Bukefalos 28 år!

Hundar som inte går ihop.. Varför?

L

LinnLaakso

Min hanhund (okastrerad 2,5år) kan umgås med i princip alla andra hundar, han har alltid kommit bra överens med allt mellan tikar till andra okastrerade hanhundar. Den enda gången han varit i ett "slagsmål" var när mammas gamla terrier (också hane) och han lekte med en pinne som båda väldigt gärna ville ha och då urartade leken lite grann, dom har kännt varandra sen han var valp.. antagligen var det bara lite "gnabb" . Annars har jag vart med om tex när grannens terrier kom lös och kastade sig på honom och då reagerade han med att titta åt ett annat håll. Och sån brukar han vara, han är dominant och utmanar gärna lite i leken , men undviker ALLTID bråk.
Bäst överens kommer han med äldre hundar som kan sätta han på plats lite grann. Jämngamla hanhundar kan stressa upp han lite men aldrig har jag sett ett bråk!

Men nu har ett problem uppstått! I stallet finns en kastrerad boxerhane som är väldigt snäll och van med andra hundar han med. Jag tolkar honom som en ganska osäker och undergiven hund men med mycket energi som direkt springer fram till min hund och vill direkt leka när vi kommer.

Min hund blir extremt dominant mot denna hund. Han reser ragg, morrar och skvätter överallt istället för att bara leka och ha kul som han brukar. Han försöker rida på boxern så fort han får chansen och jag ser att han blir väldigt stressad.. men jag förstår inte varför??

Nu det senaste har jag inte velat släppa lös min hund med boxern då jag vill ha koll på vad som händer. Idag var min hund helt galen och slängde sig efter boxern .. Han morrade och försökte rida på honom (Han var kopplad, boxern var lös) Boxen kom gång på gång fram och gjorde lekinviter och lät min hund nosa han "mellan benen" .. Som jag för övrigt aldrig sett min hund låta boxern göra på honom tillbaka. Boxern ger aldrig upp med att försöka leka även om min hund beter sig illa.

Varför blir min hund så stressad av boxern? Och vad kan jag göra åt det? Är det bara så att dom inte går ihop?
Eller är det min hunds osäkerhet som kryper fram?:confused:

Vore tacksam för era funderingar!
 
Sv: Hundar som inte går ihop.. Varför?

Jag har hört mycket om att andra hundar, kanske mest hanhundar, kan bli "förvirrade" och bete sig konstigt mot kastrerade hanar. De blir på något sett varken tikar eller hanar, men är ändå hundar osv. Har din hund träffat andra kastrerade förut?

Mitt tips blir att se till att boxern INTE får springa fram hej och hå till din hund. Håll båda kopplade. Gå en promenad med dem eller något, där de inte hälsar på varandra eller något utan bara lär sig acceptera att den andra finns och man kan vara lugn i närheten av den. Man behöver inte hoppa runt och busa som en tok och man behöver inte bli osäker.

Jag förstår absolut om din hund blir förvirrad eller stressad osv om han är kopplad och det rusar fram en hund som luktar "fel" och dessutom är väldigt påflugen och inte låter honom vara ifred när han säger ifrån.
 
Sv: Hundar som inte går ihop.. Varför?

Min hund har flera kompisar som är kastrerade och han har alltid varit trevlig mot dom. Så ja vet inte om det är förvirring...

Igår trodde jag inte boxern va hemma så min hund gick lös . Efter en stund kom ändå boxern farandes.. min hund röt i och jagade bort boxern. Efter detta så var båda hundarna mycket lugnare än jag någonsin sett dom ihop! Min hund morrade till när boxern blev för "klängig" och jag såg inte att han red på boxern någon gång och dom umgicks som riktiga bästisar :D
han behövde väl bara sätta boxern på plats, men det förstod inte jag-
Ibland är saker enklare än man tror antar ja :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 115
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 474
Senast: ako
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
747
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Hiss och diss del 5
  • Växtnäring

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Älgflugor
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp