Bukefalos 28 år!

Hund som spyr titt som tätt..

FrontLine_

Trådstartare
Ja precis som rubriken säger så verkar det bara bli mer och mer problem med min hund.. Har haft han i ca två månader nu, och han spyr i princip en gång/dag..

Det hänger som inte ihop med något heller, han spyr bara helt enkelt.. Ibland spyr han direkt när han har ätit, ibland flera timmar efter.. Har provat låta han vara utan mat, men har spytt ändå..
Har också provat byta foder, men det funkar inte heller..

Och han spyr inte lite heller, utan det är rejäla kräkningar.. Allt som finns i magen kommer upp, och finns det inget i magen är det som nån blandning av slem och magsyra..

Vatten får han däremot behålla.. Men det börjar bli lite jobbigt det här.. Har pratat med vet. om det, men där får man typ ingen hjälp. har varit i kontakt med dom två gånger nu och försökt fråga vad det skulle kunna vara, men man får bara samma svar hela tiden.. Jag vill ju ha hjälp, inte några j*vla meningslösa råd!

Han är inte allmänt påverkad, han är frisk i övrigt, bajsar och kissar som han ska, busar och leker friskt så han är inte sjuk på det sättet.. men nåt är ju fel när han spyr hela tiden??

Någon som varit med om liknande som kan ge tips? Utöver dom värdelösa råden vet. kommer med iallafall..
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Gå till en annan veterinär.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Min sista schäfer spydde flera gånger om dan i säker ett halvår. Det var inte maten som kom upp, utan ren galla, gult kletigt slem. Samt att han inte ökade i vikt, veterinären var inne hela tiden på matsmältningsproblem, skulle komma tillbaka till hösten. Hann aldrig med detta, då han blev blind på knappt 14 dagar och fick avlivas.
Jaha, då var det dags att lipa lite igen.
Har du testat annan mat?
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Hur gammal är hunden. Är det en valp så får det inte gå för lång tid mellan målen och så måste du se till att valpen får lugn och ro runt en timme för och efter maten. Annars kan kan det inträffa att de spyr. Det behöver inte vara farligt men har du otur kan det vara magomvridning som är ett akut och livshotande tillstånd

"
Man vet också att en hund som äter för fort och en stor portion foder kan få det, det och att man rastar sin hund för tätt på maten.
Ett torrfoder som sväller efter hand, samt mycket vatten på det m.m.
Man bör dela upp maten - minst två ggr per dygn.





Symptom; Hunden blir oftast orolig och börjar vanka fram och tillbaks.
Den försöker oftast kräkas, men får inte upp något - endast skum och slem, den kan gnälla och få svårt med andningen."



Läs mer om magomvridning här.
http://www.hundportalen.se/magomvridning.asp
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Min sista schäfer spydde flera gånger om dan i säker ett halvår. Det var inte maten som kom upp, utan ren galla, gult kletigt slem. Samt att han inte ökade i vikt, veterinären var inne hela tiden på matsmältningsproblem, skulle komma tillbaka till hösten. Hann aldrig med detta, då han blev blind på knappt 14 dagar och fick avlivas.
Jaha, då var det dags att lipa lite igen.
Har du testat annan mat?


usch vad tråkigt att höra.. *skickar en tröstkram*
Altså, han spyr ju upp det som finns i magen, och endast när det inte finns något i magen är det galla..
Jag har provat tre olika sorters hundfoder.. först eukanuba, och sen nåt annat som jag inte minns namnet på, och nu kör jag bara på vanlig doggy för att se om det blir bättre.. men det verkar inte så..
Jag får nog helt enkelt ringa och skrika på vet. att jag vill komma dit med min hund så dom får kolla upp det här..
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Hur gammal är hunden. Är det en valp så får det inte gå för lång tid mellan målen och så måste du se till att valpen får lugn och ro runt en timme för och efter maten. Annars kan kan det inträffa att de spyr. Det behöver inte vara farligt men har du otur kan det vara magomvridning som är ett akut och livshotande tillstånd

"



Läs mer om magomvridning här.
http://www.hundportalen.se/magomvridning.asp


Han är en hanhund på sju månader. Han får mat tre gånger om dagen i lite mindre portioner.. först på morgonen vid sju tiden, sen vid 2 tiden, och sist vid 8 tiden på kvällen.. är det tokigt eller ?:confused:
Att det skulle vara det där magomvridning tror jag inte,f ör han har haft dom här problemen i två månader.. eller kan det vara så länge?`?
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Jag vet inte om det är det det komer torligen plötsligt. Även större hundar kan ju få det. Mat tiderna verkar bra.
men om jag var som du skulle jag kolla med en annan vetrinär. Vad är det den " dåliga" vetrinären givit dig för råd?

Det finns ju många saker som en hund kan spy för. Kanske han är protein överkänslig? Eller nåt annat? För mycket magsaft, magsår, problem med halsen, hjärtat osv. En riktig genom gång av vovven på djusjukhus om du inte får hjälp av din vanliga vetrinär.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Magomvridning kan man inte gå med i två månader, det är akut.

Är du säker på att det är kräkning och inte sk. regurgitation? Skillnaden mellan de två är att vid kräkning använder de bukmuskulaturen när de kräks.

Jag tycker att du ska kontakta en annan veterinär och kräva en ordentlig utredning. Det kan vara allt ifrån en kronisk inflammation i magtarmkanalen till megaesophagus (förstorad matsrupe) eller en hormonell rubbning.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Men Herre gud, en veterinär ska ju kolla. Det har dom ju betalt för. Vi hundägare blir ju skitoroliga när djuren inte mår bra. Har du nån Blå Stjärnan där du bor? Dom brukar vara jättebra, har fin erfarenhet av dom. Försök att få nån annan att kolla upp vad det kan vara, det är ju inte normalt att han spyr så ofta. Hoppas innerligt att det ordnar sig för er.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Jag har pratat med två olika vet, och dom säger samma sak.. Ska man måste bli förbannad på dom för att få nån hjälp??:confused:

Tydligen! De finns ju till för att hjälpa, se till att de gör det. Annars får du åka till någon annan veterinärstation!
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Hunden kan ha fickor i matstrupen eller fel på övre magmunnen. Få hunden kontraströntgad.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Här är ännu en med en kräkis. För min hunds del (äldre greyhound) har det konstaterats att det beror på inflamerad magsäck, vilket syntes på röntken.
Vi fick medicin utskrivet av vet. Dels antibiotika (om jag minns rätt, var ett tag sen nu :o) och sedan piller som skulle ges 1 h före måltid för att hindra att han skulle kräkas upp maten igen.

Det var några veckor av medicinering och diet på fisk och ris, övergång till specialfoder, och sedan hans vanliga foder. Kräkningarna upphörde helt efter det. Han kan fortfarande kräkas ibland om han varit dum nog att matvägra en hel dag (kräks då galla) men nu mer går det flera veckor mellan varje gång istället för att kräkas dagligen.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Det låter som din hund har matstrupeförstoring. Då spyr dom upp maten Låt vetten röntga din hund.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Det är när maten kommer upp spontant, alltså utan att hunden måste använda bukmuskulaturen för att få upp maten. Det förekommer bl.a. vid matstrupeförstoring.
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Veterinären säger bara att jag ska prova byta foder, att prova byta mattider, att blöta maten, att han ska vila länge efteråt osv osv.. Känns ju helt meningslöst när inget utav det hjälper.. Nu gör jag på blötlagt foder, och så får han äta lite åt gången, och han har inte kräkts än på två dagar iallafall, men jag har som inte hoppet om att han ska upphöra med det.. det kommer väl imorgon eller något..

När han kräks använder han hela magmuskulaturen, eller snarare hela kroppen.. Han tar i så han nästan spricker, och sen är han helt slut efteråt.. stackarn.. Och skäms gör han också min lilla kille, trots att det inte är hans fel..:(

Jag tycker också det att det är vet. skyldighet att kolla upp vad det är, men tydligen verkar dom j*vligt lata och helt enkelt inte orkar. Snart blir jag rent förbannad och kommer åka in och skrika tills jag får hjälp!:devil:

Jag har ju verkligen försökt med massor..:crazy:

Jag pratade med en vet. så sent som igår, och han var lite vettigare.. kanske hade med att göra att jag ringde till umeå haha.. Han trodde att det kunde vara nåt fel på magmunnen, eller som ni säger en inflammation i magsäcken.. Det blir nog att åka till vet. och få han rejält undersökt..

Och vi har ingen Blå Stjärnan här tyvärr...

Tack så mycket alla för tipsen. Nu ska jag kriga med vet.!
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

jag har oxå varit med om det med min hund..och är det fortfarande..ok han spyr inte varje dag längre men det händer...han äter ett foder mot känslig tarm och mage och efter jag bytte till det fodret så har det blivit bättre..det är så olika från hund till oxå...min spyr tex när det är höga ljud runt om kring tex när man borrar, slipar o dylikt..han blir lixom så uppstressad, ljudkänslig..tänk oxå på att hunden ALLTID ska ha nåt i magen efter den har spytt...:)
Hoppas d blir bättre!

Ja precis som rubriken säger så verkar det bara bli mer och mer problem med min hund.. Har haft han i ca två månader nu, och han spyr i princip en gång/dag..

Det hänger som inte ihop med något heller, han spyr bara helt enkelt.. Ibland spyr han direkt när han har ätit, ibland flera timmar efter.. Har provat låta han vara utan mat, men har spytt ändå..
Har också provat byta foder, men det funkar inte heller..

Och han spyr inte lite heller, utan det är rejäla kräkningar.. Allt som finns i magen kommer upp, och finns det inget i magen är det som nån blandning av slem och magsyra..

Vatten får han däremot behålla.. Men det börjar bli lite jobbigt det här.. Har pratat med vet. om det, men där får man typ ingen hjälp. har varit i kontakt med dom två gånger nu och försökt fråga vad det skulle kunna vara, men man får bara samma svar hela tiden.. Jag vill ju ha hjälp, inte några j*vla meningslösa råd!

Han är inte allmänt påverkad, han är frisk i övrigt, bajsar och kissar som han ska, busar och leker friskt så han är inte sjuk på det sättet.. men nåt är ju fel när han spyr hela tiden??

Någon som varit med om liknande som kan ge tips? Utöver dom värdelösa råden vet. kommer med iallafall..
 
Sv: Hund som spyr titt som tätt..

Hmm, det här är kanske precis vad vet sa?
1 avmaska hunden ordentligt
2 byt till specialfoder ex hills i/d
3 boka tid för undersökning röntga magsäck och tarmar, valpar äter konstiga saker något kan sitta fast
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
2 021
Senast: Pilot
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
967
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 049
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 246
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp