Hundar som stryper sig !

Stackelhalsband ÄR förbjudet i Sverige! Prova att använda "Halti" (grimma till hund, finns i de flesta zoobutiker) tills du fått ordning på din hund. Var bara försiktig i början, vissa hundar kan tycka att den är jätteläskig. :cool:
 
Eller prova att ha jättemycket tålamod och stanna varje gång såsom beskrivits förut.
 
usch, stackel o liknande hatar jag... håller med om det med din iq "elak". och dessutom dit nick...
jag håller med birrosa o citronmuffins, kanske särskilt birrosa, eftersom jag tror på "naturliga hjälpmedel" ehe.. :smirk: hur som helst prova en halt eller att använda halti, men jag hoppas verkligen att du inte tog åt dig av "elak" för det är iinte någon bra metod... hm.
lycka till! :banana:
 
Ett boktips! Förstå din hund, skriven av Jan Fennell. Hjälpte mig att få ordning på mina vilddjur, utan våld!
 
Jag har samma problem med mina två små troll, selar ålar dom sig ur och halsbanden stryper dom sig i, har haft vanliga läder och halvstryp inget hjälper.... :smirk:
det är extra svårt då dom är två... jag stannar om dom drar och går inte förens kopplet är slakt igen men dom verkar inte fatta....
 
Dom fattar, bara du är konsekvent. :)
En stor studie har gjort angående detta sättet och av alla hundar var det bara en det inte fungerade på.
Funkar det inte beror det på att man inte gör riktigt rätt.
 
jag tycker ju min pudel borde fatta, pudlar ska ju vara näst smartaste rasen :angel: Dom är helt enkelt galna mina små troll... vill hinna först att markera, ser dom annan hund ska dom dra osv... går jag med dom en och en går det bättre då dom inte stressar varandra... fast det är konstigt att chihuahuan verkar fatta mer än pudeln :angel:
 
Jag har inte läst hela tråden, men när vår var ett och ett halvt eller två fick vi gå om kursen på brukshundsklubben eftersom han var så på hela tiden. Att dela in promenaden i absoluta gå fint sträckor och att vara konsekvent hjälper, men det tar tid. Vi gjorde felet att vi hade flexikoppel till vår när han var liten, hur man nu kunde vara så dum sett så här i efterhand. Nu är han så duktig så :idea:...
 
Det är ofta så att det funkar bättre när man tränar dem ensamma, svårt att reagera lika snabbt på två hundar :)
Kanske kan du träna den som går bäst mkt ensam nu, då är det lättare att träna den andra sedan.Om du redan har en som går utan att dra menar jag.
 
vad har du för halsband? om du har halvstryp och hon är tung i kopplet, byt till helstryp och byt tillbaka när det blir bättre om du inte vill ha helstryp hela tiden.
att bara gå på som hon gör låter som ett påhitt hon har. vill du ha en bra grej så är nosgrimma genialiskt. hunden kan inte dra utan att det dras ihop runt munnen (de fattar sambandet och slutar med sina fasoner). den kan klia om hunden har mycket ytnerver (min ena hund är så, en omplacering så vi lärde honom gå i koppel med oss med nosgrimma. han är 71 i manken och väger 55 kg. mycket hund att hålla tillbaka i vanligt halsband om han skulle dra iväg med en) och man behöver inte använda den varje gång man går ut utan varva så när hunden blir hemsk så tar man på den. det sambandet fattar de också och uppför sig om de vill slippa nosgrimman.
ett tips bara. lycka till med vovven!
 
Haltin (nosgrimman) drar inte enbart åt runt nosen. Den försätter också nacken i en otrevlig position och orsakar tryck på nacke och rygg. Vid ett häftigt ryck kan hunden få en permanent skada i nacken.
Hunden slutar dra i halti därför att det gör ont och smärta är inte en förstärkning som bör användas.
 
Det är inte en genialisk lösning, halti bör enbart användas korta perioder om man absolut måste.
Som Jadzia skriver är det inte bra för nacken på hunden.
 
Jag rekommenderar tipset som någon skrev att du stannar direkt hunden börjar dra. Gå inte förrns hunden kommer närmare (jag väntade tills hunden bad om lov, dvs sökte ögonkontakt) Väldigt effektivt när hunden väl förstår. Ryck i kopplet är jag inte mcyket för, jag anser inte att man ska straffa en hund som man inte med säkerhet kan straffa vid exakt rätt tillfälle och när man är helt övertygad om att hunden vet att den gjort fel. Med metoder som bygger på respekt för hunden som en individ så får ni också ett finare förhållande. Hunden kanske är stressad i övrigt? Aktivera hjärnan på den, hitta på nya roliga övningar. Prova gärna klickerträning. Har börjat med mina hundar och de älskar det verkligen, hästen också. Han blir väldigt besviken om jag kommer dit och han inte får träna :) Finns böcker på biblioteket... beröm mycket vid rätt tillfällen /med röst, kroppsspråk, lek och godis) , skäll endast då det är befogat, då tror jag att det kommer gå väldigt bra. Lycka till!
 
Det finns ett slags anti-drag-koppel att köpa i de flesta djur-affärer...ser ut som en sele...sedan är det ett par smala remmar runt fram-benen.

När hunden drar så dras remmarna runt frambenen åt och ger ett litet tjuvnyp...till slut kommer hunden på att så länge den ger sjutton i att dra...så gör det inte ont.

Kan kanske låta grymt...men hellre det än en hund som nästan stryper sej självt.Detta koppel är fullt tillåtet att använda i Sverige.

Jag hade det till den ena hunden...men hade det vanliga kopplet på samtidigt(mest för att hon inte skulle tänka på att "det onda" hade med selen att göra).Samt att risken för att de kan ta sej ur selen...det tog ett tag att lära sej hur selen verkligen skulle sitta och man fick sätta den ganska tajt.

2-3 veckor med detta koppel...rena miraklet! ;) :D
 
hade ett till på en omplaceringstik vi fick.. (hon hade det på sej när hon kom till oss). Hon hade stora sår där remmarna gick, såg ut som brännsår ungefär. Aldrig mer en sån på mina hundar iaf!
 
Gå-fint-selen, som den kallas, trycker på lymfkörtlarna i armhålorna och orsakar smärta. Långvarig användning och häftiga ryck kan även ge skador på dessa körtlar.
Varför välja att dressera hunden med hjälp av smärta när det finns mycket mer humana metoder som fungerar bättre?
Är det utav lathet möjligen?

Att en hund hänger i en stryplänk är mer harmlöst än dessa selar och nosgrimmor. Det enda hängandet gör är att utveckla finfina halsmuskler som gör att hunden kan hänga ännu mer. Själva hänget är inte skadligt för hunden och strypet ger ett jämnt tryck runt halsen vilket minskar risken för ryck- och knyck-skador.

Jag förvånas över att butikerna säljer denna typ av selar utan att berätta hur de fungerar och orsaken till varför hunden slutar dra.
 
jag använder "anti-drag selen" på min hund och den funkar utmärkt, det var bara i början som hon drog lite. men nu går hon jätteduktigt och man behöver aldrig dra i kopplet...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
1 821
Senast: BornAgain
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
765
Senast: Krumben
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 110
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
612
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp