Hundar i kollektivtrafiken

Men eller hur?
Jag har också så svårt att förstå när det bara finns fyra/åtta säten som är djurplatser och dessa är i grupp med bort emellan. Alltså två hundar i mellanstorlek och uppåt som inte känner varandra på den lilla platsen känns som en minst sagt dum idé och som upplagt för problem.

Svansson avskyr att åka tåg och framförallt buss så vi undviker det så långt det är möjligt. Men jag är himla glad i att det går att sitta på golvet/på fällbara säten där typ cyklar och barnvagnar åker (antar att det är det som är vestibulen?) på Öresundstågen eftersom det är hopplöst att få honom att komma till ro när en sitter vid ett bord eller på sådana vanliga säten.

Så ser våra pendeltåg ut. Där åker djuren i samma vagn som cyklar och barnvagnar. Kan välja på vanliga platser eller fällstolarna på tvären.

Vestibulen är entrén, alltså ute vid dörrarna.
 
Så ser våra pendeltåg ut. Där åker djuren i samma vagn som cyklar och barnvagnar. Kan välja på vanliga platser eller fällstolarna på tvären.

Vestibulen är entrén, alltså ute vid dörrarna.
Ah då förstår jag!
Men ja, jag tycker det är skönt att det går att åka vid vagnarna/cyklarna eftersom det oftast innebär bättre med plats :)
 
Det är lite märkligt.
På x40, dubbeldäckaren ligger den längst bak eller längst fram beronde på riktning.

På våra tåg ligger den precis innanför dörrarna i vagn två. Har ambulerande servering eller från pentryt i vagn ett.
Att den ligger där beror på att det är rullstolsplatser åt andra hållet i den vagnen.

I den andra fordonstypen ligger den precis vid bistron. Samma där, rullstolplaser på andra sidan.
Det är svårt att få till det på ett bra vis i våra tåg eftersom vi bara har två dörrar och vill undvika att man behöver ta djuren genom tåget.

Ska åka snälltåget nästa helg. Blir intressant hur de ser ut med djurplatserna där. Har bara åkt med i loket innan.
x40 är nog de som körs Gbg - Cph va?
De var trevliga att åka i iom att djurkupén ligger i ena ändan.

Snälltåget har djurkupen i vagnen före/efter bistrovagnen. Mer plats i kupen än x2000 dock, men ungefär samma upplägg.
 
x40 är nog de som körs Gbg - Cph va?
De var trevliga att åka i iom att djurkupén ligger i ena ändan.

Snälltåget har djurkupen i vagnen före/efter bistrovagnen. Mer plats i kupen än x2000 dock, men ungefär samma upplägg.

Ja, det kan det nog vara. Är inte så uppdaterad på SJ längre.

Ah, det är ju okej för oss. Ruben bryr sig inte om det skulle vara lite spring.
 
Men det är ju en jättebra metod. Du tog ju ansvar och gav din hund en bra upplevelse. Inte riktigt vad personen igår gjorde....

Det är så tråkigt och inte direkt ovanligt. Vi åkte tåg varje helg och allt som oftast var det hundägare som inte kunde bete sig.

Men det roligaste är folk som påpekar att de har allergier och ändå sätter sig vid djursätena, hände både en och tre gånger.

Har för övrigt åkt mycket med min kanin också. Det kan bli riktigt spännande att sitta bland hundarna.
 
Tänkte på de som åkte från nån utställning med ett antal höns, några kanniner och och en säckkärra med befruktade ägg. Var en och annan hund i den kupen som inte var riktigt lugna nej.
 
Jag behöver i vanliga fall inte åka kollektivt men den dagen bilen gick sönder och jag var tvungen att ta bussen när jag hämtat hunden på dagis var jag glad att vi åkt buss "bara för att" kortare sträckor som miljöträning innan. Försöker hålla i det genom att ta bussen in till stan och gå en promenad där ca varannan månad. Har tänkt vi ska åka tåg någon gång men det blir liksom inte av.
 
Det är så tråkigt och inte direkt ovanligt. Vi åkte tåg varje helg och allt som oftast var det hundägare som inte kunde bete sig.

Men det roligaste är folk som påpekar att de har allergier och ändå sätter sig vid djursätena, hände både en och tre gånger.

Har för övrigt åkt mycket med min kanin också. Det kan bli riktigt spännande att sitta bland hundarna.

Den råkar jag ut för titt som tätt när jag jobbar.
Visar hubdägare till rätt plats och så sittee det någon på sätet bredvid som utbrister att där kan de inte sitta eftersom hen är allergisk!
Så får jag lugnt och fint förklara att det finns 142 platser där djur inte är tillåtet där hen kan sitta och att hunden stannar.
Då sitter det ändå rätt stora skyltar med hundar på väggen.

Åh kanin! Jag tycker det är jättekul när folk har med sig andra djur på tågen.
Kanin hade nog även Ruben tyckt varit spännande, han har ev viss obsession för just kaniner 😂🙈
 
Senast i går var jag med om något som fick mig att tänka på den här tråden.
Stod och väntade på tunnelbanan och två hundar med tillhörande människor står kanske tio meter från varandra. Hundarna är uppenbart inte alls glada över att det står en annan hund så nära, den ena morrar och ser totalstel ut. Den andra morrar, skäller och ser mer rädd ut.
Tunnelbanan kommer och vad gör hundägarna? Går in vid samma dörrpar :banghead: Jag som är hundrädd springer till ett annat dörrpar för jag tänker att det där bådar inte gott.
Hundarna morrade, gnällde, skällde och gjorde utfall mot varandra. Hundägarna tittade mest surt på varandra och till slut sa den ena att den andra kunde gå av med sin ouppfostrade hund, varpå den andra svarade att det tänker jag inte för jag var på perrongen först :meh: De fortsätter att glo surt på varandra medan de med nöd och näppe håller hundarna ifrån varandra. Efter halva resan ungefär (typ 10 min kanske) så vrålskäller hundarna på varandra. Folk fick gå ifrån dem, de var en jävla volym på hundarna. Jag gick så långt bort jag kunde eftersom jag var rädd för vad som skulle hända om någon av dem tappade hunden.
Kände bara Varför? Jag förstår verkligen inte. Det kan ju inte direkt ha varit kul för hundarna heller. Bara för att man har en tjurskallig ägare som vägrar flytta sig eller ta en senare tunnelbana. Den här tunnelbanan kommer liksom en gång var tionde minut. Kan de inte bara ge sin hund den lilla tiden? :cautious:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 632
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 779
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
6 722
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp