Bukefalos 28 år!

Hundavel som gått åt hvete

Sv: Hundavel som gått åt hvete

Men nu ska jag och frankenstein ut i kylan. Hoppas han inte tappar alla sina tänder eller dör på fläcken så fort vi går ut genom dörren bara

Om du klär på honom ska det nog inte vara några problem..
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Vad vi huvusakligen uttalar oss om är din totala okunnighet/alt aktiva förnekande av fakta. Ligger,som förnekande, nästan på nivå med förintelseförnekarna.
Jag har ett antal kinesägare i kundkretsen o jag anklagar dem inte för något men sticker inte heller under stol med min åsikt.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Genom flera omgångars utskick av hälsoenkäter har vi idag en uppfattning om hur det ser ut i vår ras. Det har visat sig att vår ras har ett mycket gott hälsoläge jämfört med "medelhunden". Detta bekräftas även av uppgifter från de större försäkringsbolagen.

Så mycket för ganska sunda hundar...:grin:


Så där står det om taxar också men jag som har en tigrerad tax skulle aldrig för mitt liv para henne med en tigrerad ändå pga http://www.evilegil.com/merle.htm
Även om rasen i sig är sund så ska man väl ändå fortsätta jobba för att bibehålla detta???
Jag kan inte kalla mig uppfödare men en vacker dag hoppas jag iaf kunna göra det och då vill jag inte vara en av de som blundar för verkligheten.
Min hunds uppfödare och en kollega till henne har hjälpt mig mkt och jag är dem evigt tacksam för att de har en sund syn på avel och inte en sådan som du verkar ha.

Och förresten...ja jag ville ha en tigrerad tax för att de är så mkt vackrare(enligt mig) än enfärgade taxar. Men jag dubblar ju inte genen trots att jag vet att jag då kan få fler merle i min kull.
Anledningen till att jag tar valpar på min tax har inget med hennes färg att göra. Det är för att hon är en enormt trevlig individ som inte besitter de egenskaper som är mindre positiva hos taxen , exempelvis skällande i tid och otid och svårigheter vid lydnad.
Hon är dessutom enormt duktig ute i spåret och är en genomsnäll och positiv hund som också har gjort hyfsat ifrån sig vid utställning.
Hon är en frisk individ och så även hennes föräldrar och syskon.
Detta gör att jag tror att hon skulle kunna bidra positivt till aveln inom taxrasen.

Det är ett under att det finns människor som blundar så hårt för sanningen att de inte ser att de, istället för att främja sin ras kommer att bidra till dess undergång...det kallar iaf inte jag att brinna för sitt intresse.

Jag hade en underbart vacker tax innan min Nikita. Ronja hette hon. Jag var 13 när jag fick henne. Hon var då 5mån gammal och extremt skygg. Vi blev ett riktigt team och jag älskade henne över allt annat. Min dröm var att kunna få en liten valp att behålla efter henne. Men ju äldre jag blev desto mer insatt blev jag i det här med avel. Jag insåg tyvärr att min älskade lilla Ronja inte var sprungen ur den bästa kenneln. Inavelsgrad var högt över det tillåtna och hennes rädsla gentemot människor(vilket kunde leda till aggressivitet) gjorde att jag insåg att det inte var detta jag ville föra vidare. Min dröm gick om intet.
Men här står jag nu med en tik som snart ska paras och som jag stolt kommer att kunna säga om "jodå, det är jag som har fött upp dessa valpar."
Iaf om det blir några :)
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Eftersom det är du som går mot etablerad kunskap borde det väl vara du som visar upp något!
PL

Etablerad kunskap?? På möss ja!! Ditt uttalande grundar sig på det faktum att 1. man har inte kunnat avla bort puffen
2. ingen HH hund har gentypats

Alltså är det ett antagande och man ska passa sig för att ta sådana som sanning. Du som veterinär borde väl veta det?

http://jhered.oxfordjournals.org/cgi/reprint/76/3/217
Behandlar till viss del ämnet och poängterar tydligt att man ANTAR att genen är letal i homozygot uppsättning.

Vidare skriver Fernandez, Amy & Rhae, Kelly i Hairless dogs - the naked truth (1998) "The lethal aspect of dominat hairlessness is without question, the most poorly understood facet of the hairless condition. The term "lethal" is often misinterpred, and therefore unfortunately results in many damaging misconceptions concerning the general health ang genetic viability of these breeds.

Contrary to popular belief, it does not exert any vague, damaging effect on the overall health or wellbeing of any hairless species. A basic grasp of simple genetic principles will allay superstitions and fears that hairless dogs are in any way inherently defective. The mere fact that they have flourished under such a variety of conditions for over 3000 years demonstrates just how durable they are."

Jag är mycket intresserad av att höra dina argument nu
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Men då får du gärna förklara för mig hur det kommer sig att det är så hög dödlighet inom embyon och valpar inom rasen om man avlar naken/naken?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nja vi kör måttbeställda, teddyfodrade fleece-overaller som självklart matchar mattes outfit för dagen :P Med bara ett täcke skulle han frysa rumpan av sig!
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Det är inte bevisat eftersom man aldrig har gentypat en valp med genotypen HH.. Vidare visar statistik över kullstorlek att denna inte är mindre hos parningar naket-naket än naket-puff. Skulle hypotesen för homozygoter för H genen stämma borde ju kullstorlekarna i naket-naket parningar vara 25% mindre. Ska jag hitta källa på det också eller tror du på mitt ord?
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Din länk är gammal men den är ett starkt stöd för den förhärskande uppfattningen. Har du förstått vad som ståt där? Har du överhuvudtaget läst?
Ditt citat är från en bok skriven av o för uppfödare om jag uppfattat saken rätt. Definitivt ingen vetenskap!
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Länken må vara gammal men tyvär är det inte så många som vill lägga ner tid och pengar på liknande forskning i dagens läge. Hur som helst har jag nu gett dig ett argument som stödjer mina uttalanden men fortfarande saknar jag belägg för dina!

Kom inte dragandes med musforskning för det köper jag inte :P
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Nakengenen i dubbel uppsättning är inte per definition dödlig. Man vet fortfarande för lite om vilka gener som spelar in här för att säkert kunna uttala sig om vilken kombination som är dödlig. Sen förstår jag inte riktigt vad det är som är så hemskt med att foster tillbakabildas. Det är ju inte så att det föds hundar som lider sig till döds. De blir embryon, inget mer... Och innan vi vet vilken kombination som har en dödlig utgång är det svårt att undvika den.

Att hunden måste skyddas från UV-strålning är ju vårt fel eftersom vi förstör ozonlagret. Som sagt var fitnessen för rasen inte sänkt förrän vi började använda icke förnybara energikällor i alltför stor utsträckning. Man ska ha klart för sig att evolutionen har verkat på den här rasen mycket längre än vad människan har gjort! Det är ju inte ett mänskligt påfund från början att avla fram en specifik hårlös ras så visst måste det finnas fördelar med att vara naken.

jag läser till miljövetare så jag har rätt bra koll på det där med ozonlagret :D. den största boven i dramat är klorflourkarboner (CFC, även kallat freon) som inte har något med användningen av fossila bränslen att göra. ozonlagret skyddar inte heller mot all UV-strålning, hur intakt det än är. dåligt pigment (ljushyade människor) och hårlöshet hos hund minskar det naturliga skyddet och dessa individer drabbas lättare av cancer som orsakats av UV-strålning.

för flera år sedan läste jag också genetik och husdjursavel och någon "evolution" är det väl knappast frågan om. mutationer uppstår ibland, och någon gång har det uppstått en mutation som gett nakenhet och lite annat smått och gott hos hund. människorna började då avla på dessa individer och efter några generationer hade man skapat en hårlös ras/hundtyp. så det ÄR ett mänskligt påfund att avla fram en specifik hårlös ras!
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Du ha gett argument mot dina uttalanden ! Förstår du inte det???
Vilka är författarna till boken du citerar från? Vetenskapliga meriter?
Varför skulle avsaknaden av HH hundar tala för dina påståenden?
Vad bryr jag mig om vad du köper? Siffrorna från din länk ihop med enkel genetisk kombinatorik(ursprungligen baserad på bönor du tror kanske inte på Mendel heller) räcker långt.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Ok då är det CFC som orsakar ozonhål, my bad. Med lik förbannat så är det vi som har skapat problemet och CCDs fanns lååångt innan freonet ens var påtänkt.

Jag hänvisar återigen till citatet ur "Hairless dogs - the naked truth" där de poängterar att det måste ha funnits fördelar med att vara naken för många 1000 år sedan. Det är inte så svårt att klura ut själv att en sådan mutation måste höja fitness rejält för att kunna sprida sig i en population..
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

På vilket sätt talar artikeln mot mina uttalanden? Som jag förstår det så stämmer datan bättre om man antar att HH är letal men som alla vet så stämmer inte statistiken alltid med verkligheten.

Jag har aldrig påstått att avsaknaden av HH hundar stödjer mitt tankesätt. Däremot används argumentet flitigt av dem som anammar HH = letal...

Mendels klassiska experiment är en vedertagen vetenskap så självklart tror jag på det. Den brister i det här fallet eftersom man inte vet exakt varför man aldrig har gentypat en HH. Hans experiment är bara applicerbara på gener som inte är kopplade till andra gener. Det kan man inte förutsätta i fallet med HH... Försök tex att förutspå något så simpelt som ögonfärg mha mendelsk genetik...
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Undrar en gång till vilka meriter författarna till boken har.
Var menar du att HH-hundarna finns om genen inte är letal?
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

KL I den sista delen av den här tråden ser vi en orsak till att aveln gått åt helvete, med såna rabiata förnekare är det inte konstigt. Domaren i filmen som envist o utan tvekan hävdade att hundarna som var närmast standarden är de bättre hundarna ger den andra biten.
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Du påstår att det finns nya rön som talar emot att det skulle vara en letalgen. Kom med EN vetenskaplig artikel söm säger detta så skall jag diskutera vidare. Till dess placerar jag dig i facket tendensiös pseudovetenskap!
PL
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

Min hund är min allra främsta accessoar och bästa vän :)

:crazy:
Ja min hund är mycket för mig men aldrig någon accessoar, jag skaffar knappast en hund för att den ska matcha väskan, frillan eller bilen.
En ras ska man passa ihop med fysiskt och mentalt -inte se bra ihop med.
 
Sv: Hundavel som gått åt hvete

:crazy:
Ja min hund är mycket för mig men aldrig någon accessoar, jag skaffar knappast en hund för att den ska matcha väskan, frillan eller bilen.
En ras ska man passa ihop med fysiskt och mentalt -inte se bra ihop med.

Jag har alltid tyckt mig passa bra ihop med en tjusig dobermann, eller, rättare sagt, jag har velat se ut som en som matchar en tjusig dobermann.

Men jag tog mig en titt i spegeln och insåg att dv.schnauzer passar en potentiell skäggig dam med en tilltänkt fransväska och borstigt strävt hår.

----

I övrigt har jag sett det mesta av filmen och läst denna tråd med stort intresse. Jag begriper ärligt talat inte hur man kan försvara så uppenbart osund och oetisk avel?

Jag syftar inte bara på CC, utan på alla raser som har svåra defekter pga människans fåfänga.

Men ponera att nakenhunden var den friskaste ras på jorden. Den fryser ju?! Är inte det skäl nog att avstå avel? Jag har sett dessa nakna hundar (olika modeller och storlekar) på utställningar och då skall de ju visas utan kläder. Hur har man hjärta att låta hunden stå och frysa i och utanför ringen?

Eller om man är uppfödare, hur orkar man sälja hundar som kräver så mycket vård till folk man inte känner? Nakenhunden kröver synnerligen hängivna och empatiska människor som tar hand om hunden lika noggrannt som ett barn. De flesta gör säkert så gott de kan, men jag kan tänka mig att många också tappar intresset eller inte tycker att det är så farligt...

Fö gäller det inte bara nakenhunden, den italienska vinthunden verkar också vara extremt frusen av sig. Men jag kanske har fel?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 273
Senast: Kakis
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
831
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 765
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp