Hundbråk..hjälp! (långt)

Självklart måste de få existera och visa för omvärlden när de känner sig trängda! Eller ska de bara vara tysta, ödmjuka möbler?
Jag vill ha lugn i flocken. Ingen ska mopsa sig mot någon annan och ingen ska vakta någon resurs. Ingen får heller tränga sig på någon annan och beté sig respektlöst. Men det är inte hundarnas sak att se till så detta efterlevs utan min.
 
Jag vill ha lugn i flocken. Ingen ska mopsa sig mot någon annan och ingen ska vakta någon resurs. Ingen får heller tränga sig på någon annan och beté sig respektlöst. Men det är inte hundarnas sak att se till så detta efterlevs utan min.

Jag förespråkar inte heller gruff, men istället för att korrigera någon av hundarna ser jag till att den som kommunicerar får ha sin resurs ifred. När situationen är mer avspänd kan jag ta undan resursen som vaktas och då är allt helt okej utan att man behövt kliva in och peka med Hela Handen så att säga. Det ÄR okej i vårt hus att vilja ha sitt space/sin pryl ifred, men om jag känner att det på något vis kan eskalera byter vi bort den.
Sedan finns det rent trams också, och det händer att jag helt enkelt slänger en filt över shiban när hon vill rå om soffan... Out of sight, out of mind.

Inte bara till dig, utan också rent allmänt. ^^
 
Hur har du jobbat med att de ska gilla varandra?
Det sa jag inte att jag hade. Jag tar inte in individer i min flock som slåss med varandra utan att jag håller koll på dem. De hundar jag haft hand om tillfälligt som hanen inte gillat har skett genom positiva associationer, men han har också haft rätt att be om avstånd.
 
Det sa jag inte att jag hade. Jag tar inte in individer i min flock som slåss med varandra utan att jag håller koll på dem. De hundar jag haft hand om tillfälligt som hanen inte gillat har skett genom positiva associationer, men han har också haft rätt att be om avstånd.
Ja men då är det ju inga problem om hundarna gillar varandra från början? Här diskuterar vi ju olika strategier när hundarna inte gillar varandra eller har mycket skärpa/försvarslust i sig som kan leda till bråk.
 
Vår äldsta tik skulle helst vara ensamhund om hon själv fick välja. Hanar brukar funka om de inte ligger högt i energi, men med tikar är det omöjligt om de inte tillhör flocken. Att få in en ny tik här är svårt. Den ena tiken här är hennes avkomma och då funkar det utmärkt, men vi har också tagit in två importtikar under loppet av ca året. De har kommit som 4 månaders valpar. Vi skulle aldrig bara ta in en ny hund i hemmet och rakt in i flocken. Ska det funka med tiken så får den nya fasas in.
Till en början har vi grindar inne och de får vänja sig med varandras existens. Ute är det promenader i koppel som gäller. Tiden får ge det ann när det är läge att låta dem vara tillsammans i huset. Men aldrig ensamma utan uppsikt. Och det gäller för alltid. Är vi iväg tar vi med oss den ena eller använder hundgård, om det så ens är för 15 min.

Vi undviker vissa saker och tänker med framförhållning för att inte skapa situationer som kan trigga den gamla och de nya. Exempel ben och leksaker när de är ihop. Sånt får de ha när de är själva eller med de andra hundarna i flocken. Andra situationer som kan skapa triggers är när vi släpper ut dem ur kärran efter träning eller ur hundgårdarna och de börjar springa runt på tomten. I sådana situationen kopplar vi alltid den ena tills de sprungit av sig.

Vi bråkar inte med den gamla och tvingar på henne nya individer. Funkar det inte så åker grindarna inne upp permanent.
Hon är dock 100% säker på promenader och träning, då har hon fokus på annat.
Skulle det inte ens funka på promenader hade en hund fått flytta. För isf är kemin för illa och då ska de inte behöva bo ihop.
 
Jag tror att många här har väldigt olika syn på vad en korrigering egentligen är. Jag ser som jag skrivit innan inte korrigering som negativt, vilket många verkar göra. Är nyfiken på vad "korrigerar" är för er?

Nej, hundarna har inte valt att leva hos mig, jag har tagit hit dem, tvingat samman dem och bett dem leva enligt mitt liv som människa (precis som Vi alla med hundar som nu inte sover i skogen och jagar vilt med dem) = mitt ansvar att se till att hundarna förstår vad jag har för förväntningar på dem, vad som gäller i denna miljö, i vårt hem.

Givetvis kan en morr vara bra. Om det stannar där. Hade jag vetat att min äldre bara morrar och det är nog där så fine! Men eftersom jag känner henne så vet jag att 9/10 ggr efterföljs morr av anfall. Sen finns det ju olika morr. Men tänker jag efter så vill inte jag ha sånt gruff heller. Jag vill att mina hundar visar respekt mot mig och varann. Självklart har alla en dålig dag ibland och det kan väl tillåtas beroende på läge. Men lika lite som jag vill höja rösten mot hunden, vill jag att dem gör det mot varann om vi kan leva mer harmoniskt. Det här är ganska enkelt för mig, för jag Vill att hundarna visar respekt mot varann och inte markera hela tiden - precis som att jag inte vill att mina tvåbenta familjemedlemmar svär eller beter sig ohyfsat. Sen om det nu är fel ja då är jag helt säker på att iallafall inte jag bör ha fler än en hund. För ska det inte kunna utvecklas till en stabil flock hos oss utan gruff så får det vara.
 
Du kan aldrig vara ledare över en häst heller och hästar har inte heller någon rangordning så som du tänker med dominans. Det där är gammal "kunskap" som det aldrig har varit någon sanning i.

Där har vi mycket olika åsikt. Mina hästar har då en viss inbördes ordning om vem som äter först, leder flocken och går först in eller ut i hagen/stallet. Mycket tydlig till och med. De hästflockar jag träffat genom både utbildning,arbete och privatliv har iallafall alla haft vad jag vill kalla en inbördes turordning. De hästar jag själv haft med högre rang eller integritet eller vad man vill kalla det har det dessutom krävts mycket förtroende för att kunna hantera i situationer där hästen kanske normalt sett visat rädsla. Kalla det vad du vill, men litar inte hästen på att jag har koll på läget, rår situationen, eller som jag säger "leder" skulle den aldrig i livet följa med mig i något den själv normalt inte utsatt sig för.

Men jag respekterar din tro och åsikt. Delar den dock inte. :-)
 
Jag tror att många här har väldigt olika syn på vad en korrigering egentligen är. Jag ser som jag skrivit innan inte korrigering som negativt, vilket många verkar göra. Är nyfiken på vad "korrigerar" är för er?

Nej, hundarna har inte valt att leva hos mig, jag har tagit hit dem, tvingat samman dem och bett dem leva enligt mitt liv som människa (precis som Vi alla med hundar som nu inte sover i skogen och jagar vilt med dem) = mitt ansvar att se till att hundarna förstår vad jag har för förväntningar på dem, vad som gäller i denna miljö, i vårt hem.

Givetvis kan en morr vara bra. Om det stannar där. Hade jag vetat att min äldre bara morrar och det är nog där så fine! Men eftersom jag känner henne så vet jag att 9/10 ggr efterföljs morr av anfall. Sen finns det ju olika morr. Men tänker jag efter så vill inte jag ha sånt gruff heller. Jag vill att mina hundar visar respekt mot mig och varann. Självklart har alla en dålig dag ibland och det kan väl tillåtas beroende på läge. Men lika lite som jag vill höja rösten mot hunden, vill jag att dem gör det mot varann om vi kan leva mer harmoniskt. Det här är ganska enkelt för mig, för jag Vill att hundarna visar respekt mot varann och inte markera hela tiden - precis som att jag inte vill att mina tvåbenta familjemedlemmar svär eller beter sig ohyfsat. Sen om det nu är fel ja då är jag helt säker på att iallafall inte jag bör ha fler än en hund. För ska det inte kunna utvecklas till en stabil flock hos oss utan gruff så får det vara.

Beter hon sig lika dant mot hanar?
Det hade kanske varit enklare att ta in en hane isf en tik i flocken?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att det är en korrigering om jag 'tystar' hunden som morrar - alltså ser till att hon/han inte får kommunicera utan att lösa situationen på något annat sätt: Flyttar på den andra hunden, ger den morrande hunden ett alternativ/avledning till exempel.
Alltså bara ett "Nu är du tyst och accepterar situationen!" är klart en korrigering och inte okej hos oss.
 
Beter hon sig lika dant mot hanar?
Det hade kanske varit enklare att ta in en hane isf en tik i flocken?

Oftast inte. Hon har haft svårt med de flesta andra hundar, men vissa individer funkar - både tikar och hanar men något oftare hanar.

Förövrigt har denna dag flutit på bra. Damerna har inte så mycket som tittat snett på varann (peppar peppar!) och verkar faktiskt mer avslappnade nu än innan. De sover lite närmare varann nu och har inte markerat alls än så länge. Vore fantastiskt om detta höll i sig..
 
Jag tycker att det är en korrigering om jag 'tystar' hunden som morrar - alltså ser till att hon/han inte får kommunicera utan att lösa situationen på något annat sätt: Flyttar på den andra hunden, ger den morrande hunden ett alternativ/avledning till exempel.
Alltså bara ett "Nu är du tyst och accepterar situationen!" är klart en korrigering och inte okej hos oss.

När vår äldsta visar att hon är på G att lacka ur, det är oftast med kroppsspråk (hon kommer sällan så långt som till att behöva morra) då bryter vi med brytord. Vi har "nej" och det används när det gäller att stoppa upp hundarna från att gå vidare från tanke till handling där de kan ställa till det.
Men det handlar inte om att tysta någon utan snarare att pausa situationen så vi hinner gå in och lösa den. Det kan vara ex att ta bort en resurs eller ta undan nykomligen om hon inkräktar på den äldres space. Den äldre vet att vi går in och styr upp och tar inte nejet som ett straff.
 
