bokade av tiden (som veterinären sa att jag skulle göra.

Jag köpte dietmat på burk som han fått i små portioner sefan i fredags. Men han har knappt velat äta sedan nyhetens behag la sig och bajset har blivit väldigt kladdigt sedan jag började ge det, så i går kväll fick han lite lammkött. I morse kräktes han igen. Vad tror ni, beror det på att jag gick över till vanlig mat för fort? Han kräks inte upp mat, utan det är vatten och slem sommer upp.

Jag ska ringa veterinären idag igen så jag kanske kan få en tid i morgon. Vad brukar hunden ha för symtom om det sitter något i tarmen? Maten passerar ju uppenbarligen eftersom han bajsar normalt och inte kräks upp mat, och det är bra sa vet., men jag läste att det kan sitta fast något ändå. Min hund är dock inte den som äter saker som inte är mat, knappt ens mat alla gånger.

Ska koka ris och torsk nu i alla fall och se om han vill äta det.
 
Sv: Hund som kräks

Det bästa är att låta hunden fasta i 1 dygn. Fri tillgång till vatten ska den ha hela dygnet, gärna med en liten nypa salt o en liten nypa druvsocker i per liter alternativt en liten hörna av en buljongtärning. Därefter kan du ge små portioner av ris som är kokt 1 timme med minst dubbelt så mycket vatten som normalt. Du kan blanda i lite kokt vit fisk eller lite rå ren oxfärs. Ge detta i 1-2 dygn sen kan du sakta börja blanda i lite foder.

Tillägg: Jag vet en hund som gick omkring med en persikokärna i magen i flera år. Det visade sig inte förrän han blev gammal, då kom problemen med magen. De trodde att persokikärnan hade kommit ut den naturliga vägen eftersom detta var en mellanstor hund.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som kräks

Något som fastnat i halsen och retar honom?

Sitter något fast i tarmarna eller hunden har förstoppning kan dom ju ibland bajsa normalt ändå, men oftast blir det mycket lösare. Men det beror liksom på vart stoppet är. Och då borde något mer än vatten och slem komma upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Hund som kräks

Han har både fastat och ätit skonkost, men när han började vägra äta den så blandadr kag i slite lammkött. Veterinären trodde att jag var lite för snabb där, så jag kokade tork och ris och blandar det med rc intestinal och det går bra. Fortsätter några dagar med det. Nu verkar det vara bra igen *pepparpeppar*, men OJ vad orolig man blir!

Bajset är normalt, och detta är en hund med en väldigt känslig mage åt det hållet, han får lätt lös avföring, så det verkar ju vara normalt åt det hållet i alla fall. Pigg och glad är han också :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
980
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hunden kräktes i går em upp all sin mat (färskfoder) och därefter varit dålig i magen. Har kräkts vitt skum/genomskinligt slem i natt...
Svar
3
· Visningar
1 281
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
727
Övr. Hund Vi har en hundvalp på 5 månader som gör utfall mot katterna vid maten. Vi har alltid gjort så att hon får äta själv i köket men ibland...
Svar
18
· Visningar
952
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp