Hundar med på ridturen...

Morran

Trådstartare
Min hund vägrar lämna stallbacken!
Har försökt flera gånger att få med honom ut på ridturen, men han vägrar. Han är väldigt mammig annars i stallet, gillar inte att bli lämnad ensam och följer med överallt, men så fort jag sitter på hästryggen tar det stopp. Han är inte rädd för hästen utan springer obehindrat runt när jag ryktar och leder. Dessutom älskar han promenader och att springa fritt när vi är hemma.
Någon som har haft liknande problem och kan ge tips, eller ska jag låta honom slippa? Någon som vet vad det kan bero på?
 
Jag antar att du har haft hundgodis med dej, men annars är det väl ett tips. Jag vet inte jag tycker att det verkar konstigt min hund blir jätteglad när hon får följa med ut och rida.

Kan du inte leda hästen och hunden en bit och sen rida kanske hunden följer med då närni redan har gått hemifrån så att säga.

:banana:
 
Min hund hade i början väldigt svårt att "se" mej när jag satt uppe på hästen. Vad händer om du leder hästen en bit, och sen sitter upp?
 
Godismutorna har han inte ens visat intresse för! Så länge jag leder hästen följer han med, om än tveksamt. Sitter jag upp sen, så piper han och försöker locka tillbaka mig till stallet. Går inte det tvärnitar han och vägrar lämna gården. (som inte är våran utan två andra hundars revir)
Tror inte att det grundar sig i någon större osäkerhet på mig, även om det är husses hund, för han lyder på inkallning osv. i andra situationer. :confused:
 
Rekomenderar dig att leda hästen och inte sitta upp förns ni har kommit en bra bit från gården... Så gjorde min kompis med sin hund och det funkade, efter ett tag så lossnade det så det gick bra att rida ända från gården.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 056
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 056
Hundträning Slyngeln, som nu är 20 månader, har blivit en riktigt trevlig hund. Världens goaste och mest älskvärda som älskar allt och alla, med på...
2
Svar
21
· Visningar
2 038
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp