Du har inte funderat på en kombi och hundkärra då? Dyrt iofs men hundarna ligger ju bra och du är ju friare med bilvalet sas.

Njae, jag är inte så förtjust i varken kåpa eller hundkärra tyvärr.. En vän till mig kom lite långt utanför vägrenen vid ett brant dike vid tjällossning förra vintern, med resultatet att deras bil rullade ett varv och kåpan blev helt jäkla mos. De körde i typ 60km/h och hade som tur var inga hundar i.
Utöver att hundarna känns betydligt säkrare inne i en bil så kan jag även se framför mig hur jag står och svär när jag ska behöva vända på små skogsvägar med en släpkärra :D
 
En ny XC90 hade jag inte haft något emot alls :D Men det är ju det där med snål och inom inköpsbudget :angel:
Ja, en kompis till mig har en XC60 men kommer byta eftersom hon tycker att det är för lite plats till hundarna i den.. Jag hade en XC70 av den äldre modellen innan jag köpte Caddyn (en 07:a kanske?), och den var verkligen rymlig! Jag har funderat på en sådan till, men då vill jag ha en av de nyare modellerna och ska jag komma ner till min budget så springer milen iväg... Det känns i och för sig som en liten risk på en XC70, de verkar ju gå för evigt :p
En Passat Alltrack ska jag kolla närmare på!
Ja :p M är inne på sin tredje XC90, den första hade gått över 35' mil när han bytte men förstår din tanke. Skoda har ju kombi med fyrhjulsdrift, superben är väldigt djup i bagaget om jag inte minns fel... Subarus Outback har också rätt bra utrymme och bra fyrhjulsdrift, men provkör ordentligt på motorväg, gärna i regn för jag har för mig att den väsnades en del. :)
 
Njae, jag är inte så förtjust i varken kåpa eller hundkärra tyvärr.. En vän till mig kom lite långt utanför vägrenen vid ett brant dike vid tjällossning förra vintern, med resultatet att deras bil rullade ett varv och kåpan blev helt jäkla mos. De körde i typ 60km/h och hade som tur var inga hundar i.
Utöver att hundarna känns betydligt säkrare inne i en bil så kan jag även se framför mig hur jag står och svär när jag ska behöva vända på små skogsvägar med en släpkärra :D
Samma anledning som vi till att vi inte har varken kåpa eller kärra, samt den lilla detaljen om hastighet med kärra :angel: Vi har takbox också, det blir trångt med 2 barn och 3 hundar....
 
En Passat Alltrack ska jag kolla närmare på!

Vi har en passat alltrack, Artfex dubbelbur är som klippt och skuren fär den bakluckan, däremot tyckte jag den buren var i minsta laget för Morris, men han var nog större än dina hundar?

Vi är nöjda med bilen i helhet, den är bekväm och hyfsat snål. Har inte kört fast med den än även om markfriheten inte är superhög. Däremot är helljuset rätt dåligt så du kommer nog vilja komplettera med extraljus.
 
Njae, jag är inte så förtjust i varken kåpa eller hundkärra tyvärr.. En vän till mig kom lite långt utanför vägrenen vid ett brant dike vid tjällossning förra vintern, med resultatet att deras bil rullade ett varv och kåpan blev helt jäkla mos. De körde i typ 60km/h och hade som tur var inga hundar i.
Utöver att hundarna känns betydligt säkrare inne i en bil så kan jag även se framför mig hur jag står och svär när jag ska behöva vända på små skogsvägar med en släpkärra :D
Ah förstår. Ammo har fått åka en del i uppfödarens och det är väldigt smidigt om man åker med många hundar, men hastigheten är ju negativt..
(Gillar även att hennes har värme så dobbisarna slipper täcke i på vintern!)
 
En ny XC90 hade jag inte haft något emot alls :D Men det är ju det där med snål och inom inköpsbudget :angel:
Ja, en kompis till mig har en XC60 men kommer byta eftersom hon tycker att det är för lite plats till hundarna i den.. Jag hade en XC70 av den äldre modellen innan jag köpte Caddyn (en 07:a kanske?), och den var verkligen rymlig! Jag har funderat på en sådan till, men då vill jag ha en av de nyare modellerna och ska jag komma ner till min budget så springer milen iväg... Det känns i och för sig som en liten risk på en XC70, de verkar ju gå för evigt :p
En Passat Alltrack ska jag kolla närmare på!
Jag har en XC70, den sista generationen. Nu vet jag inte din budget och jag fyndade lite när jag köpte min (prismässigt), men den hade gått 20000 mil då. Dock sa min kompis, som jobbar på Volvo, med just service (och som hittade bilen) att den modellen kan gå 70000 mil om man sköter den. Nu klarar kanske inte alla det, men det kändes skönt att höra:D

Jag har haft den i ett år nu, förutom en punktering (som bilen typ lagade själv) har det varit noll krångel. Bak har jag en dubbel XXL-Mim, perfekt för mina hundar. Dessutom får ju 5 vuxna plats i bilen om man vill och den har sjukt bra väghållning, både i skogen och på vanlig väg.
 
Puttar upp en gammal tråd eftersom jag inte orkar starta en ny :p
Vad blev det för bil @Loppanhellqvist ?

Jag har i dagsläget två bilar - en Caddy 4Motion som är en helt perfekt hund- och jaktbil samt en Mini Cooper Countryman som jag använder som pendlingsbil. Först hade jag bara Caddyn, men jag lessnade på att köra den överallt till vardags.
Jag gillar verkligen båda mina bilar, men de äter fan upp min ekonomi :p
Så, jag funderar på att sälja båda och köpa en bil som jag kan använda till både hundar och vardagskörning.

Jag behöver en bil med fyrhjulsdrift och vettig markfrigång, och så klart mycket plats i bagaget för hundarna. Jag tänker nog att jag kör en dubbelbur till vardags, men vill ha möjlighet att kunna sätta i en tredje bur genom att fälla ett baksäte.
Gärna en snål bil så klart, med vettig skatt och inte för dyr att försäkra. Inköpspris ca 100000 kanske?
Jag tänker mig en vanlig kombi, jag är inte intresserad av någon bil av van-modell.
Tips någon?
Vi är inne på vår andra Subaru Outback (bensin, automat), som jag tror passar in på kraven. Känns som en vanlig kombi, men har högre frigång (och fyrhjulsdrift).
 
Tack alla för tips :love:

Min bror har en Passat Variant 4Motion som är jättefin och det är ju alltid smidigt när det är inom familjen.. Men min sambo muttrar om deras automatlåda och att det är massor med krångel med den?
Ni har inte haft problem med er Passat @Elegant machinery? Extraljusen tänker jag att jag får ha ändå, det är mörkt på landet :D

Jag hade som sagt en XC70 tidigare som jag verkligen gillade, men jag skulle nog behöva snäppa upp budgeten lite för att inhandla en sådan.. Å andra sidan går de ju för evigt som du säger @lady_vip och de har ju ett otroligt högt andrahandsvärde!

@leia Jag ska kolla lite närmare på Subaru, jag har knappt kört någon sådan :) De verkar ligga ganska likvärdigt XC70 i pris.
 
Jag hade som sagt en XC70 tidigare som jag verkligen gillade, men jag skulle nog behöva snäppa upp budgeten lite för att inhandla en sådan.. Å andra sidan går de ju för evigt som du säger @lady_vip och de har ju ett otroligt högt andrahandsvärde!

Får jag fråga vad din budget ligger på? KVD har ju ganska många XC70 i omlopp, tycker de brukar gå för bra pris.

Min har dessutom bra ljusen av sig själv:D
 
Ni har inte haft problem med er Passat @Elegant machinery?

Inga problem än så länge, peppar pepar, men den har inte gått så långt ännu.
Vi läste på en del innan vi köpte den, och det verkade vara den äldre DSG-lådan som haft problem.

En grej jag inte gillar med VAG är dock deras inspektionsservicear där de kollar lampor, däcktryck och torkarblad(!), känns bara som ett utstuderat sätt att tjäna mer pengar. :rage: Men det har nog fler biltillverkare börjat med, det är samma sak med mina föräldrars merca.
 
Får jag fråga vad din budget ligger på? KVD har ju ganska många XC70 i omlopp, tycker de brukar gå för bra pris.

Min har dessutom bra ljusen av sig själv:D

Jag hade nog tänkt typ 100 000, men blir det en XC70 får jag nog räkna med typ 180 000.. KVD var bra tips, där har jag glömt att kolla!

Inga problem än så länge, peppar pepar, men den har inte gått så långt ännu.
Vi läste på en del innan vi köpte den, och det verkade vara den äldre DSG-lådan som haft problem.

En grej jag inte gillar med VAG är dock deras inspektionsservicear där de kollar lampor, däcktryck och torkarblad(!), känns bara som ett utstuderat sätt att tjäna mer pengar. :rage: Men det har nog fler biltillverkare börjat med, det är samma sak med mina föräldrars merca.

Skönt!
Ja, jag läste på lite igår också och fick det även till att det mest verkar vara DSG7-lådan framför DSG6-lådan och att det skulle bero på att den första har torrlameller och den sista har våtlameller.. Men ja, jag är verkligen ingen bilexpert :p Helst hade jag velat ha en Defender, men jag har inte råd att underhålla en sådan :D
 
Jag betalade 145' för min 2015, men nu är det ju ett år sen.

Ja, jag kan tänka mig att betala lite mer för att få ner miltalen på den, just eftersom de står sig såpass bra i andrahandsvärde. Vill helst inte ha någon som gått längre än max 14000 mil, alternativt mer än 18000 så att den stora servicen är gjord :p
 
Ja, jag kan tänka mig att betala lite mer för att få ner miltalen på den, just eftersom de står sig såpass bra i andrahandsvärde. Vill helst inte ha någon som gått längre än max 14000 mil, alternativt mer än 18000 så att den stora servicen är gjord :p
Förstår hur du tänker, men en välskött och fullservad som gått 20’ är ingen jätteskillnad. Men jag tänkte exakt likadant, tvekande på om jag verkligen skulle köpa. Fast jag kör max 2500 mil per år, det spelar ju också in, om du kör mer.
 
Jag har en VW Tiguan. Inte stort bagageutrymme men det beror ju på vad man har för hund/ar. Jag har ju liten ras så jag har plats för fler om jag vill. Bilen är smidig, urstark och tar sig fram överallt. Bränslesnål SUV som drar 2,5 ton på BE men ändå är smidig i stan. Jag älskar den.
 
@AraSlei ingen alls :o :)
Kom av mig lite när jag insåg att hunden absolut inte fixar skott, magkatarren hon dras med eskalerar med 500% så fort vi tränar mer än nån gång i halvåret typ. :meh:

Men har iaf bytt V70’an mot en SUV, på grund av att min dåliga rygg inte pallade att sätta fast barnet i bilstolen. Det blev för lågt.
Så nu kör jag en Fiat freemont. Hade aldrig hört talas om innan, men älskar den nu!
Stor som ett hus, men ändå rätt smidig att köra. 7-sitsig och med allt lulllull man kan tänka sig. DVD, back-kamera etc. Och viktigast av allt, det är en automat. Prisa gud! Vad jag har saknat det!
 
Förstår hur du tänker, men en välskött och fullservad som gått 20’ är ingen jätteskillnad. Men jag tänkte exakt likadant, tvekande på om jag verkligen skulle köpa. Fast jag kör max 2500 mil per år, det spelar ju också in, om du kör mer.

Nej, du har nog helt rätt i det :) Jag sålde min gamla XC70, med den gamla karossen, för 80' när den hade gått 28' mil. Jag körde 8000 av dem och den gick som en klocka!
Jag kör inte jättemycket längre, men ca 3000 mil om året kanske.
 
Jag har en VW Tiguan. Inte stort bagageutrymme men det beror ju på vad man har för hund/ar. Jag har ju liten ras så jag har plats för fler om jag vill. Bilen är smidig, urstark och tar sig fram överallt. Bränslesnål SUV som drar 2,5 ton på BE men ändå är smidig i stan. Jag älskar den.

Min bror hade en Tiguan innan, de är verkligen fina! Tyvärr tror jag att den blir för liten i bagaget för min del :/
 

Liknande trådar

Utrustning Då vår älskade XC90 sjunger på sista versen är det dags att se sig om efter något nytt. Just att dra hästsläpet med har den varit helt...
Svar
11
· Visningar
2 730

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp