Hundburar (utbruten från Uppdateringstråd 27)

Alla mina burar för personbil har gått ända upp i taket på bilen, så där har bilens höjd begränsat. Nu har jag skåpbil, så hela vägen upp är överkurs.

Jag har dock bara haft burar byggda efter bilmodell.
Bilburarna har som sagt inte varit problematiska, det är utställningsburar, tygburar och plastburar jag upplever som låga.
 
Bilburarna har som sagt inte varit problematiska, det är utställningsburar, tygburar och plastburar jag upplever som låga.

Primära syftet med dem är väl att de ska vara en portabel förvaring och då blir det alldeles för otympligt att släpa runt på om de blir för stora. Det är väl sällan man har en hund några längre perioder i en utställningsbur eller tygbur, så det är väl egentligen inget problem om de är låga.
 
Primära syftet med dem är väl att de ska vara en portabel förvaring och då blir det alldeles för otympligt att släpa runt på om de blir för stora. Det är väl sällan man har en hund några längre perioder i en utställningsbur eller tygbur, så det är väl egentligen inget problem om de är låga.
Fast jag upplever ju att det verkligen är ett problem. Om jag ser till min schipperke så ska han ha en bur som är minst 60,5x40 cm i bottenyta, Atlas 40 funkar utan problem i botten då den är 68x48 cm. Den är dock endast 45 cm hög och min hund behöver ha en bur som är minst 50 cm hög.
 
Fast jag upplever ju att det verkligen är ett problem. Om jag ser till min schipperke så ska han ha en bur som är minst 60,5x40 cm i bottenyta, Atlas 40 funkar utan problem i botten då den är 68x48 cm. Den är dock endast 45 cm hög och min hund behöver ha en bur som är minst 50 cm hög.
Stålburar är generellt några cm högre så kanske en sådan istället för tyg- eller platsbur?
Pluto Premium har en hos First vet som är 53 cm hög med bottenmått 62x44 cm.
 
Stålburar är generellt några cm högre så kanske en sådan istället för tyg- eller platsbur?
Pluto Premium har en hos First vet som är 53 cm hög med bottenmått 62x44 cm.
Det var bara ett exempel, schipperken har burar, både bilbur, tygbur, plastbur och utställningsburar, många tycker jag ha överdrivet stora burar till honom. Just nu är jag på jakt efter burar till phalenen och kommer leta tills jag hittar såna jag är nöjd med. Jag bryr mig inte om hunden bara ska vara 5 minuter i buren, den ska ha det bekvämt oavsett om den sitter, står eller ligger.

Ts var mest en reflektion över att burar är låga i förhållande till bredd och längd när man vill hålla sig till lagliga mått.
 
Primära syftet med dem är väl att de ska vara en portabel förvaring och då blir det alldeles för otympligt att släpa runt på om de blir för stora. Det är väl sällan man har en hund några längre perioder i en utställningsbur eller tygbur, så det är väl egentligen inget problem om de är låga.
Kan det inte bli några burtimmar på en utställning?
 
Blev hastigt och lustigt köp av bur idag då Jackie brutit sig ur tygburen 2 gånger inom loppet av några minuter idag 😂 Köpte en Atlas 40 så hon har gott om plats. Provade en mindre bur och den tyckte jag blev alldeles för låg.
 
Blev hastigt och lustigt köp av bur idag då Jackie brutit sig ur tygburen 2 gånger inom loppet av några minuter idag 😂 Köpte en Atlas 40 så hon har gott om plats. Provade en mindre bur och den tyckte jag blev alldeles för låg.
Hoppsan! Duktig tjej ändå 😂
 
Jag hade inte vågat ha krockkudden kvar 🙈
Vill helst ha buren i baksätet.
Vi tar aldrig ur buren ur bilen mer än för att ställa den i en annan bil 😁
Han får gå på egna ben eller bli buren.
Jag har köpt buren nu (2000 kr på blocket för en L som var använd i någon månad👍) och testat i bilen. Jag visste inte ens om jag hade nån airbag på passagerarsidan men det hade jag naturligtvis så den får kopplas ur.
Bältet räcker precis runt i framsätet, i baksätet räcker det inte alls men jag ska se om jag hitta någon passande bältesförlängare (någon här som kan tipsa om typ?) för på sikt vill jag hellre ha buren där.
 
Jag har köpt buren nu (2000 kr på blocket för en L som var använd i någon månad👍) och testat i bilen. Jag visste inte ens om jag hade nån airbag på passagerarsidan men det hade jag naturligtvis så den får kopplas ur.
Bältet räcker precis runt i framsätet, i baksätet räcker det inte alls men jag ska se om jag hitta någon passande bältesförlängare (någon här som kan tipsa om typ?) för på sikt vill jag hellre ha buren där.
Har du testat att vrida på buren i baksätet? Dvs prova om det går ifall dörren är framåt resp åt sidan?
Jag satte in en L i mammas Saab igår i baksätet och det gick bra med bältet.
Jag har dock surrat fast min med lastremmar också för att få extra fäste för bilen ifall den skulle välta osv.
 
Har du testat att vrida på buren i baksätet? Dvs prova om det går ifall dörren är framåt resp åt sidan?
Jag satte in en L i mammas Saab igår i baksätet och det gick bra med bältet.
Jag har dock surrat fast min med lastremmar också för att få extra fäste för bilen ifall den skulle välta osv.
Där räcker inte bältet tyvärr. Men i framsätet gick det bra, när jag väl kollat tillverkarens video hur det skulle sitta.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
22 637
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund När ni mäter en hundbur, hur mäter ni då? Jag letar nu en begagnad bur till sambons labbe men det är inte så "bara" som jag först...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Det ständiga dilemmat i mitt liv; att få plats med alla hundar i bilen. Vad har ni för bilar? Vad har ni för hundar? Hur har ni inrett...
2
Svar
26
· Visningar
2 725
Senast: bollen__
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp