Hundar som stryper sig !

D

Dreamweaver

Har en tik på 3 ½ år och hon är hur fin som helst , men varje gång man är ute och går med henne stryper hon sig genom att gå emot kopplet och inte vilja stanna. Har provat med sele , men det hjälper inte... DEN kryper hon ur . Vet inte vad jag ska göra
unsure.png

Om nån vet vad man gör åt detta så svara!!!
banana.gif
 
Senast ändrad av en moderator:
Hon drar i kopplet med andra ord, eller? Gjorde min hunde också i början. Då gjorde jag så att jag tvärstannade så fort han började dra, och gick inte vidare förrän han kommit närmare mig = slutat dra. Promenaderna kan i början ta väldigt lång tid då man får hålla på och stanna hela tiden, men hunden lär sig snart att det inte är lönt att dra i kopplet får då stannar bara matte/husse och då kommer man inte framåt alls.
 
Tack , jo jag läste det i en hundbok , har bara provat det en gång hittills . Ska ut och gå nu och kolla om det hjälper....
 
Så fort som hunden går förbi dig så vänder du dig om i en annan riktning och hunden får sig ett ryck i kopplet "av sig självt" och fattar (förhoppningsvis) att det är bäst att se upp för vart matte går för annars gör det ont. En annan bra grej är att du på detta sättet lär hunden att det är du som är ledare och hunden ska som alla vet, fälja sin ledare.

Detta tips från enligt mig en mkt duktig hundklubbsledare.

Lycka till!
 
Stackel är annars en smart uppfinning. Då kan hunden få dra bäst den vill.
devil.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Tja, men frågan är om det löser problemet. De flesta hundar skulle lära sig när stacklet är på eller av och därmed dra så fort man använde vanligt halsband.
Meningen med sådana här hjälpmedel är att de ska vara en sista utväg och de ska vara en kort hjälp.

Nybörjare ska överhuvudtaget inte komma i närheten av stackel och frågan är väl om det är försvarbart att använda det alls.
 
När det gäller en hund som är så pass gammal som 3½ år så tror jag att du nog får hålla på ett bra tag innan du ser det fulländade resultatet. Så en gång är ingen gång skulle jag vilja poängtera. Om du kör Birrosas metod så skall det vara likadant vid VARJE tur, HELA tiden ett bra tag framöver innan du kan säga att det inte fungerar.
 
Hoppas du skämtar
mad.png


Man ska överhuvudtaget inte ge sånna förslag här när man inte vet vem man skriver till
mad.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Vet inte om hunden blivit tränad tidigare men du kan ju alltid lära om den med nya kommandon. Vilket ord som helst och sen börja från valp stadiet. Med en del hundar är det bättre att träna det nya kommandot med lös hund, kanske du slipper bråk innan träningen börjat då?.

Tror inte stackel är lagligt i sverige. Någon som vet?
/absolut
 
ett stackel är ett halvstryp i metall med piggar vända inåt...har fått förkalringen att det ibladn bla används inom skyddet för att "trigga" hunden extra...
Testade ett på mig själv i ett stånd i tyskland...(stackel är "standardhalsbandet" på rottisar där :-( )det gör itne jätteont - men det NYPS.
Och nyp,rusk,snärta runt halsen ÄR en trigagdne signal för hundar så det låter rätt logiskt.

Därför verkar det vara en IDIOTISK ide att sätta det på en hund som drar i kopplet.
oftast drar hunden för att den är nyfiken,stressad och ivrig(i grunden-sen blir det ju en ovana) skulel man då sätta på ngt som "eggar" hunden ändå mer...
Har sett det användas på en hund som drog i koppelt och gjorde utfall, tror ni att hunden lugnade sig för att det nöps i halskinnet?? kanppast...
dessutom blev personen i frågan av med en bekant.
devil.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ett halsband med taggar som är vända inåt för att ge hunden en obehglig känsla då den drar ( ont ) Inget som jag skulle råda någon att använda sig av. Personligen tycker jag att det är plågeri att använda det och det är väl därför som det är förbjudet i sverige oxå.

Svar till elak: Hoppas du inte ger det som råd till någon som inte vet hur man ska bete sig när man får ett sånt råd!! Det löser inte grundproblemet utan bara syntomen just då. Usch, stackars dina om du använder det då de drar!!
cry.png
cry.png
cry.png
cry.png
cry.png
 
Senast ändrad av en moderator:
det tog ett bra tag å få bukt på problemet för oss, men nu drar han och jag stannar, han kommer till mej och vi går, efter en stund går han jättebra.

Ni får inte ge upp, det kommer å ta lång tid, men det går!
 
Varför kan du inte anmäla er till en lydnadskurs då ?? Äldre hundar än din har gått på sådana kurser. Stackelhalsband är väl inte tillåtet ?? Förövrigt har jag jobbat på en hundskola och där triggades minsan inga hundar alls med sådana halsband. Vanlig lydnad och duktiga förare funkade lika bra.
 
Glömde fråga, vad gör du när hunden drar då ? Håller du bara emot eller rycker du tag i den eller vad ?
 
Den metoden är verkligen bra.Fungerar på alla hundar om man använder den rätt
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Ett sådant daltande!!!
Ett stackel "nyper" bara hunden om den drar, då är det så vitt jag kan se det, upp till hunden. Jag behöver personligen inte hjälpmedel för att gå med mina hundar men saknar man lydnad, som tex när någon annan går med hunden, slipper man problemen med en stark hund. Visst kan de lära sig vad de har för ett halsband på sig men det är ingen skillnad från selar eller stryphalsband och ända sättet att komma ifrån hjälpmedel är att ha lydnad. Visst kan man trigga en hund med stackel men som sagt med lydnad slipper du även det. Släppandet är nog det vanligaste momentet som det används i och detta för att hundarna kräver mer för att brytas när de är i full drift. Till sist, stackel är INTE förbjudet!!! och det kan användas av de flesta som har IQ högre än en guldfisk.
devil.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Det krävs mer intelligens när man använder positiv förstärkning än när man använder negativ förstärkning!!!!
Detta måste vara ett tecken på din IQ
 
Då måste ditt iq va ganska lågt som sitter och försvarar detta "hjälpmedel". Dessutom så behöver inte jag heller desa saker då jag har bra lydnad på min hund då! :mad: :mad:
Tycker ändå att hunde ska slippa detta medel för att man ska kunna gå ut med det. Men om det nu bara nyper hunden så kan väl du testa så får vi se om du tycker om känslan av det!! :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 720
Senast: BornAgain
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
706
Senast: Krumben
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
935
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
588
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp