Sv: Hundattack- vad kan man göra?
Jag tycker lite synd om TS vars tråd kapats av en kamphundsdebatt! Men blandar mej ändå in i leken!
Nu vet jag inte hur i andra här inne definierar tex aggression, men...
Förenklat tänker JAG så här:
Schäfern används företrädesvis som tjänstehund av FLERA orsaker - att en av de orsakerna skulle vara att de har "lätt för att bli aggressiva" kan inte blir mer FEL!!
Aggression är som företeelse avståndsökande! Dvs du kan i stort sett INTE ha en hund som arbetar i aggression. Korta stunder ex. i början av en anskällning, i början av ett avvisande...men sedan...måste hunden kunna växla till en mer lämplig "känsla".
Schäfern är en vallhund dvs den är relativt enkel att dressera och har en medfödd vilja att "följa en förare".
Mängden aggression som används för en normal tjänstehund under ett helt liv i tjänst är mikroskopisk i förhållande till hur mycket den måste använda sin kamplust, sin jaktlust osv. För en "medel hundförare" så kan det gå ÅR mellan det att hunden används för ett skarpt skyddsarbete!
"Kamphundar" som vi ser på gatan idag är till den absoluta majoriteten blandraser mellan många "bull-liknande" hundar!
De avlas ofta utan selektion och hanteras/fostras ofta på ett felaktigt/olämpligt/otillräckligt vis!
När vi möter dessa hundar på stan och de hänger längst ut i kopplet och "spottar och fräser" så tolkar vi det ofta som just aggression! Även om det i majoriteten av falen här handlar om FRUSTRATION!
En bra "kamphund" - som skall användas i ring - avlas ALDRIG för att ligga högt i aggression!
Det vore ju meningslöst eller hur?!
Som jag skrev aggression = avståndsökande = bita-släppa-ge chansen att fly!
En hund som skall fightas arbetar i ren socialkamp! Den ser inte sin motståndare som en annan hund utan som ett byte. (Oftast plockas ju dessa hundar från tiken redan vid 5 vekors ålder för att INTE skaffa sej något språk/få några "spärrar") Ofta "rullas" de också med små, enkla "byten" till en början för att få upplevelsen att de är "oövervinnerliga".
Så innan vi drar på några högre växlar om "farliga hundar" så bör vi kanske läsa på lite mer?
Personligen ser jag allra störst risk för att vi kommer få se dödsfall pga hundangrepp i Sverige där en herdehunds-blandras kommer vara inblandad!
DÄR kan vi prata om FARLIGA hundar!!
/Swat