Hundattack- vad kan man göra?

Lenis

Trådstartare
Mina hundar blev attackerade helt oprovocerat av en grannhund idag som kom lös o jagade oss. Ägarna är av typen "Men lilla hunden skulle ju aaaaaldrig.." o är i chock o pratade om att RINGA sin hundPSYKOLOG (som ju uppenbarligen gjort mkt nytta). Jag får spatt. Hunden är rabiat och det är bara tur att jag inte sitter med en hund mindre, tur och snabba reflexer från min sida.

VAD kan jag göra? Det enda ägaren fick ur sig var att hon aldrig kommer ta bort hunden vad den än gör, och av nån anledning är den tydligen delvis ursäktad för att den "vaktar sitt revir" som tydligen innefattar hela kvarteret :cool: och hon försökte även få det till att det är jag som ska få bort mina hundar (det är inte min lägenhet utan min killes). Han upplyste henne om att jag är hans sambo så den gubben gick inte, men bara att komma på tanken?? (Han försökte gå o prata med dem när jag var iväg.)

Handfast. Vad har man för rättigheter? Förutom att de ska betala vet vård? Vad kan jag göra för att få dem att fatta att det är i deras intresse att hålla koll på fanskapet? Hur är det nu med munkorgstvång, vad krävs? Vad krävs för att det ska beslutas om avlivning? Ska ta ett sansat samtal med dem i dagarna o vill ha på fötterna.

Sv: Hundattack- vad kan man göra?

Tyvärr finns det nog inte så mycket att göra. Naturligtvis kan du polisanmäla men det är inte sannolikt att det leder någonstans. Möjligen kan de få åläggande om munkorg och koppeltvång men längre än så har jag aldrig hört talas om - och vem skall se till att det efterlevs?
För avlivning krävs det betydligt mer, MINST att hunden har tagit död på en annan hund men förmodligen att den har skadat en annan människa allvarligt.
Nu är jag absolut inte jurist men det är min erfarenhet.
Självklart skall de stå för veterinärkostnader!

Tack för ditt svar! Jo jag vet åxå att det inte kommer på fråga med avlivning just nu, men jag vill gärna veta vad som krävs för att, om det skulle hända igen. Är ju en granne som sagt, vill väl gärna ha lite koll så jag kan upplysa henne om att det faktiskt kan bli så om man fortsätter låta hunden hålla på som den gör.
(Även om risken är liten även då, dessvärre kan jag tycka då en del hundar borde tagits bort/omplacerats för länge sedan, men det är en annan story.. nu vill jag mest lära mig mer om regler för munkorg, koppeltvång osv..)

Polis anmäl!!!
Jag har fått bort ett flertal direkt farliga hundar där jag bor.
Polisen är långsamma men i sista ändan fungerar dom (förhoppningsvis).

Polis anmäl!!!
Jag har fått bort ett flertal direkt farliga hundar där jag bor.
Polisen är långsamma men i sista ändan fungerar dom (förhoppningsvis).

Jag övervägde det men killen vill inte ha dålig grannsämja, så for now sa jag att jag ska ta ett snack med dem (därav tråden så jag får lite på fötterna, försöker goggla som attan åxå) och sker det nån mer incident/de är helt oförstående o inte vill skärpa sig= anmäler jag.

Dock känns det ju skit, för händer det ngt igen och nån av mina blir allvarligt skadad eller värre kommer jag ju hata mig själv. Så svårt :crazy:

Jag övervägde det men killen vill inte ha dålig grannsämja, så for now sa jag att jag ska ta ett snack med dem (därav tråden så jag får lite på fötterna, försöker goggla som attan åxå) och sker det nån mer incident/de är helt oförstående o inte vill skärpa sig= anmäler jag.

Dock känns det ju skit, för händer det ngt igen och nån av mina blir allvarligt skadad eller värre kommer jag ju hata mig själv. Så svårt :crazy:

I min mening grannsämja är inget att sträva efter säkerheten ÄR viktigast. Jag avskyr vissa hundraser som alltid är aggressiva och en anmälan är det bästa. Du kan ju alltid säga till honom/henne att du kommer att anmäla om han inte tar itu med sin hund (som jag garanterat kan säga är understimulerad till 1000) har du inget val än att anmäla.

I min mening grannsämja är inget att sträva efter säkerheten ÄR viktigast. Jag avskyr vissa hundraser som alltid är aggressiva och en anmälan är det bästa. Du kan ju alltid säga till honom/henne att du kommer att anmäla om han inte tar itu med sin hund (som jag garanterat kan säga är understimulerad till 1000) har du inget val än att anmäla.

Vilket enormt genomtänkt uttalande.

Vilka raser då?

Vilka raser då?

Pitbull Rottis boxer osv osv "kamphunds raser". Ja jag generaliserar men det är för många som inte kan klara av dom tyvärr. Jag går långa omvägar med mina hundar från dessa, de gör utfall mot både folk och fä (i mitt område) och nu är de flesta på de evigt gröna ängarna eller hos folk som faktiskt kan klara av dom.

Jag vet inte i vilken värld du lever i, men jag behöver i alla fall inte vara nära vän med någon för att kunna göra en bedömning om huruvida något verkligen är genomtänkt eller ej.

Eftersom det är omöjligt det du påstår, så är det heller alltså inte genomtänkt eller direkt begåvat att uttrycka sig så.
Det ligger på ungefär samma nivå som "Alla mörkhyade har lägre IQ än alla ljushyade".

Jag får återkomma till diskussionen om den fortsätter, jag har några farliga hundar att rasta innan dagislämningen som hägrar.

Pitbull Rottis boxer osv osv "kamphunds raser". Ja jag generaliserar men det är för många som inte kan klara av dom tyvärr. Jag går långa omvägar med mina hundar från dessa, de gör utfall mot både folk och fä (i mitt område) och nu är de flesta på de evigt gröna ängarna eller hos folk som faktiskt kan klara av dom.

Är alla boxrar aggressiva? Det är inte du som misstolkar ett intensivt "hundspråk" lite felaktigt kanske? Försöker påminna mig om jag ens någon enda gång sett en aggressiv boxer?

Djurskyddslagen och djurskyddsförordningen samt "jaktlagen" säger ju en del om vad som krävs av oss hundägare. Sök upp dessa via google och se om du hittar några bra punkter som du känner att du kan applicera i just denna situation.

Redan §1 är ju ganska talande:
"1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter."

Som jag förstår det så är du rädd att hunden skall orsaka just skada?

När du hittat ett par - eller fler - relevanta punkter skriv ner dessa på ett tydligt sätt och skriv ut dokumentet.
Drick sedan en kopp te, ta några djupa andetag och gå och knacka på hos den aktuella hundägaren.

Förklara så LUNGT och SAKLIGT, utan anklagande-/"du har gjort fel"-attityd att du upplever situationen jobbig. Berätta att du pratat med andra hundägare som hotat polisanmäla, men att du hellre ser att ni kan prata er fram till en lösning utan att myndigheter skall blandas in.
Förklara gärna utifrån dina punkter var "ni" anser att hundägaren kan bli lite bättre i sin hantering, men försök göra det i en neutral (eller helst positiv) anda.

Ofta kan man komma ganska långt om man är artig, ärlig och lugn i sitt resonemang!

Om du trots detta ärliga och vänliga bemötande inte får någon respons så hade jag i dina kläder kontaktat närpolisen - om ni har någon sådan - och förklarat att du är rädd för dina hundars säkerhet pga en grannes bristande tillsyn över din hund.

Lycka till!
/Swat

Även om jag har personlig erfarenhet av en MYCKET hundaggressiv am.staff så måste jag säga att jag har träffat på aggressiva hundar av precis alla raser. Och är det någon "grupp" där jag träffat flest aggressiva hundar så är det "småhundar" som sticker ut.

Så trots att jag har en småhund själv, så är det dem som jag går störst omvägar kring :crazy:

Om jag vore som dig så skulle jag visa grannens hund att "oss ger du f-n i!". Vråla i ordentligt och var riktigt otrevlig så kanske hunden ifråga förstår att akta sig för dig.

Några gånger när jag har tränat i ridhus har det kommit hundar farande med mindre trevliga avsikter. De brukar ångra sig ganska fort när jag river i åt dem:devil:....Jag gör ALLT för att skydda mina hundar!

Egentligen är det ägarens ansvar att hålla rätt på sin hund, men vad gör man när de inte sköter sitt jobb:(

:rofl::rofl:
Var har du fått det ifrån att rottisar o boxer skulle vara kamphundsraser?
Fö så gratulerar jag dig till att ha träffat APBTs, själv har jag aldrig träffat någon, förmodligen beroende på att det finns ytterst få sådana här i Sverige, lär vara ca 400 stycken.

Jag har träffat hela 2 stycken faktiskt :D Men desto fler Amstaffar.. Turligt nog så har jag skonats av dom som är så aggressiva i alla fall, för jag har bara stött på överlyckliga clowner.

Meeeen, jag har faktiskt blivit huggen i vaden av en ful liten Shi-Tzu-blandning, så jag är rätt övertygad om att alla små pälsiga hundar är aggressiva gentemot människor som passerar dom.

Neeej! Jag har en liten shitzu-blandning och hon biter inte fok i benet. Skippa fördomarna nu allihopa så kan vi ha en vettig diskussion..

Du kan få komma och träna med min SAGA:love: för att komma över din rädsla;)

Jag vet inte i vilken värld du lever i, men jag behöver i alla fall inte vara nära vän med någon för att kunna göra en bedömning om huruvida något verkligen är genomtänkt eller ej.

Eftersom det är omöjligt det du påstår, så är det heller alltså inte genomtänkt eller direkt begåvat att uttrycka sig så.
Det ligger på ungefär samma nivå som "Alla mörkhyade har lägre IQ än alla ljushyade".

Jag får återkomma till diskussionen om den fortsätter, jag har några farliga hundar att rasta innan dagislämningen som hägrar.

stopp och belägg här. det är INTE i NÄRHETEN av samma nivå! för det första är ditt "uttalande" otroligt kränkande, och har en mycket tråkig historia bakom sig. en hund kan inte bli kränkt.

dessutom så ligger det en sanning i att rottweiler och kamhundraser orsakar fler och större skador på andra hundar och människor. du har ju själv medgett att deras (kamhundrasernas) bithämningar är bortavlade? en shi tzu må vara hur aggressiv som helst, men den blir sällan direkt farlig.

när det gäller mörkhyades IQ så finns det INGA BEVIS ALLS för att det skulle vara bättre eller sämre än andras. jag tror inte heller att det kommer genomföras någon sådan undersökning, det är helt enkelt inte etiskt korrekt.

usch, nu är jag lite arg. snälla gör inte den jämförelsen igen :(

Tack så jämmtemycket för tipsen :bow:

Ni andra, ta gärna kamphundssnacket i en annan tråd, snälla :) det var inte en sk kamphundsras, utan en något mindre rabiat gatukorsning med jaaa... iofsig ska man aldrig säga aldrig för det kan va vad som i den där. Men inget tydligt iaf :crazy: (Det finns en liten :devil: i mig som önskar min alaskan varit i livet o med, då hade den hunden inte gjort om det, men ska väl vara glad för då hade ju JAG åkt på eventuella vet-kostnader, för hon hade försvarat sig om nån högg henne.. Mina chihuahuas som det var fråga om nu är ju både minismå o mkt undergivna..)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 500
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 600
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 345
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 850
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår