Hund som skäller på andra hundar

Ofta bottnar tjafsiga hundmöten i osäkerhet. Jag har själv en sån hund. Vi har gått olika kurser och gått igenom alla metoder som skvallerträning, belöning, avledning osv. Och det funkar jättebra för ett tag. Men det botar inte hans grundproblematik med osäkerheten utan mest sminkar grisen. När nyhetens behag lagt sig med senaste knepet så har problemet återkommit. Med åren har det blivit värre.
Min hund har levt i flock och har egentligen inget problem med hundar. Men han behöver en liten stund för att bekanta sig för att se att hunden inte är farlig, och det finns ju inte i ett hundmöte. Så vi bestämde ossför att testa om det skulle hjälpa att han integrerade mer med andra hundar för att avdramatisera nya hundar. Vi hittade en hundpromenadgrupp på en grannort på Facebook. Två gånger i veckan promenerar 7-25 hundar. Man är noga med att poängtera att man ska hållaavstånd, respektera varnadra och hundar och att hundarna inte får hälsa utan ägares tillåtelse.
Brukshundsklubben har en liknande grej en gång i veckan. Det här har faktiskt gjort nytta för vår hund.
Ja vi var på något som hette hundkul eller liknande och där var det flera hundar på avstånd i en inomhushall. Gick superbra hon gnällde lite men absolut inga kasta sig i kopplet eller skälla hysteriskt grejer. Hon lyckades fokusera på mig och inte på de andra. Men det var som sagt inga "face to face" möten där.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
650
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 503
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: YlvaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp