Bukefalos 28 år!

Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Så om man godtyckligt blandar de två sjukaste hundarna i filmen med varandra så får man en frisk avkomma? Tänk att det tror inte jag.

Jag är iofs otroligt dålig på genetik, men det måste väl ändå finnas en chans att två sjuka hundar av olika raser med olika problem får en relativt frisk avkomma?
*måste leta upp mailadressen till min gamla genetiklärare...*
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Jag är iofs otroligt dålig på genetik, men det måste väl ändå finnas en chans att två sjuka hundar av olika raser med olika problem får en relativt frisk avkomma?
*måste leta upp mailadressen till min gamla genetiklärare...*

Jo, men då måste man vara insatt och veta vilka sjukdomar de har och inte har och vad de kan vara bärare till som ännu inte har synts, och då är det kunskapen som gör korsningen bättre, inte det faktum att den är en korsning.
Samma kunskap hade även gjort en renrasig kombination friskare.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det är de de snäva avelbaserna som ger problemen med genetiska sjukdomar, därmed är det inte säkert att ökad kunskap hjälper om inte avelsbasen finns. Tänk på vad som sas om mopsen i filmen att trots 10000 individer motsvarade det genetiskt bara 50!
Sen sas det även att 80% av generna försvunnit, de måste ha menat 80% av den genetiska variationen.
Korsar man två icke närliggande raser är risken minimal att de skulle bära på samma genetiska sjukdomar.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Ett exempel för att visa skillnaden mellan inavelsgrad, som man normalt mäter den, o dålig genetisk variation alt verklig inavel.
Tänk att man tar två individer o från enbart dessa bygger upp en population som man efter ett tag delar i två helt separata linjer. När det gått minst fem generationer efter delningen så tar man en individ från vardera linjen o parar dessa två genetiskt mycket närbesläktade individer och plötsligt har man enligt gängse sätt att räkna ingen inavel alls!
Så här ser det ut inom många raser.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Anta att man parar en mops med en king charles spaniel. Valparna torde inte bli annat än plattnästa med samma andningsproblem som föräldradjuren (kanske/förmodligen) har. Det är kanske inte direkt genetiska sjukdomar / fel. Men ändå "bevis" på att korsningar inte nödvändigtvis blir friskare bara för att det är en korsning.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

*KL*

Jag är absolut inte insatt i detta men även om man inte är insatt fattar man ju hur sjukt det är att avla så att hundar ser ut som dem gör, man förstår ju ibland varför chihuahuor kallas råttor med stora ögon eller att ögonen ploppar ur om man drar för hårt i kopplet.
Attackera mig inte fören ni läst klart vad jag har å säga :crazy:

Och det framstår tydligt att det finns folk som är totalt blinda för sin egen ras bara för att dem äger en sådan och inte vill inse att det finns fel på rasen, att den lilla procent som man sett av rasen verkar stå för hela, och att dessa kanske är friska, men det är ju helt fel. Liksom, 10 hundar gör ju inte en hel ras och hur man kan vara så trångsynt att inte fatta att raser har defekter och extrema sådana dessutom. Hundar är levande varelser och ska inte behandlas som accesoarer, det är ju helt sjukt. Liksom, tänk om jag bar runt på en dvärg (inte illa menat mot de som är dvärgar nu men) och hade denne som en accesoar? Det skulle ju vara helt sjukt eller hur? Man kan ju inte bära runt på en människa som accesoar, men hundar är ju också levande varelser, bara det att dem inte talar vårt språk. Är det inte helt sjukt?
Att förneka så extremt att ens "egen" ras inte har några defekter är bara rent egoistiskt, att vara en sån besserwisser att man kommer med en massa bortförklaringar som man sagt så många gånger och håller fast vid så hårt är lika sjukt det, för om det är bevisat att det finns defekter, att hundar faktiskt lider av det, o så bortförklarar man o blundar för det? Jag skulle kalla det tortyr.

Varsågoda att attackera mig om ni vill o tycker att jag har fel, men det är iaf min åsikt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Kakis
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 765
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp