Bukefalos 28 år!

Hund som kräks

ge vanligt torrfoder, det ligger kvar i magen längst.

Spännande. Funkar det bra för din hund?
Ger jag torrfoder när min hunds mage är upprörd, så kan han inte smälta dem och kräks upp dem hela. Då fungerar det bara att göra pure.
Men när han är fräsch så äter han torra kulor, som jag slänger ut på tomten.
 
Spännande. Funkar det bra för din hund?
Ger jag torrfoder när min hunds mage är upprörd, så kan han inte smälta dem och kräks upp dem hela. Då fungerar det bara att göra pure.
Men när han är fräsch så äter han torra kulor, som jag slänger ut på tomten.
ja jag har prövat färskfoder och allt annat. men han får magkatarr direkt, det är bara torrfoder som ligger kvar i magen så länge att magslemhinnan håller sig ok.
Har han magkatarr är det omeprazol som gäller i 10 dagar och se till att han äter frukost, vilket han är dålig på, så då ger jag han en korv el. nåt i ett par dagar så medicinen börjar verka och magen lugnar ned sig och torrfoder framme som vanligt i begränsad fri tillgång, men han slutar kräka direkt han får omeprazol.
 
@kol jag undrar om det faktiskt stämmer att torrfodret ligger kvar i magen längst? Jag tror absolut att det i ert fall fungerade bäst, menför oss var det tvärtom. Med torrfoder blev hon snabbt hungrig och spydde galla, medan hon på färskfoder/BARF höll sig mycket längre.
 
@kol jag undrar om det faktiskt stämmer att torrfodret ligger kvar i magen längst? Jag tror absolut att det i ert fall fungerade bäst, menför oss var det tvärtom. Med torrfoder blev hon snabbt hungrig och spydde galla, medan hon på färskfoder/BARF höll sig mycket längre.

Jag såg en artikel om studie gjord på en hund som visade på att hunden smälte torrfoder snabbare än rått.

Artikeln var skriven av barf-människor, mao eventuellt vinklad, och studien gjordes bara på en hund tror jag. Men ändå tänkvärt!
Går säkert att hitta om man googlar typ "raw food digest faster than kibble" eller liknande.
 
@kol jag undrar om det faktiskt stämmer att torrfodret ligger kvar i magen längst? Jag tror absolut att det i ert fall fungerade bäst, menför oss var det tvärtom. Med torrfoder blev hon snabbt hungrig och spydde galla, medan hon på färskfoder/BARF höll sig mycket längre.
Problemet är att det är vad hunden säger och reagerar, inte mitt tycke, jag hade gärna gett bara färskfoder men han får magkatarr direkt. han får nu råa ben istället 3-4 dagar i veckan, sitt torrfoder och färskmat till frukost 3-4 gånger i veckan.
jag kan ju inte rå för hur hans mage reagerar även om massor av foderexperter säger annat.
har man en hund som spyr så är foderkulorna inte helt upplösta efter flera timmar, men kött är borta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 740
Senast: fejko
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp