hundar i andra länder tex. Iran och Irak

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare solkristallen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 817
S

solkristallen

Någon som vet hur människorna i tex. Irak och Iran ser på hundar?
Är hundar lika mkt värda där som i Sverige? eller lever dom fritt på gatan:confused:

tacksam för svar!

Sv: hundar i andra länder tex. Iran och Irak

Någon som vet hur människorna i tex. Irak och Iran ser på hundar?
Är hundar lika mkt värda där som i Sverige? eller lever dom fritt på gatan:confused:

tacksam för svar!

Va tror du själv när inte ens kvinnor är värda nåt där?

Prata med ett par från Syrien dom föräldrarna var livrädda för hundar,men tillät ändå barnen hälsa på Piru.Men en dag var jag tvungen o fråga. Då svara mannen blir man biten av en hund så anses man vara skitig man har gjort nåt brott för de flesta i dom länderna har hundar som vakthundar eller polishundar typ. Så då har man ex gjort inbrott eller försökt flytt från polis och militär. Så därför våga dom själva inte hälsa.

Okej, Jag kunde tänka mej att det inte var som här, men jag var inte säker.
Och jag visste att kvinnorna inte var värd lika mkt som männen, men inte att dom inte var värda något alls!

Senast ändrad av en moderator:

det är väldigt olika. har träffat flera iranier som älskar hundar och har haft hundar som husdjur både i iran och i sverige. men generellt kan man säga så att har människorna i ett land det svårt så har djuren det ännu värre. djurskydd och välstånd hänger tätt ihop.

Va tror du själv när inte ens kvinnor är värda nåt där?

Prata med ett par från Syrien dom föräldrarna var livrädda för hundar,men tillät ändå barnen hälsa på Piru.Men en dag var jag tvungen o fråga. Då svara mannen blir man biten av en hund så anses man vara skitig man har gjort nåt brott för de flesta i dom länderna har hundar som vakthundar eller polishundar typ. Så då har man ex gjort inbrott eller försökt flytt från polis och militär. Så därför våga dom själva inte hälsa.

Ja du... Bra du har peiling på hunder iallfall.

Det var da en veldig merkelig forklaring. Ifølge islam er hundens spytt (saliva) urent, så dersom en muslim kommer borti hundespytt, er h*n uren til kvelden. Det er nok så enkelt som det. At syriere har respekt (eller frykter) politiet er ikke så merkelig.

Jeg tror ikke det er så vanlig å ha hunder som kjæledyr i Midt-Østen, men beduinene har jo hunder (mynder, altså vinthundar). Men hvis dere vil, så kan jeg sende en rapport fra Syria om et par uker når jeg har flyttet dit.

Ett ex hade en hund i sitt hemland (Libanon.) Men han tyckte att syrierna var lika dåliga som hundar så hundar är inte mkt värda där.
Folk i andra länder har inte alls samma syn på djur som oss.
I flera länder plågas ju djur i olika "nöjessammanhang".

Även om en del muslimer är av den tolkningen att hundarns saliv (eller allt blött på hundar) så borde man ju kunna behandla dom med omtanke och respekt för det. För muslimernas del så borde man focusera på t ex hadithen om en protituerad som knarkade och levde hela sitt liv så som man kallar haram, men varje dag gav en gatuhund vatten och behandlade den vänligt, och därför blev belönad med paradiset.

Men den uppfattningen jag har fått är som någon sa, att i många länder där levnadsvilkoren är så mkt lägre än vad det är i västeuropa t ex, så har man fortfarande bara hundar och djur när det är nödvändigt, till mat eller vakt, alltså inte som sällskap och som vänner. Och då kanske man inte fäster sig lika mkt vid djuren och får samma relation. Men det skiljer sig nog mkt åt mellan människor också.

Malin

Iran och Iraks djursyn har jag inte den blekaste om, däremot stötte jag på ett par taiwaneser på tåget häromveckan. Till en början var de livrädda för min hund som låg och sov (på hans fötter...:angel:). Men jag visste inte om de kunde engelska. Hur som haver dök både filmkamera och digitalkamera snabbt fram...innan den tågresan var slut hade de nog en timme film och 200 bilder på min sovande hund.

Efter ett tag började vi prata och det visade sig att han också hade hund, dock en liten eftersom stora hundar inte skulle få plats i ett så folkrikt land. Han var jättefascinerad över att vi plockade upp hundskiten i påsar...hemma lade man bara tidningar på golvet som hunden fick göra ifrån sig på.
Han berättade att hans jycke aldrig fick komma ut. Han sa att de hade det bättre inomhus där de kunde springa runt så mycket de ville och leka. De var som familjemedlemmar och låg i sofforna på kvällarna och såg på TV.

Han trodde min hund åt massor, eftersom hon var "stor"...hans hund åt ju massor med ris varje dag...

Jag fick intrycket av att de var snälla mot hundarna..om än förmänskligade dem en hel del. Att de sen inte fick komma ut någonting var ju helt sjukt...

hehe vad kul :D

Jag såg en dokumentärer förut också, om hundar i Japan.
Där var dom också väldigt förmänskligade.. Säkert så visade dom extrem fall som dom media oftast gör, men i dokumänteren så köpte hundägarna massvis med kläder till hundarn, betalde väldigt dyra pengar för att hunden skulle bo på lyx hotell, och det fanns många hundcafeer, där hundarna fick välja bland massa godsaker, och sen hade dom hund kalas, och mattes och husses föräldrar kom och hade med sig presenter osv..

Jag är nyss hemkommen ifrån Kosova, och som jag upplevde det där så var många rädda för hundarna, men det är väl förståeligt när det fick många vild hundar som kan bli aggresiva och man inte har så mkt kontakt med dem.
En del hade inte heller så mkt förståelse för att hundarna var levande varelser som kunde bli skrämda och så, medans andra var väldigt goa och snälla mot hundarna. Men vad jag sg så var det ingen som hade dom inne som enbart sällskaps djur, men det kanske finns det också, vad vet jag?

frid!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 193
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 937
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 596
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 314
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken ras passar mig?
  • Smitare - hur gör ni?
  • Kanin dräktighet