När vår äldsta visar att hon är på G att lacka ur, det är oftast med kroppsspråk (hon kommer sällan så långt som till att behöva morra) då bryter vi med brytord. Vi har "nej" och det används när det gäller att stoppa upp hundarna från att gå vidare från tanke till handling där de kan ställa till det.
Men det handlar inte om att tysta någon utan snarare att pausa situationen så vi hinner gå in och lösa den. Det kan vara ex att ta bort en resurs eller ta undan nykomligen om hon inkräktar på den äldres space. Den äldre vet att vi går in och styr upp och tar inte nejet som ett straff.
Jag tycker det låter som ett bra sätt att visa hundarna att "jag tar hand om situationen". No need för diskussion :-)
 
Jag tycker att det är en korrigering om jag 'tystar' hunden som morrar - alltså ser till att hon/han inte får kommunicera utan att lösa situationen på något annat sätt: Flyttar på den andra hunden, ger den morrande hunden ett alternativ/avledning till exempel.
Alltså bara ett "Nu är du tyst och accepterar situationen!" är klart en korrigering och inte okej hos oss.
Jag tänker att en korrigering kan vara alllt det ovanstående. Fast på olika sätt.
 
När vår äldsta visar att hon är på G att lacka ur, det är oftast med kroppsspråk (hon kommer sällan så långt som till att behöva morra) då bryter vi med brytord. Vi har "nej" och det används när det gäller att stoppa upp hundarna från att gå vidare från tanke till handling där de kan ställa till det.
Men det handlar inte om att tysta någon utan snarare att pausa situationen så vi hinner gå in och lösa den. Det kan vara ex att ta bort en resurs eller ta undan nykomligen om hon inkräktar på den äldres space. Den äldre vet att vi går in och styr upp och tar inte nejet som ett straff.

Det låter inte fjärran från hur jag gör, fast istället för ett brytkommando brukar jag be om kontakt eller en enkel uppgift (Ett sitt eller hoppa upp på möbel) innan jag går in och fixar. Ibland ber jag båda hundarna om något, ibland bara en av dem. Egentligen sak samma i princip låter det som ^^
Huvudsaken tycker jag är att man inte 'nollar' hundens kommunikation eller kliver in och bara Bestämmer att här är det människans åsikt som gäller!
 
Det låter inte fjärran från hur jag gör, fast istället för ett brytkommando brukar jag be om kontakt eller en enkel uppgift (Ett sitt eller hoppa upp på möbel) innan jag går in och fixar. Ibland ber jag båda hundarna om något, ibland bara en av dem. Egentligen sak samma i princip låter det som ^^
Huvudsaken tycker jag är att man inte 'nollar' hundens kommunikation eller kliver in och bara Bestämmer att här är det människans åsikt som gäller!

Vi har ju 4-5 hundar hemma så här är det bäst i en laddad situation att pausa stunden så inget missförståd blir när en hund ska börja röra sig. Oftast är de allihop på samma ställe. Men har man bara 2 hundar kan nog det vara ett sätt.
 
Vi har ju 4-5 hundar hemma så här är det bäst i en laddad situation att pausa stunden så inget missförståd blir när en hund ska börja röra sig. Oftast är de allihop på samma ställe. Men har man bara 2 hundar kan nog det vara ett sätt.
Jag har ingen erfarenhet av att leva ihop med en såpass stor grupp, så där tänker jag inte ens försöka veta vad jag pratar om. De gånger vi umgås inom familjen brukar det bli en hund vid varje stol och gott om kompostgaller, för det verkar vara griniga spetstikar som gäller för oss allihop! (och en terrier)

Allmänt: Men jag tror fortfarande det är väldigt viktigt att inte helt enkelt 'tysta' en hund som morrar och försöker förmedla sin åsikt.
 
Kanske, fast att avleda och erbjuda lösningar känns inte korrigerande för mig. Det handlar ju om att lätta på trycket/ta undan obehaget eller spänningen.
Jag tycker att det också är ett sätt att korrigera ett beteende. Oavsett vilket tillvägagångssätt man har verkar ju målet vara liknande :-)
 
Ja men då är det ju inga problem om hundarna gillar varandra från början? Här diskuterar vi ju olika strategier när hundarna inte gillar varandra eller har mycket skärpa/försvarslust i sig som kan leda till bråk.
En av strategierna kan vara att inte tvinga hundar som man känner att man ständigt måste korrigera för att det inte ska bli bråk att bo tillsammans? Sen kanske du missade att jag haft hundar boende här där hundarna inte gillat varandra, jag korrigerar inte morrningar då heller utan ger dem utrymme. Men som permanent lösning hade jag inte valt att ha det så.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har två hundar. 1 år och 1,5 år båda tikar. Den yngre är finnspets och den äldre blandras( labrador, golden, pudel och jackrussel)...
Svar
15
· Visningar
735
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 162
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 670
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp