hundaktiviteter + träningskompisar

JosseMandy

Trådstartare
Hej!
Jag skulle vilja få lite förslag på vad jag kan träna med min hund. Agilityn har vi gett upp p.g.a. en knäled där veterinären tror att ett ledband/korsband är uttöjt/"flisigt" (besvären har inte varit tillräckligt stora för att man ska göra en artroskopi, plus att hunden är liten och lätt) och tyckte att agility var ett onödigt slitage för leden eftersom den inte kommer att bli bättre av sig självt. Vi gillar verkligen att träna agility, men samtidigt så gillar vi det mesta, och hälsan kommer i första hand.

Vi började även lite smått med viltspår i höstas vilket var jätteroligt, men sedan kom all snö. Vi anmälde oss till en viltspårskurs som skulle ha gått av stapeln nu i vår, men trots att flera viltspårskurser har påbörjats har vi inte fått komma med i någon, och vi kommer troligtvis inte att få komma med i någon alls innan hösten. Nu är det ju dessutom så varmt ute att det inte känns som att man vill "slösa" sin sista klöv till bara en spårning. Antar att vi får ta det till hösten sen, såvida vi inte kommer över fler klövar.

Tävlingslydnad tränar vi på hobbynivå, vi kommer troligtvis att gå kurs i det till hösten.

Kantarellsök ska vi försöka börja träna lite. Kurs har vi tyvärr inte möjlighet att gå kurs i år, så det får bli på hemmaplan. Jag gjorde ett halvhjärtat försök förra året, men tyckte att det var lite svårt. Dock gör vi nu ett nytt försök, kantareller har jag.

Personspår tycker jag är extremt tråkigt faktiskt... Inget som jag vill hålla på med, jag har gjort ett försök, men njä, det får vara.

Sök har jag velat gå kurs i och prova på, men vet inte hur det blir med det, kanske att jag kommer att gå kurs när jag får möjlighet. Att hitta en bra träningsgrupp verkar inte heller så lätt, och särskilt inte när man bara har en sällskapshund och vill köra för skojs skull. Dessutom vet jag ju inte riktigt hur det fungerar, så jag skulle inte kunna tillföra gruppen så mycket heller utan att gå en kurs först.

Freestyle vet jag inte riktigt, har dålig fantasi, men tränar gärna in lite trix m.m. hemma.

Uppletande kör vi på våra skogspromenader. Det är skoj! :)

Vad finns det mer för något? Finns det någon i Västeråstrakten som kanske vill träna lite ihop och inspirera oss?

Sv: hundaktiviteter + träningskompisar

Ska du köra viltspår tycker jag du letar reda på klövar och gör det i sommar, till hösten blir det snårigare att hitta marker att lägga spår på (pga jakten). Sikta på anlagsprov kanske? :)

Sen har du rallylydnad också.

Vart bor du? Om du bor i västra götaland har jag massvis med klövar, och är villig att skänka bort till behövande :)
Jag vet även viltspårskurser som kör igång nu i vår här i närheten.

Vad skiljer sig mellan person o viltspår enligt dig?
Spåret blir så roligt/intressant som du gör det till, oavsett om du drar en klöv bredvid dig o skvätter lite blod här o där eller klurar ut mer o mer avvancerade personspår.

Freestyle kan du utveckla till ett rehab program för din hund, de första stjärnorna föddes så.

mvh

Rallylydnad, ja just det! Tack, det har jag inte provat men det var någon som pratade om det och det lät jätteskoj!

Ja det har du rätt i, ska leta klöv. Blod använder vi inte så mycket, eftersom det är klöven som ska spåras, inte blodet. Men blod har vi en hel del av i frysen iofs.

Haha, ja det har du faktiskt helt rätt i! :D Anledningen till att jag tycker att viltspår är roligt är väl för att där har jag satt mål, bl.a. anlagsprov. Sedan kan jag ju finslipa så pass att hon skulle bli så duktig att vi skulle kunna gå på eftersök och sådant. Har aldrig tänkt riktigt så på personspåret, vad skulle man kunna ha för mål där t.ex.? Lite mål höjer ju genast motivationen. :)

Beror ju på vad du har för hund.
Har du en renrasig SKK reggad hund kan du gå hur långt som helst.
Blandisar får inte tävla i bruksgrenarna, men många kan bli duktiga räddningshundar.

Ska du tävla i spår så måste väl även (bruks)lydnaden sitta? Två flugor i en smäll.

Tyvärr inte, oreggad pappis = blandras.
Du skrev något om att man kunde träna freestyle som rehab, har du några förslag på vad jag kan träna då? Sjukgymnasten sa bara att vi kunde stretcha lårmuskeln, men iofs ska vi tillbaka om någon månad och då kan jag ju alltid fråga.

Tack för era tips och förslag förresten, jag ska försöka sätta upp lite mål och läsa på lite om bl.a. brukslydnaden.

Sök är ju ganska påfrestande och kanske inte så lämpligt om hunden inte är helt okej. Just i sök är det stor skaderisk.

Det är det, vad synd... Tur att det finns mycket annat att träna. Vad är det som gör att det är en stor skaderisk med sök, är det terrängen eller?

Det är det, vad synd... Tur att det finns mycket annat att träna. Vad är det som gör att det är en stor skaderisk med sök, är det terrängen eller?

Ja
Man försöker ju hålla rent på ris odyl men det finns ju hål osv, grenar som hunden kan springa in i. Hunden tycker att det är så fasligt roligt att den bara springer och inte ser alla hinder. En orutinerad hund kan råka ut för en hel del, jag har legat figge uppe på en stor sten, jag fick hjälp att komma upp och det var meningen jag skulle släppa ner rullen när hunden markerat. Men den hoppade upp på en lika stor sten bredvid !? och stod där och tittade på mig och ville till mig. Nu kom hussen till undsättning men det hade kunnat gå illa om hunden tagit sig ner själv. Vi förstår än idag inte hur den lyckades ta sig upp, men det var en Riesen :D

Hihi ja det kan man ju undra. Riesen tycker jag ju ändå ser lite smått "klumpig" ut. :D

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 539
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 128
Senast: __sofia__
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två... 2
Svar
26
· Visningar
2 542
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 782
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Ögonfärg
  • Sängproblem...

Hund, Katt, Andra Djur