Hundar som stryper sig !

Anti-drag selen är INTE till för långvarig användning. ;)

Och eftersom jag har greyhounds så får jag ju tala om att jag hellre använder ett sådan sele för att komma tillrätta på allt ifrån 3 dagar till ett par veckor med felen. :D

Att använda strypkoppel på en greyhound *ryser*...då det förekommit att folk lyckats slita sönder struphuvudet på dem...nej det skulle jag inte få för mej att använda....och som jag skrev innan...jag har använt BÄGGE kopplena samtidigt...man får ju använda sitt förnuft. ;) :D :p

Om man använder ett sådant koppel så pass mycket att en hund får brännsår eller skador av det...då är man ju inte klok i huvudet! :devil: :devil: :devil:

LAT...JAG???Är man lat för att man använder en ide på rätt sätt??Så det är bättre att blunda för problemet och låtsas som om det regnar då???...med en hund som blir starkare och starkare....och när en stackars kisse nästan höll på att bli lunch...då måste man hitta en lösning. ;) :D

Jag måste poängtera att selen efter dessa dagar av användning aldrig har behövts användas igen...utan att hundarna går bra i vanligt koppel utan att dra. ;) :D

Var och en gör som den vill...men rätt använt...så tycker jag att den funkar bra!Fel använt så att den orsakar brännsår...då är det ju personen ifråga som missuppfattat vad selen är till för och tyvärr så står det inte någon direkt rådgivning på grejorna när man köper dem heller. ;)

Selen...den nyper till hunden när den drar till för mycket i selen...men selen lättar lika fort igen så fort hunden slutar dra....men vem har dött av att ha blivit nypt...inte någon så vitt jag vet. ;) :D
 
jag vet inte om jag skrev det.... men hon hade såren när hon kom till oss...! ägaren sa att dom hade den på henne för hon drog så mkt... tss... jag satte på henne ett vanligt läder halsband å hon drog nästan ingenting...
jag frågade även om dom inte hade sett att hon hade sår, men dom verkade inte bry sej. :confused:
 
Det där tycker jag är ganska vanligt, folk använder "grejor" för de påstår att hunden drar så förfärligt.
Sen upptäcker man att den knappt inte gör det.
 
Å andra sidan om hunden knappt drar så får den varken skador eller brännsår av sådana saker...
 
Menade mer att det ibland har att göra med vem som är i änden av snöret :)
 
Alltid lättare att ta över ngn annans hund. Efter nån vecka eller dag är man tillbaka i samma igen. Min kompis hund är en otroligt notorisk dragare. Jag bara tog henne och harklade mig och sen drog hon inte mer på hela promenaden... Skitlätt! Men jag tror inte att hon skulle vara så om jag hade henne oftare. Nu kan hon gå lös jämt så de slipper bråka om det där f******e kopplet...
 
Fast min kompis Grönis var inte lättare vem som än höll i kopplet.
Efter en promenad med honom(när han var ung) var man redo att lägga in sig på rehabiliteringscenter. :D
 
Selen nyper inte bara hunden. Den trycker på känsliga körtlar. Skadorna kan uppkomma efter endast en gångs användning. Det räcker med att föraren eller hunden snubblar och det blir ett kraftig ryck.

Rätt använt är kedja skonsammare än både halti och gå-fint-sele. De två sistnämnda är aldrig skonsamma eftersom de orsakar smärta hur man än gör.

Och jobbar man med dragandet varje dag och är konsekvent så behöver det inte ta lång tid att arbeta bort det. Dock fungerar kedjan även bäst på de hundar som är svåra och orkar man inte lägga ned den tid som krävs på att lära hunden att gå fint utan att använda genvägar så anser jag att man är lat.

Man får så mycket annat gratis om man struntar i dessa genvägar, kontakt till exempel.
 
Har du sett hur en greyhounds hals ser ut på framsidan på nära håll?De har nästan inget underhudsfett...väldigt tunn hud på framsidan av halsen.Det är bara ett par mm hud som skiljer ett strypkoppel och hundens struphuvud åt.Jag visste inte om detta när jag köpte min första hund...snacka om att jag belv idiotförklarad när vi kom ner till banan...jag hade ett ganska tunt strypkoppel och denna hund har ALDRIG dragit i koppel tack och lov...men vilka miner jag fick!De halsbanden man använder till greyounds är extra breda...mina är ca 5-6 cm breda ungefär(de jag använder idag). ;) :D

I och för sej så kan jag tänka mej att andra raser kanske klarar ett strypkoppel bättre...beroende på hur skyddad halsen är med underhudsfett och tjockare hud och kraftigare päls också kanske!?! :confused: :confused:

Jag lägger mkt tid på mina hundars uppfostran...mina hundar kan gå lösa i skogen och "gå fot"... de stannar,sitter,ligger på kommando och kommer direkt på inkallning. :D

Greyhounds är ju jakthundar,självsäkra och inte speciellt lättpåverkade....så nog tycker jag att jag åtminstone gjort ett hyfsat jobb med mina jyckar....så pass lydiga trots att de också varit tävlingindivider på banan. ;) :D

Så vad anser du att man ska använda för något då istället för anti-drag selen utan att använda stryp på en greyhound tex? ;) :D

Vet du hur mycket jobb det krävs för att hålla en greyhound i kondition inför tävlingar när man inte har tillgång till träningsbana alls?Mina hundar har alltid gått prickfritt genom veterinärkontrollerna innan start.Vad det gäller lydnad...se ovan...kombinerat med full kondition på tävlingshundar...men för all del...kalla mej gärna lat! :p :D ;)

Jag tycker idag att man ser alltför många som ej har kontroll på sina hundar vilket har resulterat i att folk blivit bitna eller fått sina småhundar ihjälbitna.De tappar hundarna för att de till slut inte orkar hålla kvar....så tänker...jaha...där kom en sådan igen...med kopplet hängande...och var är då matte/husse...1 minut senare...aha där är han.Jag kan lova dej...skulle en sådan hund attackera mina hundar...då vill inte jag vara den hunden! :crazy: ;)
 
prova att kräva lite mer. själv kräver jag att mina ska be om lov, dvs söka ögonkontakt innan vi går vidare. Första gångerna kan det ta ganska lång tid, men när de förstår vad det är jag är ute efter så går det fortare. I början drar de direkt igen när jag har gett dem lov att gå, men då stannar jag direkt! Det är egentligen positivt, för det går fortare för hundarna att förstå då, när det upprepas mycket... Efter ett tag inser de att om de drar så måste vi stanna, de måste be om lov och SEN kan vi fortsätta gå. Då föredrar de att inte dra alls. Men nu när de vet, så brukar jag varna först, om kopplet blir helt spänt så harklar jag mig liute bestämt, då brukar det bli mer slakt på en gång :)
btw, värst vad många det är som rekommenderar hjälpmedel av det slaget "det gör ont, är obehagligt för hunden, därför väljer den att sluta" Varför inte, hunden upplever det som TRÅKIGT när den drar, men väldigt positivt när den går fint. DÄRFÖR väljer den att gå fint. DVS kom till rätta med orsaken inte symptomet... det vinnre alla på i längden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 822
Senast: BornAgain
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
765
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 117
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
615
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp