Hundars behov av andra hundar

Vem är Björn Forkman och har han skrivit något som man kan läsa i ämnet?

Jag tycker varken att du har rätt eller fel eftersom jag själv inte vet. Men vill gärna ta reda på bakomliggande fakta när någon kommer med ett så tvärsäkert och allmängiltigt påstående (inte ens forskare, eller kanske speciellt inte forskare, brukar uttrycka sig så kategoriskt). Och ja, jag tycker att det är ett förvånande påstående eftersom det skulle skilja hunden från alla andra arter vi känner till, så jag är ju inte beredd att acceptera det rakt av utan någon form av källa.
Björn Forkman är forskare vid Köpenhamns Universitet och forskar på hundars beteende. Tror inte att det var någon som hade svarat på det?

På ursprungsfrågan så har jag haft 4 hundar som ingen av dem har haft ett mervärde i att vara fler. 3 av dem har varit socialt begåvade och gillat att leka med främmande hundar. Nuvarande hundar vill inte ens sova ihop och leker kanske någon gång i månaden bara. Det är alltid roligare att leka med en främmande hund än med den de bor med. Enda gången jag känner att det verkligen ger mycket med fler hundar är när man har valp. En äldre hund som fostrar och leker skapar språksäkra och trygga valpar.
 
Ett till tillägg:

Min uppfödare har alltid 5-8 vuxna hundar. Hon är jättenoga med att hundarna funkar ihop och även att de är bussiga mot valpar. Hon kan inte ha annat hemma.
Jag älskar att se hur de alla i flocken hjälps åt, interagerar med varann och de olika rollerna de har inom sin flock.
Flocken fostrar ju valparna mkt väl. Och hon lämnar iväg valpar med bra hundspråk och trygghet i umgänge med andra hundar.
Det blir väldigt mkt mindre jobb för henne IOM övriga hundars hjälp. Samma med att lämna dem om hon ska handla etc. De är ju aldrig själva och blir inte oroliga.
 
Det blir väldigt mkt mindre jobb för henne IOM övriga hundars hjälp. Samma med att lämna dem om hon ska handla etc. De är ju aldrig själva och blir inte oroliga.
Det sista är ju dock inte nödvändigtvis positivt. Jag tror även hundar som bor i flock mår bra av att klara sig själva ibland. Tänk om de måste läggas in på klinik tex? Eller något annat sker.
Sett en del hundar som inte lärt sig hantera saker utan stöd från flocken liksom.
 
Det sista är ju dock inte nödvändigtvis positivt. Jag tror även hundar som bor i flock mår bra av att klara sig själva ibland. Tänk om de måste läggas in på klinik tex? Eller något annat sker.
Sett en del hundar som inte lärt sig hantera saker utan stöd från flocken liksom.
Så har det varit för Ebrah. När Aysu varit inlagd på djursjukhus har jag inte kunnat lämna Ebrah hemma. Nu tror jag förvisso att det skulle gå att träna henne till att acceptera det, hon är inte panikslagen eller så, mest tydlig med att hon inte vill. Det är helt klart osmidigt om ena hunden ska vara inlagd och man direkt behöver hundvakt för att kunna tex jobba eller handla.
 
Så har det varit för Ebrah. När Aysu varit inlagd på djursjukhus har jag inte kunnat lämna Ebrah hemma. Nu tror jag förvisso att det skulle gå att träna henne till att acceptera det, hon är inte panikslagen eller så, mest tydlig med att hon inte vill. Det är helt klart osmidigt om ena hunden ska vara inlagd och man direkt behöver hundvakt för att kunna tex jobba eller handla.
Precis. Det kan ju även bli otroligt jobbigt för hunden som är inlagd med om den inte är van vid att vara själv.
 
Precis. Det kan ju även bli otroligt jobbigt för hunden som är inlagd med om den inte är van vid att vara själv.
Det med! Jag är glad att Aysu aldrig hade några direkta problem med den ensamhetsgrejen. Hon kunde också lätt vara hemma ensam om jag tex tog en promenad med Ebrah (det omvända hade inte gått). Nu försöker jag att iaf snabbrasta hundarna en och en ibland, just för att träna sådant. Lite knepigt att få till tidsmässigt, men det blir nog lättare när valpis inte behöver ut femtioelva gånger per dag.
 
Intressant tråd. Tänker kanske skriva av mig lite här då jag haft dåligt samvete om det här länge. Sen covid kom har Cessna knappt träffat andra hundar förutom på promenader (och då menar jag inte att de hälsat, utan bara sett varandra på avstånd). Hon har inte lekt med någon annan hund många gånger alls, utan vi har mest hängt för oss själva, tränat själva osv. Jag har jättedåligt samvete över det, känns som att hon inte får ut riktigt det behov hon har. Jag känner få i Stockholms city med hund, om ens någon, så jag kan inte träffa någon hur som helst. Sen vill jag såklart inte släppa henne med någon okänd hund i en rastgård eller liknande heller.

Hade tänkt att jag skulle vara dagmatte ibland så att hon får träffa andra hundar så. Då har vi haft en Keeshond på besök och de hade jätteroligt ihop, även om jag då också märkte att när han ville gosa så kom det en röd tollare och tryckte upp sig mot mig. Aldrig sett sånt beteende hos henne, absolut inte minsta hotfullt mot Kees:en, bara tydligt att hon inte ville sitta och titta på när han och jag gosade utan det var ju faktiskt hennes matte :o

Kees:sen matte behövde inte mer passning vad det verkar, så det är inget mer med det nu. Jag önskar att jag hade möjlighet att skaffa en till hund, men det fungerar verkligen inte i mitt liv som student i studentlägenhet, med studentekonomi och utan bil. En hund är vad jag klarar av just nu och det är allt. Får bara så dåligt samvete av att det känns som att hon inte får träffa och umgås med artfränder så pass mycket som hon kanske skulle vilja/behöva. Tycker mig även märka på promenader när vi möter andra hundar att hon blir extra exalterad nu för tiden. Mer än tidigare då hon mest gick bredvid mig och såg glad ut, nu vill hon till vilket pris som helst hälsa på allt och alla...
 
Björn Forkman är forskare vid Köpenhamns Universitet och forskar på hundars beteende. Tror inte att det var någon som hade svarat på det?
Tack! Nej, det var ingen som hade svarat på det.

På ursprungsfrågan så har jag haft 4 hundar som ingen av dem har haft ett mervärde i att vara fler. 3 av dem har varit socialt begåvade och gillat att leka med främmande hundar. Nuvarande hundar vill inte ens sova ihop och leker kanske någon gång i månaden bara. Det är alltid roligare att leka med en främmande hund än med den de bor med. Enda gången jag känner att det verkligen ger mycket med fler hundar är när man har valp. En äldre hund som fostrar och leker skapar språksäkra och trygga valpar.

Att döma av både ditt och andras svar här, så verkar det vara olika hur mycket intresse/behov av andra hundar olika individer har. Så att dra generella slutsatser kring vad hundar föredrar verkar i stort sett omöjligt. Särskilt som vi ju faktiskt inte vet hur hunden själv upplever det. Den kan ju vara väldigt bunden till sin flock även om flocken inte väljer att sova ihop, till exempel. Och tvärtom.
 
Tack! Nej, det var ingen som hade svarat på det.



Att döma av både ditt och andras svar här, så verkar det vara olika hur mycket intresse/behov av andra hundar olika individer har. Så att dra generella slutsatser kring vad hundar föredrar verkar i stort sett omöjligt. Särskilt som vi ju faktiskt inte vet hur hunden själv upplever det. Den kan ju vara väldigt bunden till sin flock även om flocken inte väljer att sova ihop, till exempel. Och tvärtom.
https://ivh.ku.dk/english/employees...bbd-47c4-8a7c-621c8125c181)/publications.html
Här hittar du vad han jobbar med

Ja jag tror att det är svårt att dra slutsatser som alltid är giltiga. Mycket påverkas nog också av hur hunden har haft det som valp och unghund, och vad det är för ras. Vissa raser som måste fungera i stora flockar har nog också en benägenhet för att faktiskt uppskatta sällskap mer än de som används enskilt. Jag tror också att vissa raser trivs bäst med sin egen hundtyp och att andra hundtyper är likvärdigt med inget sällskap. Men ska jag killgissa säger jag att en majoritet föredrar mänskligt umgänge framför det med artfränder.
 
https://ivh.ku.dk/english/employees/?pure=en/persons/bjoern-forkman(7ea45ac5-ebbd-47c4-8a7c-621c8125c181)/publications.html
Här hittar du vad han jobbar med

Ja jag tror att det är svårt att dra slutsatser som alltid är giltiga. Mycket påverkas nog också av hur hunden har haft det som valp och unghund, och vad det är för ras. Vissa raser som måste fungera i stora flockar har nog också en benägenhet för att faktiskt uppskatta sällskap mer än de som används enskilt. Jag tror också att vissa raser trivs bäst med sin egen hundtyp och att andra hundtyper är likvärdigt med inget sällskap. Men ska jag killgissa säger jag att en majoritet föredrar mänskligt umgänge framför det med artfränder.
Och min killgissning är att hunden generellt föredrar sin flock, oavsett vilken eller vilka arter den består av. Människoflocken är alltså viktigare än främmande hundar, hundflocken viktigare än främmande människor osv. Men det är ju en grov generalisering det med förstås!
 
Jag tycker det här är väldigt intressant och funderar själv jätte mycket över det här. Det känns som det finns två sidor, en sida som inte alls tycker det är nödvändigt med kontakt med andra hundar och en sida säger att det är jätte viktigt. Just nu har vi ju bara en hund men vi har tänkt att vi ska ha två så småning om, så jag och sambon har en varsin att träna och tävla. Men jag vet inte riktigt hur vår hund nu hade tagit det.

Hon som jag har nu är mycket skeptisk och sur på nya hundar men älskar människor. Hundkompisar hon känner kan hon samvara med. Typ gå i koppel brevid men hon kan riktigt sur. Jag tror det har med resursförsvar att göra. Tror egentligen hon tycker de är najs med andra hundar bara de inte är i närheten av hennes grejer (husse/matte, mat, godis).

Jag skulle gärna vilja ha en till kompis till henne och så min sambo har en "egen hund". Jag kan ha dåligt samvete över att hon inte träffar så mycket andra hundar. Som valp fick hon träffa massor av andra hundar och hade jätte roligt med dem. Kunde dela på leksaker, leka taffat och brottas, så det "känns" som att hon går miste om något nu men jag vet ju inte. Eftersom hon blev svinstökig i hundmöten så begränsade vi hennes kontakt med främmande hundar och nu träffar vi bara hundar hon känner och ganska så sällan.

Min sambo tycker det är jätte trist att vi inte släpper henne med andra hundar och tror stenhårt på att hon måste få vara med andra hundar för att må bra. Jag vet faktiskt inte jag tycker det är trist att man inte kan släppa henne till vem som helst men jag tror det är väldigt sällsynt att man kan göra det.
 
Det sista är ju dock inte nödvändigtvis positivt. Jag tror även hundar som bor i flock mår bra av att klara sig själva ibland. Tänk om de måste läggas in på klinik tex? Eller något annat sker.
Sett en del hundar som inte lärt sig hantera saker utan stöd från flocken liksom.
Jag har 4 hundar från henne som ingen av dem varit det minsta knepig att lämna själv. Eller varit knepiga att göra något annat med öht.
Givetvis kan alla hennes vuxna hundar göra saker själva. Det är hon så klart mycket noga med. Hon avlar mycket på mentalitet, väljer att socialicera djuren klokt etc.
Men för henne som ensamstående blir det enklare att kunna åka och handla tex och att välja NÄR hon vill ensamhetsträna någon.

Precis som även jag, som inte direkt har någon stor flock utan alltid haft två hundar, väljer att träna mina så att de kan vara solo.
Det är ju likadant med häst tex. Om du inte ser till att träna eller checka av att de kan vara själva kan du råka på problem. Men det betyder inte att det är dåligt att ha dem i flock. Det betyder att människan inte tränat klokt så man får en sund, trygg individ som funkar i olika miljöer och sällskap/ensam.
Är man bra på hund eller häst etc så fattar man den biten och gör sånt med. Det gör alla vettiga uppfödare jag känner.
Men lämnar man iväg valpar på 8-9 v är det ju lite annat.
 
Jag har 4 hundar från henne som ingen av dem varit det minsta knepig att lämna själv. Eller varit knepiga att göra något annat med öht.
Givetvis kan alla hennes vuxna hundar göra saker själva. Det är hon så klart mycket noga med. Hon avlar mycket på mentalitet, väljer att socialicera djuren klokt etc.
Men för henne som ensamstående blir det enklare att kunna åka och handla tex och att välja NÄR hon vill ensamhetsträna någon.

Precis som även jag, som inte direkt har någon stor flock utan alltid haft två hundar, väljer att träna mina så att de kan vara solo.
Det är ju likadant med häst tex. Om du inte ser till att träna eller checka av att de kan vara själva kan du råka på problem. Men det betyder inte att det är dåligt att ha dem i flock. Det betyder att människan inte tränat klokt så man får en sund, trygg individ som funkar i olika miljöer och sällskap/ensam.
Är man bra på hund eller häst etc så fattar man den biten och gör sånt med. Det gör alla vettiga uppfödare jag känner.
Men lämnar man iväg valpar på 8-9 v är det ju lite annat.
Nej hur din uppfödare jag gör vet ju inte jag - jag pratade mer allmänt.
Skulle säga att det inte är helt ovanligt att folk inte tränat sina hundar att vara en och en.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 593
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 743
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 094
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp